Pagina 28 van 68
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 06 sep 2024, 16:17
door dovaere
Steve schreef: ↑05 sep 2024, 22:09
Ook niet overdrijven: Mortsel zou als geheel terugvallen op DRIE treinen per uur en niet één op de as Antwerpen-Brussel, ook die S1 is meer dan nuttig genoeg voor verplaatsingen naar Antwerpen en Mechelen en die paar honderd meter tussen de beide stations omdat L25 en L27 daar toevallig even uit elkaar gaan zullen ook niet het grote verschil maken. Met het verkeer van L15 erbij in totaal zelfs tot zes à zeven treinen per uur in de spits - veel plaatsen zouden er meteen voor tekenen. Wat het bredere plaatje natuurlijk niet minder betreurenswaardig maakt.
Steven schreef: ↑06 sep 2024, 01:19
Mortsel mag inderdaad niet te vele klagen met 4 stations op zijn grondgebied die op wandelafstand van elkaar gelegen zijn. Er zijn steden die het met minder moeten doen.
De stad Mortsel is natuurlijk dé plaats in de rand van Antwerpen die aan de twee spoorlijn(en) naar Brussel ligt.
Niet elke plaats heeft dat geluk, maar dan is het aan de spoorbedrijven om die unieke locatie richting Brussel ook volop te gebruiken om hier reizigers te winnen.
Dat er op vier stoptrein-stations (verdeeld over twee lijnen) een heel treinaanbod aan stoptreinen stopt is leuk voor wie in de eerste plaats naar het dichtstbijzijnde station wil wandelen, de uurregeling op de verschillende lijnen goed kent en wat navigatie-vast is. Maar als je 's morgens je fiets aan Mortsel-Oude God of Mortsel Liersesteenweg gezet hebt, wil je 's avonds op hetzelfde station eindigen.
Maar het probleem dat aangeklaagd wordt, is over de IC-verbinding van Mortsel naar Brussel. Er is maar één IC-station in Mortsel (Mortsel-Oude God), vanaf december dus nog 1 IC-trein per uur.
Alhoewel ik de technische beperking snap, is het toch een verlies en weinig klantvriendelijk voor wie op een vast uur van/naar Brussel moet, voortaan bijvoorbeeld een overstap in Antwerpen-Berchem moet doen en de treinen op dat extra traject nog voller maakt.
Of voor wie de treintijd wil gebruiken om wat te werken, maar die voortaan moet spreiden over twee treinen + wachten op het perron.
Steve schreef: ↑06 sep 2024, 12:56
Ik verwed er m'n kop op dat er nu nog een reactie zal komen van mensen voor wie de vervroeging naar 7.30 u goed uitkwam
Ik wed van niet

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 06 sep 2024, 18:32
door overweg13
Uitstel uitbreidingen december 2024 is vandaag goedgekeurd in de RvB.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 06 sep 2024, 18:46
door trainfan03
En wat betekent dat nu net inhoudelijk?
Want er stond ook iets over de S34 in?
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 06 sep 2024, 20:23
door ronny
trainfan03 schreef: ↑06 sep 2024, 18:46
En wat betekent dat nu net inhoudelijk?
Want er stond ook iets over de S34 in?
https://press.nmbs.be/raad-van-bestuur- ... -2025-goed
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 06 sep 2024, 20:35
door TKR
Wel dat is handig, steken ze het verlies van de 4de IC trein Brussel-Antwerpen op Eurostar.
Al bij al wel nog een fikse uitbreiding van diensten precies.
edit: "De reistijd van Aalst naar Leuven vermindert met 14 minuten."
Wat is de oorzaak hiervan? komt er een tweede directe trein bij (die momenteel Leuven skipt) waardoor we niet meer een kwartier moeten overstappen in Brussl, of wordt de halte in Brussels Airport geschrapt?
Of is er nog iets anders aan de hand?
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 06 sep 2024, 20:57
door trainfan03
TKR schreef: ↑06 sep 2024, 20:35
edit: "De reistijd van Aalst naar Leuven vermindert met 14 minuten."
Wat is de oorzaak hiervan? komt er een tweede directe trein bij (die momenteel Leuven skipt) waardoor we niet meer een kwartier moeten overstappen in Brussl, of wordt de halte in Brussels Airport geschrapt?
