spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Materieel dat is uitgerust met ETCS moet gehomologeerd zijn voor ETCS op klassieke lijnen L25N/L36(N), want de ETCS boordinstallatie zal geactiveerd worden op die lijnen.
Als ETCS afzonderlijk van Memor/TBL1+ kan gedesactiveerd worden, kan dat eventueel (technisch gezien) een optie zijn in afwachting van die homologatie. Maar op PBKA is dit - denk ik - niet het geval: afzonderen van ETCS zondert ook Memor, TBL1+, en de hele reutemeteut aan signalisatiesystemen af (die namelijk allemaal als STM werken).
Op MR08 Desiro is dit met zekerheid ook het geval, maar die hebben reeds hun homologatie inclusief ETCS op klassieke lijnen op zak.
Het eventuele homologatieprobleem met PBKA en het eventuele verschil met PBA ken ik niet.
Voertuigen zonder ETCS kunnen gewoon op de laterale seininrichting rijden. Er is namelijk geen ETCS-boorduitrusting die zal geactiveerd worden. HLE18 maakt hier vooralsnog ook deel van uit: ETCS is niet actief, als ik me niet vergis (TBL1+ en Memor uiteraard wel).
Als ETCS afzonderlijk van Memor/TBL1+ kan gedesactiveerd worden, kan dat eventueel (technisch gezien) een optie zijn in afwachting van die homologatie. Maar op PBKA is dit - denk ik - niet het geval: afzonderen van ETCS zondert ook Memor, TBL1+, en de hele reutemeteut aan signalisatiesystemen af (die namelijk allemaal als STM werken).
Op MR08 Desiro is dit met zekerheid ook het geval, maar die hebben reeds hun homologatie inclusief ETCS op klassieke lijnen op zak.
Het eventuele homologatieprobleem met PBKA en het eventuele verschil met PBA ken ik niet.
Voertuigen zonder ETCS kunnen gewoon op de laterale seininrichting rijden. Er is namelijk geen ETCS-boorduitrusting die zal geactiveerd worden. HLE18 maakt hier vooralsnog ook deel van uit: ETCS is niet actief, als ik me niet vergis (TBL1+ en Memor uiteraard wel).
ETCS is inderdaad niet actief op de HLE18, op de Desiro staat de TBL1+ afzonderlijk en dus niet als STM zover ik gezien heb, dus vermoedelijk kan die ook afzonderlijk afgezonderd worden ook al gebruikt die dezelfde antenne als ETCS, navraag is nodig om dit te bevestigen.
-
Moeten de mensen die gewoon een trein pakken die door de luchthaven passeert, ook die toeslag betalen?
de toeslag is enkel van toepassing voor mensen die in of uitstappen in Brussel Nationaal Luchthaven. (tot nu toe en zover ik weet is er daar geen aanpassing op gemaakt)
Zijn de verbindingsbogen (uit ri. Mechelen en uit ri. Schaarbeek) vanaf lijn 25N enkel- of dubbelsporig?
ik heb daarstraks de trein is genomen van mechelen naar brussel-noord via de luchthaven.de rit ging vrij vlot.ik dacht dat ik niet veel van de autostrade ging zien maar uiteindelijk zie je toch nog wel wat en kijk je ni echt een hele tijd op een verhoogde berm of betonnen muur lang tegen 160 rijd je niet want je rijdt de tunnnel tegen 90 km/h binnen je hebt ook geen tijds winst want in de luchthaven heb je 7 min tijd .
Vandaag voor het eerst over L25N en diabolo gereden, met ICQ 2631 (gerenoveerde break 311) van Berchem naar Leuven. Stipt op tijd vertrokken in Berchem, aankomst in Mechelen 1 minuut te vroeg, op tijd vertrokken, aankomst en vertrek in de Luchthaven stipt op tijd, maar dan bijna 10 minuten stilgestaan voor gesloten sein aan Y Nossegem. Eerst mocht stoptrein 3659 (die dus een minuutje of twee vertraging had) voorgaan op L36. In plaats van dan te mogen doorrijden tot in het station van Nossegem, moest onze trein voor hetzelfde sein blijven wachten tot ICK 2209 op L36N voorbijgereden was. Dan pas dubbel geel, zeer langzaam optrekken (de trein staat voor dat sein immers op een stevige helling stil), voorbij Nossegem naar L36N en dan volle gas naar Leuven, aankomst om 10u40 met +9. Aansluiting met 2209 natuurlijk verbroken, reizigers uit de Luchthaven richting Limburg (en zo waren er nogal wat, heb ik gemerkt) mochten een uurtje wachten.
Eerlijk gezegd begrijp ik de beslissing van TC in dit geval niet. Indien onze trein - die op tijd reed - volgens dienstregeling had mogen doorrijden, zou CR 3659 misschien één minuutje meer vertraging opgelopen hebben en zouden er in Leuven geen aansluitingen verbroken geweest zijn.
