Pagina 30 van 30

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 29 jul 2025, 08:30
door desperado
Kan iemand zeggen welke route de NightJet neemt tussen Luik en Aken terwijl de lijn tussen Luik en Verviers gesloten is (https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... e-verviers)?

Als we 8 augustus als voorbeeld nemen, vertrekt de NightJet om 18.06 uur vanuit Brussel-Zuid (achter IC516), stopt hij van 19.18 tot 19.23 uur in Luik en van 20.22 tot 21.10 uur in Aken Hbf. IC516 vertrekt om 17.56 uur vanuit Brussel-Zuid, voor de NightJet, en komt om 19.15 uur aan in Luik, maar wacht daar vervolgens tot 19.27 uur terwijl de NightJet voorrang krijgt. IC516 komt om 20.15 uur aan in Welkenraedt.
Maakt het seinstelsel tussen Montzen en Welkenraedt het mogelijk dat IC516 de NightJet met een achterstand van 4 minuten volgt?

Is er een kans dat de NightJet via Aken West rijdt en daar omkeert of vanaf daar een extra locomotief krijgt tot Aken Hbf?

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 29 jul 2025, 09:04
door Shrek
desperado schreef: ↑29 jul 2025, 08:30 Kan iemand zeggen welke route de NightJet neemt tussen Luik en Aken terwijl de lijn tussen Luik en Verviers gesloten is (https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... e-verviers)?

Als we 8 augustus als voorbeeld nemen, vertrekt de NightJet om 18.06 uur vanuit Brussel-Zuid (achter IC516), stopt hij van 19.18 tot 19.23 uur in Luik en van 20.22 tot 21.10 uur in Aken Hbf. IC516 vertrekt om 17.56 uur vanuit Brussel-Zuid, voor de NightJet, en komt om 19.15 uur aan in Luik, maar wacht daar vervolgens tot 19.27 uur terwijl de NightJet voorrang krijgt. IC516 komt om 20.15 uur aan in Welkenraedt.
Maakt het seinstelsel tussen Montzen en Welkenraedt het mogelijk dat IC516 de NightJet met een achterstand van 4 minuten volgt?

Is er een kans dat de NightJet via Aken West rijdt en daar omkeert of vanaf daar een extra locomotief krijgt tot Aken Hbf?
De nightjet rijdt langs Montzen en Welkenraedt.
Gisteren passeerde hij in Welkenraedt gepland om 20u44 en 8u21. Dat laat dus in theorie genoeg speling met de IC5xx.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 04 aug 2025, 12:11
door 260689
Doordat er komende 2 weken werken op L2 zijn is de dienstregeling beetje gewijzigd. Hierdoor is reeks 4xx Kortrijk - Welkenreadt beperkt tot Leuven (komen toe op spoor 2 of 3 die gedeeltelijk buiten dienst zijn. De reeks 36xx Genk - Genk stoppen komende 2 weken ook niet in Tienen (Nergens geen informatie over want zelfs de chefgardes vielen uit de lucht).

Verder geen weet van andere wijzigingen.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 04 aug 2025, 13:43
door Knipex
IC 5xx (Oostende-Eupen) rijdt over L36 ipv L2

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 04 aug 2025, 14:42
door 260689
Knipex schreef: ↑04 aug 2025, 13:43 IC 5xx (Oostende-Eupen) rijdt over L36 ipv L2
En over de L24 + L39 πŸ˜…πŸ˜‚πŸ€£

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 04 aug 2025, 14:46
door ovspotter_be
De L-trein tussen Landen en Leuven rijdt ook niet en wordt vervangen door de S9 die doorrijdt van Leuven naar Landen en extra treinen op tijdstippen dat de S9 niet rijdt.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 05 aug 2025, 02:29
door 4017-4018
En de ICE-ritten? Mogen die wel over L2 of zullen ze ook omrijden via L36?

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 05 aug 2025, 08:41
door 260689
4017-4018 schreef: ↑05 aug 2025, 02:29 En de ICE-ritten? Mogen die wel over L2 of zullen ze ook omrijden via L36?
L2 is volledig buiten dienst dus eurostar en ICE moeten ook via L36 rijden.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 05 aug 2025, 10:41
door rvdborgt
260689 schreef: ↑05 aug 2025, 08:41
4017-4018 schreef: ↑05 aug 2025, 02:29 En de ICE-ritten? Mogen die wel over L2 of zullen ze ook omrijden via L36?
L2 is volledig buiten dienst dus eurostar en ICE moeten ook via L36 rijden.
Dat gebeurt inderdaad ook. De vertrek- en aankomsttijden van zowel IC1 als ICE/Eurostar zijn in Brussel/Leuven (nagenoeg) ongewijzigd en in Luik aangepast; ze rijden dus op lijn 36 net zoals op lijn 2 in dezelfde volgorde en de aansluitingen in Luik tussen IC1 en ICE/Eurostar blijven behouden. Alleen heeft iemand verzuimd om de gewijzigde ICE-tijden voor Luik correct in de MERITS-gegevens op te nemen, dus de internationale planners hebben dat allemaal verkeerd. Alleen de binnenlandse NMBS-gegevens kloppen wat dat betreft.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 05 aug 2025, 17:29
door BVG1988
Dat wordt aardig druk dan op lijn 36 tussen Leuven en Landen. Ik neem aan dat de IC03 ook nog altijd dezelfde route volgt. De 2 P-treinen 7400/7401 en 8400/8401 rijden ook dan dezelfde route via lijn 36 neem ik aan.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 05 aug 2025, 18:26
door rvdborgt
BVG1988 schreef: ↑05 aug 2025, 17:29 Dat wordt aardig druk dan op lijn 36 tussen Leuven en Landen. Ik neem aan dat de IC03 ook nog altijd dezelfde route volgt. De 2 P-treinen 7400/7401 en 8400/8401 rijden ook dan dezelfde route via lijn 36 neem ik aan.
Zie:
https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... nden-liege
IC3 rijdt er inderdaad ook nog. IC29 stopt niet in Tienen en IC12 rijdt niet ten oosten van Leuven.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 05 aug 2025, 18:33
door trainlovertje
BVG1988 schreef: ↑05 aug 2025, 17:29 Dat wordt aardig druk dan op lijn 36 tussen Leuven en Landen. Ik neem aan dat de IC03 ook nog altijd dezelfde route volgt. De 2 P-treinen 7400/7401 en 8400/8401 rijden ook dan dezelfde route via lijn 36 neem ik aan.
Er rijdt deze zomer maar 1 stoptrein tussen Leuven en Landen en mogelijks heeft de sluiting van HSL 2 daar iets mee te maken, al is daar nooit deftig over gecommuniceerd door NMBS. Wanneer zo’n stoptrein wegvalt, creΓ«er je een hoop extra capaciteit voor snellere treinen. En daarnaast stopt de 3600-reeks niet in Tienen, waardoor ook die trein nagenoeg even snel rijdt tussen Leuven en Landen als de non-stop Leuven - Luik-treinen. Treinen met hetzelfde haltepatroon die elkaar opvolgen kan je quasi om de 3 minuten achter elkaar laten rijden en vergen dus weinig lijncapaciteit.