Pagina 28 van 29

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 12 aug 2011, 02:45
door Hogersluys
LML schreef:Alleen de treinliefhebbers, -freaks, -nurds, -specialisten (of hoe ze maar noemen wil) zoals wij, zullen het treinnr. kennen. De overgrote meerderheid van de dagdagelijkse reizigers of recreanten stellen zich daar enkel nog meer vragen bij als ze aankondigingen horen met treinnrs. Dus laat die terminologie achterwege en hou het bij bestemmingen... :)
Ik, als lid van dit forum, weet zelfs het nummer van mijn trein niet.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 12 aug 2011, 04:03
door AlexNL
In Nederland weet ik van de treinen waar ik het vaakst mee reis wel het serienummer, maar niet het treinnummer.

Zo weet ik dat de 36xx de intercity Roosendaal - Zwolle v.v. is, weet ik dat de 9xx de Fyra Amsterdam - Breda v.v. is, en weet ik zelfs dat bij Fyra de oneven nummers richting Amsterdam gaan. Maar vraag me niet wanneer de 937 vertrekt vanaf Breda :lol:

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 12 aug 2011, 13:01
door Kristofke
Dikwijls kan je uit het treinnummer het uur afleiden en andersom.

De 2021 is bv. de IC Charleroi-Antwerpen van 21u in Charleroi

Piekuurtreinen kan je dan weer makkelijk zien welke richting deze rijden, het tweede cijfer geeft de richting aan. bv: 8600 gaat richting Namen/Luxemburg, 8700 richting Charleroi, 8300 richting Hasselt etc etc... 's ochtends geeft het tweede cijfer dan weer de herkomst aan.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 14 aug 2011, 20:07
door dentheo
Kristofke schreef: Ja privé en markt opentrekken etc allemaal zéér positief!
Als de NMBS te lui is om zijn leveranciers te controleren krijg je dat.....
De chefs van de vroeger NMBS kuisploegen kunnen best perfect controleren toch ?

Sorry late reactie ( was enkele dagen met de trein op stap, gisteren op 11 uur van Luzern naar Kalmthout :lol: :lol: :lol: :lol: )
1901 gemist in Mönchengladbach :twisted: :twisted: :twisted: stond in Neuss ??

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 14 aug 2011, 20:42
door Steven
Hogersluys schreef:
LML schreef:Alleen de treinliefhebbers, -freaks, -nurds, -specialisten (of hoe ze maar noemen wil) zoals wij, zullen het treinnr. kennen. De overgrote meerderheid van de dagdagelijkse reizigers of recreanten stellen zich daar enkel nog meer vragen bij als ze aankondigingen horen met treinnrs. Dus laat die terminologie achterwege en hou het bij bestemmingen... :)
Ik, als lid van dit forum, weet zelfs het nummer van mijn trein niet.
Die nummers staan al op de affiches dus die ook vermelden op de displays is gewoon extra info. Deze nummers ook gebruiken bij een aankondiging maakt het enkel extra duidelijk.
De trein 521 van Oostende naar Eupen aankondigen is toch duidelijk en eenvoudig. Bij de treinen is het voor sommige blijkbaar overbodig daar waar het bij vliegtuigen de gewoonste zaak van de wereld is dit zo te doen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 14 aug 2011, 21:27
door LHOON
Steven schreef:
Hogersluys schreef:
LML schreef:Alleen de treinliefhebbers, -freaks, -nurds, -specialisten (of hoe ze maar noemen wil) zoals wij, zullen het treinnr. kennen. De overgrote meerderheid van de dagdagelijkse reizigers of recreanten stellen zich daar enkel nog meer vragen bij als ze aankondigingen horen met treinnrs. Dus laat die terminologie achterwege en hou het bij bestemmingen... :)
Ik, als lid van dit forum, weet zelfs het nummer van mijn trein niet.
Die nummers staan al op de affiches dus die ook vermelden op de displays is gewoon extra info. Deze nummers ook gebruiken bij een aankondiging maakt het enkel extra duidelijk.
De trein 521 van Oostende naar Eupen aankondigen is toch duidelijk en eenvoudig. Bij de treinen is het voor sommige blijkbaar overbodig daar waar het bij vliegtuigen de gewoonste zaak van de wereld is dit zo te doen.
In Frankrijk en Italië is deze praktijk reeds lang gemeengoed!

