NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Hogersluys »

LML schreef:Alleen de treinliefhebbers, -freaks, -nurds, -specialisten (of hoe ze maar noemen wil) zoals wij, zullen het treinnr. kennen. De overgrote meerderheid van de dagdagelijkse reizigers of recreanten stellen zich daar enkel nog meer vragen bij als ze aankondigingen horen met treinnrs. Dus laat die terminologie achterwege en hou het bij bestemmingen... :)
Ik, als lid van dit forum, weet zelfs het nummer van mijn trein niet.
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door AlexNL »

In Nederland weet ik van de treinen waar ik het vaakst mee reis wel het serienummer, maar niet het treinnummer.

Zo weet ik dat de 36xx de intercity Roosendaal - Zwolle v.v. is, weet ik dat de 9xx de Fyra Amsterdam - Breda v.v. is, en weet ik zelfs dat bij Fyra de oneven nummers richting Amsterdam gaan. Maar vraag me niet wanneer de 937 vertrekt vanaf Breda :lol:
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Kristofke »

Dikwijls kan je uit het treinnummer het uur afleiden en andersom.

De 2021 is bv. de IC Charleroi-Antwerpen van 21u in Charleroi

Piekuurtreinen kan je dan weer makkelijk zien welke richting deze rijden, het tweede cijfer geeft de richting aan. bv: 8600 gaat richting Namen/Luxemburg, 8700 richting Charleroi, 8300 richting Hasselt etc etc... 's ochtends geeft het tweede cijfer dan weer de herkomst aan.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef: Ja privé en markt opentrekken etc allemaal zéér positief!
Als de NMBS te lui is om zijn leveranciers te controleren krijg je dat.....
De chefs van de vroeger NMBS kuisploegen kunnen best perfect controleren toch ?

Sorry late reactie ( was enkele dagen met de trein op stap, gisteren op 11 uur van Luzern naar Kalmthout :lol: :lol: :lol: :lol: )
1901 gemist in Mönchengladbach :twisted: :twisted: :twisted: stond in Neuss ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Steven »

Hogersluys schreef:
LML schreef:Alleen de treinliefhebbers, -freaks, -nurds, -specialisten (of hoe ze maar noemen wil) zoals wij, zullen het treinnr. kennen. De overgrote meerderheid van de dagdagelijkse reizigers of recreanten stellen zich daar enkel nog meer vragen bij als ze aankondigingen horen met treinnrs. Dus laat die terminologie achterwege en hou het bij bestemmingen... :)
Ik, als lid van dit forum, weet zelfs het nummer van mijn trein niet.
Die nummers staan al op de affiches dus die ook vermelden op de displays is gewoon extra info. Deze nummers ook gebruiken bij een aankondiging maakt het enkel extra duidelijk.
De trein 521 van Oostende naar Eupen aankondigen is toch duidelijk en eenvoudig. Bij de treinen is het voor sommige blijkbaar overbodig daar waar het bij vliegtuigen de gewoonste zaak van de wereld is dit zo te doen.
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door LHOON »

Steven schreef:
Hogersluys schreef:
LML schreef:Alleen de treinliefhebbers, -freaks, -nurds, -specialisten (of hoe ze maar noemen wil) zoals wij, zullen het treinnr. kennen. De overgrote meerderheid van de dagdagelijkse reizigers of recreanten stellen zich daar enkel nog meer vragen bij als ze aankondigingen horen met treinnrs. Dus laat die terminologie achterwege en hou het bij bestemmingen... :)
Ik, als lid van dit forum, weet zelfs het nummer van mijn trein niet.
Die nummers staan al op de affiches dus die ook vermelden op de displays is gewoon extra info. Deze nummers ook gebruiken bij een aankondiging maakt het enkel extra duidelijk.
De trein 521 van Oostende naar Eupen aankondigen is toch duidelijk en eenvoudig. Bij de treinen is het voor sommige blijkbaar overbodig daar waar het bij vliegtuigen de gewoonste zaak van de wereld is dit zo te doen.
In Frankrijk en Italië is deze praktijk reeds lang gemeengoed!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Adler »

Steven schreef:Die nummers staan al op de affiches dus die ook vermelden op de displays is gewoon extra info. Deze nummers ook gebruiken bij een aankondiging maakt het enkel extra duidelijk.
De trein 521 van Oostende naar Eupen aankondigen is toch duidelijk en eenvoudig. Bij de treinen is het voor sommige blijkbaar overbodig daar waar het bij vliegtuigen de gewoonste zaak van de wereld is dit zo te doen.
Ik zie echt niet in wat voor extra informatie dat zou geven, tenzij voor buitenlandse reizigers die niet vertrouwd zijn met de plaatsnamen en geografie van België en voor wie dat nummer vaak de enige referentie is.
Maar dan is nog de vraag of zij die mededelingen gaan begrijpen als het in het Nederlands gebeurt.
Dat het voor vliegtuigen gebeurt is evident omdat iedereen in het bezit is van een ticket met reservatie waarop het vluchtnummer is vermeld.
Daar doet men ook altijd de mededelingen ook in het Engels.
Dat het in sommige landen ook gebeurt voor treinen is omdat je daar ook kan reserveren voor binnenlandse treinen, maar in België kan je voor geen enkele binnenlandse trein reserveren.
Waarom dus dat nummer vermelden die toch niemand kent?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Steven »

