Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy
Geplaatst: 08 jun 2016, 22:18
Als je het mij vraagt, is dat zo fout uitgelegd als maar kan.De bestuurder van de passagierstrein zou aangegeven hebben het dubbele gele licht gezien te hebben. Zodra hij dat doet, wordt het automatische remsysteem - dat hier niet aanwezig was dus sowieso niet gewerkt zou hebben - uitgeschakeld. Van de chauffeur wordt dan wel verwacht dat hij remt, maar dat is dus onvoldoende gebeurd.
Uit ondervinden moet ik zeggen dat inderdaad alles behalve alle seinen zijn uitgerust met Tbl. Dat vereenvoudigde en kleine seinen vaak niet zijn uitgerust daar kan ik inkomen, dat is praktisch niet zo evident, met de afstand en de bakens. Maar wat kan er een reden zijn om seinen in hoofdspoor niet uit te rusten? Ook al is dit een gewoon permissief sein. Misschien even belangrijk bij permissieve als beheerde. Ik denk immers dat niemand op het seinhuis kan zien dat het sein onregelmatig overschreden is, de sectie is reeds bezet, daarom staat het sein immers rood. Dus, een sein zonder externe controle rustte Infrabel niet uit met Tbl1 omdat het niet vaak op rood staat?Steve schreef:Het is anderzijds wel wat scheef dat er nu bijna uitsluitend gefocust wordt op de TBL1+, alsof die (of het gebrek eraan) haast de oorzaak zou zijn van het ongeval. Dat is natuurlijk kletskoek, de echte oorzaak staat nog lang niet vast (onoplettendheid, seinstoring, ...) en de TBL1+ is "slechts" de extra veiligheidslaag die in dit geval kennelijk niet heeft kunnen ingrijpen. De hamvraag is dus vooral hoe de situatie zich in de eerste plaats heeft kunnen voordoen.
Dat is inderdaad de waarheid.Alle ongevallen kunnen voorkomen worden, maar.... De huidige realiteit is dat er in vergelijkig met 15 à 20 jaar en meer, te VEEL middelen zijn binnen geslopen op de werkvloer (stuurpost , seinpost,werkplaats , bureau enz) die de waakzaamheid van een operator kunnen afleiden van zijn taken. In het geval van een treinbestuurder is de eventuele aawezigheid van een smartphone, tablet , phone een bron van mogelijkheid om een ongeval te veroorzaken. Whatsapp,SMS, etc...We moeten toch onze kop niet in het zand steken , en zeggen dit gebeurt niet. Net zoals andere beroepsgroepen is dit een veel voorkomend fenomeen. waar 30 jaar geleden een transistor radiootje soms voorkwam en verboden was , hebben we vandaag het gevaarlijke multimedia gebeuren. Opgelet is spreek mij niet uit over dit betreffende ongeval en betreffende treinbestuurder , maar wel op het topic van "traxie".En het is moeilijk om dit te verhinderen. Ik kan me goed voorstellen , dat sommige treinbestuurders op heden , die een rit met een T59 tussen Montzen en Merelbeke vorming zouden moeten uitvoeren , de neiging zouden kunnen hebben om een film te bekijken op de Ipad of Iphone gedurende de rit. Daarom zeg ik sommige en zeker NIET ALLE.traxie schreef:
De bestuurder heeft het altijd gedaan als hij een sein voorbij rijdt. Maar kon dit ongeluk voorkomen worden? Alles lijkt er meer en meer op te wijzen van wel.
Ik snap de link niet zo goed. Mogelijk doet er TB iets op een smartphone dus moet je niet alle seinen uitrusten met Tbl1? Wat die afleiding ook is, zijn dienstfiche bekijken, iets wegsteken, iets nemen om te drinken... Het is des mensen, kan redelijkerwijs verwacht worden, wie kan zeggen dat hij 3 u in opperste concentratie is? Dus lijkt het me dat een systeem als Tbl zou moeten uitgerust zijn zodat wanneer de bestuurder een rood sein niet opmerkt het ingrijpt.nighttrain schreef:Dat is inderdaad de waarheid.Alle ongevallen kunnen voorkomen worden, maar.... De huidige realiteit is dat er in vergelijkig met 15 à 20 jaar en meer, te VEEL middelen zijn binnen geslopen op de werkvloer (stuurpost , seinpost,werkplaats , bureau enz) die de waakzaamheid van een operator kunnen afleiden van zijn taken. In het geval van een treinbestuurder is de eventuele aawezigheid van een smartphone, tablet , phone een bron van mogelijkheid om een ongeval te veroorzaken. Whatsapp,SMS, etc...We moeten toch onze kop niet in het zand steken , en zeggen dit gebeurt niet. Net zoals andere beroepsgroepen is dit een veel voorkomend fenomeen. waar 30 jaar geleden een transistor radiootje soms voorkwam en verboden was , hebben we vandaag het gevaarlijke multimedia gebeuren. Opgelet is spreek mij niet uit over dit betreffende ongeval en betreffende treinbestuurder , maar wel op het topic van "traxie".En het is moeilijk om dit te verhinderen. Ik kan me goed voorstellen , dat sommige treinbestuurders op heden , die een rit met een T59 tussen Montzen en Merelbeke vorming zouden moeten uitvoeren , de neiging zouden kunnen hebben om een film te bekijken op de Ipad of Iphone gedurende de rit. Daarom zeg ik sommige en zeker NIET ALLE.traxie schreef:
De bestuurder heeft het altijd gedaan als hij een sein voorbij rijdt. Maar kon dit ongeluk voorkomen worden? Alles lijkt er meer en meer op te wijzen van wel.
