Pagina 4 van 10

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 15 okt 2015, 09:46
door Shrek
Portbou schreef:
Steven schreef:Als uw diabolotoeslag in elk vliegticket zit is dat ook de klant die betaald en en niet de vliegtuigmaatschappij.
Nog één keer : het is de luchtvaartmaatschappij die de luchthaventaks betaalt. De klant betaalt een totaalprijs waarvan hij de onderdelen niet kent.

Als dat niet zo zou zijn zou Ryanair zich niet weren als een duivel in een wijwatervat iedere keer als er luchthaventaksen dreigen te verhogen. En Ryanair is de grootste luchtvaartmaatschappij in Europa dus die weten waarom...
Je kan dat nog verder doortrekken: de luchtvaartmaatschappij betaalt de luchthaventaks en weet niet wat de onderdelen daarvan zijn. Dus als die opeens met1€ verhoogt moeten de luchtvaartmaatschappijen maar de afweging maken of ze nog willen vliegen op Zaventem. Een treinstation waar veel reizigers goedkoop (geen individuele taks meer) naartoe komen is dan een grote troef waardoor geen enkele luchtvaartmaatschappij zal wegtrekken voor die € meer.

Vandaag is Zaventem al veel duurder dan Charleroi, en toch vliegt Ryanair erop. Dus het gaat echt neit enkel om de hoogte van de luchthaventaks.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 15 okt 2015, 14:17
door trainlovertje
Portbou schreef:Wat heeft de dorpskern van Zaventem met de A201 te maken ? Ik kan niet volgen.
Iedereen probeert dan die tol ontwijken door geen gebruik te maken van de A201, met andere woorden: iedereen probeert de luchthaven te bereiken via de dorpskern van Zaventem.
Portbou schreef:
trainlovertje schreef:Het beste alternatief is (volgens mij) gewoon de toeslag meerekenen in de luchthaventaksen die inbegrepen zijn in de vliegtickets.
Ik vind dat geen goed alternatief want daardoor wordt Brussels Airport voor de airlines duurder en minder aantrekkelijk.
Klopt, maar dat kunnen de maatschappijen evengoed doorrekenen aan de klant. Als ze het dan betalen aan de péage of aan hun vliegtuigticket, maakt op zich niets uit. Ok, het ticket wordt een heel klein beetje duurder en daardoor zouden er misschien iets minder reizigers zijn, maar die péage heeft hetzelfde effect op de luchthaven (en dus desbetreffende maatschappijen) als de licht verhoogde ticketprijs.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 15 okt 2015, 15:11
door dentheo
Maar die Diabolo toeslag heeft toch niets te zien met de luchthaven zelf.
Aangezien Vlaanderen ongeduldig was hebben zij het geld voorgeschoten, maar dat mocht eigenlijk niet, want het bracht Belgische evenwichten in gevaar....toen is deze oplossing uit de kast gevallen.

Ik meen dat de Liefkenshoektunnel een soortgelijke financiering heeft, die verrekend wordt bij elke passage, maar niet aan passagiers.... :)

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 15 okt 2015, 15:42
door Shrek
dentheo schreef:Maar die Diabolo toeslag heeft toch niets te zien met de luchthaven zelf.
Dat klopt, maar de luchthaven is wel de grote winnaar bij de diaboloverbindingen. Dus het zou niet geheel onlogisch geweest zijn om hen destijds mee in het bad te trekken.
Nu is het in ieder geval wel te laat daarvoor, de contracten zijn getekend en moeten zo uitgevoerd worden.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 15 okt 2015, 16:03
door traxie
Ik zie het probleem niet. Infrabel zoekt een partner en die partner wilt hieraan geld verdienen dus er is een soort peage. De nmbs heeft voordeel bij betere verbindingen wanneer dat ook iets oplevert. Ik weet niet of de diablotoeslag een doorrekening is van een zeer duur rijpad of op deze manier effectief in de contracten staat. Als het gaat om het rijpad is elk half uur een trein misschien zelfs eerder een netto financieel verlies voor de nmbs. Als Infrabel geen financiële verantwoordelijkheid heeft ten opzichte van de privépartners dan hebben ze minder baat bij een drukke bezetting.

Laat de klant maar de afweging maken. Wanneer de klant vindt dat het te duur is mag hij andere manieren gebruiken. Het is inderdaad vreemd dat de luchthaven geen partner is, wat hier gezegd wordt.

