Pagina 4 van 7

Geplaatst: 23 nov 2006, 18:55
door Bart
overweg13 schreef:Dag,
Er is dus gestaakt omdat er te weinig personeel is. Net nu er een massa werkkrachten op de arbeidsmarkt komt (VW) om die reden staken, is zoveel als zeggen: kom maar niet bij ons, want het deugt hier niet. Maar ik zal er natuurlijk wel weer niks van begrijpen, hé?
Er is gestaakt geweest in Antwerpen Centraal om meerdere redenen:
1) Personeelstekort wordt er opgelost door de bestaande diensten zwaarder te maken. Ik geef een eenvoudig voorbeeldje. Stel dat ge vroeger 3x Antwerpen - Brussel deed, plakken ze er nu ineens nog een 4x bij of doe je nog eerst een L trein naar Sint-Niklaas.
2) De keertijden bij de meeste diensten die depot FN doet zijn veel te krap, + zeer regelmatig moet er tijdens die 4 minuten keertijd ook nog eens gekoppeld of ontkoppeld worden. Ik weet niet of je dat weet, maar bij een 800 duurt dat wel eventjes + moet je ook nog een visuele remproef doen. Dan langs de andere kant u trein opnieuw in dienst stellen. (de procedures ga ik hier niet meer neerpoten ze zijn hier al herhaaldelijke keren geschreven geweest)
Ik zal u eens een voorbeeld geven: fcr-fn binnen om ..u10 (nu ..u09) en terug buiten om ..u14. Je moet mij eens uitleggen hoe je dat kan op 4 minuten???
3) Er is de laatste weken een enorme rel geweest ivm regionale aanwervingen, maar dat is ondertussen opgelost.
4) Een aantal interne zaken, die ik hier niet kan/mag publiceren.

De meeste van de nmbs werknemers voelen zich door jou (en door een paar pubers, die toch niet beter weten) aangevallen beste Vic, daarom soms die hevige reacties.
Je moet ook verstaan dat het als buitenstaander heel gemakkelijk spreken is hé, als ze in het onderwijs staken, gaat het nmbs personeel zich ook niet moeien en oordelen vellen :wink: .

P.s Ik wil hier nu niet mee zeggen, dat ge u mond moet houden hé.
Maar die onderwerpen liggen bij sommige nogal zwaar op de maag.

Geplaatst: 23 nov 2006, 20:08
door groentje
Ik vind het spijtig dat de vakbonden dat dan niet beter én meer op tijd hebben gecommuniceerd met de reizigers.
Overigens, ik zie ook wat voor diensten treinbestuurders moeten doen, en in vergelijking hebben onderstationchefs een luxeleven. Als je aflos natuurlijk op tijd bent, anders mag je ook overuren maken, maar goed. Ondanks de nachtdiensten, vroeges (vanaf 6u)... Daarom: staken is volgens mij in dit geval wel geoorloofd, alleen had de pers veel eerder ingelicht moeten worden. Of daar op zijn minst mee gedreigd zijn geweest. Ik verwijt dus de treinbestuurders niet, maar opnieuw, de vakbonden hebben -opnieuw?- tekort geschoten...

Geplaatst: 23 nov 2006, 21:07
door overweg13
Bart schreef:
overweg13 schreef:Dag,
Er is dus gestaakt omdat er te weinig personeel is. Net nu er een massa werkkrachten op de arbeidsmarkt komt (VW) om die reden staken, is zoveel als zeggen: kom maar niet bij ons, want het deugt hier niet. Maar ik zal er natuurlijk wel weer niks van begrijpen, hé?
Er is gestaakt geweest in Antwerpen Centraal om meerdere redenen:
1) Personeelstekort wordt er opgelost door de bestaande diensten zwaarder te maken. Ik geef een eenvoudig voorbeeldje. Stel dat ge vroeger 3x Antwerpen - Brussel deed, plakken ze er nu ineens nog een 4x bij of doe je nog eerst een L trein naar Sint-Niklaas.
2) De keertijden bij de meeste diensten die depot FN doet zijn veel te krap, + zeer regelmatig moet er tijdens die 4 minuten keertijd ook nog eens gekoppeld of ontkoppeld worden. Ik weet niet of je dat weet, maar bij een 800 duurt dat wel eventjes + moet je ook nog een visuele remproef doen. Dan langs de andere kant u trein opnieuw in dienst stellen. (de procedures ga ik hier niet meer neerpoten ze zijn hier al herhaaldelijke keren geschreven geweest)
Ik zal u eens een voorbeeld geven: fcr-fn binnen om ..u10 (nu ..u09) en terug buiten om ..u14. Je moet mij eens uitleggen hoe je dat kan op 4 minuten???
3) Er is de laatste weken een enorme rel geweest ivm regionale aanwervingen, maar dat is ondertussen opgelost.
4) Een aantal interne zaken, die ik hier niet kan/mag publiceren.

