Pagina 29 van 58

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 11 jul 2013, 21:12
door rvdborgt
overweg13 schreef:
rvdborgt schreef:Op het moment dat veel reizigers de verkeerde keuze maken, dan is de opzet van de automaten per definitie verkeerd en niet reizigers-gericht. Dat heeft niets met domheid te maken maar met de opzet van de userinterface.
Als je echt prijsbewust een treinbiljet koopt, dan beslis je niet over het type biljet als je aan de automaat staat. Dan heb je thuis een en ander al eens bekeken. Enfin, zo doen wij dat, maar wij zijn natuurlijk zestigers en niet zo goed thuis in de wereld van de informatica, het internet, ticketautomaten e.d.
Dus omdat jullie het op die manier doen, moet iedereen dat maar zo doen? Bovendien veronderstel je dat iedereen in de gelegenheid is om dat zo te doen. En dat er elders voloende toegankelijke informatie beschikbaar is, bv. een website is die handig genoeg is (wat momenteel zeker niet zo is). Over gsm-providers e.d. oordeel ik niet - en daar ging het hier ook niet over. Ik stel alleen vast dat door de huidige opzet van de automaten relatief veel mensen *zonder dat ze het in de gaten hebben* te veel betalen. Sommigen merken het achteraf en klagen erover. Anderen merken niks, totdat ik ze bv. vertel dat je ook op een weekenddag met een Benelux-weekend kunt reizen. Of dat je wel op zoek moet naar de Summer Deal, of het weekendbiljet, want de NMBS vertelt vertelt je niet dat dat goedkoper is.

Het is helemaal niet zo moeilijk om die automaten een betere interface te geven. Het enige wat je moet doen is de ticketkeuze naar het einde verplaatsen van de dialoog. NMBS Europe kan dat online ook. Dan kun je de prijzen en bijbehorende voorwaarden vergelijken en kiezen.

Groetjes,
Rian

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 11 jul 2013, 21:19
door overweg13
rvdborgt schreef:Dus omdat jullie het op die manier doen, moet iedereen dat maar zo doen?

Groetjes,
Rian
Dat heb ik nergens beweerd, maar dan moeten ze achteraf ook niet komen klagen dat ze te veel betaald hebben. En dat ik er die gsm-operatoren toch bijgehaald heb, heeft uiteraard alles te maken met wat je vandaag in verband hiermee in een aantla kranten kon lezen: in "De Standaard": gsm-factuur kan tientallen euro's goedkoper; in "De Morgen": 4.5 miljoen Belgen betalen te hoge gsm-rekening.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 11 jul 2013, 21:25
door rvdborgt
overweg13 schreef:
rvdborgt schreef:Dus omdat jullie het op die manier doen, moet iedereen dat maar zo doen?
Dat heb ik nergens beweerd, maar dan moeten ze achteraf ook niet komen klagen dat ze te veel betaald hebben.
Dus toch eigenlijk wel. Je veronderstelt dan, net als de NMBS, uitgebreide kennis vooraf over het tariefsysteem of voldoende tijd om dat uit te zoeken. Dat hebben jij en ik, maar lang niet iedereen.

Hoe vaak ik in de trein de afgelopen twee weken al niet gehoord heb dat een conducteur aan een reiziger vertelt dat hij de volgende keer eenn Summer Deal moet kopen, dat is al bijna niet meer te tellen. Terwijl die eigenlijk *standaard* aangeboden zou moeten worden door alle verkoopkanalen voor alle reizen duurder dan 7,50. Op dit moment koop je dat alleen als je van tevoren van het bestaan van het ticket afwist of als je toevallig op reclame ervoor gestoten bent. En dat is nog maar 1 voorbeeld.

