Die TD-kabels zijn toch helemaal nergens voor nodig? Mux-locs genoeg...carlos schreef:men zou ook extra licht gewijzigde stuurrijtuigen M6 kunnen bijkopen, afwijkingen tov de bestaande M6BdX: 1ste klasse interieur, dus AdX en HLE21 trekduwkabels.Retard schreef:Kan met trouwens geen 20 27's ontmuxen? Deze kunnen dan de M5'en doen. Voor het geen wat de 27's nu doen, hebben ze toch HLE 18 en 19?
NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Hallo,
Maar verder mag je niet vergeten dat de bestellingen van de 18II/19II en de 28II voor de crisis is geplaatst, toen er nog veel goederenverkeer was. Nu het goederenverkeer bij b-log drastisch gedaald is heeft men een enorm overschot... en dat had men bij de bestelling van de 18II niet gedacht.
Het plan was destijds oa. om de 13'ers massaal naar Frankrijk te zenden, maar wat zien we nu? Er zijn amper nog diensten naar Frankrijk. Cargo zat destijds enorm te wachten op die extra 13'ers, nu hebben ze zelfs na het afstoten van de 12 en 29II nog 13'ers over. Dat was niet de bedoeling. Dat de 28II in binnenlandse dienst zou belanden eveneens niet.
Reken er maar op dat ze bij b-log volgende week nog wat diensten gaan kwijt zijn.
Groeten.
Bestellingen zijn in België zijn vaak te groot (zie de 41, de 77/78).MIVB-reiziger schreef:Dat snap ik nu toch moeilijk, want het was perfect te voorzien. Als je zoveel 18'en en 19'en laat leveren, dan weet je gewoon dat je met een dergelijk overschot zult zitten. Was er geen sprake van dat de HLE 27 gedeeltelijk naar de goederendienst zou gaan? Het gekke is nog dat de HLE 23, 26 en binnenkort 20 er volledig uit zijn, en ook de HLE 13 is al bijna volledig naar goederen verkast... stel je voor dat één van die zaken niet (meteen) was doorgegaan, dan zou het overschot nóg groter zijn.Steven schreef:Dat laatste is niet om die stuurrijtuigen te vervangen maar eerder om die HLE27 nog wat km's te laten zover ik begrepen heb. Door de instroom van nieuwe locs zouden er anders nu al vele werkloos staan, dit in verband met hun periodiek onderhoud.
Maar verder mag je niet vergeten dat de bestellingen van de 18II/19II en de 28II voor de crisis is geplaatst, toen er nog veel goederenverkeer was. Nu het goederenverkeer bij b-log drastisch gedaald is heeft men een enorm overschot... en dat had men bij de bestelling van de 18II niet gedacht.
Het plan was destijds oa. om de 13'ers massaal naar Frankrijk te zenden, maar wat zien we nu? Er zijn amper nog diensten naar Frankrijk. Cargo zat destijds enorm te wachten op die extra 13'ers, nu hebben ze zelfs na het afstoten van de 12 en 29II nog 13'ers over. Dat was niet de bedoeling. Dat de 28II in binnenlandse dienst zou belanden eveneens niet.
Reken er maar op dat ze bij b-log volgende week nog wat diensten gaan kwijt zijn.
Groeten.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Aangezien er hier iemand sprak volgens artikel in De Tijd, 100 000 nieuwe zitplaatsen, dat zijn er meer dan de 85 000 van 305 3ledige treinstellen, wordt dus een hele grote bestelling. Aan de ene kant, kan dat wel slim zijn, aangezien België niet echt veel geld heeft, is het slim om één soort type te bestellen in grote hoeveelheden (hoeveelheidskorting). Die rijtuigen / treinstellen zijn nog niet echt dringend nu denk, maar het kan misschien zijn dat deze nieuwe geleverd worden over een langlopig contract (stel bv 10 jaar); het biedt 10 werkzekerheid aan in stel bv Bombardier, Al de mensen die verantwoordelijk zijn voor de homologatie, testritten etc , het biedt veel zekerheid en eenvoudigheid aan dan bv een grote hoop op een korte termijn.
(denk ik :p , economisch gezien)
(denk ik :p , economisch gezien)
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Reizigers blijft het wel goed doen. Dus voor de 18-en is er geen probleem denk ik.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Shrek schreef: Die TD-kabels zijn toch helemaal nergens voor nodig? Mux-locs genoeg...
die zijn idd niet echt nodig, maar dan maak je de stam 1 rijtuig korter als je met een 21 TD wil rijden; door die extra TD kabels in dat ene rijtuig bij te plaatsen kan je dit rijtuig ook meenemen als je met een 21 TD rijdt.
de stroomomvormer in de M5 BDX is eigenlijk ontworpen voor BDX+7 rijtuigen (dus 8 rijtuigen), maar wordt gebruikt tot BDX+9 rijtuigen (dus 10 rijtuigen) met die M6 (die een eigen voeding heeft) erbij krijg je 11 rijtuigen, wat met enkel M5 rijtuigen moeilijk haalbaar is .
Laatst gewijzigd door carlos op 12 dec 2012, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Effe opmerken dat m5 en m6 niet kunnensamenwerken als er geen m5 stuurrijtuig is zit de m5 zonder laagspanning. Het is niet voorzien om m5 te voeden vanuit m6 rijtuigen op gebied van laagspanning.