Pagina 28 van 28
Re: Ongevallen op het spoor
Geplaatst: 21 okt 2025, 16:32
door jan_olieslagers
TB_worden schreef: ↑21 okt 2025, 14:35
Dommerik, die chauffeur. Staan duidelijk borden dat 'ie er met zijn truck niet mag komen, toch koppig wel proberen. En dan nog maneuvreren als de overweg al gesloten is.
Inderdaad. En minstens in OSM staat het stukje straat onder de snelwegbrug met maximumlengte 8 meter, dus als hij zijn navigatie daarop had gebaseerd, met navit of met osmand, dan was hij niet langs daar gereden.
https://www.openstreetmap.org/way/40857312
Re: Ongevallen op het spoor
Geplaatst: 21 okt 2025, 17:25
door stijn
Ik heb af en toe de indruk dat het ook te maken heeft met "getthereitis".
Kwam (komt) vooral voor in de luchtvaart: "Getthereitis" beschrijft het fenomeen waarbij een piloot te veel gefocust is op het bereiken van de bestemming, wat kan leiden tot het negeren van waarschuwingssignalen en gevaren."
Gebeurt op veel plaatsen...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/25 ... -aarschot/
Re: Ongevallen op het spoor
Geplaatst: 21 okt 2025, 18:24
door trainfreak
Ik zag op facebook een videofragment van de technische camera van Infrabel.
Rechtsonder was een timer te zien van 13 minuten...
Dat is nu wel een rustige overweg, maar 13 minuten staan sukkelen om toch te proberen om weg te raken??
https://www.facebook.com/share/v/1F1KQ5ENVN/
Re: Ongevallen op het spoor
Geplaatst: 21 okt 2025, 20:37
door pietje
En zoals ook steeds: in een poging om zeker niets te beschadigen, is er veel meer beschadigd dan als hij gewoon zo snel mogelijk de overweg vrijgemaakt had, desnoods door een slagboom te beschadigen.
Maar ook dat lijkt mij een "normale" menselijke paniekreactie
Re: Ongevallen op het spoor
Geplaatst: 21 okt 2025, 20:55
door Shrek
trainfreak schreef: ↑21 okt 2025, 18:24
Ik zag op facebook een videofragment van de technische camera van Infrabel.
Rechtsonder was een timer te zien van 13 minuten...
Dat is nu wel een rustige overweg, maar 13 minuten staan sukkelen om toch te proberen om weg te raken??
https://www.facebook.com/share/v/1F1KQ5ENVN/
Is er ergens gezegd dat die timer begon bij het begin van het incident? Mij lijkt het eerder een toevallige timer te zijn sinds het begin van een file of een timestamp.
Re: Ongevallen op het spoor
Geplaatst: 21 okt 2025, 21:05
door Steve
Het ergste vind ik nog de reactie van de burgemeester bij onder meer de VRT, als zouden de borden aangeven dat vrachtwagens daar "in principe" niet mogen komen. Hallo, in principe?! Door het straal negeren van nochtans overduidelijke signalisatie heeft de trucker niet alleen zichzelf maar ook vele anderen in gevaar gebracht en voor wellicht onderdduizenden euro's schade aangericht. En dan durft de burgemeester - en nota bene niet de eerste de beste - het nog te minimaliseren op die manier?
Re: Ongevallen op het spoor
Geplaatst: 21 okt 2025, 22:48
door Knipex
Vanavond was er een filmpje, ik denk op vtm nieuws, daar stond de vrachtwagen al vast op minuut 4. Het maanlicht knipperde noch.
Wat later ging de spoorboom dicht
De woordvoerder van Infrabel vond het vreemd dat niemand, zelfs de vrachtwagen chauffeur niet 1711, heeft gebeld
Re: Ongevallen op het spoor
Geplaatst: 22 okt 2025, 00:43
door TB_worden
Knipex schreef: ↑21 okt 2025, 15:57
lokatie van de overweg in kwestie:
https://maps.app.goo.gl/MGt6NVYS9Jxp7wtH8
is inderdaad niet voor zwaar verkeer bedoelt
Blijkbaar impact op lage snelheid. Overweg ligt in recht stuk spoor, ik vermoed dat de tb de remming al vroeg had ingezet.
Is dit nu eigenlijk geen voorbeeld van een overweg die mag verdwijnen? Welk nut heeft dat straatje?
Re: Ongevallen op het spoor
Geplaatst: 22 okt 2025, 00:56
door Shrek
TB_worden schreef: ↑22 okt 2025, 00:43
Knipex schreef: ↑21 okt 2025, 15:57
lokatie van de overweg in kwestie:
https://maps.app.goo.gl/MGt6NVYS9Jxp7wtH8
is inderdaad niet voor zwaar verkeer bedoelt
Blijkbaar impact op lage snelheid. Overweg ligt in recht stuk spoor, ik vermoed dat de tb de remming al vroeg had ingezet.
