Einde Vauban en Iris
Re: Einde Vauban en Iris
Wat ik me afvraag: zullen de vervangende treinen (o.a. de 2107) verder met I10 uitgevoerd worden of komt er ander materieel voor? Ik kan me nl. voorstellen dat daar alleen mr96 en M6 voor in aanmerking komen, en ik kan me moeilijk voorstellen dat die zomaar voor het grijpen liggen. Tenzij men opnieuw M4 gaat gebruiken, zoals nog niet zo lang geleden. Ik vrees alleszins dat de huidige riante samenstellingen zullen verdwijnen en dat we bijv. 2 mr 96 in de plaats krijgen, wat vaak onvoldoende is.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Einde Vauban en Iris
Wat gaat er dan met de I6-Rijtuigen gebeuren?
Sloop of worden ze ergens anders ingezet?
Sloop of worden ze ergens anders ingezet?
Re: Einde Vauban en Iris
Volgens wat ik weet moeten er nog maar 40 I6en overblijven. Daar denk ik dus aan 16 I6bc en de overige 24 rijtuigen zullen een mix van 1e en 2e klasse zijn.
Re: Einde Vauban en Iris
Stond er niet "ergens" geschreven dat er in April I6-en in de Benelux gingen komen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Einde Vauban en Iris
Heb wat zitten zoeken naar alternatieve verbindingen met overstap in Luxemburg en moet concluderen dat er toch maar weinig mogelijkheden zijn.
Vooral de verbinding tussen Metz en Strasbourg is heel erg ondermaats. De concessiehouder van de A4 kan alvast in zijn handjes wrijven.
Zou de SNCF echt trots zijn op dit soort dienstverlening tussen toch wel belangrijke steden als Metz en Strasbourg ? (weekdagen)
In vergelijking daarmee moeten wij in België erg blij zijn met onze klokvaste verbindingen en één trein per uur.
Metz - Strasbourg
0634 - 0810
0743 - 0901 (TGV)
0934 - 1108
1141 - 1301 (TGV)
1653 - 1818
1843 - 2011
2100 - 2300 (BUS)
Strasbourg - Metz
0650 - 0814
0750 - 0916
0830 - 1030 (BUS)
1248 - 1426
1559 - 1716 (TGV)
1750 - 1919
2200 - 2318 (TGV)
Vooral de verbinding tussen Metz en Strasbourg is heel erg ondermaats. De concessiehouder van de A4 kan alvast in zijn handjes wrijven.
Zou de SNCF echt trots zijn op dit soort dienstverlening tussen toch wel belangrijke steden als Metz en Strasbourg ? (weekdagen)
In vergelijking daarmee moeten wij in België erg blij zijn met onze klokvaste verbindingen en één trein per uur.
Metz - Strasbourg
0634 - 0810
0743 - 0901 (TGV)
0934 - 1108
1141 - 1301 (TGV)
1653 - 1818
1843 - 2011
2100 - 2300 (BUS)
Strasbourg - Metz
0650 - 0814
0750 - 0916
0830 - 1030 (BUS)
1248 - 1426
1559 - 1716 (TGV)
1750 - 1919
2200 - 2318 (TGV)
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Einde Vauban en Iris
Geheel Frankrijk heeft last van inefficiënte dienstregelingen voor ons Nederlanders, maar ook voor de Belgen. Alles behalve klokvast. Soms zit er een halfuur tussen 2 treinen, en dan ineens bijna 3 uur, en dan weer 1u20, ofzo.
Maar men zegt in Frankrijk meestal "wij rijden alleen als er vraag is, en geen vraag betekent geen trein". Tsja, daar wil ik wel eens over discussiëren.
Maar men zegt in Frankrijk meestal "wij rijden alleen als er vraag is, en geen vraag betekent geen trein". Tsja, daar wil ik wel eens over discussiëren.
Laatst gewijzigd door The_Knitter op 27 mar 2016, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Einde Vauban en Iris
Blij dat je doorhebt dat het hier in België eigenlijk helemaal nog niet zo slecht isPortbou schreef: Zou de SNCF echt trots zijn op dit soort dienstverlening tussen toch wel belangrijke steden als Metz en Strasbourg ? (weekdagen)
In vergelijking daarmee moeten wij in België erg blij zijn met onze klokvaste verbindingen en één trein per uur.

