Steven je gaat me niet zeggen dat een trein bestaande uit 1 AM96 volstaat voor 90% van de dag als die trein in elk station stopt tussen Brugge en de luchthaven. Dit weekend is het wel maar vanuit Gent door de werken tussen Brugge en Gent maar dan nog.Steven schreef:Omdat voor meer dan 90% van de dag dat ene motorstel volstaat voor wat die als dienst moet doen. De meerkost om voor die beperkte tijd een extra motorstel er bij aan te koppelen is zonde van het geld.
TREINERGERNISSEN.
Re: TREINERGERNISSEN.
- Dieselfreak
Je kunt toch ook er enkel een tweede motorstel aan koppelen tijdens de drukke uren?Steven schreef:Omdat voor meer dan 90% van de dag dat ene motorstel volstaat voor wat die als dienst moet doen. De meerkost om voor die beperkte tijd een extra motorstel er bij aan te koppelen is zonde van het geld.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
Daarover schrijft Steven toch juist al dat dat zonde is van het geld?Dieselfreak schreef:Je kunt toch ook er enkel een tweede motorstel aan koppelen tijdens de drukke uren?Steven schreef:Omdat voor meer dan 90% van de dag dat ene motorstel volstaat voor wat die als dienst moet doen. De meerkost om voor die beperkte tijd een extra motorstel er bij aan te koppelen is zonde van het geld.
- Dieselfreak
Volgens mij sloeg "voor die beperkte tijd" op de uren dat 1 motorstel niet volstaat, en bedoelde Steven dat het zonde van het geld is om daarvoor de hele dag met twee motorstellen te rijden.
Trouwens, is het zoveel duurder om enkele uren per dag met een extra stel te rijden?
Trouwens, is het zoveel duurder om enkele uren per dag met een extra stel te rijden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Ja dat kost redelijk wat want je miet iemand voorzien om dat motorstel klaar te maken en aan perron te brengen en te koppelen. Nadien ook weer het omgekeerde. Dus naast energiekosten heb je ook uurloon en niet te vergeten de kost van het onderhoud ontstaan door de gereden km. Dus denk je bedt aan alle kosten voor je denkt dat er enkel maar baten zijn.
Dat kun je toch ook zeggen over de 1e IC A die vertrekt uit Oostende, waarschijnlijk 12 rijtuigen lang en bijna niemand die erop zit. Dat het extra kost wil ik geloven maar het meeste materieel staat toch stil in het weekend, een extra stel kan geen kwaad.Steven schreef:Ja dat kost redelijk wat want je miet iemand voorzien om dat motorstel klaar te maken en aan perron te brengen en te koppelen. Nadien ook weer het omgekeerde. Dus naast energiekosten heb je ook uurloon en niet te vergeten de kost van het onderhoud ontstaan door de gereden km. Dus denk je bedt aan alle kosten voor je denkt dat er enkel maar baten zijn.
Daar is net de omgekeerde regel van toepassing, dat betreft een gesleepte trein. Daar is de kost voor personeel en energie groter voor het rangeerwerk noodzakelijk om de trein in te korten. Want bij die trein is de lage bezettingsgraad eerder weinig voorkomend, daar waar in het andere voorbeeld de hoge bezettingsgraad eerder weinig voorkomend is dus net het omgekeerd. De IC A blijft dus beter heel de tijd met zijn lange samenstelling rondrijden zonder extra rangeerwerk te Oostende. Want je hebt daar dan minstens een rangeerloc, rangeerbestuurder en een rangeerder nodig ten velde en dan nog de administratie die moet bijhouden welke rijtuigen er zijn uitgegaan of bijgekomen. Kwestie van het voorzien onderhoud voor die bewuste rijtuigen juist te kunnen opvolgen. Kortweg men bespaart in beide gevallen telkens op hetzelfde, op energie, personeel en administratie.
Ik snap eigenlijk niet wat de meerkost zou kunnen zijn als men een trein die in de week al met 2 stellen dienst deed dit ook in het weekend laat doen.
O.a. het aantal gereden kilometers → sneller weer op controle in de werkplaats, een beetje meer elektriciteitskosten en meer slijtage. Geen idee of het boeit voor de rijpadkosten. Niet vergeten dat als je de hele dag heen en weer bolt, de kilometers blijven tikken, het gaat niet om een enkele rit.
Het komt wel vaker voor dat er bepaalde verbindingen structureel met te weinig capaciteit wordt gereden ondanks dat 'Brussel' dat niet zo ziet (wilt zien). Hoe in deze specifieke situatie de verhouding zit weet ik niet. Ik wil Steven best geloven: "bij die trein is de lage bezettingsgraad eerder weinig voorkomend, daar waar in het andere voorbeeld de hoge bezettingsgraad eerder weinig voorkomend is"
Het komt wel vaker voor dat er bepaalde verbindingen structureel met te weinig capaciteit wordt gereden ondanks dat 'Brussel' dat niet zo ziet (wilt zien). Hoe in deze specifieke situatie de verhouding zit weet ik niet. Ik wil Steven best geloven: "bij die trein is de lage bezettingsgraad eerder weinig voorkomend, daar waar in het andere voorbeeld de hoge bezettingsgraad eerder weinig voorkomend is"
inderdaad kika, alles heeft te maken hoeveel % van de tijd die hoge bezetting voorkomt, indien dat hoog genoeg is zal men wel overwegen om de capaciteit te verhogen. Op bepaalde verbindingen leert men het echter niet zoals de IR naar Antwerpen in het weekend (deze is technisch gekoppeld met de L trein naar Mechelen). Voor die eerste kan je 2 breaks best gebruiken doch voor die tweede kom je met 1 break ruimschoots toe.