Maar in praktijk wordt de verbinding naar de luchthaven, volgens mij, redelijk druk gebruikt. Het is uitkijken naar de tellingen van oktober, maar naar mijn gevoel zit dat wel goed.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 15 okt 2015, 16:30
door Portbou
trainlovertje schreef:
Portbou schreef:Wat heeft de dorpskern van Zaventem met de A201 te maken ? Ik kan niet volgen.
Iedereen probeert dan die tol ontwijken door geen gebruik te maken van de A201, met andere woorden: iedereen probeert de luchthaven te bereiken via de dorpskern van Zaventem.
Ik zie niet in hoe de luchthaven anders dan via de A201 bereikt kan worden...

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 15 okt 2015, 16:43
door Portbou
trainlovertje schreef:Klopt, maar dat kunnen de maatschappijen evengoed doorrekenen aan de klant. Als ze het dan betalen aan de péage of aan hun vliegtuigticket, maakt op zich niets uit. Ok, het ticket wordt een heel klein beetje duurder en daardoor zouden er misschien iets minder reizigers zijn, maar die péage heeft hetzelfde effect op de luchthaven (en dus desbetreffende maatschappijen) als de licht verhoogde ticketprijs.
En de persoon die in Brussels Airport overstapt betaalt deze taks dubbel terwijl hij niets gebruikt van de infrastructuur om de Luchthaven te bereiken.
En 6 personen die in één monovolumewagen naar de luchthaven komen betalen zesmaal terwijl ze de infrastructuur maar één keer benutten.
(...)

Wat hebben jullie toch tegen het principe om de mensen te laten betalen voor wat ze gebruiken ?
(cfr. de discussie over zone-biljetten)

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 15 okt 2015, 16:58
door Shrek
Portbou schreef: En de persoon die in Brussels Airport overstapt betaalt deze taks dubbel terwijl hij niets gebruikt van de infrastructuur om de Luchthaven te bereiken.
En 6 personen die in één monovolumewagen naar de luchthaven komen betalen zesmaal terwijl ze de infrastructuur maar één keer benutten.
(...)

Wat hebben jullie toch tegen het principe om de mensen te laten betalen voor wat ze gebruiken ?
(cfr. de discussie over zone-biljetten)
Je moet niet alleen de gebruiker laten betalen, maar iedereen die er baat bij heeft.
Ook de gebruiker van de monovolume heeft er baat bij dat duizenden anderen met de trein komen en niet met hun wagens zijn parkeerplaats komen inpikken. En de overstapper betaalt nu al evengoed mee voor de werking van incheckbalies en douanecontroles, ook al gebruikt hij die niet. Een verdeling van de kosten over meer mensen zal in totaal bijna altijd beter resultaat opleveren dan het allemaal puur individueel bekijken.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 15 okt 2015, 17:03
door ostbahnhof
het belangrijkste onder deze titel toch nog even naar boven halen: we snakken naar een trein rond 7u20 vanuit antwerpen naar de luchthaven. momenteel rijdt er slechts 1 om 0645 en 0745...

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 15 okt 2015, 20:18
door trainlovertje
Portbou schreef:
trainlovertje schreef:Iedereen probeert dan die tol ontwijken door geen gebruik te maken van de A201, met andere woorden: iedereen probeert de luchthaven te bereiken via de dorpskern van Zaventem.
Ik zie niet in hoe de luchthaven anders dan via de A201 bereikt kan worden...
Ik ook niet, maar toch zullen heel wat autobestuurders er wel proberen te geraken door de autostrade te vermijden, omdat ze niet weten dat er maar 1 (openbare) toegangsweg is naar de luchthaven.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 16 okt 2015, 12:03
door kika
Portbou schreef:
Steven schreef:Als uw diabolotoeslag in elk vliegticket zit is dat ook de klant die betaald en en niet de vliegtuigmaatschappij.
Nog één keer : het is de luchtvaartmaatschappij die de luchthaventaks betaalt. De klant betaalt een totaalprijs waarvan hij de onderdelen niet kent.
Waarom beweer je dat zo stellig? De laatste paar keer dat ik vloog stond er toch echt vanalles gespecificeerd: 0,50€ geluidsbelasting in Nederland, 6,81€ voor de security, een onbegrijpbare code voor een hoge brandstofprijs, Duitse air transport tax a 7,50€, je noemt het maar.
De weerberichtendienst of een nieuwe CAO voor het schoonmaakpersoneel in de horeca op de luchthaven worden niet genoemd, en het is inderdaad zo, dat ik naar de totaalprijs kijk. Is het opportuun dat de opbrengsten van diezelfde horeca deels terugvloeien in de exploitatie, uitbreiding of verbetering van de luchthaven? Moet een lokale regio die hele luchthaven financieren omdat het zichzelf zo potentieel aantrekkelijker maakt? Een Sportpaleis die OV in de ticketprijs steekt, spaart misschien een paar parkeerplaatsen uit, maakt het haar bezoekers wat aantrekkelijker en, niet onbelangrijk, bespaard haar buren toch weer een hoop verkeer en geparkeerde auto's.

