Ik, als lid van dit forum, weet zelfs het nummer van mijn trein niet.LML schreef:Alleen de treinliefhebbers, -freaks, -nurds, -specialisten (of hoe ze maar noemen wil) zoals wij, zullen het treinnr. kennen. De overgrote meerderheid van de dagdagelijkse reizigers of recreanten stellen zich daar enkel nog meer vragen bij als ze aankondigingen horen met treinnrs. Dus laat die terminologie achterwege en hou het bij bestemmingen...
NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
In Nederland weet ik van de treinen waar ik het vaakst mee reis wel het serienummer, maar niet het treinnummer.
Zo weet ik dat de 36xx de intercity Roosendaal - Zwolle v.v. is, weet ik dat de 9xx de Fyra Amsterdam - Breda v.v. is, en weet ik zelfs dat bij Fyra de oneven nummers richting Amsterdam gaan. Maar vraag me niet wanneer de 937 vertrekt vanaf Breda
Zo weet ik dat de 36xx de intercity Roosendaal - Zwolle v.v. is, weet ik dat de 9xx de Fyra Amsterdam - Breda v.v. is, en weet ik zelfs dat bij Fyra de oneven nummers richting Amsterdam gaan. Maar vraag me niet wanneer de 937 vertrekt vanaf Breda

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Dikwijls kan je uit het treinnummer het uur afleiden en andersom.
De 2021 is bv. de IC Charleroi-Antwerpen van 21u in Charleroi
Piekuurtreinen kan je dan weer makkelijk zien welke richting deze rijden, het tweede cijfer geeft de richting aan. bv: 8600 gaat richting Namen/Luxemburg, 8700 richting Charleroi, 8300 richting Hasselt etc etc... 's ochtends geeft het tweede cijfer dan weer de herkomst aan.
De 2021 is bv. de IC Charleroi-Antwerpen van 21u in Charleroi
Piekuurtreinen kan je dan weer makkelijk zien welke richting deze rijden, het tweede cijfer geeft de richting aan. bv: 8600 gaat richting Namen/Luxemburg, 8700 richting Charleroi, 8300 richting Hasselt etc etc... 's ochtends geeft het tweede cijfer dan weer de herkomst aan.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Als de NMBS te lui is om zijn leveranciers te controleren krijg je dat.....Kristofke schreef: Ja privé en markt opentrekken etc allemaal zéér positief!
De chefs van de vroeger NMBS kuisploegen kunnen best perfect controleren toch ?
Sorry late reactie ( was enkele dagen met de trein op stap, gisteren op 11 uur van Luzern naar Kalmthout