De meeste van de nmbs werknemers voelen zich door jou (en door een paar pubers, die toch niet beter weten) aangevallen beste Vic, daarom soms die hevige reacties.
Je moet ook verstaan dat het als buitenstaander heel gemakkelijk spreken is hé, als ze in het onderwijs staken, gaat het nmbs personeel zich ook niet moeien en oordelen vellen :wink: .

P.s Ik wil hier nu niet mee zeggen, dat ge u mond moet houden hé.
Maar die onderwerpen liggen bij sommige nogal zwaar op de maag.
Dat wil ik inderdaad best aannemen. Ik hou ook van stipte treinen, en ik besef dat het zelfs met 5 minuten te krap is, zeker als de trein uit 2 stellen bestaat; maar dit is een toestand die vanzelf verdwijnt over een paar maanden, toch?

Ik val geen werknemers aan, ik val een syndicale traditie aan, die gewoon niet voor rede vatbaar is, of beter nog: een politiek van gebrekkige communicatie, waarbij plots zaken vastgesteld worden, die bij een betere communicatie langs een andere weg opgelost worden. Syndicaten zijn een vreemde mengeling van links en rechts: ik ben ervan overtuigd dat ze tot de meest conservatieve geledingen van ons maatschappelijk stelsel behoren.

Met dat verschil dat er bij ons niet om de haverklap gestaakt wordt, en dat ik de voorbije 20 jaar (de jaren des ver-stands, niet waar) nooit meer meegestaakt heb, zelfs niet toen men me plots 3 jaar langer deed werken. Ik vind het zelfs ronduit spijtig dat directies voor ons voor gemakkelijkheidsoplossingen kiezen, want in de meeste gevallen zou-den 3/4 van de lessen gewoon kunnen doorgaan.

Mijn mond houden zal ik nooit doen, en dat al deze dingen zwaar op de maag liggen neem ik er maar bij, maar ik heb nog altijd de indruk dat bij stakingen altijd een minderheid haar wil oplegt aan een meerderheid, die misschien ook wel veranderingen wil, maar die liefst op een andere manier wil zien tot stand komen.

Sorry voor de onhandige reactie, maar ik weet niet hoe je meerdere keer kunt quoten in een reactie. Vandaar dat ik ze onderaan allemaal bij elkaar gezet heb.

Geplaatst: 23 nov 2006, 21:35
door TBbart
Bij de OVS moet ge toch niet gecyndiceert zijn?
da's toch onafhankelijk van de spoorweg?
Kan iemand daar meer duidelijkheid over scheppen?

Geplaatst: 23 nov 2006, 23:23
door Bart
TBbart schreef:Bij de OVS moet ge toch niet gecyndiceert zijn?
da's toch onafhankelijk van de spoorweg?
Kan iemand daar meer duidelijkheid over scheppen?
Je moet idd niet bij de ovs gesyndiceerd zijn, bij geen enkele vakbond trouwens. Dat is een keuze die jezelf maakt hé. Binnen de nmbs heb je de keuze uit: ACV, ACOD, VSOA, OVS, SACT (Waalse vakbond).
Enkel het ACV & ACOD zijn de erkende vakbonden.
De andere 3 niet.
Wat de staking van afgelopen woensdag betreft, de bestuurders die gestaakt hebben, en lid zijn van het OVS krijgen een stakersvergoeding.
De bestuurders die bij een ander syndicaat zijn aangesloten, en eveneens hebben gestaakt krijgen niks, de andere vakbonden hebben de actie van woensdag niet willen steunen.

Geplaatst: 24 nov 2006, 00:10
door Miljaarde
Aan alle mensen die zich willen afreageren op 'de vakbond'

1) noch het acv, noch het abvv hebben de staking gesteund

2)Het OVS heeft WEL vooraf gecommuniceerd: hun standpunt was het volgende: Wij zullen NIET aanzetten tot staken maar als er een spontane (Spontaan wil dus zeggen dat het spontaan gebeurt, dan heb je weinig tijd om alle reizigers te informeren dacht ik zo...) actie uitbreekt, dan zullen wij die steunen, want wij kennen de grieven van het personeel.

Dit zijn de feiten mijne heren, alwie zijne shit wil afreageren op de vakbond' en zijn vooroordelen wil botvieren, U doet maar...