Groetjes,
Rian

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 11 jul 2013, 22:28
door Steve
Nog een belangrijk verschil met die elektriciteitsleveranciers en gsm-operatoren: waar laatstgenoemden commerciële bedrijven zijn met als doel winst te maken, is de NMBS een overheidsbedrijf dat voor een groot deel met belastinggeld gefinancierd wordt en onder rechtstreekse politieke voogdij staat. Dat wil nog niet zeggen dat de NMBS de reiziger per se bij het handje moet leiden tot de allerlaatste stap (en in dat opzicht kan ik het standpunt van Vic prima begrijpen), maar ze kan zich niettemin een pak minder veroorloven dan een Electrabel of Proximus, waar de niet altijd even doorzichtige tariefstructuren duidelijk als doel hebben om winst te maken op basis van onwetendheid, passiviteit en/of onverschilligheid van volgzame, vaak slapende klanten.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 11 jul 2013, 22:46
door groentje
GSM-operatoren zijn bovendien verplicht, vandaag de dag, om hun klanten, aan de hand van hun profiel, een aantal keer per jaar te informeren over interessantere formules. Gelukkig maar, want in het bos van tariefformules bij Proximus, Mobistar en co zie ik nog minder klaarheid dan in de tarieven van de NMBS. Het was dan ook een mailtje van Mobistar dat mij deed beslissen om een andere formule te nemen, dat me tot nu toe al meer dan de helft goedkoper was. Een beetje luiheid van mijnentwege dat ik niet zelf ging zoeken, wellicht, maar toch, als de ene maand er volledig anders uit kan zien dan de andere...
De automaten zijn amper of niet geschikt om tarieven te vergelijken. En tot op de dag van vandaag beschikt niet iedereen over internet, verwijzen naar dat wereldwijde spinrag heeft dan ook niet voor iedereen zin. Bovendien, waarom zou je dan een automaat plaatsen, dan kan je je kaartje net zo goed op het web zelf kopen, toch? Voor een moderne automaat is het een teleurstelling. De techniek is beschikbaar om de mensen wegwijs te maken in de tarievenjungle van de NMBS, maar wordt in een gloednieuwe automaat niet toegepast. Dat is een geweldige gemiste kans.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 11 jul 2013, 23:44
door kika
Als individu kan je ook geen vuist maken tegen wat voor bedrijf van enig formaat dan ook. Zonder consumentenbeschermingswetten, waren er nog meer mensen met te hoge kredietlasten, betaalden we stukken meer voor telecommunicatie, moest je iedere keer verschrikkelijk veel moeite doen als je wat via internet had besteld maar het om wat voor reden dan ook niet wilde hebben (anders als op de foto, past niet, beschadigd…). Prima dat die grote enge naamloze maatschappij haar wat zwakkere individuen af en toe een beetje beschermd. Feit is dat de NMBS hier weer een wanprestatie aflevert. En er niet op wordt afgerekend. Als je niet wilt dat je buur zeurt over oplichters, is het vaak slimmer om de oplichters aan te pakken: meer 'zotten en dwazen die zich laten beetnemen' dan mensen zonder scrupules die hun medemensen uitbuiten. [Al is dat hier iets te cru geformuleerd]

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 12 jul 2013, 00:08
door AlexNL
Kaartautomaten zijn niet gemaakt om mensen altijd van het beste advies te voorzien, maar om relatief snel kaartjes te verkopen. Er zijn te veel variabelen (zoals leeftijd, datum, en bijvoorbeeld spitsbeperkingen) om uitgebreid reis- en prijsadvies te geven als er maar 1 of 2 automaten op een station staan.

De Duitse kaartautomaten zijn best wel geavanceerd, je kunt er o.a. reisadviezen opvragen en reserveringen mee maken voor het Fernverkehr*, maar op stations zijn er een stuk meer te vinden. Daarnaast is er meestal ook nog wel een loket in de buurt.

(* Dacht ik?)

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 12 jul 2013, 00:17
door groentje
Maar automaten willen ook de loketfunctie vervangen. Dan verwacht ik een automaat die mij de informatie kan geven die ik anders aan een loketbediende zou vragen. En dat is technisch perfect mogelijk...