Adler schreef:
Steven schreef:Die nummers staan al op de affiches dus die ook vermelden op de displays is gewoon extra info. Deze nummers ook gebruiken bij een aankondiging maakt het enkel extra duidelijk.
De trein 521 van Oostende naar Eupen aankondigen is toch duidelijk en eenvoudig. Bij de treinen is het voor sommige blijkbaar overbodig daar waar het bij vliegtuigen de gewoonste zaak van de wereld is dit zo te doen.
Ik zie echt niet in wat voor extra informatie dat zou geven, tenzij voor buitenlandse reizigers die niet vertrouwd zijn met de plaatsnamen en geografie van België en voor wie dat nummer vaak de enige referentie is.
Maar dan is nog de vraag of zij die mededelingen gaan begrijpen als het in het Nederlands gebeurt.
Dat het voor vliegtuigen gebeurt is evident omdat iedereen in het bezit is van een ticket met reservatie waarop het vluchtnummer is vermeld.
Daar doet men ook altijd de mededelingen ook in het Engels.
Dat het in sommige landen ook gebeurt voor treinen is omdat je daar ook kan reserveren voor binnenlandse treinen, maar in België kan je voor geen enkele binnenlandse trein reserveren.
Waarom dus dat nummer vermelden die toch niemand kent?
Aankondigingen gebeuren niet enkel via audio maar ook visueel, als die nummers mee op het scherm verschijnen helpt dat zeker en denken dat enkel buitenlanders met die nummers rekening houden is volledig verkeerd. Er zijn enorm veel Belgen die denken dat een ticket maar geldig is voor die trein die ze via internet hebben opgezocht met bijhorend nummer van rit. Vooral op treinen naar de luchthaven merk ik dit.
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door LHOON »

Adler schreef: Ik zie echt niet in wat voor extra informatie dat zou geven, tenzij voor buitenlandse reizigers die niet vertrouwd zijn met de plaatsnamen en geografie van België en voor wie dat nummer vaak de enige referentie is.
Maar dan is nog de vraag of zij die mededelingen gaan begrijpen als het in het Nederlands gebeurt.
Dat het voor vliegtuigen gebeurt is evident omdat iedereen in het bezit is van een ticket met reservatie waarop het vluchtnummer is vermeld.
Daar doet men ook altijd de mededelingen ook in het Engels.
Dat het in sommige landen ook gebeurt voor treinen is omdat je daar ook kan reserveren voor binnenlandse treinen, maar in België kan je voor geen enkele binnenlandse trein reserveren.
Waarom dus dat nummer vermelden die toch niemand kent?
In Italië wordt het nummer systematisch vermeld, zelfs voor de "regionale" (L) treinen waarop hoegenaamd niet kan worden gereserveerd.
Graag verwijs ik hier naar de uitstekende site http://www.e656.net waarop de aankondigingen van alle Italiaanse treinen te vinden zijn.
Laatst gewijzigd door LHOON op 15 aug 2011, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Adler »

Steven schreef: Aankondigingen gebeuren niet enkel via audio maar ook visueel, als die nummers mee op het scherm verschijnen helpt dat zeker en denken dat enkel buitenlanders met die nummers rekening houden is volledig verkeerd. Er zijn enorm veel Belgen die denken dat een ticket maar geldig is voor die trein die ze via internet hebben opgezocht met bijhorend nummer van rit. Vooral op treinen naar de luchthaven merk ik dit.
Als ze dat inderdaad denken dan betekent dit dat men dit duidelijker moet aangeven op de website of op het afgedrukte ticket dat dit niet zo is, maar niet dat verkeerde idee nog eens gaan versterken door de treinnummers mee te delen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Steven »

Adler schreef:
Steven schreef: Aankondigingen gebeuren niet enkel via audio maar ook visueel, als die nummers mee op het scherm verschijnen helpt dat zeker en denken dat enkel buitenlanders met die nummers rekening houden is volledig verkeerd. Er zijn enorm veel Belgen die denken dat een ticket maar geldig is voor die trein die ze via internet hebben opgezocht met bijhorend nummer van rit. Vooral op treinen naar de luchthaven merk ik dit.
Als ze dat inderdaad denken dan betekent dit dat men dit duidelijker moet aangeven op de website of op het afgedrukte ticket dat dit niet zo is, maar niet dat verkeerde idee nog eens gaan versterken door de treinnummers mee te delen.
Dit komt eerder door de gewoontes in hun eigen land als op het over mensen in het buitenland gaat en als het over Belgen gaat is het net omdat ze denken zoals met het vliegtuig en de trein amper gewoon zijn om te gebruiken. Dat is zoals de Fransen die als ze in een ander land komen ze steeds zoeken naar de automaten om hun ticket "te composteren". Om maar duidelijk te maken dat mensen nu eenmaal gewoontes en gedachten hebben en dat je daar niet altijd even snel verandering in brengt. Soms moet de maatschappij zich maar aanpassen aan de mensen en soms andersom.
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:.Dat is zoals de Fransen die als ze in een ander land komen ze steeds zoeken naar de automaten om hun ticket "te composteren".
Dan voelen ze zich in Nederland thuis :lol:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Robin »

voor de Thalys word dit wel dikwijls mee omgeroepen in Antwerpen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Mechanik »

tgv's en thalyssen ook te FBMZ
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door kika »

AlexNL schreef:
Steven schreef:.Dat is zoals de Fransen die als ze in een ander land komen ze steeds zoeken naar de automaten om hun ticket "te composteren".
Dan voelen ze zich in Nederland thuis :lol:
Franse tickets passen toch niet in Nederlandse stempelautomaten :shock: :?:
Zijn er, naast de sluiting van 38 loketten, nog andere plannen?
Plaats reactie