Het even goed verder rijden bemoeilijkt een heleboel zaken. Van kuisen van de trein over lijnkennis van bestuurders tot gewoon een geschikt personeelsdepot vinden. Het is niet toevallig dat alle treinen naar Luxemburg en Nederland ook Brussel-Zuid als eindhalte hebben. Perrons blokkeren hoeft trouwens niet, vaak gaan zo'n lange afstandstreinen Vorst binnen om gekuist te worden.dovaere schreef: ↑23 aug 2023, 21:38Ik had begrepen dat de reden voor dubbeldekkers vooral was om de flessenhals van de noordzuidverbinding zo efficiënt mogelijk te gebruiken.
In dit geval is er (om buitenlandse redenen) niets anders mogelijk dan Brussel-Aken met i11 (+i10?) enkeldeks te rijden. Als die ene i11-trein dan toch door de noordzuidverbinding moet (zo veronderstel ik?), kan hij evengoed nog wat verder rijden. Dan kan dat ingenomen treinpad ook vanaf de zuidwestkant van de NZV renderen door reizigers door de NZV te vervoeren, en moet hij bovendien geen spoor in Brussel blokkeren om te keren.
Maar akkoord dat je ook voldoende i11 en locomotieven moet hebben.
Klassieke treinen Aken-België
Re: Klassieke treinen Aken-België
Re: Klassieke treinen Aken-België
Benelux wijkt niet meer uit, die blijven aan het perron. De Luxembourg wijkt soms uit naar vorst, soms naar bundel Gent.Shrek schreef: ↑23 aug 2023, 23:46Het even goed verder rijden bemoeilijkt een heleboel zaken. Van kuisen van de trein over lijnkennis van bestuurders tot gewoon een geschikt personeelsdepot vinden. Het is niet toevallig dat alle treinen naar Luxemburg en Nederland ook Brussel-Zuid als eindhalte hebben. Perrons blokkeren hoeft trouwens niet, vaak gaan zo'n lange afstandstreinen Vorst binnen om gekuist te worden.dovaere schreef: ↑23 aug 2023, 21:38Ik had begrepen dat de reden voor dubbeldekkers vooral was om de flessenhals van de noordzuidverbinding zo efficiënt mogelijk te gebruiken.
In dit geval is er (om buitenlandse redenen) niets anders mogelijk dan Brussel-Aken met i11 (+i10?) enkeldeks te rijden. Als die ene i11-trein dan toch door de noordzuidverbinding moet (zo veronderstel ik?), kan hij evengoed nog wat verder rijden. Dan kan dat ingenomen treinpad ook vanaf de zuidwestkant van de NZV renderen door reizigers door de NZV te vervoeren, en moet hij bovendien geen spoor in Brussel blokkeren om te keren.
Maar akkoord dat je ook voldoende i11 en locomotieven moet hebben.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Dat zal veranderen. Met de ICNG moet hij terug naar vorst op vraag van NS
Re: Klassieke treinen Aken-België
Nu is er max 28 min stilstand en ik vermoed dat ze dat te kort vinden voor een grondige reiniging. ik weet dus officieel enkel dat de reden met onderhoud te maken heeft, details werden niet gemeld.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Als ik zie hoe de Benelux eruitziet lijkt 28 minuten inderdaad te kort voor een grondige reiniging.
Anderzijds : Aan de andere kant staan de Beneluxen ongeveer 1,5h in Watergraafsmeer en ik heb niet bepaald de indruk dat er daar beter gereinigd wordt.
Dus wel een vreemde eis... komende van NS.
Als je ziet hoe de Nederlandse treinen erbij rijden vraag ik me af of er überhaupt nog ergens in Nederland iets gereinigd wordt.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Tja. Ook Duitse treinen vind ik geregeld vuil. Zeker de buitenkant. Het interieur valt mee. Ik weet dat ze in Nederland heel wat personeelstekort hebben bij de onderhoudsploegen. Nog meer dan hier bij ons.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Misschien daarom dat ze het bij ons in Vorst willen oplossen? Gaat dit dan enkel over de binneninrichting? Of worden de WC's geledigd? Water op steken?
