Blauwe Benelux overleeft
Re: Blauwe Benelux overleeft
Waarschijnlijk zal hij hier en daar nog opzij moeten, gezien het snelheidsverschil, maar waarschijnlijk ook voor een handoplegging op de vernieuwde (?) lagers.
Laatste stuk L12 is makkelijk Schijnpoort, Kapellen, Essen.. Rsd. Allemaal sprongetjes van 15-20 km kan lukken.
Of dat voor het alternatief over Muizen en Aarschot ook makkelijk te plannen is weet ik niet
Laatste stuk L12 is makkelijk Schijnpoort, Kapellen, Essen.. Rsd. Allemaal sprongetjes van 15-20 km kan lukken.
Of dat voor het alternatief over Muizen en Aarschot ook makkelijk te plannen is weet ik niet
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Blauwe Benelux overleeft
Voor zover mij bekend gaat het stel via Aarschot/Heist-op-den-Berg/Lier richting Antwerpen en aldaar via de ringlijn verder in de richting van Kapellen. Eindbestemming Roosendaal.Davy schreef:Welke route zal het transport volgen van Leuven tot Antwerpen?
En ja, het transport zal naar verwachting op verschillende plekken aan de kant worden genomen om andere treinen te laten passeren.
Re: Blauwe Benelux overleeft
De technische controles zullen iets verder gaan dan alleen handoplegging.
De diverse temperaturen zullen met een digitale infraroodmeter worden opgenomen en geregistreerd. Deze uitkomsten worden vergeleken met de temperatuurtabellen die we de afgelopen anderhalf jaar met hondekop 766 in Nederland hebben opgebouwd.
Zo kunnen status, afwijkingen en veranderingen in de conditie geregeld getoetst en/of opgemerkt worden.
De diverse temperaturen zullen met een digitale infraroodmeter worden opgenomen en geregistreerd. Deze uitkomsten worden vergeleken met de temperatuurtabellen die we de afgelopen anderhalf jaar met hondekop 766 in Nederland hebben opgebouwd.
Zo kunnen status, afwijkingen en veranderingen in de conditie geregeld getoetst en/of opgemerkt worden.
-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: Blauwe Benelux overleeft
Het lijkt me een groot verschil in waardes geven of een treinstel zelf rijdt, of gesleept word.
Immers de lagers, zowel de glij- als rollagers worden compleet anders belast.
Uit de meetgegevns kan je hooguit zien of een lager warmer is dan wenselijk, of dat er grote verschillen tussen de lagers zijn.
Zo worden de glijlagers bij gesleept vervoer amper belast, bij zelf rijden zwaar belast.
Immers de lagers, zowel de glij- als rollagers worden compleet anders belast.
Uit de meetgegevns kan je hooguit zien of een lager warmer is dan wenselijk, of dat er grote verschillen tussen de lagers zijn.
Zo worden de glijlagers bij gesleept vervoer amper belast, bij zelf rijden zwaar belast.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden

Re: Blauwe Benelux overleeft
Heeft die ganse reeks nog glijlagers was toch eind jaren 50 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Blauwe Benelux overleeft
In de afgelopen maanden zijn van alle (rol)lagers de deksel gelicht, het oude vet uitgenomen en voor nieuw vervangen.
Daarna is het stel over flinke afstand verrold.
Per bak/kast is het nu met 1 man vanuit stilstand te verrollen, zowel (lichte) helling op als af.
Het opstellen en gebruik van een temperatuurtabel van de 766 is erop gericht dat er een herleidbaar referentiekader is op te stellen.
(nieuwe regelgeving qua onderhoud en het aantonen van conditie etc. etc.)
Gelukkig beschikt hondekopstel 766 over meerdere loop- als motordraaistellen en is er gemeten bij sleep en bij eigen tractie.
Dus er zijn diverse variabelen aanwezig zowel bij het rijden in de zomer als in de winter en bij korte afstanden met veel stops als bij lange afstanden op hoge snelheid (april 2017: 750km op 1 dag)
De snelheden waarmee gereden werd kwamen sowieso ruim boven die van dit transport.
