Pagina 4 van 8

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 18 feb 2014, 00:20
door Retard
Die waren ook voorzien om niet zo lang te blijven, maar door onderinvesteringen in de jaren 80 (Herman De Croo bestelde locomotieven af), 90, begin 2000 en de vertraagde levering van de nieuwe reeks 18/19, bleven ze langer :D

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 18 feb 2014, 09:38
door bobby
Stijn91 schreef:Ik snap niet waarom er dit jaar al 21'ers zouden verdwijnen maar de 23 en 26 wel te lang op het net bleven rijden.

logisch dat HLE21 verdwijnt: op dit moment heeft NMBS een overschot aan locs.
Dat de keuze valt op HLE21 is te wijten aan:
-geen MUX waardoor HLE21 geen pool meer vormt met HLE27;
-geen ETCS dus geen toekomst;
-geen GF koppeling

deze "tekortkomingen" zouden natuurlijk weg gewerkt kunnen worden, maar men heeft ze niet echt nodig en die aanpassingen zijn waarschijnlijk te duur tov de restwaarde


geschatte restwaarde: 3.2 miljoen * (40jaren - 30 jaren)/40 jaren = 800.000 Euro.
(40 jaren = afschrijfperiode; 30 jaren = leeftijd; 3.2 miljoen is geschatte kost van een nieuwe vergelijkbare loc)

Ik vind het wel jammer (een gemiste kans) dat NMBS niet ten minste 1 HLE21 gebruikt om een prototype te (laten) bouwen van een gemoderniseerde HLE21, waarin deze wel wijzigingen zitten.

Rekeninghoudend met de problemen die het inbouwen van die GF-koppeling bij de HLE27 met zich mee brachten, lijkt het mij best om dit prototype laten bouwen door een extern engineering-consulting-revisie & rebuilding bedrijf (zoals bv Voith in Duitsland).

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 18 feb 2014, 10:56
door Shrek
bobby schreef: Ik vind het wel jammer (een gemiste kans) dat NMBS niet ten minste 1 HLE21 gebruikt om een prototype te (laten) bouwen van een gemoderniseerde HLE21, waarin deze wel wijzigingen zitten.

Rekeninghoudend met de problemen die het inbouwen van die GF-koppeling bij de HLE27 met zich mee brachten, lijkt het mij best om dit prototype laten bouwen door een extern engineering-consulting-revisie & rebuilding bedrijf (zoals bv Voith in Duitsland).
Het is net die eerste loc bouwen die het duurste is... Dat zouden ettelijke miljoenen wegkieperen zijn.
Goed dus dat ze dat niet doen :wink:

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 18 feb 2014, 12:41
door bobby
Shrek schreef:
bobby schreef: Ik vind het wel jammer (een gemiste kans) dat NMBS niet ten minste 1 HLE21 gebruikt om een prototype te (laten) bouwen van een gemoderniseerde HLE21, waarin deze wel wijzigingen zitten.

Rekeninghoudend met de problemen die het inbouwen van die GF-koppeling bij de HLE27 met zich mee brachten, lijkt het mij best om dit prototype laten bouwen door een extern engineering-consulting-revisie & rebuilding bedrijf (zoals bv Voith in Duitsland).
Het is net die eerste loc bouwen die het duurste is... Dat zouden ettelijke miljoenen wegkieperen zijn.
Goed dus dat ze dat niet doen :wink:

Shrek, ik begrijp uw standpunt,maar...

wat kost het om 30 locs (afschrijvingswaarde zo'n 800.000 Euro) buiten dienst te zetten, om deze naderhand te verkopen als schroot (bij gebrek aan geïnteresseerden)? schroot waarde (hoog geschat) van een loc 80.000 €uro (schrootprijs gemengd materiaal is minder dan 1 Euro/kg, HLE21 weegt 84 ton).


dus zo'n 27 miljoen euro aan kapitaalsvernietiging... voor 30 locs;
(en eigenlijk zijn er zo'n 140 locs 21+27+12+11... dus al snel zo'n 100 miljoen)


ten opzichte van dit bedrag is een studie + prototype waarvoor enkele miljoenen betaald dient te worden te overwegen.

de resultaten van zo'n externe studie zijn zeer vaak verrassend (in de positieve zin), ook financieel omdat deze mensen voor het aankopen van onderdelen niet beperkt zijn tot de vaste leveranciers. bv ETCS: NMBS koopt bij Alstom (betrouwbaar) maar goedkopere oplossingen van andere leveranciers zijn niet noodzakelijk minder betrouwbaar...

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 18 feb 2014, 12:50
door Shrek
En stel dat dat lukt, wat heb je dan? Een zwakke loc die enkel op 3kV kan rijden.
Die 21'ers zijn nog net goed om samen met de M4'en naar hun afscheid begin jaren 20 te rijden. Maar voor het zwaardere M6-werk zijn ze niet geschikt.

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 18 feb 2014, 13:04
door Steven
Ze trekken onvoldoende snel op. Ze hebben bij snelheden boven de 120km/u een slingereffect waardoor ze extra belastend zijn voor de spoorstaven. Dit laatste heeft trouwens al gezorgd (in recent verleden) voor tijdelijke snelheidsbeperkingen voor zowel reeks 21 als 27.