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 15 aug 2011, 07:18
door Adler
Steven schreef:Die nummers staan al op de affiches dus die ook vermelden op de displays is gewoon extra info. Deze nummers ook gebruiken bij een aankondiging maakt het enkel extra duidelijk.
De trein 521 van Oostende naar Eupen aankondigen is toch duidelijk en eenvoudig. Bij de treinen is het voor sommige blijkbaar overbodig daar waar het bij vliegtuigen de gewoonste zaak van de wereld is dit zo te doen.
Ik zie echt niet in wat voor extra informatie dat zou geven, tenzij voor buitenlandse reizigers die niet vertrouwd zijn met de plaatsnamen en geografie van België en voor wie dat nummer vaak de enige referentie is.
Maar dan is nog de vraag of zij die mededelingen gaan begrijpen als het in het Nederlands gebeurt.
Dat het voor vliegtuigen gebeurt is evident omdat iedereen in het bezit is van een ticket met reservatie waarop het vluchtnummer is vermeld.
Daar doet men ook altijd de mededelingen ook in het Engels.
Dat het in sommige landen ook gebeurt voor treinen is omdat je daar ook kan reserveren voor binnenlandse treinen, maar in België kan je voor geen enkele binnenlandse trein reserveren.
Waarom dus dat nummer vermelden die toch niemand kent?

