Dienstregeling 2011

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
260689

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door 260689 »

Paul schreef:
260689 schreef:Vanaf de nieuwe dienstregeling die in voege gaat in juni rijd trein 545 van Eupen tot Leuven als reguliere trein en niet meer tot BXL-Gent-Oostende.
Vanaf Leuven rijd deze trein als ER545 via Mechelen-Dendermonde-Schellebelle-Gent zo naar Oostende.
Maar waarom laten ze die trein leeg naar Oostende doorrijden? Waarom niet toegankelijk voor reizigers, met stops in Mechelen, Dendermonde, Gent en Brugge? Als die trein dan omstreeks 0u20 in Mechelen is, geeft hij daar perfect aansluiting op de laatste trein uit Brussel (Brussel-Noord 23u51 - Mechelen 0u13), zodat er toch een relatief late verbinding vanuit Brussel blijft bestaan.
Deze trein word gedaan door de mensen van depot Oostende. dus zowel het materiaal als het personeel moet terug in Oostende raken. waarom men onderweg niet stopt zal te maken hebben met de tijd. als men overal zou stoppen zouden ze over hun maximum dienstuur gaan en dit is niet de bedoeling.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

260689 schreef:
Paul schreef:
260689 schreef:Vanaf de nieuwe dienstregeling die in voege gaat in juni rijd trein 545 van Eupen tot Leuven als reguliere trein en niet meer tot BXL-Gent-Oostende.
Vanaf Leuven rijd deze trein als ER545 via Mechelen-Dendermonde-Schellebelle-Gent zo naar Oostende.
Maar waarom laten ze die trein leeg naar Oostende doorrijden? Waarom niet toegankelijk voor reizigers, met stops in Mechelen, Dendermonde, Gent en Brugge? Als die trein dan omstreeks 0u20 in Mechelen is, geeft hij daar perfect aansluiting op de laatste trein uit Brussel (Brussel-Noord 23u51 - Mechelen 0u13), zodat er toch een relatief late verbinding vanuit Brussel blijft bestaan.
Deze trein word gedaan door de mensen van depot Oostende. dus zowel het materiaal als het personeel moet terug in Oostende raken. waarom men onderweg niet stopt zal te maken hebben met de tijd. als men overal zou stoppen zouden ze over hun maximum dienstuur gaan en dit is niet de bedoeling.
Maar volgens de huidige dienstregeling stopt trein 545 in Denderleeuw, Gent, Aalter en Brugge en komt aan in Oostende om 2u00. De reisweg van Leuven via Mechelen naar Gent is korter dan die door de NZ-verbinding. Dus zelfs als de trein stopt in Mechelen, Gent, eventueel Aalter en Brugge, zal hij nog vóór 2 uur in Oostende zijn. Ik blijf erbij dat het zeer klantonvriendelijk is die trein als leeg materieel naar Oostende te laten rijden.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
KB

Bericht door KB »

260689 schreef:
Paul schreef:
Dat kan misschien allemaal wel zo zijn, maar aan de interne organisatie van de spoorwegen hebben de reizigers geen boodschap.
L'union fait la force.
260689

Bericht door 260689 »

Ik neem ook regelmatig deze trein en vind het jammer dat ze geen oplossing voor hebben. mss kan men een extra trein vanuit Brussel-Zuid via Mechelen-Dendermonde naar gent gereden worden?
groentje

Bericht door groentje »

Het was ook de reden om deze rit open te stellen, enige jaren terug. Want toen reed die al leeg terug.
De reden waarom hij nu opnieuw zou worden afgeschaft (officieel tijdelijk, maar we weten allemaal wat dat betekent), is dat er op zodanig veel plaatsen werken zijn voorzien, dat die trein bijna elke dag een andere omleiding zou moeten volgen, waarbij sommige stations misschien niet bediend zouden kunnen worden. In plaats om daar dan een oplossing voor te bedenken (desnoods pendelbussen), is de enige 'oplossing' die men ziet, de boel maar gewoon af te schaffen.
Vooral het feit dat er pas zo laat werd over gecommuniceerd, en dan nog alleen maar nadat het in de pers was verschenen, vind ik een grof schandaal.
calabria

