Pagina 4 van 8
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 18 feb 2015, 00:55
door groentje
Ah? Dan ben ik verkeerd ingelicht. Ik had het nochtans van een Thalysbestuurder van depot Luik, die op een paar jaar van zijn pensioen verkoos om bij NMBS te blijven en niet mee overging naar Thalys. Maar zoveel te beter voor het personeel, natuurlijk.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 18 feb 2015, 01:23
door Steven
Tja Luik had gemengde diensten Thalys ice. De diensten ice gaan natuurlijk niet mee en dat had voor vele ook invloed op hun keuze.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 21 feb 2015, 23:41
door Asterix
Wat is eigenlijk het probleem met de Thalys op de "dorsale" vanaf 1 april? Blijkbaar ETCS-werken in het station van Namen? Kan de Thalys-bestuurder dan niet de ETCS uitschakelen?
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 22 feb 2015, 00:56
door Steven
Je mag niet zomaar iets van veiligheid uitschakelen. In de meeste gevallen moet je u dan eerst in nood verklaren en dan de rit pas verder zetten al dan niet met extra beperkingen. Zonder in detail te treden op gebied van wat de regels zeggen. Ik heb geen specifieke kennis van Thalys om te weten wat er nog buiten dienst is indien je etcs gaat afzonderen. Doordat er meerdere veiligheidssystemen op de Thalys zitten due waarschijnlijk gemene delen bezitten is het best mogelijk dat je daardoor alle veiligheden afzondert.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 22 feb 2015, 01:02
door Shrek
Jeroen schreef:Wat is eigenlijk het probleem met de Thalys op de "dorsale" vanaf 1 april? Blijkbaar ETCS-werken in het station van Namen? Kan de Thalys-bestuurder dan niet de ETCS uitschakelen?
Dat probleem is er vandaag al: De Thalys treinen rijden nog steeds op de verouderde ETCS versie 2.2 terwijl Infrabel overal 2.3.0 installeert. Dit verschil in versies zorgt voor steeds meer problemen.
Omdat in Namen de ETCS bakens al geladen zijn geeft de Thalys er fouten en kan er dus niet meer passeren. Tegenwoordig rijdt er daarom regelmatig een TGV-R op die verbinding, ofwel wordt hij beperkt tot Mons.
Vanaf april wordt het dus permanent die inkorting.
Trouwens: hetzelfde probleem gaat zich binnenkort stellen in Antwerpen. Infrabel en Thalys liggen stevig in de clinch daarover...
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 22 feb 2015, 01:04
door Asterix
Hoe rijdt de Thalys dan op een baanvak waar geen ETCS ligt? Zoals in het Brusselse?
En je schrijft dat de Thalys nu al wordt beperkt tot Mons maar vanaf 01/04 zou Mons zelfs niet meer worden bediend, wat dan weer gevoelig zou liggen vanwege de festiviteiten aldaar.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 22 feb 2015, 01:08
door Shrek
Jeroen schreef:Hoe rijdt de Thalys dan op een baanvak waar geen ETCS ligt? Zoals in het Brusselse?
En je schrijft dat de Thalys nu al wordt beperkt tot Mons maar vanaf 01/04 zou Mons zelfs niet meer worden bediend, wat dan weer gevoelig zou liggen vanwege de festiviteiten aldaar.
Zonder ETCS is geen probleem, daar rijdt hij op de kroko. Het is waar er wel ETCS ligt dat de Thalys niet altijd correct reageert.
Maar ik had begrepen dat Parijs-Mons zou blijven. Vanwaar heb je de info dat dat niet zou zijn?
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 22 feb 2015, 01:10
door Steven
Jeroen schreef:Hoe rijdt de Thalys dan op een baanvak waar geen ETCS ligt? Zoals in het Brusselse?
En je schrijft dat de Thalys nu al wordt beperkt tot Mons maar vanaf 01/04 zou Mons zelfs niet meer worden bediend, wat dan weer gevoelig zou liggen vanwege de festiviteiten aldaar.
