Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
FLV-FGSP

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door FLV-FGSP »

TKR schreef: 07 sep 2024, 14:20 Iemand enig idee hoeveel sneller de trein van Aalst naar Brussel zal zijn? Ik heb zo'n vermoeden dat ik binnenkort sneller in Brussel sta vanuit Aalst dan in Gent vanuit Lede. :mrgreen:
Het antwoord op die vraag vind je terug via https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi
Let op: daar staan momenteel treinen in waarvoor weliswaar een rijpad is aangevraagd, maar die niet worden ingelegd.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

TKR schreef: 07 sep 2024, 14:20 Iemand enig idee hoeveel sneller de trein van Aalst naar Brussel zal zijn? Ik heb zo'n vermoeden dat ik binnenkort sneller in Brussel sta vanuit Aalst dan in Gent vanuit Lede. :mrgreen:
In de praktijk niets...
De 22xx stopt ook niet meer in Liedekerke maar komt wel nog altijd op hetzelfde uur aan in Brussel-Zuid.
Op de terugweg wel al gemerkt dat we vaak langere tijd stilstaan in Denderleeuw.
BVG1988
Contacteer:

Bericht door BVG1988 »

Ik heb dat gisteren ook gemerkt richting Brussel dat de 2212 ook langer in Denderleeuw bleef staan. Natuurlijk kunnen de problemen in Ans gisteren wel daar een reden van zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

22xx staat gepland 5 minuten stil te Denderleeuw in beide richtingen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ik volg nu al een tijdje deze draad en ik heb hier en daar toch een bedenking.

1. Onder druk van de publieke opinie, actiegroepen, gemeentebesturen en politici moet de NMBS erg vroeg uitpakken en liefst met spetterende vernieuwingen, ook op een ogenblik dat het duidelijk is dat de wijzigingen vermoedelijk niet haalbaar zijn. Als die dan teruggeschroefd worden zoals nu is het kot te klein. En toch, mocht men in een niet zo ver verleden de nu resterende aanpassingen en wijzigingen hebben aangekondigd, er zou een zucht van verlichting en blijdschap van de verzamelde NMBS-liefhebbers geklonken hebben, want wat er nog verandert, is toch niet niks.

2. Maanden vooraf de (meestal buitenlandse) planners raadplegen heeft nauwelijks zin, zolang een en ander niet definitief wordt. Bovendien is er vooral interesse voor de eigen verbinding/trein zodat het globale zicht onvermijdelijk verloren gaat.

Dit gezegd zijnde wacht ik liever op het spoorboekje in pdf om echte conclusies te trekken. Ik heb net van de klantendienst antwoord gekregen en blijkbaar is men van plan deze pdf's (spoorboekje en lijnfolders) alleen nog in de maand december te publiceren. Er zijn geen plannen om het volledig op te doeken, maar ik vrees ergens wel dat het verdwijnen van de juniversie een eerste stap naar de afschaffing zou kunnen zijn...
Met vriendelijke groet

overweg13
dovaere

Bericht door dovaere »

overweg13 schreef: 08 sep 2024, 13:04 1. Onder druk van de publieke opinie, actiegroepen, gemeentebesturen en politici moet de NMBS erg vroeg uitpakken en liefst met spetterende vernieuwingen
Logisch dat de overheid voor het verhogen van het budget ook bepaalde uitbreidingen vraagt. En logisch dat als de NMBS (voldoende lang vooraf) een contract afsluit met de overheid (en dus met de Belgische bevolking), dat dat ook gecommuniceerd wordt.
Als die dan teruggeschroefd worden zoals nu is het kot te klein. En toch, mocht men in een niet zo ver verleden de nu resterende aanpassingen en wijzigingen hebben aangekondigd, er zou een zucht van verlichting en blijdschap van de verzamelde NMBS-liefhebbers geklonken hebben, want wat er nog verandert, is toch niet niks.
Oh, logisch dat het hier besproken wordt, waar dient een treinforum voor?
Voor de rest valt "het kot" hier heel goed mee. Ik ben persoonlijk helemaal niet boos, maar blij met die "bijna 2% uitbreiding".
ik beschouw dit gewoon als feiten die het verdienen om op dit forum "het nieuws" te halen. Waar ik mij persoonlijk wel aan erger is aan pogingen om feiten "weg te relativeren".
TKR

Bericht door TKR »

Ik denk inderdaad dat de pers hier gisteren voormiddag iets te negatief over bericht heeft.
Het klonk alsof er helemaal niets ging bijkomen, terwijl er hier wel gewoon een mooie uitbreiding op het programma staat..
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

In de details van het persbericht stonden enkele verrassingen:

* Het project zaterdagdienst Puurs - Essen gaat wel door.
* De gaten in de dienstregeling S53 Lokeren - Gent - Oudenaarde worden gevuld, daar zijn in de huidige dienstregelingsperiode nog conflicten met het goederenverkeer.
* De in juni 2025 toe te voegen treinserie naar Ottignies en LLN is een S81 uit Schaarbeek, niet een S4 uit Jette.

Let ook op dit formuleringspareltje:
"Van en naar de stations van Bergen en Dendermonde wijzigt vanaf december het traject van een aantal treinverbindingen. Rond Bergen gaat dat om een aantal L-treinen, rond Dendermonde om een IC en een voorstedelijke S-verbinding. Dankzij deze aanpassingen kan de robuustheid en zo ook de stiptheid van de treinen in de regio worden verbeterd."