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 12 jul 2013, 00:20
door AlexNL
Het kan technisch zeker, maar dan moet er wel voldoende capaciteit zijn om reizigers net zo snel te kunnen helpen als een loketmedewerker. Als men aanhoudt "1 beambte = 1 automaat" zal dat te weinig zijn om ook in een informatiefunctie te kunnen voorzien.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 12 jul 2013, 00:36
door groentje
De loketten die nu vervangen zijn door een automaat, zijn net gesloten omdat de verkoop er nogal mager was. Maar goed, een tweede automaat is zeker geen overbodige luxe, zeker wanneer er bijvoorbeeld 2 perrons zijn.
Maar is het echt zo veel tijdsrovender om pakweg naar de automaat te gaan, taal te kiezen, aan te geven van waar naar waar je wil, heen en terug of enkel, en dat je daarna een lijstje krijgt met de verschillende tarieven, van goedkoop naar duur, met de verschillende voorwaarden erbij, en die je koopt door uit dat lijstje te selecteren? Met uiteraard een sneltoets voor bepaalde populaire kaartjes, zoals passen e.d, en abonnementverlengingen.
Wat moet je immers nu doen, je kiest je taal, je kiest ofwel het snelmenu, ofwel kies je uit de lijst met tarieven hetgeen je wil, je geeft daarna start en bestemming aan, en de automaat vraagt je te betalen. Ik zie er eigenlijk geen stap meer, behalve dat 2 stappen zijn omgedraaid, en je de prijs bij het keuzemenu krijgt.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 12 jul 2013, 15:39
door kika
AlexNL schreef:Kaartautomaten zijn niet gemaakt om mensen altijd van het beste advies te voorzien, maar om relatief snel kaartjes te verkopen. Er zijn te veel variabelen (zoals leeftijd, datum, en bijvoorbeeld spitsbeperkingen) om uitgebreid reis- en prijsadvies te geven als er maar 1 of 2 automaten op een station staan.
Dan staan er te weinig automaten. Er zijn mensen die er geen behoefte aan hebben en andere wel, zo kan je op zo'n beetje iedere website aangeven of tijd- dan wel prijs belangrijker voor je is. Er is minder ruimte op een automaat en die moet sneller werken, maar je kan wel die keuze aanbieden.
De Duitse kaartautomaten zijn best wel geavanceerd, je kunt er o.a. reisadviezen opvragen en reserveringen mee maken voor het Fernverkehr*, maar op stations zijn er een stuk meer te vinden. Daarnaast is er meestal ook nog wel een loket in de buurt.

(* Dacht ik?)
Er zijn zat stations waar maar 1 automaat staat en waar er vroeger meerderen stonden. Er zijn meer haltes zonder dan met loket. Qua reisadviezen en reserveringen hangt het er van af wat voor automaat je hebt: enkel van het lokale Verkehrsverbund of eentje van DB (Regio) zelf; vele maar zeker niet alle automaten van verkehrsverbunden geven die mogelijkheid over informatie en reserveringen over het lange afstandsverkeer. En er zijn ook daar zat voorbeelden van gebrekkige informatie en prijsvoorziening. Meestal ben je beter af met op internet kijken naar wanneer er een spartarif verkrijgbaar is en dan naar een automaat te lopen.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 15 jul 2013, 17:06
door thejay
Vanochtend opgemerkt: er zijn dus automaten mét en zonder kleingeld-gleuf. Het was me nog niet eerder opgevallen, maar alles ingetoetst... betalen met munten ...euhm tja ?!? geen gleuf dus ;-)
In Sint-Niklaas staan er twee automaten aan weerszijden van de loketten: de linkse is mét, de rechtse zonder kleingeld. Die linkse was "aan het heropstarten", dus dan toch maar weer met kaart betaald. Later viel het me inderdaad in het tijdelijke station van Mons ook op: twee met en één zonder.

Het is maar dat jullie het weten :-)

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 15 jul 2013, 21:49
door wbrm
Maar die hebben dus identieke software? Als je zogezegd met munten kon betalen.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 16 jul 2013, 19:49
door thejay
wbrm schreef:Maar die hebben dus identieke software? Als je zogezegd met munten kon betalen.
Dat weet ik niet; pas bij het betaalscherm zag ik staan dat enkel elektronisch betalen mogelijk was... dat vond ik al raar omdat ik maar een summer deal had 'besteld'... en toen keek ik verder en geen gleuf dus ;-)
Ik heb verder niet op de voorafgaande schermen gelet; het verwachtingspatroon was er ook niet naar.
Dat zal dus voor een volgende keer zijn.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 17 jul 2013, 08:02
door Steven
Op het startscherm staan ook telkens de betaalmigelijkheden.