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 18 feb 2014, 14:36
door HLE 2302
Steven schreef:Ze trekken onvoldoende snel op. Ze hebben bij snelheden boven de 120km/u een slingereffect waardoor ze extra belastend zijn voor de spoorstaven. Dit laatste heeft trouwens al gezorgd (in recent verleden) voor tijdelijke snelheidsbeperkingen voor zowel reeks 21 als 27.
Ik werd daarstraks bij 120 km/h reeds zeeziek. :mrgreen:
Maar het blijven best goeie machientjes, 2105 heeft dat daarnet zéér goed gedaan. :)

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 18 feb 2014, 17:04
door Steven
Slecht zijn ze zeker niet maar ze passen gewoonweg niet meer volledig in het actuele park van snelle/krachtige locs die op meerdere spanningen kunnen rijden.

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 18 feb 2014, 19:05
door ronny
pietmol schreef:tijdens het weekeinde is alle materieel voor de P-treinen Aarschot-Antwerpen vervangen door motorstellen (600/700/cityrail)

dus alle M4 rijtuigen & locs HLE27/21 zijn weg...
En dit zorgde al direkt voor een afgelaste rit op maandagochtend wegens geen spanning in het stel.

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 19 feb 2014, 01:57
door nahoj
Steven schreef:tja in een artikel van een persooneelsblad binnen de nmbs stond duidelijk dat M4,M5, 21 en 27 geen ETCS krijgen dus hun vonnis is daarmee zeker geveld.
Dat vonnis is daarmee enkel geveld over de HLE en de stuurposten van de stuurrijtuigen.
Zo blijven de M5, inclusief de stuurpostrijtuigen (maar exclusief de stuurposten), in dienst met de komst van M7.
M4 verdwijnt volledig, stuurposten incluis.

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 19 feb 2014, 02:07
door nahoj
bobby schreef:Rekeninghoudend met de problemen die het inbouwen van die GF-koppeling bij de HLE27 met zich mee brachten, lijkt het mij best om dit prototype laten bouwen door een extern engineering-consulting-revisie & rebuilding bedrijf (zoals bv Voith in Duitsland).
Onvoorstelbaar hoe sommige geruchten onverwoestbaar zijn.
De GF is succesvol ingebouwd in HLE 27. De initiële ontkoppelingsproblemen, die nìet te wijten waren aan de integratie van de koppeling in de locomotief, maar aan een tekortkoming op de koppeling zelf, zijn volledig opgelost. Er zijn geen problemen of klachten meer, specifiek aan het concept van GF-op-HLE 27.
Tussen haakjes, de eventuele problemen van de MUX, die welliswaar zichtbaarder waren t.g.v. de GF-koppelingen, hebben niets specifiek met dat laatste te maken.

Waarom dan nu iemand anders alles laten overdoen (als dat op de agenda zou komen)? Omdat die iemand anders het nòg beter zou doen?

Zoals HLE 19?

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 19 feb 2014, 02:09
door nahoj
Steven schreef:Ze trekken onvoldoende snel op. Ze hebben bij snelheden boven de 120km/u een slingereffect waardoor ze extra belastend zijn voor de spoorstaven. Dit laatste heeft trouwens al gezorgd (in recent verleden) voor tijdelijke snelheidsbeperkingen voor zowel reeks 21 als 27.
Dat is pas het geval bij snelheden boven 150km/h.
En de recente snelheidsbeperking was een voorzorgsmaatregel, gezien ze er inderdaad voor bekend staan. Uiteindelijk bleken ze deze keer echter niet aan de basis te liggen van het probleem.

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 19 feb 2014, 02:56
door Steven
Dat slingeren doet zich echt wel voor bij snelheden boven de 120 hoor, ik doe nog geregeld diensten met HLE21 om dat zelf te ervaren. Wat niet wil zeggen dat het wiegen aan 120 km/u even intens is als bij 160 km/u.

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 19 feb 2014, 19:06
door Bibke
nahoj schreef:
bobby schreef:Rekeninghoudend met de problemen die het inbouwen van die GF-koppeling bij de HLE27 met zich mee brachten, lijkt het mij best om dit prototype laten bouwen door een extern engineering-consulting-revisie & rebuilding bedrijf (zoals bv Voith in Duitsland).
Onvoorstelbaar hoe sommige geruchten onverwoestbaar zijn.
De GF is succesvol ingebouwd in HLE 27. De initiële ontkoppelingsproblemen, die nìet te wijten waren aan de integratie van de koppeling in de locomotief, maar aan een tekortkoming op de koppeling zelf, zijn volledig opgelost. Er zijn geen problemen of klachten meer, specifiek aan het concept van GF-op-HLE 27.
Tussen haakjes, de eventuele problemen van de MUX, die welliswaar zichtbaarder waren t.g.v. de GF-koppelingen, hebben niets specifiek met dat laatste te maken.

Waarom dan nu iemand anders alles laten overdoen (als dat op de agenda zou komen)? Omdat die iemand anders het nòg beter zou doen?

Zoals HLE 19?
nahoj, waarom blijft dat probleem met de homologatie van de GF-koppeling van de HL19 zo lang duren?

Re: Eerste 30 21's buiten

Geplaatst: 19 feb 2014, 19:17
door Steven
Volgens een sectorchef die ik recent sprak heeft alles op de HLE19 te maken met onvoorziene noodremmingen die nog zouden voortkomen uit de GF-koppeling. Iets met het open/sluiten van de elektrische doos.