Pagina 29 van 29

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 15 nov 2025, 17:28
door overweg13
Groepen worden al jaren geweerd uit de spits en zeker uit het Brusselse. Ik heb in mijn leven toch wel zeker 150 keer een groepsreis georganiseerd en heb de regels stilaan strenger en strenger weten worden, van verregaande mogelijkheden tot strenge beperkingen. In de tijd circuleerde in de loketten een lijst met treinen waarvoor helemaal geen of slechts bepekt plaatsen gereserveerd mochten worden. De loketbediende werd geacht die reis te raadplegen en mocht op basis daarvan de groepsreis toelaten. Later werd die verantwoordelijkheid doorgegeven aan een cel Groepsreizen die besliste wat kon en niet kon. De aanvraag moest dan ook lang vooraf worden ingediend en van het aantal kon slechts zeer beperkt worden afgeweken. Kortom, het is nu zeker niet complexer dan vroeger, maar het blijft een haast onmogelijke opdracht voor de organisator: wie wil nu nog op schoolreis met zijn klas als je an 9.00 moet vertrekken? En wie kent een week vooraf het precieze aantal deelnemers aan een wandeltocht van 20 km? Ik ben blij dat ik er niet meer moet voor instaan.
Tussen haakjes: de verstrenging kwam er na incidenten tussen pendelaars en groepen met gereserveerde plaatsen...

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 15 nov 2025, 17:53
door ovspotter_be
Ik moet wel eerlijk zeggen als treinbegeleider dat men voor de regels en keuze van trein wel beter moet kijken naar verwachte drukte en eventueel bijsturen met materieelinzet.
Het kan niet de bedoeling zijn dat je op 1 desiro een gereserveerde groepsreis met 300 personen krijgt, en dat krijg je wel af en toe tegenwoordig.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 15 nov 2025, 19:39
door overweg13
Is me inderdaad ook al opgevallen. Die lijsten van vroeger bevatten het aantal beschikbare plaatsen (= capaciteit - gemiddelde bezetting). Wat overbleef mocht dus door een groep ingenomen worden. Maar zeer streng werd het niet altijd toegepast.