derde rail systeem
Re:
kheb zo den benelux weten stilstaan in het sas tussen Roosendaal en Essen.sncf-sncb schreef:En wat als je dan ineens stilstaat op dat stuk?groentje schreef:In België en Nederland zijn er ook stukjes waar geen bovenleiding hangt, hoor. Of waar geen spanning op staat. Meestal heeft de trein wel genoeg vaart om die afstand te overbruggen...
Is toen, als ik het me nog goed kan herinneren, een machientje van 't Noord opgestuurd, om die er onderuit te trekken
-
Re: derde rail systeem
Hoe kan je daar stil vallen.
die stoomsluis is 3 meter lang .
Moet je het dan al niet expres doen?
al eens gedacht dat er een noodremming kan geweest zijn?dantjebram72 schreef:Hoe kan je daar stil vallen.
Dan heb je toch wel ongelofelijke pech om juist op dat stukje van 3m stil te vallen.Steven schreef:al eens gedacht dat er een noodremming kan geweest zijn?dantjebram72 schreef:Hoe kan je daar stil vallen.
Is dat echt maar 3m?
Als ik (mee)rijd op lijn 2, en mijn ervaringen daarmee mag vergelijken, heb ik daar toch mijn bedenkingen bij. Volgens mij is het spanningsvrije stuk echt wel langer, hoor. Wel is het mogelijk dat er een 'gat' in de bovenleiding zit van pakweg 3 meter, maar daarmee staat er nog geen 'jus' op de bovenleiding links en rechts van dat gat. Het bevel om de pantograaf te laten zakken is ook altijd vrij snel, en mag je die niet direct terug lichten.
de spanningsvrije zones op L2 bedragen minstens drie a vier palen als ik mij niet vergis. Hierin heb je dan een stuk draad hangen dat volledig spanningsloos is en ongeveer een lengte van een 25 a 40 meter zal hebben dacht ik (ben niet 100% zeker), dit om heel zeker te voorkomen dat beide spanningen niet met elkaar in contact kunnen komen door een stroomafnemer.
-
Volgens mij hangt de rijdraad dichtbij die onderbreking ook een stuk hoger - vermoedelijk om althans de mechanische schade te beperken als er een stroomafnemer nog omhoog zou staan.
Ik kon laatst een keer min of meer zoiets zien bij een 11.8. De zon stond zo dat de schaduw van de pantograaf goed zichtbaar was - hij daalde heel aarzelend en verdween pas onder de schaduwrand van het dak toen de Vinkbrug bij Leiden (waar sinds kort de stroomafnemer ook naar beneden moet; de spanningsrail van het beweegbare deel is ver versleten) allang gepasseerd was.
Ik kon laatst een keer min of meer zoiets zien bij een 11.8. De zon stond zo dat de schaduw van de pantograaf goed zichtbaar was - hij daalde heel aarzelend en verdween pas onder de schaduwrand van het dak toen de Vinkbrug bij Leiden (waar sinds kort de stroomafnemer ook naar beneden moet; de spanningsrail van het beweegbare deel is ver versleten) allang gepasseerd was.
Op de foto op deze site kan je zien dat er inderdaad een gebogen stuk zit aan de uiteinden.Bordensteker schreef:Volgens mij hangt de rijdraad dichtbij die onderbreking ook een stuk hoger - vermoedelijk om althans de mechanische schade te beperken als er een stroomafnemer nog omhoog zou staan.
Of dat veel schade kan beperken, betwijfel ik toch.
Bij het sas nabij Essen en Roosendaal zal de rijdraad inderdaad hoger gaan naargelang men korter bij het sas is. Dit moet er voor zorgen dat als de bestuurder de stroomafnemer vergeet neer te laten deze niet stuk springt. Het is namelijk zo dat er op dat sas een stukje draadloos is. Een stroomafnemer die van het ene op het andere moment zonder weerstand komt te zitten (geen draad meer) die slaagt helemaal open met alle mechanische schade als gevolg. Het is zelfs zo dat als de reeks 11 op ATB staat ingesteld dat er een stuit op de stroomafnemer in dienst komt die er voor zorgt dat deze nooit hoger gaat dan een vooraf ingestelde waarde (mechanische blokkering van de hoogte dus).
Ik heb vroeger op de klassieke lijn naar Londen nooit overwegen gezien voor voertuigen. Wel voor voetgangers. Die volledig in hout gemaakt zijn. Op dat punt is dan een volledige onderbreking in de derde rail. Je was daar verplicht om te klaxoneren omdat die overwegen onbewaakt zijn.
Met een Eurostar kon je bijna nooit volledig stil vallen in zo een gap. Behalve wanneer een locomotief buiten dienst was op 750V. Dan kan je maar eens pech hebben met een noodremming. Op de stellen die ginder rondrijden staan die sleepschoenen goed verdeeld over het volledige stel waardoor die denk ik weinig problemen hebben met die gaps.
Op Eurostar was het toch wat opletten met die gaps. In volle tractie kon je daar serieuze kloppen krijgen en zware vonken trekken. Vooral in het donker en in de winter en prachtig schouwspel.
De derde rail wordt zoveel mogelijk gelegd om geen hinder te veroorzaken, bv aan perrons zal die langs het spoor liggen dat niet aan het perron grenst.
Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat het een levensgevaarlijk systeem is. Als je in panne valt en je moet uitstappen met die rail onder je voeten, is het opletten geblazen. Zelfs met alle veiligheden in acht genomen kan het nog verkeerd gaan.
Met een Eurostar kon je bijna nooit volledig stil vallen in zo een gap. Behalve wanneer een locomotief buiten dienst was op 750V. Dan kan je maar eens pech hebben met een noodremming. Op de stellen die ginder rondrijden staan die sleepschoenen goed verdeeld over het volledige stel waardoor die denk ik weinig problemen hebben met die gaps.