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 15 aug 2011, 09:46
door Steven
Adler schreef:
Steven schreef:Die nummers staan al op de affiches dus die ook vermelden op de displays is gewoon extra info. Deze nummers ook gebruiken bij een aankondiging maakt het enkel extra duidelijk.
De trein 521 van Oostende naar Eupen aankondigen is toch duidelijk en eenvoudig. Bij de treinen is het voor sommige blijkbaar overbodig daar waar het bij vliegtuigen de gewoonste zaak van de wereld is dit zo te doen.
Ik zie echt niet in wat voor extra informatie dat zou geven, tenzij voor buitenlandse reizigers die niet vertrouwd zijn met de plaatsnamen en geografie van België en voor wie dat nummer vaak de enige referentie is.
Maar dan is nog de vraag of zij die mededelingen gaan begrijpen als het in het Nederlands gebeurt.
Dat het voor vliegtuigen gebeurt is evident omdat iedereen in het bezit is van een ticket met reservatie waarop het vluchtnummer is vermeld.
Daar doet men ook altijd de mededelingen ook in het Engels.
Dat het in sommige landen ook gebeurt voor treinen is omdat je daar ook kan reserveren voor binnenlandse treinen, maar in België kan je voor geen enkele binnenlandse trein reserveren.
Waarom dus dat nummer vermelden die toch niemand kent?
Aankondigingen gebeuren niet enkel via audio maar ook visueel, als die nummers mee op het scherm verschijnen helpt dat zeker en denken dat enkel buitenlanders met die nummers rekening houden is volledig verkeerd. Er zijn enorm veel Belgen die denken dat een ticket maar geldig is voor die trein die ze via internet hebben opgezocht met bijhorend nummer van rit. Vooral op treinen naar de luchthaven merk ik dit.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 15 aug 2011, 10:07
door LHOON
Adler schreef: Ik zie echt niet in wat voor extra informatie dat zou geven, tenzij voor buitenlandse reizigers die niet vertrouwd zijn met de plaatsnamen en geografie van België en voor wie dat nummer vaak de enige referentie is.
Maar dan is nog de vraag of zij die mededelingen gaan begrijpen als het in het Nederlands gebeurt.
Dat het voor vliegtuigen gebeurt is evident omdat iedereen in het bezit is van een ticket met reservatie waarop het vluchtnummer is vermeld.
Daar doet men ook altijd de mededelingen ook in het Engels.
Dat het in sommige landen ook gebeurt voor treinen is omdat je daar ook kan reserveren voor binnenlandse treinen, maar in België kan je voor geen enkele binnenlandse trein reserveren.
Waarom dus dat nummer vermelden die toch niemand kent?
In Italië wordt het nummer systematisch vermeld, zelfs voor de "regionale" (L) treinen waarop hoegenaamd niet kan worden gereserveerd.
Graag verwijs ik hier naar de uitstekende site http://www.e656.net waarop de aankondigingen van alle Italiaanse treinen te vinden zijn.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 15 aug 2011, 12:46
door Adler
Steven schreef: Aankondigingen gebeuren niet enkel via audio maar ook visueel, als die nummers mee op het scherm verschijnen helpt dat zeker en denken dat enkel buitenlanders met die nummers rekening houden is volledig verkeerd. Er zijn enorm veel Belgen die denken dat een ticket maar geldig is voor die trein die ze via internet hebben opgezocht met bijhorend nummer van rit. Vooral op treinen naar de luchthaven merk ik dit.
Als ze dat inderdaad denken dan betekent dit dat men dit duidelijker moet aangeven op de website of op het afgedrukte ticket dat dit niet zo is, maar niet dat verkeerde idee nog eens gaan versterken door de treinnummers mee te delen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 15 aug 2011, 17:51
door Steven
Adler schreef:
Steven schreef: Aankondigingen gebeuren niet enkel via audio maar ook visueel, als die nummers mee op het scherm verschijnen helpt dat zeker en denken dat enkel buitenlanders met die nummers rekening houden is volledig verkeerd. Er zijn enorm veel Belgen die denken dat een ticket maar geldig is voor die trein die ze via internet hebben opgezocht met bijhorend nummer van rit. Vooral op treinen naar de luchthaven merk ik dit.
Als ze dat inderdaad denken dan betekent dit dat men dit duidelijker moet aangeven op de website of op het afgedrukte ticket dat dit niet zo is, maar niet dat verkeerde idee nog eens gaan versterken door de treinnummers mee te delen.
Dit komt eerder door de gewoontes in hun eigen land als op het over mensen in het buitenland gaat en als het over Belgen gaat is het net omdat ze denken zoals met het vliegtuig en de trein amper gewoon zijn om te gebruiken. Dat is zoals de Fransen die als ze in een ander land komen ze steeds zoeken naar de automaten om hun ticket "te composteren". Om maar duidelijk te maken dat mensen nu eenmaal gewoontes en gedachten hebben en dat je daar niet altijd even snel verandering in brengt. Soms moet de maatschappij zich maar aanpassen aan de mensen en soms andersom.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 15 aug 2011, 19:24
door AlexNL
Steven schreef:.Dat is zoals de Fransen die als ze in een ander land komen ze steeds zoeken naar de automaten om hun ticket "te composteren".
Dan voelen ze zich in Nederland thuis :lol:

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 15 aug 2011, 20:50
door Robin
voor de Thalys word dit wel dikwijls mee omgeroepen in Antwerpen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 24 aug 2011, 11:33
door Mechanik
tgv's en thalyssen ook te FBMZ

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 25 aug 2011, 01:05
door kika
AlexNL schreef:
Steven schreef:.Dat is zoals de Fransen die als ze in een ander land komen ze steeds zoeken naar de automaten om hun ticket "te composteren".
Dan voelen ze zich in Nederland thuis :lol:
Franse tickets passen toch niet in Nederlandse stempelautomaten :shock: :?:
Zijn er, naast de sluiting van 38 loketten, nog andere plannen?