Als je kijkt naar prijspsychologie (denk maar aan de 9,99€ aanbiedingen), is het zo dat je een heleboel mensen niet op de trein krijgt met die serieuze toeslag. Wil je dat wel, moet je het anders financieren. Wil je als politieker een prestigieus project in gang krijgen, dan boeit het je niet zo. Het is goed dat die tunnel er ligt, ook voor reizigers die niet op de luchthaven moeten zijn. Nog beter met meer treinen en eenvoudigere tickets. We kunnen natuurlijk ook *alle* andere tickets in prijs verhogen, behalve die naar de luchthaven. Zitten we eindelijk op Zwitsers niveau :mrgreen:

Trouwens, krent in de pap voor mensen die zich afvragen hoe en wie wat bepaald: In 2010 heeft de 'Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de Exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal' besloten om de luchthaventaksen minder snel te laten stijgen dan gepland omdat teveel kosten werden doorgerekend.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 16 okt 2015, 12:24
door K V B
kika schreef:Zitten we eindelijk op Zwitsers niveau :mrgreen:
Wel, in Zwitserland betaal je 6 euro voor een kaartje Zürich Luchthaven - Centrum, en met dat kaartje kan je ook nog eens tram en bus nemen tot aan je voordeur... Dat is toch een stuk voordeliger dan in België...

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 18 okt 2015, 23:00
door Portbou
ostbahnhof schreef:het belangrijkste onder deze titel toch nog even naar boven halen: we snakken naar een trein rond 7u20 vanuit antwerpen naar de luchthaven. momenteel rijdt er slechts 1 om 0645 en 0745...
Wat doet de P7290 uit Sint-Niklaas na zijn aankomst in Antwerpen Centraal om 07h12 ?
Kan die eventueel niet herbenuttigd worden voor een rit naar de Luchthaven ?

Andere mogelijkheid :
Laatste Benelux uit Brussel Zuid vertrekt vandaag om 20u45.
Laat er ook nog één om 21u45 vertrekken en beperk deze tot Roosendaal.
(nu is er vanaf 21u42 slechts een uurfrequentie van de Luchthaven naar Mechelen en Antwerpen. Dat is ook ondermaats.)

's Morgens kan er dan een zuidwaartse Benelux ingelegd worden vanaf Roosendaal (vertrek 06u47) om het gat in de ochtendbediening te dichten.

jaja, ik weet het, extra treinkm zijn verboden... :(

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 19 okt 2015, 00:19
door Eimai
Portbou schreef:Wat doet de P7290 uit Sint-Niklaas na zijn aankomst in Antwerpen Centraal om 07h12 ?
Kan die eventueel niet herbenuttigd worden voor een rit naar de Luchthaven ?
Die wordt stoptrein naar Dendermonde. Dat is overigens één sprintertje, zou leuk worden op dat uur.

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Geplaatst: 19 okt 2015, 00:37
door Shrek
Portbou schreef: Andere mogelijkheid :
Laatste Benelux uit Brussel Zuid vertrekt vandaag om 20u45.
Laat er ook nog één om 21u45 vertrekken en beperk deze tot Roosendaal.
(nu is er vanaf 21u42 slechts een uurfrequentie van de Luchthaven naar Mechelen en Antwerpen. Dat is ook ondermaats.)

's Morgens kan er dan een zuidwaartse Benelux ingelegd worden vanaf Roosendaal (vertrek 06u47) om het gat in de ochtendbediening te dichten.

jaja, ik weet het, extra treinkm zijn verboden... :(
En er gaan zeker geen treinkm bijkomen voor een verbinding die niet persé nodig is. Na 20u45 geraak je van Brussel nog in de luchthaven met andere treinen, voor 7u20 geraak je ook uit Antwerpen in de luchthaven. Als die andere treinen nu heel vol zouden zitten zou het wel eens kunnen dat er toch een extra trein komt, maar voor zover ik weet is die van 6u45 uit Antwerpen niet zwaar overbezet.