Beste heb 20 jaar treinen bestuurt en zit 40 jaar in het treinbedrijf. Ik steek mijn kop niet in het zand TOV dit sociaal verschijnsel.traxie schreef:Ik snap de link niet zo goed. Mogelijk doet er TB iets op een smartphone dus moet je niet alle seinen uitrusten met Tbl1? Wat die afleiding ook is, zijn dienstfiche bekijken, iets wegsteken, iets nemen om te drinken... Het is des mensen, kan redelijkerwijs verwacht worden, wie kan zeggen dat hij 3 u in opperste concentratie is? Dus lijkt het me dat een systeem als Tbl zou moeten uitgerust zijn zodat wanneer de bestuurder een rood sein niet opmerkt het ingrijpt.nighttrain schreef:Dat is inderdaad de waarheid.Alle ongevallen kunnen voorkomen worden, maar.... De huidige realiteit is dat er in vergelijkig met 15 à 20 jaar en meer, te VEEL middelen zijn binnen geslopen op de werkvloer (stuurpost , seinpost,werkplaats , bureau enz) die de waakzaamheid van een operator kunnen afleiden van zijn taken. In het geval van een treinbestuurder is de eventuele aawezigheid van een smartphone, tablet , phone een bron van mogelijkheid om een ongeval te veroorzaken. Whatsapp,SMS, etc...We moeten toch onze kop niet in het zand steken , en zeggen dit gebeurt niet. Net zoals andere beroepsgroepen is dit een veel voorkomend fenomeen. waar 30 jaar geleden een transistor radiootje soms voorkwam en verboden was , hebben we vandaag het gevaarlijke multimedia gebeuren. Opgelet is spreek mij niet uit over dit betreffende ongeval en betreffende treinbestuurder , maar wel op het topic van "traxie".En het is moeilijk om dit te verhinderen. Ik kan me goed voorstellen , dat sommige treinbestuurders op heden , die een rit met een T59 tussen Montzen en Merelbeke vorming zouden moeten uitvoeren , de neiging zouden kunnen hebben om een film te bekijken op de Ipad of Iphone gedurende de rit. Daarom zeg ik sommige en zeker NIET ALLE.traxie schreef:
De bestuurder heeft het altijd gedaan als hij een sein voorbij rijdt. Maar kon dit ongeluk voorkomen worden? Alles lijkt er meer en meer op te wijzen van wel.
Euh? Meen je dat?nighttrain schreef: Om duidelijk te zijn , dit is persoonlijke aanval op uw persoon.
MVG
Bedankt om uw terechte opmerking., zal mijn tekst onmiddelijk aanpassen ,vriendelijk bedankt.Shrek schreef:Euh? Meen je dat?nighttrain schreef: Om duidelijk te zijn , dit is persoonlijke aanval op uw persoon.
MVG
Dat gebeurde wel aan beperkte snelheid, en na stilstand. Hier is de trein maar op het laatste beginnen afremmen. De impact aan 30 km/u of aan 90, da's een wereld van verschil.yannickvw schreef:Vorig jaar is er op lijn 4 nog een trein door een gesloten stopmerkbord gereden. Het zo bejubelde ETCS systeem...
Let's face it; er gaan altijd ongelukken gebeuren, veilifheidssystemen of niet.
En trouwens: hoeveel doden elke week in het wegerkeer? Alleen is een treinongeval of vliegtuigcrash natuurlijk spectaculairder..
Ik vermoed dat men dit slecht heeft overgenomen uit Le Soir waar wordt uitgelegd wat de treinbestuurder geacht wordt te doen bij Memor (knop om te kwiteren).trainlovertje schreef:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160608_02330664
Als je het mij vraagt, is dat zo fout uitgelegd als maar kan.De bestuurder van de passagierstrein zou aangegeven hebben het dubbele gele licht gezien te hebben. Zodra hij dat doet, wordt het automatische remsysteem - dat hier niet aanwezig was dus sowieso niet gewerkt zou hebben - uitgeschakeld. Van de chauffeur wordt dan wel verwacht dat hij remt, maar dat is dus onvoldoende gebeurd.
Het zou mij zeer sterk lijken dat "het gerecht" dit gevraagd heeft want Bart Crols was er als de kippen bij om te bevestigen dat de trein was uitgerust met TBL1+. Dat verklaren zou dan wel mogen?Shrek schreef:Er is niemand mist aan het spuiten hoor, het gerecht vraagt gewoon om niets te communiceren. Maar inderdaad, in het onderzoeksrapport zal dit allemaal wel letterlijk vermeld worden.dentheo schreef:Dat begrijp ik in uw situatie.
Maar waarom is het voor Infrabel zo moeilijk om te zeggen " het ligt er" of het ligt er niet". ? Het zal uit het onderzoek toch wel blijken 1) of het er lag en 2) of het werkzaam was..
Dus waarom mist spuiten ?
Alleen in hoop dat de pers de interesse verliest ? Pover.
Dat zal allemaal wel maar dan lijkt het mij beter niet te verkondigen dat "alle treinen" of "de hele vloot" zus of zo is uitgerust.Steven schreef:Het komt er op neer dat alle treinen die de NMBS in eigendom heeft van TBL1+ voorzien zijn, de reeks 28 huurt men echter en daar mag men niet zomaar dingen op aanpassen zonder toestemming van de eigenaar, het is uiteindelijk die eigenaar wat er wel en niet zal gebeuren met die loc. Als je een huis gaat huren mag je ook niet zomaar alles doen zonder toestemming van de eigenaar.