1901 gemist in Mönchengladbach



Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Die nummers staan al op de affiches dus die ook vermelden op de displays is gewoon extra info. Deze nummers ook gebruiken bij een aankondiging maakt het enkel extra duidelijk.Hogersluys schreef:Ik, als lid van dit forum, weet zelfs het nummer van mijn trein niet.LML schreef:Alleen de treinliefhebbers, -freaks, -nurds, -specialisten (of hoe ze maar noemen wil) zoals wij, zullen het treinnr. kennen. De overgrote meerderheid van de dagdagelijkse reizigers of recreanten stellen zich daar enkel nog meer vragen bij als ze aankondigingen horen met treinnrs. Dus laat die terminologie achterwege en hou het bij bestemmingen...
De trein 521 van Oostende naar Eupen aankondigen is toch duidelijk en eenvoudig. Bij de treinen is het voor sommige blijkbaar overbodig daar waar het bij vliegtuigen de gewoonste zaak van de wereld is dit zo te doen.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
In Frankrijk en Italië is deze praktijk reeds lang gemeengoed!Steven schreef:Die nummers staan al op de affiches dus die ook vermelden op de displays is gewoon extra info. Deze nummers ook gebruiken bij een aankondiging maakt het enkel extra duidelijk.Hogersluys schreef:Ik, als lid van dit forum, weet zelfs het nummer van mijn trein niet.LML schreef:Alleen de treinliefhebbers, -freaks, -nurds, -specialisten (of hoe ze maar noemen wil) zoals wij, zullen het treinnr. kennen. De overgrote meerderheid van de dagdagelijkse reizigers of recreanten stellen zich daar enkel nog meer vragen bij als ze aankondigingen horen met treinnrs. Dus laat die terminologie achterwege en hou het bij bestemmingen...
De trein 521 van Oostende naar Eupen aankondigen is toch duidelijk en eenvoudig. Bij de treinen is het voor sommige blijkbaar overbodig daar waar het bij vliegtuigen de gewoonste zaak van de wereld is dit zo te doen.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Ik zie echt niet in wat voor extra informatie dat zou geven, tenzij voor buitenlandse reizigers die niet vertrouwd zijn met de plaatsnamen en geografie van België en voor wie dat nummer vaak de enige referentie is.Steven schreef:Die nummers staan al op de affiches dus die ook vermelden op de displays is gewoon extra info. Deze nummers ook gebruiken bij een aankondiging maakt het enkel extra duidelijk.
De trein 521 van Oostende naar Eupen aankondigen is toch duidelijk en eenvoudig. Bij de treinen is het voor sommige blijkbaar overbodig daar waar het bij vliegtuigen de gewoonste zaak van de wereld is dit zo te doen.
Maar dan is nog de vraag of zij die mededelingen gaan begrijpen als het in het Nederlands gebeurt.
Dat het voor vliegtuigen gebeurt is evident omdat iedereen in het bezit is van een ticket met reservatie waarop het vluchtnummer is vermeld.
Daar doet men ook altijd de mededelingen ook in het Engels.
Dat het in sommige landen ook gebeurt voor treinen is omdat je daar ook kan reserveren voor binnenlandse treinen, maar in België kan je voor geen enkele binnenlandse trein reserveren.
Waarom dus dat nummer vermelden die toch niemand kent?
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Aankondigingen gebeuren niet enkel via audio maar ook visueel, als die nummers mee op het scherm verschijnen helpt dat zeker en denken dat enkel buitenlanders met die nummers rekening houden is volledig verkeerd. Er zijn enorm veel Belgen die denken dat een ticket maar geldig is voor die trein die ze via internet hebben opgezocht met bijhorend nummer van rit. Vooral op treinen naar de luchthaven merk ik dit.Adler schreef:Ik zie echt niet in wat voor extra informatie dat zou geven, tenzij voor buitenlandse reizigers die niet vertrouwd zijn met de plaatsnamen en geografie van België en voor wie dat nummer vaak de enige referentie is.Steven schreef:Die nummers staan al op de affiches dus die ook vermelden op de displays is gewoon extra info. Deze nummers ook gebruiken bij een aankondiging maakt het enkel extra duidelijk.
De trein 521 van Oostende naar Eupen aankondigen is toch duidelijk en eenvoudig. Bij de treinen is het voor sommige blijkbaar overbodig daar waar het bij vliegtuigen de gewoonste zaak van de wereld is dit zo te doen.
Maar dan is nog de vraag of zij die mededelingen gaan begrijpen als het in het Nederlands gebeurt.
Dat het voor vliegtuigen gebeurt is evident omdat iedereen in het bezit is van een ticket met reservatie waarop het vluchtnummer is vermeld.
Daar doet men ook altijd de mededelingen ook in het Engels.
Dat het in sommige landen ook gebeurt voor treinen is omdat je daar ook kan reserveren voor binnenlandse treinen, maar in België kan je voor geen enkele binnenlandse trein reserveren.
Waarom dus dat nummer vermelden die toch niemand kent?
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
In Italië wordt het nummer systematisch vermeld, zelfs voor de "regionale" (L) treinen waarop hoegenaamd niet kan worden gereserveerd.Adler schreef: Ik zie echt niet in wat voor extra informatie dat zou geven, tenzij voor buitenlandse reizigers die niet vertrouwd zijn met de plaatsnamen en geografie van België en voor wie dat nummer vaak de enige referentie is.
Maar dan is nog de vraag of zij die mededelingen gaan begrijpen als het in het Nederlands gebeurt.
Dat het voor vliegtuigen gebeurt is evident omdat iedereen in het bezit is van een ticket met reservatie waarop het vluchtnummer is vermeld.
Daar doet men ook altijd de mededelingen ook in het Engels.
Dat het in sommige landen ook gebeurt voor treinen is omdat je daar ook kan reserveren voor binnenlandse treinen, maar in België kan je voor geen enkele binnenlandse trein reserveren.
Waarom dus dat nummer vermelden die toch niemand kent?
Graag verwijs ik hier naar de uitstekende site http://www.e656.net waarop de aankondigingen van alle Italiaanse treinen te vinden zijn.
Laatst gewijzigd door LHOON op 15 aug 2011, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Als ze dat inderdaad denken dan betekent dit dat men dit duidelijker moet aangeven op de website of op het afgedrukte ticket dat dit niet zo is, maar niet dat verkeerde idee nog eens gaan versterken door de treinnummers mee te delen.Steven schreef: Aankondigingen gebeuren niet enkel via audio maar ook visueel, als die nummers mee op het scherm verschijnen helpt dat zeker en denken dat enkel buitenlanders met die nummers rekening houden is volledig verkeerd. Er zijn enorm veel Belgen die denken dat een ticket maar geldig is voor die trein die ze via internet hebben opgezocht met bijhorend nummer van rit. Vooral op treinen naar de luchthaven merk ik dit.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Dit komt eerder door de gewoontes in hun eigen land als op het over mensen in het buitenland gaat en als het over Belgen gaat is het net omdat ze denken zoals met het vliegtuig en de trein amper gewoon zijn om te gebruiken. Dat is zoals de Fransen die als ze in een ander land komen ze steeds zoeken naar de automaten om hun ticket "te composteren". Om maar duidelijk te maken dat mensen nu eenmaal gewoontes en gedachten hebben en dat je daar niet altijd even snel verandering in brengt. Soms moet de maatschappij zich maar aanpassen aan de mensen en soms andersom.Adler schreef:Als ze dat inderdaad denken dan betekent dit dat men dit duidelijker moet aangeven op de website of op het afgedrukte ticket dat dit niet zo is, maar niet dat verkeerde idee nog eens gaan versterken door de treinnummers mee te delen.Steven schreef: Aankondigingen gebeuren niet enkel via audio maar ook visueel, als die nummers mee op het scherm verschijnen helpt dat zeker en denken dat enkel buitenlanders met die nummers rekening houden is volledig verkeerd. Er zijn enorm veel Belgen die denken dat een ticket maar geldig is voor die trein die ze via internet hebben opgezocht met bijhorend nummer van rit. Vooral op treinen naar de luchthaven merk ik dit.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Dan voelen ze zich in Nederland thuisSteven schreef:.Dat is zoals de Fransen die als ze in een ander land komen ze steeds zoeken naar de automaten om hun ticket "te composteren".

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
voor de Thalys word dit wel dikwijls mee omgeroepen in Antwerpen.



Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Franse tickets passen toch niet in Nederlandse stempelautomatenAlexNL schreef:Dan voelen ze zich in Nederland thuisSteven schreef:.Dat is zoals de Fransen die als ze in een ander land komen ze steeds zoeken naar de automaten om hun ticket "te composteren".


Zijn er, naast de sluiting van 38 loketten, nog andere plannen?