Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door TimJ36 »

De afkortingen kunnen weg, ze zijn verwarrend en niet gebruikelijk. Wel is het zo dat de vertrekschermen steeds voller komen te staan met allerhande details welk rijtuig waar is, rolstoelen, fietsen, groepen, eerste klas, noem maar op... Maar een treinnummer vermelden (bv. IC 2329) om je trein snel en doeltreffend terug te vinden lukt nog steeds niet.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 424
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainfan03 »

Oei oei oei. Info die de reiziger goed zou informeren op een overzichtelijke manier? Neh! :D

De schermen zijn enkel maar achteruit gegaan. De oude versie kon je van veraf nog lezen, nu met al die kleurtjes en het kleinere lettertype kan je ze niet meer lezen. Nu alle extra info er bij, is er ook geen plaats meer om de tekst groter te maken...
Klassiekje
Berichten: 700
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Klassiekje »

"Too much information kills the information" :mrgreen:
jotie
Berichten: 379
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jotie »

Juist, ja. Daarnet een 'geweldige' conversatie tussen reiziger en TBG gehoord:

- Reiziger: "Is dit de S4-trein?"
- TBG: "De wát??
- Reiziger: "Ik vroeg of dit de S4-trein is?"
- TBG: "Euhmmm... Dit is de trein naar Aalst. Naar waar moet u?"
- Reiziger: "Dilbeek"
- TBG: "Stap in!"

Gisteren ook passagiers gehoord die een hoop lol schepten uit het gegeven dat de app nu voorstelt om een supplement voor een huisdier te kopen. Iedereen zal nu wel snel doorhebben dat die toeslagen bestaan (op zich positief), maar of je die nu werkelijk bij iedere aankoop moet tonen?

Keep it simple, waarde dames en heren van de NMBS :)
klaas
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 mei 2024, 15:32

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door klaas »

TimJ36 schreef: 23 apr 2025, 12:19 De afkortingen kunnen weg, ze zijn verwarrend en niet gebruikelijk. Wel is het zo dat de vertrekschermen steeds voller komen te staan met allerhande details welk rijtuig waar is, rolstoelen, fietsen, groepen, eerste klas, noem maar op... Maar een treinnummer vermelden (bv. IC 2329) om je trein snel en doeltreffend terug te vinden lukt nog steeds niet.
Ik zou het persoonlijk ook heel handig vinden om een treinnummer te zien, maar ik denk dat de doorsnee reiziger nu eenmaal geen idee heeft op welk treinnummer hij/zij zit, en dat een treinnummer dus nog extra info zou zien die de rest van de boodschap zou doen 'verzuipen'.

Nu denk ik ook dat weinig 1e-klasse reizigers hun positie op het perron veranderen na het zien/horen van de locatie van de 1e klasse-rijtuigen. Ik denk dat de boodschap een stuk korter kan: "De eerste klasse-rijtuigen bevinden zich in rijtuig X en de fietsplaatsen en plaatsen voor personen met beperkte mobiliteit bevinden zich in rijtuig Y" zou voor mij gerust vervangen mogen worden door: "De multifunctionele ruimte bevindt zich in rijtuig Y"
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door TKR »

De doorsnee rijziger is dan ook gewoon echt niets met die informatie. Waar is rijtuig nummer 3? vooraan, achteraan, middenin? Uit hoeveel rijtuigen bestaat de samenstelling? Waar komt dit rijtuig tot stilstand. Het enige wat ik er als treinfan kan uit opmaken is min of meer welk type trein er aan komt. 1ste klasse in 1, 3, 4, 6 is een Desiro. eerste klasse in 1, 4, 7 is een MS96 etc. Het is altijd gokken hoe lang de trein nu exact zal zijn en tot waar op het perron je dus mag staan.