De SNCF is enkel trots op haar TGV-netwerk, de rest kan hen volgens mij weinig schelen.
Re: Einde Vauban en Iris
Vandaag heb ik de Vauban eens genomen van begin tot eindpunt en mijn vermoeden werd bevestigd: De trein wordt bijna uitsluitend gebruikt voor middellange trajecten, zo goed als niemand zit er langer dan 2 uur op. Het knippen van de verbinding zal volgens mij dan ook weinig effect hebben op het aantal reizigers, zeker op het Belgische gedeelte, waar de dienstverlening er eigenlijk niet op verslechterd. Met de komst van de TGV Brussel-Straatsburg inbegrepen kan je zelfs stellen dat de Belgische reiziger er op vooruit gaat.
Re: Einde Vauban en Iris
De vraag is wel wat er eerst was, die trein is echt wel een pak trager dan een 'echte' EC. En ook een pak trager dan voorheen. Da's zeker niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de NMBS, veel kans dat de inschakeling in het binnenlands netwerk de trein nog een paar jaren respijt heeft gegeven, maar de langeafstandsreiziger is echt wel die trein uitgejaagd.
Re: Einde Vauban en Iris
Nog enkele leuke zaken voor de laatste ritten (volgens rail.lu):
E90 van vandaag en E91 van morgen zou 2 SBB-panoramarijtuigen (1ste klasse) bevatten.
E91 en E96 van morgen zouden een resto-rijtuig in de samenstelling hebben!
E90 van vandaag en E91 van morgen zou 2 SBB-panoramarijtuigen (1ste klasse) bevatten.
E91 en E96 van morgen zouden een resto-rijtuig in de samenstelling hebben!
Re: Einde Vauban en Iris
Met effectief eten in het resto?Terminus schreef:Nog enkele leuke zaken voor de laatste ritten (volgens rail.lu):
E90 van vandaag en E91 van morgen zou 2 SBB-panoramarijtuigen (1ste klasse) bevatten.
E91 en E96 van morgen zouden een resto-rijtuig in de samenstelling hebben!

Re: Einde Vauban en Iris
... of dezelfde service zoals in de P-trein van Brussel naar Hasselt tijdens de vorige dienstregeling... 

Re: Einde Vauban en Iris
Waar is de tijd dat die EC's naar Zwitserland een Zwitsers restauratierijtuig hadden, bediend door personeel van de SSG (Schweizerische Speisewagen Gesellschaft) uit Olten... Die serveerden echt gastronomische maaltijden. Ik heb er meer dan eens van genoten...
Re: Einde Vauban en Iris
Ik heb na mijn verhuizing naar Zuid-Duitsland in 2007 bij het jaarlijkse uitstapje met een oude schoolvriend 2 x het genoegen gehad om in die trein te "dineren".Paul schreef:Waar is de tijd dat die EC's naar Zwitserland een Zwitsers restauratierijtuig hadden, bediend door personeel van de SSG (Schweizerische Speisewagen Gesellschaft) uit Olten... Die serveerden echt gastronomische maaltijden. Ik heb er meer dan eens van genoten...
In beide gevallen was het een bistro-rijtuig met 1 man personeel die duidelijk ermee verveeld was dat hij 2 klanten had. Toen was eigenlijk al duidelijk welke richting het op zou gaan.
Jammer maar helaas.
grt, Ad Meeuse
Re: Einde Vauban en Iris
Toen de Vauban nog tot Milaan reed heb ik die een paar keer genomen. In Luxemburg werd er dan een Belgische restauratiewagen aan gehangen. Een keer ben ik daar ook gaan eten. Het personeel keek me behoorlijk scheef aan, want ze werden niet graag bij hun kaartspel gestoord...
Sinds de ICE naar Brussel rijd, is dat nu mij route van Belgë naar Zwitserland.
Sinds de ICE naar Brussel rijd, is dat nu mij route van Belgë naar Zwitserland.