Is dit nu eigenlijk geen voorbeeld van een overweg die mag verdwijnen? Welk nut heeft dat straatje?
Zoals met bijna alle overwegen komt bij plannen tot afschaffing een burgemeester op de proppen die niet wilt dat Infrabel zijn dorp "in twee verdeeld". Als het aan ons lag ging de helft van de overwegen dicht, maar de politiek heeft er ook zijn zegje in.
Re: Ongevallen op het spoor
Geplaatst: 22 okt 2025, 03:08
door JonasV91
Van wie is die camera?
Ik ging er vanuit dat die van Infrabel was.
Ik zie net dat het op de nieuwssites "Beeld Infrabel" staat dus dat is bevestigd.
Ook vermoed ik dat niet iedere overwegkeet is uitgerust met zo'n camera?
Dus die overweg heeft al een reputatie/voorgeschiedenis?
Tegenwoordig bestaat er toch technologie die detectie mogelijk maakt? Die het mogelijk maakt om alarmsignalen uit te sturen bij detectie? Die, om alle menselijke interventie uit te sluiten zelfs geconnecteerd kan worden aan de seininrichting. Detectie = seinen dicht of onmogelijkheid tot het aanleggen van een reisweg.
Technisch gezien had dit perfect kunnen voorkomen worden, zelfs met die vrachtwagen op de sporen. Daarvoor had je geen mens nodig die 1711 belde. Gewoon software (zelfs geen echte AI) die opmerkt dat er een voorwerp staat dat er niet hoort te staan. Automatisch alles dicht en pas na controle door een medewerker op een seinpost terug vrijgave van het spoor.
Wat ben je met een camera als die enkel van nut is na een (groter) incident? Proactief ingrijpen en een paar minuten vertraging lijkt me toch iets goedkoper dan dit ongeval.
De wegsignalisatie is onvoldoende (geplaatst voorbij een point of no return). Fundamentele problematieken in de transportwereld. Opleiding?... Zoveel factoren die er op lange termijn kunnen voor zorgen dat dit niet meer gebeurt.
Ik kan echt niet alles op die vrachtwagenbestuurder steken. Yeah, die heeft niet z'n slimste zetten geplaatst maar het is slechts een zoveelste symptoom van een systeem dat vierkant draait.
- Opleiding chauffeurs (besparing => 't mag geen geld kosten)
- Goedkope chauffeurs in 't algemene => 't mag geen geld kosten
- Niet gebruiken van hedendaagse technieken => 't mag geen geld kosten
- Toegankelijkheid aangepaste navigatiesystemen?
- Verkeersborden op alle invalswegen i.p.v. ettelijke honderden meter van de plaats op zich. Plaatselijk verkeer voor iedereen of enkel langwerpige voertuigen
- ...
Zoveel aspecten waarbij de (lokale) overheden en de maatschappij in 't algemeen faalt om dergelijke incidenten te voorkomen.
De reactie van de burgemeester is niet meteen getuigend van kennis en kunde.
Die overweg mag er gerust zijn maar ik zou heel graag camera's met detectie en op z'n minst een alarmsignaal bij de verantwoordelijke verkeersleiding zien. Beelden worden live doorgestuurd, een computersysteem analyseert die beelden en slaat alarm als een voorwerp zich te lang op de overweg (quasi) stil houdt.
Dus de directe aanleiding is natuurlijk die chauffeur, die had er niet moeten zijn. Maar vandaag de dag heb je genoeg middelen om toch in te kunnen spelen op een situatie zoals deze. Vanuit preventiestandpunt is het gewoon lame om die persoon beschuldigen als er zoveel andere factoren/actoren zijn die hier echt wel beter konden doen.
Re: Ongevallen op het spoor
Geplaatst: 22 okt 2025, 03:37
door Shrek
JonasV91 schreef: ↑22 okt 2025, 03:08
Ook vermoed ik dat niet iedere overwegkeet is uitgerust met zo'n camera?
Toch wel veel overwegen hebben tegenwoordig zo'n camera hoor. Zeker op de hoofdlijnen is het tegenwoordig een meerderheid van de OW's, dat heeft dus niets met voorgeschiedenis te maken.
Er wordt inderdaad gewerkt aan een systeem dat met beeldherkenning automatisch een alarm genereert en zo de aandacht kan trekken van iemand in een controlekamer zodat die het treinverkeer kan stilleggen.
Rechtstreeks koppelen aan de seininrichting is dan weer geen goed idee, de enkele systemen die dat wel zijn (overstromingszones, warme asbusdetectoren,...) genereren al genoeg valse alarmen, dat wil je zeker niet gaan triggeren met een niet altijd stabiele beeldherkenningssoftware.