Op zich kan men perfect berekenen welk rijtuig waar komt te staan. Men moet als machinist namelijk de stopborden volgen.
Steek ledjes in de grond, en geef ze een kleurtje afhankelijk van welke wagen er komt te staan:
https://siut.eu/wp-content/uploads/2022 ... e_0101.jpg

Het is eigenlijk schandalig hoe lui de gemiddelde reiziger is, om zelfs na de virale beelden in Gent van de opstopping aan de roltrap nog altijd gewoon vlak aan de roltrap te stoppen en samen te troepen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door overweg13 »

jotie schreef: 23 apr 2025, 20:31 Juist, ja. Daarnet een 'geweldige' conversatie tussen reiziger en TBG gehoord:

- Reiziger: "Is dit de S4-trein?"
- TBG: "De wát??
- Reiziger: "Ik vroeg of dit de S4-trein is?"
- TBG: "Euhmmm... Dit is de trein naar Aalst. Naar waar moet u?"
- Reiziger: "Dilbeek"
- TBG: "Stap in!"

Gisteren ook passagiers gehoord die een hoop lol schepten uit het gegeven dat de app nu voorstelt om een supplement voor een huisdier te kopen. Iedereen zal nu wel snel doorhebben dat die toeslagen bestaan (op zich positief), maar of je die nu werkelijk bij iedere aankoop moet tonen?

Keep it simple, waarde dames en heren van de NMBS :)
Ik heb dan ook een gloeiende hekel aan die aanduidingen als S 34, IC 10. Hier is er gelukkig een aantal forumleden dat gebruik maakt van aanduidingen als IC23xx, S36xx enz. Waar dienen die treinnummers anders voor?
Met vriendelijke groet

overweg13
AlexNL
Berichten: 2290
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door AlexNL »

Het idee achter "S4" of "IC10" is dat reizigers een idee hebben van welke route hun trein zal rijden, net als bij een bus- of tramlijn het geval is. Ook als de tijden een keertje afwijken of de route is ingekort door bijv. werkzaamheden, blijft het nummer dan consequent en zal een reiziger weten "dit is mijn trein".

Dat is tenminste de theorie. In de praktijk worden de lijnnummers lang niet altijd consistent gebruikt en ook aan communicatie in de reisinformatie schort het wel eens.

Voorbeeldje uit Nederland: de regionale vervoerders hebben lijnnummers ingevoerd (RS voor L-trein, RE voor sneltrein) maar in de meestgebruikte routeplanners voor treinreizen in Nederland, ns.nl en 9292.nl, worden deze lijnnummers niet getoond.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

En EMMA roept ook om "De S5-trein naar Mechelen..." &c Wat zouden de reizigers dan anders praten.
Zowel de treinnummers (9168) als de codes van de diensten (IC15) lijken mij eigenlijk bijna uitsluitend intern te worden gebruikt, of door zeer regelmatige gebruikers zoals er hier wel een aantal deelnemen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steven »

overweg13 schreef: 24 apr 2025, 12:48
jotie schreef: 23 apr 2025, 20:31 Juist, ja. Daarnet een 'geweldige' conversatie tussen reiziger en TBG gehoord:

- Reiziger: "Is dit de S4-trein?"
- TBG: "De wát??
- Reiziger: "Ik vroeg of dit de S4-trein is?"
- TBG: "Euhmmm... Dit is de trein naar Aalst. Naar waar moet u?"
- Reiziger: "Dilbeek"
- TBG: "Stap in!"

Gisteren ook passagiers gehoord die een hoop lol schepten uit het gegeven dat de app nu voorstelt om een supplement voor een huisdier te kopen. Iedereen zal nu wel snel doorhebben dat die toeslagen bestaan (op zich positief), maar of je die nu werkelijk bij iedere aankoop moet tonen?