Conservatief? Nou ja, iets dat goed is (bvb het personeelsstatuut) daarvan vind ik dat je het moet behouden. Ben ik dan conservatief? Dan is dat maar zo...

Dit moest ik toch even kwijt want sommigen smijten er hier serieus met hun klak naar

Geplaatst: 24 nov 2006, 00:17
door Steven
die bestuurders hebben niet gestaakt om hun statuut hoor, om hun werkdruk om redelijkheid en vooral om menselijkheid

Geplaatst: 24 nov 2006, 00:23
door Miljaarde
Steven schreef:die bestuurders hebben niet gestaakt om hun statuut hoor, om hun werkdruk om redelijkheid en vooral om menselijkheid
Weet ik Steven, er is immers nooit sprake van geweest iets aan et statuut te veranderen...maar dit was eerder een reactie op Vics stelling dat vakbonden oerconservatief zouden zijn... en ik haal dan het statuut aan bij wijze van voorbeeld... :o

Geplaatst: 24 nov 2006, 00:26
door Steven
Miljaarde schreef:
Steven schreef:die bestuurders hebben niet gestaakt om hun statuut hoor, om hun werkdruk om redelijkheid en vooral om menselijkheid
Weet ik Steven, er is immers nooit sprake van geweest iets aan et statuut te veranderen...maar dit was eerder een reactie op Vics stelling dat vakbonden oerconservatief zouden zijn... en ik haal dan het statuut aan bij wijze van voorbeeld... :o
okido

Geplaatst: 24 nov 2006, 06:51
door overweg13
Miljaarde schreef:
Steven schreef:die bestuurders hebben niet gestaakt om hun statuut hoor, om hun werkdruk om redelijkheid en vooral om menselijkheid
Weet ik Steven, er is immers nooit sprake van geweest iets aan et statuut te veranderen...maar dit was eerder een reactie op Vics stelling dat vakbonden oerconservatief zouden zijn... en ik haal dan het statuut aan bij wijze van voorbeeld... :o
Dag,

Dat illustreeert op schitterende wijze mijn stelling: je statuut te allen prijze ongewijzigd willen laten, dat is nu net conservatief = behoudend. Het duurt altijd enkele jaren voor vakbonden inzien dat een en ander moet veranderen als de maatschappelijke context verandert. Bij de NMBS betekent dat gelukkig nog niet dat men het licht uitdoet zoals bij VW...

vanzelf veranderen??

Geplaatst: 24 nov 2006, 17:40
door Walco
Ik hou ook van stipte treinen, en ik besef dat het zelfs met 5 minuten te krap is, zeker als de trein uit 2 stellen bestaat; maar dit is een toestand die vanzelf verdwijnt over een paar maanden, toch?

Die toestand van die 5 minuutjes (die dus vanaf 10 december 4 minuten worden) is maar één van de crapuleuze details in de dienstregelingen. En NEEN, die dingen verdwijnen niet over een paar maanden, beste overweg13. Al jaren wordt er over deze dingen geklaagd, nooit verandert men er iets aan, het zal Brussel worst wezen. Als het op papier maar allemaal lekker uitkomt. En als men die toestand van die 5 minuutjes aanpast, maakt men er dus na jaren.... VIER minuten van... Zegt je dat iets over het hele systeem? Mensen die dingen als dit op papier zetten zijn gewoon niet capabel. Het lijkt misschien overdreven maar ZIJ zijn de mensen die er mee voor zorgen dat treinbestuurders door een rood sein knallen omdat ze hun remming te laat hebben ingezet. Vooral bestuurders met erg weinig ervaring willen zo snel mogelijk de verloren tijd terug inhalen , met alle gevolgen vandien. En de mensen klagen dat de treinen 'weer' niet op tijd rijden. Terecht dat ze hier niet gelukkig om zijn. Ipv van dit in Brussel op een redelijke (en realistische!) manier eens allemaal te bekijken sluiten ze de ogen en steken ze miljoenen in reclamecampagnes zoals degene met de mooie affiche Antwerpen_Brussel in 32 minuten, met daarbij een treinstel op een boog gespannen. Niet te geloven. Ze haddden misschien beter een betuurder op de boog van die affiche gespannen. Eentje met een pamper aan (want naar toilet gaan kan je nauwelijks) en een voedingssonde in zijn arm.

Re: vanzelf veranderen??

Geplaatst: 24 nov 2006, 17:52
door overweg13
Walco schreef:
Ik hou ook van stipte treinen, en ik besef dat het zelfs met 5 minuten te krap is, zeker als de trein uit 2 stellen bestaat; maar dit is een toestand die vanzelf verdwijnt over een paar maanden, toch?

