groentje schreef: Maar bijvoorbeeld in Duitsland gaan er stemmen op om dieseltractie, om milieuredenen, te verbieden op een aantal trajecten. Dus komt er een elektrische lok die geschikt is voor het leeuwendeel van het traject (en dus vaak multicourant is), vroeg of laat...
er zullen in de toekomst steeds meer locomotieven komen die zowel via dieselgenerator als via bovenleiding aangedreven worden.
Reeds vandaag bestaan deze in 2 varianten:variant waarbij ook in generator mode het volle vermogen beschikbaar is (diesel tractie ook voor grotere afstanden) en een variant waarbij in generator mode slechts een beperkt vermogen beschikbaar is (diesel tractie enkel bedoeld om einddoel te halen)
carlos schreef:
er zullen in de toekomst steeds meer locomotieven komen die zowel via dieselgenerator als via bovenleiding aangedreven worden.
Reeds vandaag bestaan deze in 2 varianten:variant waarbij ook in generator mode het volle vermogen beschikbaar is (diesel tractie ook voor grotere afstanden)
Zoiets hebben ze in het zuiden van England ook serie 73 ? Soort rangeerlok met schoenen zoals de Eurostar had.
Ook een beetje kort van adem zoals de 1100kW van de spanjaard.
carlos schreef:
Reeds vandaag bestaan deze in 2 varianten:variant waarbij ook in generator mode het volle vermogen beschikbaar is (diesel tractie ook voor grotere afstanden)
Robin schreef:Nog een kleine toelichting ivm e-locs. Privéoperatoren die hier met HLE's rijden moeten een forfaitair bedrag betalen / km ipv het exact verbruik, dat verbruik zal natuurlijk lager liggen qua kost dan het forfaitair bedrag, daarom zal men waarschijnlijk voorlopig sneller kiezen voor een diesel.
In Zwitserland betaalt men dat forfaitair bedrag overigens altijd, of men nu elektrisch of met diesel rijdt. Vandaar dat men in Basel altijd de dieselloc inruilt voor een elektrische loc...
Shrek schreef:
Dus jij zou miljoenen € investeren om de capaciteit van de infrastructuur naar beneden te halen omdat een operator toevallig momenteel geen geschikte treinen heeft?
Ik zie het eerder op de langere termijn. Door de grens tussen Infrabel en Prorail naar Roosendaal te verleggen vereenvoudig je de zaken aanzienlijk. Ik denk ook niet dat het zo duur zou zijn.
Als bijkomend voordeel zou je dan meer Belgisch materieel binnen kunnen nemen in Roosendaal, zoals de Desiro of bijvoorbeeld een ram M6 (mits er de nodige andere aanpassingen gedaan worden).
Shrek schreef:
Dus jij zou miljoenen € investeren om de capaciteit van de infrastructuur naar beneden te halen omdat een operator toevallig momenteel geen geschikte treinen heeft?
Ik zie het eerder op de langere termijn. Door de grens tussen Infrabel en Prorail naar Roosendaal te verleggen vereenvoudig je de zaken aanzienlijk. Ik denk ook niet dat het zo duur zou zijn.
Dat is het dus net niet.
Een grensovergang in een station is altijd veel complexer dan in volle baan (omschakelbare bovenleiding, dubbele treindetectie, seininrichting die gekoppeld moet worden, reglementering aangepast,...). In volle baan is dit veel simpeler en goedkoper.
Ook moet je indien de grens niet op de grens ligt samenwerkingsakkoorden maken voor het onderhoud van de Belgische installaties in Nederland. Allemaal veel ingewikkelder dus.
Nou jah, je kan één spoor fixeren op 3KV natuurlijk. Dat is in Roosendaal in verband met de beperkte perroncapaciteit wel een beetje onpraktisch maar niet onmogelijk.
deadlock schreef:Nou jah, je kan één spoor fixeren op 3KV natuurlijk. Dat is in Roosendaal in verband met de beperkte perroncapaciteit wel een beetje onpraktisch maar niet onmogelijk.
Dat zijn toch allemaal zaken die veel duurder zijn dan Breaks/Sprinters/HLE+M4/MW41 te homologeren en er laten rijden. Het geld groeit niet aan de bomen dus gaan infrabel of prorail het zeker niet weggooien aan een dergelijk (bijna) nutteloos project.
deadlock schreef:Nou jah, je kan één spoor fixeren op 3KV natuurlijk. Dat is in Roosendaal in verband met de beperkte perroncapaciteit wel een beetje onpraktisch maar niet onmogelijk.
Ik zeg: Heel spoor 1a op 3 kV zetten in Roosendaal, net zoals in Venlo met spoor 1a.
Ik zeg: Heel spoor 1a op 3 kV zetten in Roosendaal, net zoals in Venlo met spoor 1a.
In Venlo zijn spoor 1a, 2a (zonder perron), 2b (zonder perron) en 3a omschakelbaar.