Het gaat er om dat de gemeten waardes bij de 220.902 niet die van de 766 overstijgen (deze laatste werd op eigen tractie immers zwaarder belast dan de 902 op sleep).
De tolerantie die wordt aangehouden is dus die van een 766 in actieve dienst, en niet die van dampende aspotten of uittredend aspotvet.
Daarna is het stel over flinke afstand verrold.
Per bak/kast is het nu met 1 man vanuit stilstand te verrollen, zowel (lichte) helling op als af.
Het opstellen en gebruik van een temperatuurtabel van de 766 is erop gericht dat er een herleidbaar referentiekader is op te stellen.
(nieuwe regelgeving qua onderhoud en het aantonen van conditie etc. etc.)
Gelukkig beschikt hondekopstel 766 over meerdere loop- als motordraaistellen en is er gemeten bij sleep en bij eigen tractie.
Dus er zijn diverse variabelen aanwezig zowel bij het rijden in de zomer als in de winter en bij korte afstanden met veel stops als bij lange afstanden op hoge snelheid (april 2017: 750km op 1 dag)
De snelheden waarmee gereden werd kwamen sowieso ruim boven die van dit transport.
Het gaat er om dat de gemeten waardes bij de 220.902 niet die van de 766 overstijgen (deze laatste werd op eigen tractie immers zwaarder belast dan de 902 op sleep).
De tolerantie die wordt aangehouden is dus die van een 766 in actieve dienst, en niet die van dampende aspotten of uittredend aspotvet.
Re: Blauwe Benelux overleeft
Wanneer jullie erin slagen feedback te geven "tijdens" het transport op vrijdag waar heb ik de meeste kans om die te vinden ?
Facebookpagina van de stichting ?
Facebookpagina van de stichting ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Blauwe Benelux overleeft
Stichting Hondekop plaatste vanmorgen het nieuwe tijdsschema:
Leuven: 9:17
Aarschot: 9:42 - 9:58
Heist op den berg: 10:21 - 10:40
Lier: 11:03 - 11:47
Kapellen wijkspoor: 12:32 - 12:57
Roosendaal: 13:34
Vervoerder is Captrain
Tijden uiteraard onder voorbehoud.
Leuven: 9:17
Aarschot: 9:42 - 9:58
Heist op den berg: 10:21 - 10:40
Lier: 11:03 - 11:47
Kapellen wijkspoor: 12:32 - 12:57
Roosendaal: 13:34
Vervoerder is Captrain
Tijden uiteraard onder voorbehoud.
Spoorse groeten,
Davy Ickx
Davy Ickx
-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: Blauwe Benelux overleeft
De tractiemotoren rusten met glijlagers op de assen, de zgn tramophanging.dentheo schreef:Heeft die ganse reeks nog glijlagers was toch eind jaren 50 ?
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden

Re: Blauwe Benelux overleeft
Transport is op tijd vertrokken.
Te Aarschot heeft een temperatuurcontrole plaatsgevonden (ook die van de steunlagers)
Alles was keurig op orde.
De met het transport meegereden inspecteur van DVIS heeft te Aarschot afscheid genomen, hij had geen op- of aanmerkingen en heeft ons een goede reis gewenst.
Volgende stop: Nazareth, hier staan we bijna drie kwartier stil.
Te Aarschot heeft een temperatuurcontrole plaatsgevonden (ook die van de steunlagers)
Alles was keurig op orde.
De met het transport meegereden inspecteur van DVIS heeft te Aarschot afscheid genomen, hij had geen op- of aanmerkingen en heeft ons een goede reis gewenst.
Volgende stop: Nazareth, hier staan we bijna drie kwartier stil.
Re: Blauwe Benelux overleeft
Nazareth?? Bedoel je niet Heist-Op-Den-Berg? Station (Eke-)Nazareth ligt wel helemaal de andere kant uit en met één spoor is het ook wat moeilijk om daar aan de kant te staan...SHSrail schreef: Volgende stop: Nazareth, hier staan we bijna drie kwartier stil.