Of is er nog iets anders aan de hand?
Inderdaad, de IC 36XX zal niet meer stoppen in Erembodegem, Liedekerke en Brussels-Airport-Zaventem, om na Leuven verder te rijden richting Genk!
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 06 sep 2024, 21:13
door TKR
Onze directe trein naar de Luchthaven schrappen is ook wel een zeer pijnlijke, oef.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 06 sep 2024, 21:19
door BVG1988
Hetzelfde geldt ook deels van de 22XX. De haltes van Erembodegem en Liedekerke komen bij deze ook te vervallen. De halte van Liedekerke verschuift naar de IC 23XX en naar de S8 65XX die dan de S3 225X zal vervangen
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 06 sep 2024, 21:33
door trainfan03
TKR schreef: ↑06 sep 2024, 21:13
Onze directe trein naar de Luchthaven schrappen is ook wel een zeer pijnlijke, oef.
Niet echt, want je krijgt een andere in de plaats: IC 22XX wordt Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussels-Airport-Zaventem (doorgekoppeld aan IC 23XX Brussels-Airport-Zaventem - Denderleeuw - Kortrijk - Lichtervelde - Brugge - Oostende)
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 06 sep 2024, 21:34
door TKR
aha ok, dat stelt gerust. Merci.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 07 sep 2024, 08:41
door dovaere
TKR schreef: ↑06 sep 2024, 20:35
Wel dat is handig, steken ze het verlies van de 4de IC trein Brussel-Antwerpen op Eurostar.
Dat zal komen door de procedure: de NMBS heeft haar voorstel ingediend met rijpaden waar haar eigen treinen zoals de 33xx en de extra IC-Snel allemaal in pasten. Het is pas in de volgende stap bij Infrabel dat het teveel aan treinen, toevallig

net de 33xx botste op die van andere vervoerders, in dit geval Eurostar.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 07 sep 2024, 09:01
door trainfreak
trainfan03 schreef: ↑06 sep 2024, 21:33
TKR schreef: ↑06 sep 2024, 21:13
Onze directe trein naar de Luchthaven schrappen is ook wel een zeer pijnlijke, oef.
Niet echt, want je krijgt een andere in de plaats: IC 22XX wordt Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussels-Airport-Zaventem (doorgekoppeld aan IC 23XX Brussels-Airport-Zaventem - Denderleeuw - Kortrijk - Lichtervelde - Brugge - Oostende)
Maar Merelbeke, Melle, Kwatrecht?, Wetteren, Schellebelle, Lede verliezen hun rechtstreekse trein naar de luchthaven dan wel?
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 07 sep 2024, 09:09
door BVG1988
Melle en Merelbeke krijgen de verbinding terug normaal. Schellebelle verliest de verbinding net als Erembodegem en Serskamp. Lede behoudt de verbinding, idem voor Wetteren. Kwatrecht is sinds 2015 de verbinding kwijt want die zit gekoppeld aan treinen via Dendermonde.
Liedekerke behoudt ook de verbinding want die heeft dan de 23XX.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 07 sep 2024, 10:59
door desirootje
BVG1988 schreef: ↑07 sep 2024, 09:09
Melle en Merelbeke krijgen de verbinding terug normaal. Schellebelle verliest de verbinding net als Erembodegem en Serskamp. Lede behoudt de verbinding, idem voor Wetteren. Kwatrecht is sinds 2015 de verbinding kwijt want die zit gekoppeld aan treinen via Dendermonde.
Liedekerke behoudt ook de verbinding want die heeft dan de 23XX.
Dat is een tijdelijke zaak, net als Anderlecht verliest die die weer later in het jaar, vanaf dan stoppen enkel de S treinen (uit Aalst en Zottegem) daar dan meer en moeten de Liedekerkenaars overstappen in Brussel.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 07 sep 2024, 14:20
door TKR
Vanuit Liedekerke of Teralfene naar Denderleeuw gaan is nu ook niet zo'n grote ramp lijkt me.
Iemand enig idee hoeveel sneller de trein van Aalst naar Brussel zal zijn? Ik heb zo'n vermoeden dat ik binnenkort sneller in Brussel sta vanuit Aalst dan in Gent vanuit Lede.