Bericht door calabria »

groentje schreef:Vooral het feit dat er pas zo laat werd over gecommuniceerd, en dan nog alleen maar nadat het in de pers was verschenen, vind ik een grof schandaal.
Inderdaad, stel je voor dat ik een concert heb geboekt in juli en rekende op de trein om terug thuis te raken. Een nachtje op hotel in Brussel ware het mijne geweest (of een uur of 5 op café zitten).
melle

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door melle »

IC Brussel-Maastricht

Deze dienst schrappen lijkt mij logisch. De treinen zitten zo goed als leeg tussen Maastricht en Luik en dat is verspillen van materiaal en energie. Met het oog op de in dienstname van de diabolo zou men dit beter doen:
De i11'en gebruiken op een extra IC Antwerpen (L25, L25N) - Brussel nat. Luchthaven (L36N, L2) - Luik, en directe aansluiting geven op een L trein richting Maastricht.

Ik geef ook nog een voorbeeld: In Herentals heb je in de week een L dienst Herentals-Mol. Deze geeft perfecte aansluiting op de trein komende van Turnhout (naar Brussel) van X.21 uur, en de trein komende van Antwerpen (naar Turnhout) van X.22 uur. De L trein vertrekt daarna om X.26 uur. Is er een trein te laat, dan wacht deze L-trein steeds tot alle reizigers komende van Turnhout of Antwerpen zijn aangekomen en overgestapt. Ik ben persoonlijk heel positief over deze methode, hetgeen eigenlijk een groot succes is. Het overstappen gaat altijd heel vlot, en ik heb nog niet veel reizigers horen klagen, juist omdat dit systeem zogoed werkt!

Zo'n systeem zou toch ook moeten lukken in Luik met deze nieuwe dienst? Deze nieuwe IC zal ongetwijfeld veel sneller zijn als de huidige IR die over Hasselt gaat, en het bedient Antwerpen, Mechelen, de Luchthaven, Leuven, en Luik. Het is misschien zelf voordelig voor de NZV want hiermee heb je een IC trein die Brussel zelfs niet aandoet.

Soit, het is maar een idee dat ik hier opper! :D Reacties en enkele kritische bedenkingen zijn natuurlijk ook interessant :wink:
Laatst gewijzigd door melle op 03 jun 2011, 16:04, 2 keer totaal gewijzigd.
giuseppe

Bericht door giuseppe »

FLV-FGSP schreef:Ik schreef toch niet dat onderaanneming gratis is?
Hier in België wordt niet gewerkt met concessies, de NMBS krijgt gewoon een grote zak met geld van de federale staat.
Het was een reactie hierop.
bobke schreef:Waarom zou de NMBS meebetalen aan de exploitatie? Ik denk dat je de bedoeling van privatisering niet kent. Veolia wil die lijn alleen uitbaten é, niet met twee (dus niet met treinen van de nmbs)
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Met het oog op de in dienstname van de diabolo zou men dit beter doen:
De i11'en gebruiken op een extra IC Antwerpen (L25, L25N) - Brussel nat. Luchthaven (L36N, L2) - Luik, en directe aansluiting geven op een L trein richting Maastricht.
Dag,

Jammer genoeg zal juist de inplanting van de Diabolo-infrastructuur, in het bijzonder de gelijkgrondse aantakking aan lijn 25, dergelijke aantrekkelijke - maar daarom nog niet betaalbare - verbindingen quasi onmogelijk maken. Gezien de hoge bezetting van lijn 25, is het al een huzarenstukje om in de toekomst vanuit Antwerpen één trein per uur (de IC Q naar Leuven) richting Luchthaven te loodsen zonder de doorstoming te belemmeren, laat staan dat er nog een extra IC-trein zou kunnen bijkomen. En ik vrees dat het nieuwe transportplan van december 2013 daar niet veel aan zal kunnen veranderen.