Keep it simple, waarde dames en heren van de NMBS :)
Ik heb dan ook een gloeiende hekel aan die aanduidingen als S 34, IC 10. Hier is er gelukkig een aantal forumleden dat gebruik maakt van aanduidingen als IC23xx, S36xx enz. Waar dienen die treinnummers anders voor?
Nochtans is het gebruik van S2 of IC1 veel logischer, je past het zelfs bij al je busritten toe. Bus 240 bolt elk uur van a naar b maar wist je dat de rit zelf ook een nummer had zoals bij treinen. Wat zeg je dan? Ik neem bus 240 of ik neem busrit 3345? Zo neem je ook trein S2 of S10. Het is ook een standaard aan het worden. Duitstalige landen werken er al langer mee om treinen zo aan te duiden. Treinnummers gaat een doorsnee pendelaar haast niets zeggen aangezien elke rit zijn eigen nummer heeft. Dat je daarbij moet vertellen. Dat
500=> 549 nummers zijn gereserveerd voor een IC trein en dat nummmers van 550 tot 599 voor stoptreinen en dat de laatste 2 cijfers verwijzen naar het vertrekuur. Dat dit systeem enkel geldig is voor binnenlandse treinen en niet voor grensoverschrijdend verkeer behalve de treinen naar een station net over de grens?
Dan ben je gewoon sneller en duidelijker af door te zeggen dat alle lokale treinen op een bepaalde lijn vallen onder S1 en IC verbindingen op die lijn vallen onder IC….


Het is ook duidelijker en sneller gezegd neem de volgende trein S10 naar Dendermonde als ze de vorige hebben gemist. Ipv u moet trein 3885 nemen waar ze waarschijnlijk met nog meer vragen achterblijven.
BlackEagle
Berichten: 345
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door BlackEagle »

De S-benamingen zijn intussen al redelijk ingeburgerd, maar omdat de NMBS de IC- of L-nummering niet hanteert in haar communicatie wordt het nu 'de IC naar De Panne' of 'de trage IC naar Brussel', etc. Nochtans gebeurde dat vroeger door de NMBS wel met de IC- en IR-nummers.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steve »

Tekenend is dat die nummering na vele jaren nog altijd niet ingeburgerd is in de aankondigingen van de TBG's. Slechts 10-20% van de tijd hoor ik iets in de trant van "welkom in de S(X)-trein naar Y", veel vaker wordt er melding gemaakt van "lokale trein", "stoptrein", "omnibus", "trein" tout court of in het beste geval "S-trein" zonder vermelding van het nummer.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door ovspotter_be »

Omdat wij als treinbegeleider buiten op de schermen in de stations (indien aanwezig) of op een desiro op de schermen nergens het lijnnummer zien.
Ik zit zelf in standplaats Mechelen weet dus wel wat de S1, S4, S5, S7 en S9 zijn maar als ik andere lijnen moet doen durf ik ook al eens gewoon "S-trein" te zeggen omdat ik gewoonweg niet zeker weet wat het lijnnummer is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steven »

ovspotter_be schreef: 25 apr 2025, 13:18 Omdat wij als treinbegeleider buiten op de schermen in de stations (indien aanwezig) of op een desiro op de schermen nergens het lijnnummer zien.
Ik zit zelf in standplaats Mechelen weet dus wel wat de S1, S4, S5, S7 en S9 zijn maar als ik andere lijnen moet doen durf ik ook al eens gewoon "S-trein" te zeggen omdat ik gewoonweg niet zeker weet wat het lijnnummer is.
De desiro vermeld zowel langs binnen en buiten welke S verbinding het is, dus ook het nummer staat er wel degelijk op.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 424
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainfan03 »

Steven schreef: 25 apr 2025, 14:54
ovspotter_be schreef: 25 apr 2025, 13:18 Omdat wij als treinbegeleider buiten op de schermen in de stations (indien aanwezig) of op een desiro op de schermen nergens het lijnnummer zien.
Ik zit zelf in standplaats Mechelen weet dus wel wat de S1, S4, S5, S7 en S9 zijn maar als ik andere lijnen moet doen durf ik ook al eens gewoon "S-trein" te zeggen omdat ik gewoonweg niet zeker weet wat het lijnnummer is.
De desiro vermeld zowel langs binnen en buiten welke S verbinding het is, dus ook het nummer staat er wel degelijk op.
Denk dat het hier om een miscommunicatie gaat. Hier wordt er bedoeld dat de TBG nergens het lijnnummer kan zien, buiten op de schermen in het station (indien aanwezig), of op de schermen van een Desiro ;)
Plaats reactie