Modernisering Breaks

Alles over reizigerstreinen in België.
Teach2

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Teach2 »

Dat was en is de basisidee en bijgevolg krijg je het effect dat een renovatie meer tijd in beslag mag nemen.
Sorry, maar die redenering klopt van geen kanten. Een renovatie neemt volgens mij helemaal niet langer in beslag dan vroeger. Er zijn gewoon minder stellen tegelijk in behandeling.

Als je minder mag uitgeven aan die renovatie op jaarbasis, dan neem je gewoon minder stellen binnen. Elk individueel stel doet er nog precies even lang over om gerenoveerd te worden, er worden er gewoon minder gedaan. Als men het zou doen op de manier die jij suggereert (de stellen gewoon langer binnen laten staan) dan zou dat een buitengewoon onverantwoorde werkwijze zijn, waarbij je materieel onnodig lang uit roulatie houdt, op een moment dat men met een nijpend materieeltekort zit. Aan de andere kant, de NMBS een beetje kennende, verbaast het me eigenlijk dat ze dat kennelijk toch niet doen...
Steven

Bericht door Steven »

Je gaat het niet gewoon langer laten binnen staan, de beschikbare tijd per stel gaat ook omhoog. nu ja hoe de vork precies aan de steel zit weet niemand he. We kunnen hier suggesties doen gelijk zot maar dat zal niets veranderen. Zolang we het niet hebben over echte feiten kunnen we nog lang gissen waarom bepaalde zaken zus of zo verlopen.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Eigenlijk zie ik niet in waarom er moet gediscuteerd worden wanneer de stellen terug in roulatie komen.
Zolang de treinen vooruit gaan en natuurlijk met de voorziene capaciteit maakt dat toch niet uit wanneer die nu vernieuwd worden en wanneer niet.

Ik heb eerlijk gezegt zelfs weinig behoefte aan vernieuwingen.

Ik neem iedere ochtend & avond klasiekjes naar huis, en die brengen me altijd goed en veilig thuis ... nooit problemen, meer capaciteit enz.
Op de oude banken kan je al eens met 4 zitten ipv 3 of 2 ... met de nieuwe & vernieuwde treinstellen gaat dat niet meer want alle zitplaatsen zijn individueel, wat ook tegensteekt bij het nieuwe matrieel is dat de stoelen niet aangepast zijn met de ruiten, in de oude stellen zijn het allemaal carré's en dat vind ik goed ... ik haat die coach indeling zelfs ... je hebt zo weinig ruimte, het lijkt veel kleiner en je hebt weinig plaats om naar buiten te kijken, als er al een ruit is op die plaats (dan denk ik aan de AM 96)

Het komt erop neer dat ik liever het oude matrieel heb met de oude banken & de oude indeling.

Daarom kan het me dus ook niet schelen wanneer de vernieuwde breaks in roulatie komen omdat dit ook weer met capaciteit verlies zal zijn.

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Teach2

Bericht door Teach2 »

Eigenlijk zie ik niet in waarom er moet gediscuteerd worden wanneer de stellen terug in roulatie komen.
Zolang de treinen vooruit gaan en natuurlijk met de voorziene capaciteit maakt dat toch niet uit wanneer die nu vernieuwd worden en wanneer niet.
Dat is het hem nu juist: ze gaan NIET vooruit! Het stel in kwestie heeft al twee en een half jaar geen meter op eigen kracht gereden! De NMBS klaagt over materieeltekort als reden waarom men overvolle treinen niet kan versterken, maar ondertussen staat er in Mechelen wél materieel gezellig op te roesten omdat men het kennelijk niet nodig vond de renovatie degelijk te plannen. Het gaat erom dat ALS men er eens aan begint, dat dan ook fatsoenlijk gepland moet worden, zodat dat stel niet belachelijk lang uit roulatie is, zoals nu duidelijk wel het geval is.
Daarom kan het me dus ook niet schelen wanneer de vernieuwde breaks in roulatie komen omdat dit ook weer met capaciteit verlies zal zijn.
Het is hier ondertussen zeker al 10 keer gezegd dat de algemene indeling (2 + 3 in de koprijtuigen, 2 + 2 in het middenrijtuig) gewoon behouden blijft...
Je gaat het niet gewoon langer laten binnen staan, de beschikbare tijd per stel gaat ook omhoog.
Het tweede is niet meer dan een eufemisme voor het eerste. En nogmaals, afgaande op de blog van spoorvreter, staan ze niet langer binnen dan vroeger.
Steven

Bericht door Steven »

De breaks ontziet men de laatste jaren een beetje, er zijn verschillende verbindingen waar deze niet of veel minder op te vinden zijn. Zoals de IR luchthaven quevy waar ms96 en M6 te zien zijn, de IR luchthaven gent is ook zo een relatie. Niet vergeten dat de capiciteit vooral groter is geworden door de instroom van M6 rijtuigen waar men dan ook zoveel mogelijk zal proberen mee te werken. Je kan bijna geen spoorlijn meer aandoen of er komen wel M6-en voorbij (uitgezonderd de diesellijntjes natuurlijk)
q149

Bericht door q149 »

Inderdaad maakt het niet veel uit wanneer de restauratie op gang komt. De huidige breaks voldoen perfect, behalve de voorbije winter toen er veel defecten waren o.a. met de verwarming. Maar zal de modernisering daar iets aan verhelpen?

