Het antwoord op die vraag vind je terug via https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi
Let op: daar staan momenteel treinen in waarvoor weliswaar een rijpad is aangevraagd, maar die niet worden ingelegd.
Het antwoord op die vraag vind je terug via https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi
In de praktijk niets...
Logisch dat de overheid voor het verhogen van het budget ook bepaalde uitbreidingen vraagt. En logisch dat als de NMBS (voldoende lang vooraf) een contract afsluit met de overheid (en dus met de Belgische bevolking), dat dat ook gecommuniceerd wordt.
Oh, logisch dat het hier besproken wordt, waar dient een treinforum voor?Als die dan teruggeschroefd worden zoals nu is het kot te klein. En toch, mocht men in een niet zo ver verleden de nu resterende aanpassingen en wijzigingen hebben aangekondigd, er zou een zucht van verlichting en blijdschap van de verzamelde NMBS-liefhebbers geklonken hebben, want wat er nog verandert, is toch niet niks.
Viel me ook op, en ik vraag me af wat erachter zit want je zou evengoed de bestaande S4 kunnen doortrekken - zelfs zonder de geplande verdubbeling van L161/1 als de uurfrequentie behouden blijft. Zou zelfs de verdubbeling van de S7 die ze dan moeten voorzien ter compensatie op het noordelijke deel L26 al zo'n impact hebben op het beschikbare personeel?
Ik denk dat spoorlijn 161 eerst wat verder gevorderd worden (om uit te wijken). Want 's avonds gaat de S4 in het vaarwater zitten van de P8601 en de 2516. De S81 is een snellere trein (sneller dan de 39XX) die enkel nog bijkomend stopt in Etterbeek, Bosvoorde, Groenendaal en GenvalSteve schreef: ↑08 sep 2024, 19:10Viel me ook op, en ik vraag me af wat erachter zit want je zou evengoed de bestaande S4 kunnen doortrekken - zelfs zonder de geplande verdubbeling van L161/1 als de uurfrequentie behouden blijft. Zou zelfs de verdubbeling van de S7 die ze dan moeten voorzien ter compensatie op het noordelijke deel L26 al zo'n impact hebben op het beschikbare personeel?
Ik vind dit zinnetje in het persbericht toch wel grappig. Hopelijk verandert er nog iets in de dienstregeling, maar de S34 14XX, die doorgetrokken wordt naar Dendermonde zal daar een keertijd krijgen van ... 9 minuten, dat lijkt mij nu niet bepaald aan de robuustheid te goed te komen?
Nu 10 minuten - wel een langere stam M6 of M7, maar in die 9 minuten zal men wellicht soms een stelletje moeten afkoppelen etc.trainfan03 schreef: ↑16 sep 2024, 21:21Ik vind dit zinnetje in het persbericht toch wel grappig. Hopelijk verandert er nog iets in de dienstregeling, maar de S34 14XX, die doorgetrokken wordt naar Dendermonde zal daar een keertijd krijgen van ... 9 minuten, dat lijkt mij nu niet bepaald aan de robuustheid te goed te komen?
Zeker als die van L57 komt, dat enkelspoor, in de spits... Hij zal net voor de 30XX-reeks komen te zitten tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Zuid. In het weekend is het minder erg, aangezien de 30XX-reeks dan niet rijdt.
![]()
![]()
Uitsluitend M7 momenteel. Maar momenteel is het eindstation Sint-Niklaas, dus de gevolgen voor de treinen van/naar Antwerpen zijn "beperkter".
Dat is correct. Maar het persbericht lijkt verder te gaan:
De S81 komt er dus sowieso bij. Maar wat is dan die "derde S-trein per uur" tussen "Ottignies" en "Brussel" die "ook" in de Europese wijk zal stoppen? Dat kan die S81 zijn (al gaat deze door naar LLN) maar het kan ook om nog een extra S8 gaan die dan door de NZV gaat (maar hoe waarschijnlijk is dat?). Of alsnog die S4? Sowieso is het persbericht niet handig opgesteld.Vanaf juni 2025 zal op weekdagen de S81 tussen Schaarbeek, Brussel-Schuman, Ottignies en Louvain-la-Neuve de hele dag rijden, in plaats van enkel tijdens de spits. Tussen Ottignies en Brussel komt er een derde S-trein per uur. Deze zal ook stoppen in de Europese wijk.