Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?
Geplaatst: 08 feb 2021, 23:01
Het was natuurlijk geen goede dag, maar 12000 minuten op 4000 treinen is zeker niets om beschaamd over te zijn gezien de omstandigheden.
Het was natuurlijk geen goede dag, maar 12000 minuten op 4000 treinen is zeker niets om beschaamd over te zijn gezien de omstandigheden.
De sneeuw komt hier nog niet boven de rails, terwijl dat op de ProRail-foto ruim erboven was. Maar de verwarming doet het inderdaad prima hier.Kevin schreef: ↑08 feb 2021, 22:48Dat valt hier in België vrij goed mee hoor, Als de verwarming op maximaal staat kan echt veel weg werken... Zoals hierboven al gezegd werd zijn het eerder grote klompen ijs die van de trein afvallen die vaak voor problemen zorgen.rvdborgt schreef: ↑08 feb 2021, 13:47Ik ben wel benieuwd naar een foto van een Infrabel-wissel met zo'n sneeuwdek. Zo mogelijk in (of vlak na) een sneeuwbui met windkracht 8. Blijft nog de vraag wat voor verwarming dat wissel op de ProRail-foto had.Shrek schreef: ↑08 feb 2021, 02:14 Eén van hun fotos is deze: https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... &mode=crop
Met onderschrift "De wisselverwarming doet het, maar is simpelweg niet opgewassen tegen de hoeveelheid sneeuw".
De Infrabel-wisselverwarming is wel opgewassen tegen een egaal sneeuwdek zoals op de foto. Enkel bij ijzel of grote stukken ijs die wel eens van een trein durven vallen komen de wissels bij ons in de problemen.
Ik zou zo'n foto niet durven posten als ik ProRail was![]()
![]()
Sneeuwhoogte is eigenlijk geen factor voor correcte wisselverwarming, de sneeuw smelt van onderen af en alles erboven komt mee naar beneden. Uiteindelijk geraakt wisselverwarming met een correct vermogen ook door een meter heen hoor. Wat echt telt is de vormvastheid van het te smelten materiaal. Als dat ijs is dat niet naar beneden zakt zitten we hier in de problemen. Maar wat je op de ProRailfoto ziet is goedkope brol verwarming die niet genoeg vermogen heeft om sneeuw af te smelten, dan stopt het natuurlijk.
Inderdaad, ik dacht zelfs dat de elementen in België tegen de 1000W/m zitten op de moderne installaties (op de max instelling)Shrek schreef: ↑08 feb 2021, 23:15Sneeuwhoogte is eigenlijk geen factor voor correcte wisselverwarming, de sneeuw smelt van onderen af en alles erboven komt mee naar beneden. Uiteindelijk geraakt wisselverwarming met een correct vermogen ook door een meter heen hoor. Wat echt telt is de vormvastheid van het te smelten materiaal. Als dat ijs is dat niet naar beneden zakt zitten we hier in de problemen. Maar wat je op de ProRailfoto ziet is goedkope brol verwarming die niet genoeg vermogen heeft om sneeuw af te smelten, dan stopt het natuurlijk.
De performante wisselverwarming van Infrabel heeft natuurlijk ook een nadeel, in deze periode gaat er meer dan 20MW elektriciteit permanent naar wissels, dat is een serieus energieverbruik. Maar volgens mij is het dat wel waard om ons land van derdewereldtoestanden zoals bij onze noorderburen te behoeden.
Ik denk dat dit de essentie is, Hollandse zuinigheid. Op de weg is dit ook bijvoorbeeld, er wordt veel zuiniger met zout omgesprongen op de Nederlandse wegen.Shrek schreef: ↑08 feb 2021, 23:15 De performante wisselverwarming van Infrabel heeft natuurlijk ook een nadeel, in deze periode gaat er meer dan 20MW elektriciteit permanent naar wissels, dat is een serieus energieverbruik. Maar volgens mij is het dat wel waard om ons land van derdewereldtoestanden zoals bij onze noorderburen te behoeden.
Het is wel niet de eerste keer in 40 jaar dat het Nederlandse verkeer stilligt.. Nu, met de middelen die Prorail heeft, was stilleggen misschien wel de beste beslissing, ik weet het niet, maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat ze in Nederland liever geen treinen hebben, dan treinen in vertraging. Dat is een mentaliteit die ik toch niet begrijp.jpvdveer schreef: ↑09 feb 2021, 10:08 Milieu is hier niet de bepalende factor, wel een zorgvuldige afweging van (maatschappelijke) kosten en (maatschappelijke) baten. Je kunt je niet, of slechts tegen zeer hoge kosten, tegen alle mogelijke extremen wapenen. Het was 40 jaar geleden dat Nederland zo'n weer als dat van afgelopen zondag heeft gehad. Als je serieus gaat investeren om iets wat eens in de 40 jaar voorkomt tegen te gaan moet je je afvragen of het doel de middelen nog heiligt.
Voor België ligt deze afweging (voor zover er een afweging gemaakt wordt) anders: zeker het hoger gelegen deel van Belgie heeft veel vaker met sneeuw te maken dan Nederland. In België is het dan ook logischer om hier meer in te investeren.
In feite is het een politieke beslissing (het gaat immers uiteindelijk over geld - vermoedelijk ook bij het veel te langzaam vervangen van de gasverwarmingsinstallaties) en dat zegt iets over het belang dat het OV voor de politiek heeft.groentje schreef: ↑09 feb 2021, 12:37 Het is wel niet de eerste keer in 40 jaar dat het Nederlandse verkeer stilligt.. Nu, met de middelen die Prorail heeft, was stilleggen misschien wel de beste beslissing, ik weet het niet, maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat ze in Nederland liever geen treinen hebben, dan treinen in vertraging. Dat is een mentaliteit die ik toch niet begrijp.
Als je even in zowel Belgie als in Nederland per auto en per trein rondrijdt en in beide landen de staat van het (secundaire) wegennet en de (kleinere) stations opneemt dan zie je heel snel dat dit cliché nergens op gebaseerd is. Integendeel.
Kan je dat geklungel ook staven met treinnummers en dagen? In de statistieken valt dat immers allemaal heel goed mee.Tim schreef: ↑09 feb 2021, 13:40 Los daarvan, wanneer er in Nederland geen infrastructurele problemen zijn, kunnen we wel stellen dat het treinverkeer daar beter geregeld is dan hier. Geen geklungel door de blokposten, geen gesukkel achter de stoptrein. Prorail kan op gebied van infrastructuur misschien nog iets leren van Infrabel, qua organisatie van treinverkeer is het wel omgekeerd!