groentje schreef:
Als de Vlaamse regering zelf spoorlijnen wil bouwen, zou zij dat moeten kunnen doen. Ook buiten Infrabel om (al is de kennis van de NMBS-groep misschien wel welkom). Net zoals ik vind dat de federale overheid gerust opnieuw wegen zou mogen aanleggen, als dat in het nationale belang is, maar goed.
Dat laatste vind ik dan toch niet echt een goed idee.
Mobiliteit kan je in enkele categorieën onderverdelen:
Lokale mobiliteit: hiervoor zijn de gemeentes best geplaatst eventueel in coördinatie met de buurgemeentes.
Bovenlokale mobiliteit: hiervoor lijkt mij het Vlaams Gewest het juiste niveau, eventueel in coördinatie met aangrenzende regio's/landen (afhankelijk van welke overheid daar de eindbeslissing neemt)
Europese mobiliteit: daarvoor worden de noodzakelijke plannen op dat niveau gemaakt en met de betrokken landen/regio's afgestemd.
Maar splitsen om te splitsen? Waar is dat goed voor? Om Brussel met de rommel te laten zitten? Om onze Waalse vrienden te pesten zodra ze een meter over "Vlaams" spoor rijden, al dan niet op weg naar een ander Waals station of naar Brussel? Sommigen zijn er toe in staat. Een flink deel van de spoorwegen hebben een bovenlokaal, zelfs internationaal belang. En die houd je wat mij betreft beter federaal.
Met als gevolg dat we in België een spoornet hebben dat vooral gericht is op het aan- en afvoeren van pendelaars naar Brussel en toeristen naar de zee...
KB schreef:Steven schreef:Daarbij komt dat die trein liefst 5 keer van gewest veranderd op zijn traject, dat gaat nog leuk worden om te bepalen wie wat moet betalen om die lijn te onderhouden.
Een vergelijking met het wegennet ... De E40 gaat tussen Tienen en Waremme ook enkele keren de gewestgrens over, ik vraag me af hoe ze het daar oplossen qua onderhoud. Een ander voorbeeld: de E25 tussen Maastricht en Luik die gaat van Nederland via een kort stukje door het Vlaams Gewest (Moelingen, deelgemeente van Voeren) naar het Waals Gewest en dat zie je aan de weg, die gaat van een goede kwaliteit (Nederland), naar een redelijk verwaarloosde en verouderde weg (Vlaanderen) naar een "normale" Belgische snelweg (d.w.z. kan beter) (Wallonië). Naast die weg ligt ook de spoorlijn Maastricht - Luik, dat gaat nog wat geven als die splitsing er ooit zou komen ... Ik zie nu de politieke spelletjes al aankomen: de Vlaamse regering die weigert de spoorlijn te onderhouden tenzij er een halte komt op Vlaams grondgebied of iets dergelijks (onder druk van een of andere partij die het een "Kaakslag Voor Vlaanderen" vindt als dat niet gebeurt, maar nu liet ik even mijn fantasie de vrije loop).
Uw vergelijking loopt mank, want die weg loopt maar enkele honderden meters door Voeren (= Vlaams gewest) terwijl het stuk in slechte staat tot een kilometer verder in Visé (= Waals gewest) loopt, vooral het stuk richting Luik.
Mij lijkt het dus dat het Waals gewest mee in het complot zit