De etcs software gebruiken ze dan ook als master om naar andere systemen over te schakelen. Dat is op een desiro trouwens ook zo, de basisschermen waarop je uw etcs info ziet dient ook om bepaalde zaken van de tbl1+ te gebruiken. Het manueel omschakelen (indien nodig) tussen etcs en tbl1+ gaat dus via die schermen. Je kan er dus van uitgaan dat gelijkaardige situaties zich ook voordoen op de thalys en dan spreken we nog niet over de antenne onder het voertuig die men zowel (bij desiro, niet bij thlays) die men zowel voor tbl1+ als etcs gebruikt. Op klassieke lijnen maakt thalys gebruikt van de memor functie tot nu toe.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 22 feb 2015, 01:13
door Asterix
Shrek schreef:Zonder ETCS is geen probleem, daar rijdt hij op de kroko. Het is waar er wel ETCS ligt dat de Thalys niet altijd correct reageert.
Awel, dat vraag ik mij dus af. Is er geen mogelijkheid om op voorhand ergens gewoon de ETCS-stekker in de stuurpost er volledig uit te trekken zodat je geen interferentie krijgt en de bestuurder gewoon op de Memor te laten rijden?
Shrek schreef:Maar ik had begrepen dat Parijs-Mons zou blijven. Vanwaar heb je de info dat dat niet zou zijn?
Talloze - vooral Franstalige - media, bijvoorbeeld
Le Soir.
Kwatongen beweren dat men op die manier de Thalys ginder stilletjes kan afvoeren. Alternatieve verbindingen met Parijs (klassieke treinen) of inderdaad een mini-dorsale tussen Parijs en Charleroi zouden te duur zijn.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 22 feb 2015, 01:17
door Shrek
Jeroen schreef:Shrek schreef:Zonder ETCS is geen probleem, daar rijdt hij op de kroko. Het is waar er wel ETCS ligt dat de Thalys niet altijd correct reageert.
Awel, dat vraag ik mij dus af. Is er geen mogelijkheid om op voorhand ergens gewoon de ETCS-stekker in de stuurpost er volledig uit te trekken zodat je geen interferentie krijgt en de bestuurder gewoon op de Memor te laten rijden?
Neen, dat kan niet.
Ten eerste is het verboden ETCS aan boord uit te schakelen op een ETCS-spoorlijn. En voor de trajecten waar dat nog niet het geval is: het is dezelfde computer die ook de TVM beheert. Je Thalys wordt dus zo goed als onbruikbaar wanneer je die uitschakelt.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 22 feb 2015, 01:20
door Asterix
Shrek schreef:Ten eerste is het verboden ETCS aan boord uit te schakelen op een ETCS-spoorlijn.
En dus rijdt er dan maar maanden helemaal niets terwijl de gewone treinen aan dezelfde snelheid daar wel mogen rijden. Dat is dan de vooruitgang, zeker?

Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 22 feb 2015, 01:26
door Shrek
Jeroen schreef:Shrek schreef:Ten eerste is het verboden ETCS aan boord uit te schakelen op een ETCS-spoorlijn.
En dus rijdt er dan maar maanden helemaal niets terwijl de gewone treinen aan dezelfde snelheid daar wel mogen rijden. Dat is dan de vooruitgang, zeker?

Voor de operatoren die zich wel aan de standaarden houden (Desiro, ICE3, HLE18, ... ) stelt er zich geen probleem.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 22 feb 2015, 18:39
door The_Knitter
Volgens AlexNL draait Nederland al op 2.3.0, dus wat moet dan het exacte probleem met Thalys zijn? Of is 2.3.0 voor Thalys niet toegelaten in België?
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 22 feb 2015, 20:01
door Shrek
The_Knitter schreef:Volgens AlexNL draait Nederland al op 2.3.0, dus wat moet dan het exacte probleem met Thalys zijn? Of is 2.3.0 voor Thalys niet toegelaten in België?
Ik denk dat je niet helemaal mee bent.
Prorail installeert, net als Infrabel, V2.3.0 op de sporen. Dat wil zeggen dat alle treinen met een versie gelijk of hoger aan 2.3.0 zonder problemen kunnen rijden.
Thalys heeft aan boord echter nog 2.2. Dan is het niet gegarandeerd dat de trein correct kan rijden op nieuwere infrastructuur. Dat heeft niets te maken met het land waar de trein rijdt.
Re: Sugestie voor de spookthalys..
Geplaatst: 22 feb 2015, 20:28
door The_Knitter
Nederland heeft overal al 2.3.0d liggen. Destijds was 2.2.2 geïnstalleerd, maar dat is vrij snel tegen een meerprijs, voor opening HSL, al geupgrade naar 2.3.0d. Maar Thalys mag dus wél op 2.3 rijden, maar het risico op stilstand is groter? Of wat is de precieze gedachte daarachter eigenlijk?