Pagina 4 van 15

Geplaatst: 17 sep 2006, 21:09
door adminn
denk ook dat iemand met tso diploma (geen electromechanica etc.) wat meer technisch aangelegd kan zijn dan een aso'er
mja
vingers kruisen dat ik er volgend jaar met mijn diplom ingeraak :?

Geplaatst: 18 sep 2006, 17:33
door K V B
Speedy schreef: Dacht dat er rond de 4OOO treinbestuurders waren..
Ik dacht eerder dat het zo rond de 3000 was. Weet er iemand het correcte aantal? (hoeveel voor Cargo, hoeveel voor Reizigers.)

Geplaatst: 18 sep 2006, 18:12
door Bart
Toen ik 4 jaar geleden bij de nmbs begon, moest je gewoon een A2 diploma hebben. De richting speelde toen geen enkele rol. Ik ben mijn 3 examens probleemloos doorlopen, en heb in die 4 jaar al redelijk wat pannes gehad die ik telkens zonder probleem heb kunnen oplossen, dit zonder ooit mechanica of elektriciteit gezien te hebben op de schoolbanken.

Om een schakelaar te verdraaien moet je heus geen 6 jaar op de schoolbanken zitten, nog voor een mes te verplaatsen in de hoogspanningskast. We zijn 4 jaar geleden in onze klas begonnen met rond de 30 personen, bij X1 zijn er 10 afgevallen waarvan de meeste in het bezit waren van een A2 elektriciteit. Niet het diploma telt, maar de motivatie.

Ooit zal de nmbs dit nog wel eens inzien, en de vacatures weer openzetten voor iedereen. Want zoals Leen Uyterhoeven al zei, ze zitten te vissen in een vijver waar er veel op zitten te vissen, en waar ze zeer moeilijk bijten. Dus als ze slim zijn gooien ze hun vislijn eens uit in een andere vijver :wink:

Geplaatst: 18 sep 2006, 18:12
door Steven
momenteel zijn wij met iets van een 4500 treinbestuurders en een kleine 3000 treinbegeleiders voor zover ik weet, de opslitsing voor de bestuurders maken tussen cargo en reizigers is heel lastig omdat er momenteel nog geen 100% zuivere splitsing is, er zijn nog steeds bestuurders die met beide rond krossen door het land.

Geplaatst: 18 sep 2006, 20:37
door Stijn D.C.
Bart schreef:Toen ik 4 jaar geleden bij de nmbs begon, moest je gewoon een A2 diploma hebben. De richting speelde toen geen enkele rol. Ik ben mijn 3 examens probleemloos doorlopen, en heb in die 4 jaar al redelijk wat pannes gehad die ik telkens zonder probleem heb kunnen oplossen, dit zonder ooit mechanica of elektriciteit gezien te hebben op de schoolbanken.

Om een schakelaar te verdraaien moet je heus geen 6 jaar op de schoolbanken zitten, nog voor een mes te verplaatsen in de hoogspanningskast. We zijn 4 jaar geleden in onze klas begonnen met rond de 30 personen, bij X1 zijn er 10 afgevallen waarvan de meeste in het bezit waren van een A2 elektriciteit. Niet het diploma telt, maar de motivatie.

Ooit zal de nmbs dit nog wel eens inzien, en de vacatures weer openzetten voor iedereen. Want zoals Leen Uyterhoeven al zei, ze zitten te vissen in een vijver waar er veel op zitten te vissen, en waar ze zeer moeilijk bijten. Dus als ze slim zijn gooien ze hun vislijn eens uit in een andere vijver :wink:
Goed gezegt Bart :wink:

Geplaatst: 18 sep 2006, 23:14
door K V B
Steven schreef:momenteel zijn wij met iets van een 4500 treinbestuurders en een kleine 3000 treinbegeleiders voor zover ik weet, de opslitsing voor de bestuurders maken tussen cargo en reizigers is heel lastig omdat er momenteel nog geen 100% zuivere splitsing is, er zijn nog steeds bestuurders die met beide rond krossen door het land.
4500 lijkt me eigenlijk best wel veel. De NMBS produceert (als ik het mij niet vergis) zo'n 77 miljoen reizigerstreinkm per jaar. Klopt dit cijfer?

Ter vergelijking: SBB reizigers produceert met 2300 machinisten 125 miljoen treinkm. per jaar.

Geplaatst: 19 sep 2006, 09:01
door Trainspotterke
Steven schreef:momenteel zijn wij met iets van een 4500 treinbestuurders en een kleine 3000 treinbegeleiders voor zover ik weet, de opslitsing voor de bestuurders maken tussen cargo en reizigers is heel lastig omdat er momenteel nog geen 100% zuivere splitsing is, er zijn nog steeds bestuurders die met beide rond krossen door het land.
Bwa, als machinist een beetje variatie is toch leuk! :)

Geplaatst: 19 sep 2006, 14:45
door Steven
K V B schreef:
Steven schreef:momenteel zijn wij met iets van een 4500 treinbestuurders en een kleine 3000 treinbegeleiders voor zover ik weet, de opslitsing voor de bestuurders maken tussen cargo en reizigers is heel lastig omdat er momenteel nog geen 100% zuivere splitsing is, er zijn nog steeds bestuurders die met beide rond krossen door het land.
4500 lijkt me eigenlijk best wel veel. De NMBS produceert (als ik het mij niet vergis) zo'n 77 miljoen reizigerstreinkm per jaar. Klopt dit cijfer?

