Pagina 30 van 30
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jul 2025, 13:57
door Klassiekje
Alstom kan evengoed zeggen: "Bedankt voor het contract, maar we gaan de trein toch in Polen bouwen."
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jul 2025, 15:07
door TimJ36
Brugse gemeenteraad unaniem over controversieel NMBS-order: “Laat dit niet passeren” (Nieuwsblad, 1 juli 2025)
NMBS stelde de definitieve toewijzing vorige week nog uit na politieke druk. Met de motie, goedgekeurd door alle raadsleden, wil de Brugse gemeenteraad de druk hoog houden. Al riep schepen en Kamerlid Franky Demon (CD&V) de gemeenteraad op om het daar niet bij te laten. “Spreek uw achterban aan. Neem de telefoon en roep de bestuurders (van NMBS, red.) op om dit niet te laten passeren. Speel op die tewerkstelling en laat ze herbeginnen.”
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jul 2025, 15:43
door TKR
Wat een zielig gedoe is dat nu eigenlijk. Als NMBS zegt dat CAF het beste voorstel heeft gedaan dient daar naar geluisterd te worden. Het is NMBS die nog enkele decennia met de treinen gaat rijden, niet de gemeenteraad van Brugge.
De Europese wetgeving (voor de publieke sector moet het goedkoopste contract die aan de voorwaarden voldoet winnen) dat hier misbruikt word om het contract alsnog aan Alstom te geven bestaat net om er voor te zorgen dat elk land niét enkel binnenlands gaat kopen. De wereld op z'n kop.

Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jul 2025, 16:42
door jknockaert
TimJ36 schreef: ↑02 jul 2025, 13:21Wijze beslissing. De regering kan het niet permitteren om meer dan 600 banen op de helling te zetten. De gevolgen zouden niet te overzien zijn. De tewerkstelling in de Belgische toeleveringsbedrijven zou daarbij getroffen worden.
Bij de aanbesteding van de M6-rijtuigen werd verkondigd dat de Waalse BN-afdeling (in Manage) enkel kon openblijven als Bombardier dit order kreeg. Bombardier kreeg het order — en een jaar later ging Manage toch gewoon dicht. Ook toen met de vakbonden in de rol van
nuttige idioot. Er lijkt geen enkel verband tussen wie de order krijgt en garanties op binnenlandse tewerkstelling. Toen niet en nu ook niet.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jul 2025, 16:50
door Tijgernoot
De productielijnen van Alstom enigszins kennende zal Brugge, als het al tot een eventuele toewijzing van de MR30 order aan Alstom komt, vooral een assemblageplek worden van alle productonderdelen die uit de productielocaties in Chorzów of Crespin komen. Alstom noemt de fabriek op de website dan ook een assemblagelocatie, niet een design- en productielocatie zoals Crespin. Daarmee is het verval van Alstom Brugge al heel lang geleden ingezet.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jul 2025, 17:56
door Eimai
De NMBS-directie heeft gelijk als ze zeggen dat lokale werkgelegenheid geen issue is om de aanbesteding aan iemand te gunnen. 't is dat heel de raad van bestuur politici zijn natuurlijk die daar wel gevoelig aan zijn.
Ik vrees er wel voor dat heel de aanbesteding vanaf nul opnieuw gaat moeten gebeuren, wat voor jaren uitstel gaat zorgen (en gaat die fabriek in Brugge nog die jaren kunnen overbruggen om te beginnen?). En aangezien die treinen de laatste zonder airco zouden moeten vervangen en deze week gebleken is dat die echt wel geen overbodige luxe gaan zijn... voor het comfort van de reizigers is het geen goed nieuws.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jul 2025, 18:22
door desirootje
Wedden dat over 5 jaar mensen hier en in de kranten gaan klagen over een te trage levering en treintekorten door het op kant zetten van de 1e breaks en duikbrillen, doordat dit hele proces moest uitgesteld worden. Dat laatste zullen ze natuurlijk niet vermelden, of men zegt dat NMBS maar transparanter moest zijn ipv te sjoemelen achter gesloten deuren, alsof dat echt gebeurd is.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jul 2025, 19:06
door pietje
Eimai schreef: ↑02 jul 2025, 17:56
De NMBS-directie heeft gelijk als ze zeggen dat lokale werkgelegenheid geen issue is om de aanbesteding aan iemand te gunnen. 't is dat heel de raad van bestuur politici zijn natuurlijk die daar wel gevoelig aan zijn.
Ik vrees er wel voor dat heel de aanbesteding vanaf nul opnieuw gaat moeten gebeuren, wat voor jaren uitstel gaat zorgen (en gaat die fabriek in Brugge nog die jaren kunnen overbruggen om te beginnen?). En aangezien die treinen de laatste zonder airco zouden moeten vervangen en deze week gebleken is dat die echt wel geen overbodige luxe gaan zijn... voor het comfort van de reizigers is het geen goed nieuws.
Erger nog zelfs: als de bestelling gewoon doorgegaan was, had het nog kunnen zijn dat de fabriek van Brugge in onderaanneming wat assamblage, retrofits of onderhoud had kunnen doen, maar als de bestelling met jaren vertraagt, is er gedurende die jaren voor niemand werk.