Kunnen ze niet tegen de winter of is het iets anders?
Dienstregeling 2024 (geldig vanaf december 2023)
Re: Dienstregeling december 2023
Voornamelijk een defecte snelheidsmeter door sneeuwophoping. Idem probleem zie ik verschijnen met de ETCS antenne.
Ook de reden dat de reeks E32xx afgeschaft is geweest tussen Dendermonde en Sint-Niklaas. Veel meldingen van defecte snelheidsmeter bij nieuwe M7 rijtuigen. Misschien dat iemand van het forum hier meer details kan over geven/bevestigen?
Ook de reden dat de reeks E32xx afgeschaft is geweest tussen Dendermonde en Sint-Niklaas. Veel meldingen van defecte snelheidsmeter bij nieuwe M7 rijtuigen. Misschien dat iemand van het forum hier meer details kan over geven/bevestigen?
Laatst gewijzigd door Daviddb op 18 jan 2024, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Dienstregeling december 2023
Zijn er enkel daar problemen of was dit de minst belangrijke trein en heeft men de werkende MR96's naar Landen, Poperinge, Doornik en Bergen gestuurd?
-
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Dienstregeling december 2023
De 26xx is niet bepaald een rustige trein, maar er is wel voor bijna elk stuk een alternatief.desirootje schreef: ↑18 jan 2024, 15:11 Zijn er enkel daar problemen of was dit de minst belangrijke trein en heeft men de werkende MR96's naar Landen, Poperinge, Doornik en Bergen gestuurd?
Antwerpen - Hasselt en Antwerpen - Leuven kan rechtstreeks via Aarschot, Mechelen - Leuven via Haacht en Leuven - Hasselt met de stoptrein of via Sint-Truiden.
Re: Dienstregeling december 2023
En naar de Luchthaven reist niemand ?ovspotter_be schreef: ↑18 jan 2024, 15:24De 26xx is niet bepaald een rustige trein, maar er is wel voor bijna elk stuk een alternatief.desirootje schreef: ↑18 jan 2024, 15:11 Zijn er enkel daar problemen of was dit de minst belangrijke trein en heeft men de werkende MR96's naar Landen, Poperinge, Doornik en Bergen gestuurd?
Antwerpen - Hasselt en Antwerpen - Leuven kan rechtstreeks via Aarschot, Mechelen - Leuven via Haacht en Leuven - Hasselt met de stoptrein of via Sint-Truiden.
-
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Dienstregeling december 2023
Wel vanuit Antwerpen, Mechelen en Leuven natuurlijk, enkel tussen Aarschot en Hasselt is er geen (rechtstreeks) alternatief. Maar met een overstap in Leuven zijn er meerdere mogelijkheden, uit Aarschot zelfs sneller dan met de rechtstreekse 26xx doordat die natuurlijk veel tijd verliest met het keren daar.
Re: Dienstregeling december 2023
Ja, met de o zo betrouwbare Beneluxtrein
9211 rijdt niet
9215 rijdt niet
9219 rijdt niet
9223 rijdt niet
9212 Airport niet bediend
9216 Airport niet bediend
En voor de rest nog wat vertragingen van 30-60'
Alweer een ronduit schitterende prestatie vandaag !
Re: Dienstregeling december 2023
Ik begreep uit Twitter dat de eerste drie beneluxen wel vertrokken zijn, maar terug gekomen naar Brussel ?...retourtje Antwerpen ?