Re: Klassieke treinen Aken-België
Je zou mogen verwachten dat treinen zowel binnen als buiten gewoon proper zijn.
Maar binnenkant vind ik wel veel belangrijker.
Misschien kunnen de hoge dames en heren van de spoorwegen eens een nulletje laten vallen van hun lonen en bonussen ? Dan is er wat meer geld om eerlijke lonen te betalen aan onderhoudspersoneel en dan lost dat personeelstekort zich misschien op.
Re: Klassieke treinen Aken-België
If you pay peanuts, you get monkeys. Zo overdreven veel verdient er trouwens niemand bij de spoorwegen in België. Zelfs de CEO's moeten het met 300000€ per jaar doen. De loonspanning is bij de spoorwegen daardoor veel lager dan in de meeste privé bedrijven.
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: Klassieke treinen Aken-België
In elk geval wél bij Arriva in de Achterhoek. Die treintjes rijden er erg netjes bij, zowel binnen- als buitenkant. NS daarentegen...
Re: Klassieke treinen Aken-België
Daar kan ik nog geen duidelijkheid over geven, want dat hangt af op welk spoor ze in vorst dat willen doen, je kan niet overal zomaar die WC’s leegmaken, maar een deel sporen zijn met dat systeem voorzien.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Onderhoud is bijna 100% uitbesteed, de tijd dat het interieur van een trein door nmbs personeel werd gereinigd is al even geleden. Op de grote standplaatsen zijn er dus privé bedrijven die dat doet en zoals dat overal tegenwoordig gaat bieden heel wat van die bedrijven bodemprijzen om toch maar een contract in de wacht te slepen …..
Op plaatsen als Oostende krijg je dan vrij propere rijtuigen, maar Vorst zou ik niet te hoog aanschrijven als onderhoudspost als je ziet wat in Oostende wel lukt. Gaat volgens mij een beetje mee samen met wie er lokaal verantwoordelijk is om deze taken te controleren. Zodat ook deze bedrijven op de vingers kunnen getikt worden.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Hoezo? Je vervangt gewoon de bestemming van de bestaande IC. Voor reizigers vanuit Aachen naar Brussel en verder kan je een vlotte overstap in Luik of Leuven aanbieden (zelfde perron bv).Shrek schreef: ↑23 aug 2023, 19:01Zoiets kan pas als je van de luchthaven een echt transferium maakt en het ook als dusdanig in de reisplanner steekt. Daarvoor zijn er daar op dit moment iets te weinig trappen en roltrappen tussen de perrons vrees ik.DR-fan schreef: ↑23 aug 2023, 18:34 Even een denkspelletje: zou het niet beter zijn om dan een IC Aachen - Luik - Luchthaven - Antwerpen te creëren? Het zou voor Antwerpen een troef zijn. De huidige IC Antwerpen - Luchthaven - Hasselt is toch minder nuttig, alleen al door de omslachtige frontverandering in Leuven.
Moest het ooit toch zo ver zijn zou ik deze trein trouwens durven koppelen aan zijn vriendje met gelijkaardige samenstelling naar Breda/Rotterdam.
Dan krijg je (Keulen?)-Aken-Luik-Leuven-Luchthaven-Antwerpen-Breda-Rotterdam.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Aan de staat van de treinen te zien zou NMBS moeten ingrijpen en het onderhoud weer insourcen.Steven schreef: ↑24 aug 2023, 14:16 Onderhoud is bijna 100% uitbesteed, de tijd dat het interieur van een trein door nmbs personeel werd gereinigd is al even geleden. Op de grote standplaatsen zijn er dus privé bedrijven die dat doet en zoals dat overal tegenwoordig gaat bieden heel wat van die bedrijven bodemprijzen om toch maar een contract in de wacht te slepen …..
Of ze zouden eens een firma kunnen kiezen die niet de laagste prijs heeft maar wel beter betaald en gemotiveerder personeel.
Maar - toegegeven - we zijn in België gelukkig nog ver van NS en TER SNCF toestanden op de treinen.