Nog liever een 'oude' break die tenminste rijdt dan een nieuwe M6 waarmee toch eeuwig en altijd problemen zijn (heb het vandaag nog maar eens mogen ondervinden met IC3416).
groentje

Bericht door groentje »

Tja, maar op een gegeven moment moeten de stellen toch eens binnen voor een (groot) onderhoud. Die dan helemaal in orde zetten, een nieuw laagje verf geven, etc, om dan enige maanden later dat stel terug binnen te roepen voor de 'grote modernisatie', is een beetje van de gekke.
Ik ben al iets meer gelaten dan Teach2, maar ik erger me ook. Het waarom zal me worst wezen, waarom het zolang moet duren. Dat het zolang moet duren, is al erg genoeg. En in de privé is het niet noodzakelijk beter, nee, maar het is hopelijk geen dooddoener om de criticasters het zwijgen op te leggen.
Bibke

Bericht door Bibke »

Ja, toch is dat niet abnormaal dat je groot onderhoud laat doen aan niet-gemoderniseerd materiaal.
Wel plan je dat zo in dat bij een groot onderhoud die modernisering gaan doen.
Dat het zo lang duurt is ook niet abnormaal.
Je kan toch niet je volledige vloot stilzetten. Je moet uw capaciteit op het net behouden. Dat is de primaire opdracht. En als daar budgettaire beperkingen bij komen gaat dat inderdaad wat trager. Maar dat is ook de normaalste zaak.
Ook de mankracht die je hebt moet je bekijken, nu en in de toekomst. Je kan niet meer doen dan die mensen die je hebt bezighouden maar achter x-aantal jaren moeten ze ook nog bezig zijn en moet je dus op dat moment ook projecten hebben.

Of, men moet met intrimmers gaan werken maar met dit laatste zal men veel spoorwegarbeiders tegen de borst stoten.

Enkel verbeteringen ten behoeve vande veiligheid mag men niet uitstellen.
Teach2

Bericht door Teach2 »

Dit...
Dat het zo lang duurt is ook niet abnormaal.
spreekt dit rechtstreeks tegen...
Je kan toch niet je volledige vloot stilzetten. Je moet uw capaciteit op het net behouden. Dat is de primaire opdracht.
Ik ga volledig akkoord met het tweede. Het gaat er ook niet om dat men alle stellen ineens zou moeten modernisere, het gaat erom dat diegenen die al in behandeling zijn, ook binnen een redelijke termijn afgewerkt worden. Op dit moment staan er zeker zes breaks in Mechelen voor renovatie, en als ik wat hier gezegd wordt mag geloven heeft men er geen idee van wanneer die ooit af zullen geraken. Dan kom je je verplichting 'capaciteit op het net behouden' niet na, want je laat materieel veel langer dan nodig in onderhoud / renovatie.

Hoe je het ook draait of keert, 2,5 jaar voor de renovatie van 1 stel is niet normaal, en mag eigenlijk gewoon niet getolereerd worden.
Bibke

Bericht door Bibke »

Teach2,

Volledig akkoord met u. Uw opmerkingen hebben eveneens alles te maken met planning en die is blijkbaar slecht geweest anders stonden de Breaks er niet te niksen.

Mijn interventie was bedoeld op het antwoord van "groentje", meer bepaald op de twee eerste zinnen.
Ik had moeten citeren, dan was het duidelijk geweest. :oops:
Teach2

Bericht door Teach2 »

Ah ok, nu zie ik het ook. Was er weer iets te hard ingevlogen :wink:
Bibke

Bericht door Bibke »

Teach2 schreef:Ah ok, nu zie ik het ook. Was er weer iets te hard ingevlogen :wink:
'T is niks.
Dat is eigen aan fora en mails. Maar soms ook interpersoonlijk.
Met 2 monologen heb je nog geen dialoog :!: :!: :!: :!:

En zoals al gemeld, ik had die zinnen moeten citeren :wink:
groentje

Bericht door groentje »

Ik had ze ook als reactie op mijn post gezien, en ben het daarmee eens. Ik verduidelijk dan ook even. Ik vind het logisch dat men ervoor kiest de grote modernisering te doen bij een groot onderhoud. Wat ik niet logisch vind is dat er geen plan voorhanden was toen men eraan begon. Ik bekrititseer dan ook niet dat ze de beruchte break binnennamen voor groot onderhoud en meteen voor de modernisering, wel dat dat niet beter was voorbereid.
Presario

Bericht door Presario »

Iemand een update van Breaks die binnen staan? De IR Mechelen-Kortrijk wordt dit weekend verzekerd door afwisselend Breaks en stam M4 met 21. Normaal zijn dit enkel Breaks. Dus ik vermoed dat er weer een paar nieuwe binnen staan?
poyaud

Bericht door poyaud »

Presario schreef:Iemand een update van Breaks die binnen staan?
Werk sinds 1/05 niet meer in cw Mechelen , dus kan er geen informatie meer over geven.
Afbeelding
Plaats reactie