Anderzijds bleek Antwerpen Breda versperd volgens NS door gebeurtenis in het buitenland... wisselproblemen op Noorderkempen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Dienstregeling december 2023
Dat verhaal van 9211/9215/9219 heeft alles te maken met een gestrande lege Thalys op lijn 25N deze ochtend. Waardoor mijn 25N zo goed als niet in gebruik was waardoor tevens werd beslist om mijn 25N niet te gebruiken voor overig verkeer van hst. Door rijp op de bovenleiding schakelen treinen zoals de PBA en PBKA te vlot uit (detectie 50Hz) en krijg je dus problemen. Ook motorstellen zoals de MR96 zijn daar gevoelig aan alsook HLE13
Re: Dienstregeling december 2023
Dank voor de informatie. Roept wel veel bijkomende vragen op.Steven schreef: ↑19 jan 2024, 20:03 Dat verhaal van 9211/9215/9219 heeft alles te maken met een gestrande lege Thalys op lijn 25N deze ochtend. Waardoor mijn 25N zo goed als niet in gebruik was waardoor tevens werd beslist om mijn 25N niet te gebruiken voor overig verkeer van hst. Door rijp op de bovenleiding schakelen treinen zoals de PBA en PBKA te vlot uit (detectie 50Hz) en krijg je dus problemen. Ook motorstellen zoals de MR96 zijn daar gevoelig aan alsook HLE13
Hoelang heeft die Thalys daar gestaan ? 3h ? Waarom wordt die niet sneller afgesleept ?
Hoe wordt het probleem van rijp op bovenleiding vermeden in Scandinavië, Oostenrijk, Zwitserland ?
Waarom Benelux in deze situatie niet minstens laten rijden tussen Antwerpen en Amsterdam zodat we niet urenlang afgesneden zijn van Nederland ?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling december 2023
@Steven: dank voor de "inside" informatie, zoals zo vaak. Zou het kunnen dat de fabrikanten bepaalde parameters erg scherp instellen, om toch maar zeker aan bepaalde eisen te voldoen, zodat het volstaat dat er een mug een sch__t laat om de boel te doen stilvallen? Wellicht onder het motto "veiligheid boven alles"?
Het is toch opvallend dat over de laatste decennia de auto's en vliegtuigen flink wat betrouwbaarder zijn geworden, terwijl de betrouwbaarheid van treinen juist lijkt achteruit te gaan. En ja, ik weet dat ik nu het treinbedrijf vergelijk met andere, daar waar velen liever de spoorbedrijven als een eilandje beschouwen, afgesloten en verschillend van al de rest...
@Portbou: de vergelijking met de "echte" sneeuwlanden zoals in Scandinavie of in de Alpen is niet zo evident. Aldaar zijn investeringen in extra betrouwbaarheid veel meer verantwoord, doordat het weer er veel slechter is en ook nog onvoorspelbaarder. Moet men Belgische treinen voorzien op omstandigheden die, statistisch gesproken, misschien enkele dagen per jaar voorkomen? Dat is wellicht niet de beste manier om de schaarse geldmiddelen te besteden.
Het is toch opvallend dat over de laatste decennia de auto's en vliegtuigen flink wat betrouwbaarder zijn geworden, terwijl de betrouwbaarheid van treinen juist lijkt achteruit te gaan. En ja, ik weet dat ik nu het treinbedrijf vergelijk met andere, daar waar velen liever de spoorbedrijven als een eilandje beschouwen, afgesloten en verschillend van al de rest...
@Portbou: de vergelijking met de "echte" sneeuwlanden zoals in Scandinavie of in de Alpen is niet zo evident. Aldaar zijn investeringen in extra betrouwbaarheid veel meer verantwoord, doordat het weer er veel slechter is en ook nog onvoorspelbaarder. Moet men Belgische treinen voorzien op omstandigheden die, statistisch gesproken, misschien enkele dagen per jaar voorkomen? Dat is wellicht niet de beste manier om de schaarse geldmiddelen te besteden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Dienstregeling december 2023
Je moet ook de technieken vergelijken. Wij hebben een gekijkspanningsnet en die 50hz filter dient om storingen te vermijden omdat stroomspoorkringen wel op wisselspanning 50 hz werken. Andere landen zeker de alpenlanden hebben dat probleem niet want die werken met 15kV 16 2/3Hz.
Re: Dienstregeling december 2023
Maar bijvoorbeeld Polen heeft ook 3 kV. En het S-net van Kopenhagen zelfs 1,5 kV...