En zelfs als je de IC Q in die nieuwe verbinding zou integreren, wat doe je dan met de reizigers die van Brussel-NZV naar Maastricht willen reizen? Aan hen wordt in Luik ook een aantrekkelijke aansluiting beloofd met diezelfde L-trein naar Maastricht, maar in de huidige financiële context kan je het toch niet verantwoorden om over lijn 2 twee treinseries vlak na elkaar te laten rijden?
Ik geef ook nog een voorbeeld: In Herentals heb je in de week een L dienst Herentals-Mol. Deze geeft perfecte aansluiting op de trein komende van Turnhout (naar Brussel) van X.21 uur, en de trein komende van Antwerpen (naar Turnhout) van X.22 uur. De L trein vertrekt daarna om X.26 uur. Is er een trein te laat, dan wacht deze L-trein steeds tot alle reizigers komende van Turnhout of Antwerpen zijn aangekomen en overgestapt. Ik ben persoonlijk heel positief over deze methode, hetgeen eigenlijk een groot succes is. Het overstappen gaat altijd heel vlot, en ik heb nog niet veel reizigers horen klagen, juist omdat dit systeem zogoed werkt!
Keerzijde van de medaille is wel dat de uurregeling van de IR g een erg inefficiënte omloop voor die L-trein teweegbrengt. Door de lange keertijden heb je twee stellen nodig voor een traject dat amper 18 minuten (enkel) duurt. Ik denk dat de reizigers van de IR e daar iets minder blij mee zijn, als er maandag weer eens een motorwagen in hun trein ontbreekt wegens materieeltekort.

Groeten,
Asterix

Bericht door Asterix »

Molenbruch Y. schreef:Gezien de hoge bezetting van lijn 25, is het al een huzarenstukje om in de toekomst vanuit Antwerpen één trein per uur (de IC Q naar Leuven) richting Luchthaven te loodsen zonder de doorstoming te belemmeren
Het is toch niet waar zeker dat men deze zeer populaire én snelle verbinding tussen A'pen en Leuven weer naar de vaantjes gaat helpen door hem de Ronde van Vlaanderen te laten rijden? :shock:
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Jeroen schreef:Het is toch niet waar zeker dat men deze zeer populaire én snelle verbinding tussen A'pen en Leuven weer naar de vaantjes gaat helpen door hem de Ronde van Vlaanderen te laten rijden? :shock:
De stop in Mechelen-Nekkerspoel wordt vervangen door die in Mechelen "Centraal", die in Haacht door een stop onder de Luchthaven. Rijtijd zal ongeveer hetzelfde zijn. Dus hoezo Ronde van Vlaanderen?
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Inderdaad, want er kan ook een aantal minuten rittijd gewonnen worden door hem over lijn 25 i.p.v. over lijn 27 te laten rijden tussen Mechelen en Antwerpen.
Shrek

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef:
Jeroen schreef:Het is toch niet waar zeker dat men deze zeer populaire én snelle verbinding tussen A'pen en Leuven weer naar de vaantjes gaat helpen door hem de Ronde van Vlaanderen te laten rijden? :shock:
De stop in Mechelen-Nekkerspoel wordt vervangen door die in Mechelen "Centraal", die in Haacht door een stop onder de Luchthaven. Rijtijd zal ongeveer hetzelfde zijn. Dus hoezo Ronde van Vlaanderen?
Lap, daar gaat mijn supertrein naar antwerpen. Vanuit Haacht is deze verbinding ongezien snel. Maar het is natuurlijk logisch dat Haacht wordt omgeruild voor een grote aantrekkingspool als de luchthaven :(
Asterix

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
FLV-FGSP schreef:
Lap, daar gaat mijn supertrein naar antwerpen. Vanuit Haacht is deze verbinding ongezien snel. Maar het is natuurlijk logisch dat Haacht wordt omgeruild voor een grote aantrekkingspool als de luchthaven :(
Ik vind dat absoluut NIET logisch want het is een omweg om, naar Leuven, Mechelen richting Brussel voorbij te rijden. Ik geloof nooit dat de rit via de luchthaven sneller zal zijn. "Ongeveer" betekent dus al zeker trager. Kan men ergens de rittijden bekijken?
Steven

Bericht door Steven »

De huidige IC naar charleroi krijgt 23 min tot Mechelen. Vanuit de luchthaven is Leuven is het 13 minuten rijden
die twee samen geven zowat 36 minuten.

De huidige IC via nekkerspoel krijgt 45 min traject.

wetende dat we al aan 36 minuten zitten blijven er 9 minuten over om van Mechelen naar de luchthaven te rijden en dat zal er niet ver naast zitten. Ik dacht dat men 10 minuten ging voorzien vanuit Mechelen. Wetende dat we in de toekomst op de L25 sneller gaan kunnen rijden als die bruggen klaar zijn (160 ip 90 op de huidige bruggen voor L25 en op L27 gaat dit 120 worden), kan er daar tussen Antwerpen en Mechelen nog wel ergens een min of 2 à 3 gewonnen worden (de IC heeft nu ook een vrij relaxe uurregeling).
Plaats reactie