Die toestand van die 5 minuutjes (die dus vanaf 10 december 4 minuten worden) is maar één van de crapuleuze details in de dienstregelingen.
Ik vermoed dat je de keertijden bedoelt in Spa-Géronstère (50 minuten), Virton (118 minuten, nog even toch), De Panne (58 minuten), Genk (32 minuten), Quévy (42 minuten), Geraardsbergen (lijn 122 -) en ik vergeet er nog wel enkele. Ik denk ook aan de diensten die eindigen of beginnen met een lang traject HLP.
Het is natuurlijk gemakkelijk om je blind te staren op de negatieve voorbeelden, maar er zijn er toch ook nog andere. En prijs je gelukkig dat je nooit in contact komt met je klanten; dat is pas stresserend: vraag het maar eens aan treinbegeleiders, verpleegsters, onderwijzend personeel, winkeliers en winkelbedienden, postbodes, loketbedienden...

Geplaatst: 24 nov 2006, 18:12
door Steven
vic, jij beziet de keertijden voor materieel, die komen ni noodzakelijk overeen met die van het personeel.

voorbeeld wij doen vanaf dec de nieuwe ic o
in luik aankomen omu24 en terug aanzetten om u36, dit is 12 min en dat noem ik strikt minimum, mag niets van vertraging zijn, aflos moet er op tijd staan en zo verder, moet je vermoedelijk nog van spoor veranderen (en ben je zeker niet naar de wc geweest)

Geplaatst: 24 nov 2006, 18:24
door overweg13
Steven,

Het zal wel zo zijn dat die twee niet altijd samenvallen, maar van enkele voorbeelden (Spa, Quévy, De Panne) ben ik toch wel vrij zeker, hoor. Ik heb al net iets te vaak samen met het personeel de herbenuttigingstijd op de trein doorgebracht.
Ik wil toch ook nog een ding duidelijk maken, nu deze thread hopelijk zijn einde nadert: ik onderschat de zwaarte van het beroep niet, hé. Elke vorm van ploegenarbeid (of in dit geval: een onregelmatige afwisseling van waken en slapen, die nog een heel eind verder gaat), is een vorm van roofbouw op lichaam en geest. Maar het gaat me over eerlijkheid in communicatie. Mijn allereerste opmerking, weet je nog, ging over het feit dat men de veiligheid als argument inriep. Dat is een al te doorzichtige poging om de acties bij de reizigers aanvaardbaar te maken, en daar loop ik niet in. Wat treinbestuurders in hun vrije tijd doen zal veel nefaster zijn voor het concentratievermogen dan de dienstregeling. Om het op mezelf te betrekken: als ik op vrijdag 7 uur na elkaar les moet geven, dan zal de manier waarop ik de avond voordien heb doorgebracht, veel meer invloed hebben op mijn concentratie, dan het feit zelf dat ik die dag vrijwel 8 uur na elkaar geconcentreerd moet blijven.

Geplaatst: 24 nov 2006, 19:12
door Steven
mmm daarin vergis je u, ik heb ook les gegeven (ben technisch regent van opleiding) en ik heb nu de kennis als treinbestuurder, laat me zeggen dat je appelen met peren vergelijkt.

de concentratie als treinbestuurder is totaal anders en nauwelijks te vergelijken met die van het lesgeven. trouwens het draait altijd om veiligheid, als je de bestuurder onvoldoende rust gunt is dat gewoon zo, ter info de voorbeelden van keerpunten die jij aanhaald zijn eigen aan treintjes die bediend worden door.... jawel kleine depots, die meestal iets lichtere diensten hebben (kleindere depots = minder bestuurder = minder mogelijkheden voor diensten), het zijn echter de grote depots (zoals antwerpen centraal er eentje is), waar ze met willekeur diensten in elkaar boxen waar je soms grijs haar van krijgt als je ze beziet. trouwens dat van die veiligheid is dus blijkbaar niet van belang voor u, dat is de grootste zever die ik al gehoord heb vic.
als ik morgen niet veilig kan rijden is het gewoon gedaan. alles wat wij doen als bestuurder heeft te maken met veiligheid.

taakomschrijving van een treinbestuurder

een trein VEILIG en op een VERANTWOORDE manier van A naar B brengen.

een vrachtwagen bestuurder mag nooit meer als 2u rijden maar een treinbestuurder blijkbaar wel heeft men hier al gezegd. dus heeft het wel degelijk met veiligheid te maken. trouwens jij geeft les dan zou je moeten weten hoe lang iemand zich degelijk kan concentreren op iets zonder dat aandacht verslapt