Welke journalist leest dit als: de IC-verbinding wordt geknipt en de reizigers moeten extra overstappen?
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Misschien omdat dit voordien wel was aangekondigd, dat de IC Kortrijk - Tournai - Brussel - Sint-Niklaas beperkt zou worden tot Dendermonde.
Steve

Bericht door Steve »

FLV-FGSP schreef: 08 sep 2024, 16:56 * De in juni 2025 toe te voegen treinserie naar Ottignies en LLN is een S81 uit Schaarbeek, niet een S4 uit Jette.
Viel me ook op, en ik vraag me af wat erachter zit want je zou evengoed de bestaande S4 kunnen doortrekken - zelfs zonder de geplande verdubbeling van L161/1 als de uurfrequentie behouden blijft. Zou zelfs de verdubbeling van de S7 die ze dan moeten voorzien ter compensatie op het noordelijke deel L26 al zo'n impact hebben op het beschikbare personeel?
BVG1988
Contacteer:

Bericht door BVG1988 »

Steve schreef: 08 sep 2024, 19:10
FLV-FGSP schreef: 08 sep 2024, 16:56 * De in juni 2025 toe te voegen treinserie naar Ottignies en LLN is een S81 uit Schaarbeek, niet een S4 uit Jette.
Viel me ook op, en ik vraag me af wat erachter zit want je zou evengoed de bestaande S4 kunnen doortrekken - zelfs zonder de geplande verdubbeling van L161/1 als de uurfrequentie behouden blijft. Zou zelfs de verdubbeling van de S7 die ze dan moeten voorzien ter compensatie op het noordelijke deel L26 al zo'n impact hebben op het beschikbare personeel?
Ik denk dat spoorlijn 161 eerst wat verder gevorderd worden (om uit te wijken). Want 's avonds gaat de S4 in het vaarwater zitten van de P8601 en de 2516. De S81 is een snellere trein (sneller dan de 39XX) die enkel nog bijkomend stopt in Etterbeek, Bosvoorde, Groenendaal en Genval
Ik ben naar Groenendaal geweest vrijdag en daar werd omgeroepen dat in Ottignies tijdelijk onvoldoende opvangcapaciteit was. De vertragingen waren wel niet zo groot.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

FLV-FGSP schreef: 08 sep 2024, 16:56 "(...) Dankzij deze aanpassingen kan de robuustheid en zo ook de stiptheid van de treinen in de regio worden verbeterd."
Ik vind dit zinnetje in het persbericht toch wel grappig. Hopelijk verandert er nog iets in de dienstregeling, maar de S34 14XX, die doorgetrokken wordt naar Dendermonde zal daar een keertijd krijgen van ... 9 minuten, dat lijkt mij nu niet bepaald aan de robuustheid te goed te komen?
Zeker als die van L57 komt, dat enkelspoor, in de spits... Hij zal net voor de 30XX-reeks komen te zitten tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Zuid. In het weekend is het minder erg, aangezien de 30XX-reeks dan niet rijdt.
Afbeelding Afbeelding
rdv

Bericht door rdv »

trainfan03 schreef: 16 sep 2024, 21:21
FLV-FGSP schreef: 08 sep 2024, 16:56 "(...) Dankzij deze aanpassingen kan de robuustheid en zo ook de stiptheid van de treinen in de regio worden verbeterd."
Ik vind dit zinnetje in het persbericht toch wel grappig. Hopelijk verandert er nog iets in de dienstregeling, maar de S34 14XX, die doorgetrokken wordt naar Dendermonde zal daar een keertijd krijgen van ... 9 minuten, dat lijkt mij nu niet bepaald aan de robuustheid te goed te komen?
Zeker als die van L57 komt, dat enkelspoor, in de spits... Hij zal net voor de 30XX-reeks komen te zitten tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Zuid. In het weekend is het minder erg, aangezien de 30XX-reeks dan niet rijdt.
Afbeelding Afbeelding
Nu 10 minuten - wel een langere stam M6 of M7, maar in die 9 minuten zal men wellicht soms een stelletje moeten afkoppelen etc.
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

rdv schreef: 16 sep 2024, 22:03 Nu 10 minuten - wel een langere stam M6 of M7, maar in die 9 minuten zal men wellicht soms een stelletje moeten afkoppelen etc.
Uitsluitend M7 momenteel. Maar momenteel is het eindstation Sint-Niklaas, dus de gevolgen voor de treinen van/naar Antwerpen zijn "beperkter".
Ik hoop dat ik het gewoon te pessimistisch beschouw, maar mijn inziens verandert er niet zo veel aan de robuustheid, zeker met de verschuivingen die hiervoor gemaakt worden. Hopelijk wordt er in de spits iets anders ingezet dan de enkele Desiro, want die zal niet dekkend zijn als de normale bezetting van de 3229 (nu met 10 M7s) op één Desiro moet tussen FSN en FDR. (Als er bij problemen een stam van 4 M7 ingezet werd, zat die meestal al vol van in FSN)
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Dat is correct. Maar het persbericht lijkt verder te gaan:
Vanaf juni 2025 zal op weekdagen de S81 tussen Schaarbeek, Brussel-Schuman, Ottignies en Louvain-la-Neuve de hele dag rijden, in plaats van enkel tijdens de spits. Tussen Ottignies en Brussel komt er een derde S-trein per uur. Deze zal ook stoppen in de Europese wijk.
De S81 komt er dus sowieso bij. Maar wat is dan die "derde S-trein per uur" tussen "Ottignies" en "Brussel" die "ook" in de Europese wijk zal stoppen? Dat kan die S81 zijn (al gaat deze door naar LLN) maar het kan ook om nog een extra S8 gaan die dan door de NZV gaat (maar hoe waarschijnlijk is dat?). Of alsnog die S4? Sowieso is het persbericht niet handig opgesteld.
Plaats reactie