Ter vergelijking: SBB reizigers produceert met 2300 machinisten 125 miljoen treinkm. per jaar.
sbb heeft een totaal ander netwerk dan nmbs, niet vergeten dat je nog meer als 20 andere spoorwegfirma's hebt. ik vermoed ook dat de gemiddelde sbb trein iets beter bezet is. je zou het haast kunnen uitdrukken in hoeveel passagiers elke bestuurder mee heeft

Geplaatst: 19 sep 2006, 20:58
door K V B
Steven schreef:
K V B schreef:
Steven schreef:momenteel zijn wij met iets van een 4500 treinbestuurders en een kleine 3000 treinbegeleiders voor zover ik weet, de opslitsing voor de bestuurders maken tussen cargo en reizigers is heel lastig omdat er momenteel nog geen 100% zuivere splitsing is, er zijn nog steeds bestuurders die met beide rond krossen door het land.
4500 lijkt me eigenlijk best wel veel. De NMBS produceert (als ik het mij niet vergis) zo'n 77 miljoen reizigerstreinkm per jaar. Klopt dit cijfer?

Ter vergelijking: SBB reizigers produceert met 2300 machinisten 125 miljoen treinkm. per jaar.
sbb heeft een totaal ander netwerk dan nmbs, niet vergeten dat je nog meer als 20 andere spoorwegfirma's hebt. ik vermoed ook dat de gemiddelde sbb trein iets beter bezet is. je zou het haast kunnen uitdrukken in hoeveel passagiers elke bestuurder mee heeft
Waar het mij om gaat is het aantal treinkilometer per machinist. Dat is niet afhankelijk van de gemiddelde bezetting van een trein. Wel is dat afhankelijk van hoe efficient machinisten ingezet worden, en van de gemiddeld snelheid van de treinen.
Nu is de het SBB net niet echt sneller dan dat van de NMBS. (Eerder in tegendeel) als het dus werklijk zo is dat een SBB machinist drie keer meer treinkm presteert in vergelijking met een NMBS machinist dan is er mogelijks bij de NMBS toch wel ruimte voor een steiging van de efficiëntie.

Geplaatst: 19 sep 2006, 21:22
door Teach2
Even een kleine nuance: de vergelijking tussen de SBB en de NMBS gaat hier eigenlijk niet op: het aantal voor de SBB is, zoals gezegd, voor SBB reizigers, dat van de NMBS is voor de volledige NMBS, dus ook voor cargo én rangeerdiensten. De vergelijking van de getallen gaat dus eigenlijk helemaal niet op.

Geplaatst: 20 sep 2006, 13:12
door TBbart
Shrek schreef:treinbestuurder lijkt me wel iets leuk, maar als je ooit buitengezet wordt bij de nmbs heb je alleen je diploma als treinbestuurder, en daar ben je dan niets meer mee :roll:
hoe kan dat nu? Je hebt toch je diploma elektro - mechanica? En zo rap ga je niet buiten gesmeten worden bij de NMBS, als je je werk goed doet toch.

Geplaatst: 20 sep 2006, 14:17
door Shrek
TBbart schreef:
Shrek schreef:treinbestuurder lijkt me wel iets leuk, maar als je ooit buitengezet wordt bij de nmbs heb je alleen je diploma als treinbestuurder, en daar ben je dan niets meer mee :roll:
hoe kan dat nu? Je hebt toch je diploma elektro - mechanica? En zo rap ga je niet buiten gesmeten worden bij de NMBS, als je je werk goed doet toch.
ik heb een ASO diploma :wink:

Geplaatst: 21 sep 2006, 08:40
door K V B
Teach2 schreef:Even een kleine nuance: de vergelijking tussen de SBB en de NMBS gaat hier eigenlijk niet op: het aantal voor de SBB is, zoals gezegd, voor SBB reizigers, dat van de NMBS is voor de volledige NMBS, dus ook voor cargo én rangeerdiensten. De vergelijking van de getallen gaat dus eigenlijk helemaal niet op.
Even verder nuanceren:

- Ik zou best willen weten hoeveel machinisten NMBS reizigers inzet. Weet er iemand die cijfers? Kan er iemand
- De cijfers die ik heb voor de SBB zijn: 2331 machinisten bij reizigers, en 900 bij cargo. Reizigers produceert 125 miljoen treinkm per jaar. Cargo 28.

Het punt dat ik probeer te maken is het volgende:

- De SBB exploiteert met minder significant personeel dan de NMBS een langer net, waar meer treinen rijden, en op het eerste zicht presteert een SBB machinist ongeveer drie keer meer treinkm dan een NMBS machinist. ( Als iemamd betere cijfers over de NMBS heeft zijn die echter welkom.)
- De SBB betaalt zijn personeel ook veel beter dan de NMBS. Een SBB machinist verdient tijdens zijn opleiding al 5000 SFR,- per maand (zo'n 3300,- euro).

Als het inderdaad dus klopt dat de efficientie bij de NMBS best omhoog kan, en het lastig is om meer personeel te vinden waarom dan niet het bestaande (en nieuwe) personeel efficienter (en waarschijnlijk dus harder) doen werken, en als compensatie beter betalen.

Geplaatst: 21 sep 2006, 15:52
door Shrek
K V B schreef:waarom dan niet het bestaande (en nieuwe) personeel efficienter (en waarschijnlijk dus harder) doen werken, en als compensatie beter betalen.
Vakbonden vrees ik :roll:

Ik denk trouwens ook dat je in zwitserland niet zou rondkomen met een belgisch loon :wink:

Geplaatst: 21 sep 2006, 17:47
door Steven
idd een zwitsers en belgisch loon vergelijken is lastig omdat de kosten in beide landen zo verschillend zijn. dit terzijde. hoeveel bestuurder er zuiver nodig zijn voor passagierstreinen zou ik ni weten maar ik gok op zeker de helft van het bestand aan bestuurders.