Op Eurostar was het toch wat opletten met die gaps. In volle tractie kon je daar serieuze kloppen krijgen en zware vonken trekken. Vooral in het donker en in de winter en prachtig schouwspel.
De derde rail wordt zoveel mogelijk gelegd om geen hinder te veroorzaken, bv aan perrons zal die langs het spoor liggen dat niet aan het perron grenst.
Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat het een levensgevaarlijk systeem is. Als je in panne valt en je moet uitstappen met die rail onder je voeten, is het opletten geblazen. Zelfs met alle veiligheden in acht genomen kan het nog verkeerd gaan.
-
Je twijfel is terecht. Dit is een spanningssluis om met gestreken stroomafnemers onderdoor te gaan. Die kleine schuine stukjes zijn niet wat ik bedoelde. Ik doel op het hoger hangen van de rijdraad bij een onderbreking zoals bij bovenleidingloze bruggen. Je kunt op die foto met die Break wel ongeveer inschatten dat de rijdraad daar inderdaad buiten het bereik van de stroomafnemer hangt. Om eventuele mechanische schade bij een "open" spanningssluis te beperken kun je de rijdraad namelijk geleidelijk omhoogbrengen in de laatste pakweg honderd meter voor de onderbreking, enigszins zoals bij sommige bovenleidingloze bruggen.Adler schreef:Op de foto op deze site kan je zien dat er inderdaad een gebogen stuk zit aan de uiteinden.Bordensteker schreef:Volgens mij hangt de rijdraad dichtbij die onderbreking ook een stuk hoger - vermoedelijk om althans de mechanische schade te beperken als er een stroomafnemer nog omhoog zou staan.
Of dat veel schade kan beperken, betwijfel ik toch.
Als je op de site van Nico Spilt (http://www.nicospilt.com) even zoekt naar het artikel over de ZHESM / Hofpleinlijn / Zoetermeerlijn / RandstadRail, dan vind je daar twee foto’s van een trein die met gestrekte (ttz. niet gestreken) stroomafnemer een bovenleidingloze brug passeert.
Stroomafnemers hebben een maximum reikhoogte. Als je voor een bovenleidingloze brug (of spanningssluis) de rijdraad geleidelijk omhoog laat gaan naar een hoogte waar de stroomafnemer juist niet meer bij kan, dan strekt de stroomafnemer zich dus eerst ongewoon ver en daarna wordt op een gegeven moment het contact verbroken.
In Nederland zijn behoorlijk veel van zulke bruggen. Het komt ook bij trambruggen voor. Het is dan dus de bedoeling om de stroomafnemers op te laten staan en alleen even de stroomafname te minimaliseren, anders krijg je nogal fel vuurwerk zoals bij ijzel.
De rijdraad is bij zulke installaties vaak over een behoorlijk aantal meters verstevigd met een soort spanningsrail. Mogelijk is dat omdat het elke keer hetzelfde stukje rijdraad is waar het scheiden en weer contact maken gebeurt.
Bij een spanningssluis is het uitgangspunt eigenlijk anders. De spanningsomschakeling moet gebeuren met stroomafnemers neer, en de rijdraad hoeft dus niet verstevigd te worden want je gaat hier wél alle stroomafname beëindigen alvorens je de stroomafnemers laat zakken. Als je hier nou toch nog aan verstevigen wilt denken dan zou je het meteen over honderden meters moeten doen.
Je zou de rijdraad daar eigenlijk ook niet extra hoog hoeven te hangen; dat is dus uitsluitend om mechanische schade te voorkomen in geval de stroomafnemer bijvoorbeeld niet snel genoeg gezakt is.
Om bovenleidingloze bruggen zonder schade met opstaande stroomafnemer te passeren moet de maximale reikhoogte van de stroomafnemer in Nederland dus lager zijn dan wat een 11.8 van huis uit heeft. Een 11.8 heeft daarom zoals Steven al opmerkte een extra beveiliging in de vorm van een beweegbare stuitnok. En omdat die nok niet betrouwbaar genoeg is gebleken laat men van een 11.8 voor de Ringvaartbrug bij Buitenkaag / Sassenheim (ten noorden van Leiden) voor de zekerheid (en vanwege de extra borden voor buitenlandse krachtvoertuigen) toch altijd de stroomafnemer zakken.
-
Re:
De werkelijkheid is vaak gekker dan het wildste verzinsel. Ik weet dat zoiets een keer gebeurd én beschreven is ... even zoeken ... het staat in Spoorverhaal nummer 3 van Dick Veerman. (http://www.dickveerman.nl/spoorverhalen.html).Het was Wover die op 23 oktober 2006 al in dit topic schreef:"Dames en heren, wegens een technische storing zijn wij stilgevallen op een plaats zonder spanning op de bovenleiding. Gelieve uit te stappen en allemaal vanachter te duwen tot we terug spanning hebben"
Zelf heb ik een keer een vliegtocht meegemaakt waar de passagiers na aankomst op een vrij klein vliegveld (Blackbushe, V.K.) onmisbaar bleken om de Fokker F-27 Friendship met vereende krachten achteruit naar de rand van het krappe platformpje te duwen; er was daar geen geschikte vliegtuigtrekker en trekstang voorhanden. (Het was maar goed dat het toen allemaal luchtvaarthobbyisten waren, op weg naar de Farnborough Airshow.)
ik dacht dat die een technisch probleem had gekregen bij het overschakelen van het voltage. Ik dacht dat de benelux toen gesleept werd door een traxxdantjebram72 schreef:Hoe kan je daar stil vallen.