Ik vraag me zelf af waarom men die AM96 op de verbinding naar de luchthaven blijft zetten, je kan er met moeite je valies kwijt. Zondag ook een Desiro gezien rond 17:30 in Brussel-Zuid die naar Leuven moest, het volk dat afstapte in de Zuid, ik denk dat het meer dan 50 mensen waren en dan zaten er nog superveel op, volgens mij dus ook overbezetting.
Normaal volstaan 3 rijtuigen tijdens het weekend ruimschoots om naar de luchthaven te rijden. Tenzij de voorgaande airport express afgeschaft is of vertraging heeft. Trouwens in het weekend is dat dus een traject Brugge - Gent - Brussel - Luchthaven, je moet die overbezetting dus over de totale lengte van het traject bezien want zo doen ze het op de directie ook (of dat nu de beste methode is laat ik even in het midden).
Met het risico om ietwat verzuurd te klinken maar toch...
Gaat de NMBS ervan uit dat er in het weekend niemand de trein neemt?
Eerst wil ik vanuit Lier naar Antwerpen-Centraal reizen, en moet ik twee treinen laten passeren voor ik er überhaupt in slaag om op te stappen. Soit, voor zo'n kort stuk kan ik nog met overbezetting leven, maar al je treinen met één break laten rijden is toch te weinig?
Dan vanuit Gent-Dampoort gepoogd terug te reizen naar Lier... Als er voorziene werken zijn, hoe moeilijk kan het dan zijn om op het bord als eindstation i.p.v. Antwerpen-Centraal Sint-Niklaas te geven... of misschien eens omroepen dat de trein beperkt wordt tot Sint-Niklaas voor? Maar nee... Uiteindelijk dan 40 minuten later dan voorzien aangekomen in Antwerpen-Berchem. Kenners weten misschien wel dat er vanuit Antwerpen in het weekend vier treinen per uur naar Lier rijden, maar dat er ergens een gat van een veertigtal minuten zit. Uiteraard is de voorziene aankomst twee minuten later dan het laatste vertrek naar Lier/Heist-Op-Den-Berg/Turnhout/... waardoor je in Berchem dan veertig minuten wil wachten. Geen probleem, er zijn ongetwijfeld nog regio's die in het weekend het veel erger hebben.
Maar hoe komt de NMBS er in godsnaam op om in het weekend al om 18 uur de toiletten te sluiten en slechts één schamel nachttoilet open te houden? Het is toch niet dat er na 18 uur in het weekend niemand meer buitenkomt?
Gaat de NMBS ervan uit dat er in het weekend niemand de trein neemt?
Eerst wil ik vanuit Lier naar Antwerpen-Centraal reizen, en moet ik twee treinen laten passeren voor ik er überhaupt in slaag om op te stappen. Soit, voor zo'n kort stuk kan ik nog met overbezetting leven, maar al je treinen met één break laten rijden is toch te weinig?
Dan vanuit Gent-Dampoort gepoogd terug te reizen naar Lier... Als er voorziene werken zijn, hoe moeilijk kan het dan zijn om op het bord als eindstation i.p.v. Antwerpen-Centraal Sint-Niklaas te geven... of misschien eens omroepen dat de trein beperkt wordt tot Sint-Niklaas voor? Maar nee... Uiteindelijk dan 40 minuten later dan voorzien aangekomen in Antwerpen-Berchem. Kenners weten misschien wel dat er vanuit Antwerpen in het weekend vier treinen per uur naar Lier rijden, maar dat er ergens een gat van een veertigtal minuten zit. Uiteraard is de voorziene aankomst twee minuten later dan het laatste vertrek naar Lier/Heist-Op-Den-Berg/Turnhout/... waardoor je in Berchem dan veertig minuten wil wachten. Geen probleem, er zijn ongetwijfeld nog regio's die in het weekend het veel erger hebben.
Maar hoe komt de NMBS er in godsnaam op om in het weekend al om 18 uur de toiletten te sluiten en slechts één schamel nachttoilet open te houden? Het is toch niet dat er na 18 uur in het weekend niemand meer buitenkomt?
Het materieel is inderdaad ronduit schandelijk, gezien de bundels tijdens het weekend vol staan met treinen.
Maar wat de andere zaken betreft (wc's, loketten, personeel in de stations,...): door het systeem van weekend premies, wat blijkbaar absoluut noodzakelijk is, kost het veel meer om die diensten aan te bieden in het weekend.
Het toilet in het weekend een uur langer open houden wil ongeveer zeggen dat je het in de week dan 2 uur vroeger moet sluiten. Daarom begrijp ik dat men er bewust voor kiest meer diensten aan te bieden in de week ten koste van het weekend.
Maar wat de andere zaken betreft (wc's, loketten, personeel in de stations,...): door het systeem van weekend premies, wat blijkbaar absoluut noodzakelijk is, kost het veel meer om die diensten aan te bieden in het weekend.
Het toilet in het weekend een uur langer open houden wil ongeveer zeggen dat je het in de week dan 2 uur vroeger moet sluiten. Daarom begrijp ik dat men er bewust voor kiest meer diensten aan te bieden in de week ten koste van het weekend.
Bijkomend zijn die wc's dikwijls uitgebaat in een concessie dat wil dus zeggen dat de bedrijven die diensten open houden er echt wel hun geld wel willen aan verdienen. Ze moeten de nmbs/infrabel een soort "huur" betalen om die wc's te mogen uitbaten en bijgevolg moeten de inkomsten in verhouding zijn van de uitgaven anders blijft het niet duren. Eigenlijk wel jammer dat het zo moet. Gratis wc's is niet altijd een oplossing als je ziet hoe vele mensen de wc achter laten na een bezoekje. Jammer dat door de schuld van een x aantal mensen de andere de duppe zijn op dit vlak.