Edit: ik zie nu op Railtime dat CR 3659 met +26 in Leuven aangekomen is, blijkbaar vanaf Nossegem last had van een defect en in Nossegem dus L36 een tijdlang bezet heeft gehouden. Maar dan nog begrijp ik niet waarom die CR aan Y Nossegem voorrang kreeg.
Eerlijk gezegd begrijp ik de beslissing van TC in dit geval niet. Indien onze trein - die op tijd reed - volgens dienstregeling had mogen doorrijden, zou CR 3659 misschien één minuutje meer vertraging opgelopen hebben en zouden er in Leuven geen aansluitingen verbroken geweest zijn.
Edit: ik zie nu op Railtime dat CR 3659 met +26 in Leuven aangekomen is, blijkbaar vanaf Nossegem last had van een defect en in Nossegem dus L36 een tijdlang bezet heeft gehouden. Maar dan nog begrijp ik niet waarom die CR aan Y Nossegem voorrang kreeg.
Wellicht heeft de computer het sein geopend voor de CR, en heeft die daarna langer nodig gehad om vrij te maken dan voorzien...
TBL1+ staat bij een Desiro als STM onder de ETCS.Steven schreef:ETCS is inderdaad niet actief op de HLE18, op de Desiro staat de TBL1+ afzonderlijk en dus niet als STM zover ik gezien heb, dus vermoedelijk kan die ook afzonderlijk afgezonderd worden ook al gebruikt die dezelfde antenne als ETCS, navraag is nodig om dit te bevestigen.
Ze hebben juist een apart TBL1+ bakje ingebouwd ipv deze te integreren in de touchscreen van de ETCS-DMI.
Nochtans met de foto's van de desirostuurpost die ik al gezien heb, zie ik telkens de TBL1+ lampjes afzonderlijk opgesteld staan, in de M6 is het wel STM op de gele lamp na.Kevin1144 schreef:TBL1+ staat bij een Desiro als STM onder de ETCS.Steven schreef:ETCS is inderdaad niet actief op de HLE18, op de Desiro staat de TBL1+ afzonderlijk en dus niet als STM zover ik gezien heb, dus vermoedelijk kan die ook afzonderlijk afgezonderd worden ook al gebruikt die dezelfde antenne als ETCS, navraag is nodig om dit te bevestigen.
Ze hebben juist een apart TBL1+ bakje ingebouwd ipv deze te integreren in de touchscreen van de ETCS-DMI.
Die lampjes kunnen wel hun sturing krijgen van STM.... losse lampjes ipv op het scherm.Steven schreef: Nochtans met de foto's van de desirostuurpost die ik al gezien heb, zie ik telkens de TBL1+ lampjes afzonderlijk opgesteld staan, in de M6 is het wel STM op de gele lamp na.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Maar TBL1+ is al niet meer dan een bakje met 4 lampjes, ik kan dat nauwelijks STM noemen als ze dan toch al afzonderlijk staan visueel is er voor ons als bestuurder dan toch geen enkel verschil met een break of sprinter waar die lampjes ook afzonderlijk zijn gemonteerd in een zelfde kit. Daar waar bij de M6 op de gele memorlamp na alles op het scherm staat aangeduid.dentheo schreef:Die lampjes kunnen wel hun sturing krijgen van STM.... losse lampjes ipv op het scherm.Steven schreef: Nochtans met de foto's van de desirostuurpost die ik al gezien heb, zie ik telkens de TBL1+ lampjes afzonderlijk opgesteld staan, in de M6 is het wel STM op de gele lamp na.
mijn excuses als ik dit debat een beetje verbreek . wat is die STM eigenlijk ? 

Ik neem aan dat er bij TBL+ ook antennes en een kastje met omvormers, een paar tijdrelais als snelheidsmeting en hulprelais bijhoren ?.Steven schreef:
Maar TBL1+ is al niet meer dan een bakje met 4 lampjes, ik kan dat nauwelijks STM noemen als ze dan toch al afzonderlijk staan visueel is er voor ons als bestuurder dan toch geen enkel verschil met een break of sprinter waar die lampjes ook afzonderlijk zijn gemonteerd in een zelfde kit. Daar waar bij de M6 op de gele memorlamp na alles op het scherm staat aangeduid.
Dat alles gebeurt dan nu via de antennes , de ontvanger en de computer van ETCS en die geeft, na het aftellen van seconden, zijn "resultaat" via een paar uitgangen aan de lampjes...
Het stukje software dat dat doet, heet toch STM (Specific Transmission Module).
Tenminste zo heb ik het altijd begrepen..
Hoe zit dat bij de traxxen bv. ? Hebben die nog een volledige ATB kast voor NL en zorgt STM alleen voor de weergave op het scherm ? Zo kan het ook natuurlijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide