Pagina 4 van 5

Re: elektrificatie L11

Geplaatst: 28 apr 2023, 10:39
door Shrek
https://www.youtube.com/watch?v=ISBm4lvqEi8
De CEO van Infrabel kondigt aan dat de werken over enkele maanden al starten. Dit budget komt nog uit het vorige strategisch meerjareninvesteringsplan, dat nog enkele huidige werven financiert. Daardoor kan het allemaal snel vooruit gaan.

Re: elektrificatie L11

Geplaatst: 28 apr 2023, 13:09
door desirootje
Ik heb gehoord (via Gareth Dennis) dat in het VK er naast een tekort aan geld ook een tekort aan ingenieurs is. Waardoor er meer complexiteit en meer fouten gemaakt worden, waardoor een heleboel projecten nog duurder worden en langer duren. Nu weet ik dat wij ons tenminste nog bezig hebben gehouden met elektrificaties, het GEN en daarvoor het bouwen van de HSL's, maar hebben wij ook zo een probleem. Het is niet alsof er hier zoveel in het spoor wordt geïnvesteerd...

Re: elektrificatie L11

Geplaatst: 20 jan 2025, 20:14
door wva
Vorige week lijn 11 gepasseerd via de A12, de palen liggen klaar om in de grond te steken.

Re: elektrificatie L11

Geplaatst: 21 jan 2025, 11:42
door Ducktape
Klopt, sinds midden deze maand is L11 dicht in het weekend gedurende 2 jaar voor de werken.

Re: elektrificatie L11

Geplaatst: 21 jan 2025, 13:53
door TomPouce67
Wordt dit dan ook een 2-baans lijn op de middenberm van de A12?

Re: elektrificatie L11

Geplaatst: 23 jan 2025, 13:06
door Ducktape
TomPouce67 schreef: 21 jan 2025, 13:53 Wordt dit dan ook een 2-baans lijn op de middenberm van de A12?
Klopt.

Re: Trein naar Berendrecht Tulpenpluk 21/04

Geplaatst: 17 mar 2025, 19:01
door trainlovertje
Interessant, daaraan geassocieerd een andere vraag: hoe staat het met de elektrificatie van spoorlijn 11? Zijn de eigenlijke werken daarvoor al van start gegaan?

Re: Trein naar Berendrecht Tulpenpluk 21/04

Geplaatst: 17 mar 2025, 23:12
door Hollandrail
trainlovertje schreef: 17 mar 2025, 19:01 Interessant, daaraan geassocieerd een andere vraag: hoe staat het met de elektrificatie van spoorlijn 11? Zijn de eigenlijke werken daarvoor al van start gegaan?
Ja zijn gestart, er staan al een aantal bovenleidingportalen overeind t.h.v. Stabroek en Zandvliet.

Re: Trein naar Berendrecht Tulpenpluk 21/04

Geplaatst: 17 mar 2025, 23:58
door trainlovertje
Tot waar wordt lijn 223 eigenlijk mee geëlektrificeerd? Want op het administratieve einde van L11 is namelijk niets. Ik vermoed tot aan het begin van de BASF-bundel?

Re: Trein naar Berendrecht Tulpenpluk 21/04

Geplaatst: 18 mar 2025, 17:41
door Tim
trainlovertje schreef: 17 mar 2025, 23:58 Tot waar wordt lijn 223 eigenlijk mee geëlektrificeerd? Want op het administratieve einde van L11 is namelijk niets. Ik vermoed tot aan het begin van de BASF-bundel?
Dan beter nog een kilometer verder tot de Noordzeeterminal.

Re: Trein naar Berendrecht Tulpenpluk 21/04

Geplaatst: 19 mar 2025, 07:07
door Hollandrail
Tim schreef: 18 mar 2025, 17:41
trainlovertje schreef: 17 mar 2025, 23:58 Tot waar wordt lijn 223 eigenlijk mee geëlektrificeerd? Want op het administratieve einde van L11 is namelijk niets. Ik vermoed tot aan het begin van de BASF-bundel?
Dan beter nog een kilometer verder tot de Noordzeeterminal.
Vorig jaar waren ze achter de bundel van BASF bezig met kabels, wie weet waren dat voorbereidende werkzaamheden tbv electrificatie.

Re: Trein naar Berendrecht Tulpenpluk 21/04

Geplaatst: 19 mar 2025, 09:01
door Tim
Hollandrail schreef: 19 mar 2025, 07:07
Tim schreef: 18 mar 2025, 17:41
trainlovertje schreef: 17 mar 2025, 23:58 Tot waar wordt lijn 223 eigenlijk mee geëlektrificeerd? Want op het administratieve einde van L11 is namelijk niets. Ik vermoed tot aan het begin van de BASF-bundel?
Dan beter nog een kilometer verder tot de Noordzeeterminal.
Vorig jaar waren ze achter de bundel van BASF bezig met kabels, wie weet waren dat voorbereidende werkzaamheden tbv electrificatie.
Denk dat dit eerder voorbereidende werken seininrichting zijn, dit is het enige deel van de haven dat nog niet door Blok 9 beheerd wordt maar door blok T aan de Noordzeeterminal.

Re: elektrificatie L11

Geplaatst: 05 apr 2025, 21:44
door Shrek
desirootje schreef: 28 apr 2023, 13:09 Ik heb gehoord (via Gareth Dennis) dat in het VK er naast een tekort aan geld ook een tekort aan ingenieurs is. Waardoor er meer complexiteit en meer fouten gemaakt worden, waardoor een heleboel projecten nog duurder worden en langer duren. Nu weet ik dat wij ons tenminste nog bezig hebben gehouden met elektrificaties, het GEN en daarvoor het bouwen van de HSL's, maar hebben wij ook zo een probleem. Het is niet alsof er hier zoveel in het spoor wordt geïnvesteerd...
Dat is hier nog geen probleem voor de werven die nu in het vizier zitten, zoals deze elektrificatie.
Als er opeens een gigantisch investeringsplan zou komen gaat dat ook wringen, maar helaas zit dat er niet aan te komen.

Re: elektrificatie L11

Geplaatst: 21 apr 2025, 19:18
door trainlovertje
Vandaag eens gaan kijken hoe het staat met de elektrificatie van de lijn. Vanuit de tulpentrein richting Berendrecht rijd je over L11 tot waar er een draad hangt hangt, zijnde Y.Stabroek, daarna gaat de trein - onder draad weliswaar; het betrof een Desiro - verder over L11A richting bundel Zandvliet. Aan deze aftakkking zag ik nog helemaal geen tekenen van elektrificatie, ook geen voorbereidingen.
Dan maar eens gewandeld langs de A12 ter hoogte van Zandvliet en de lijn gevolgd tot voorbij de Noordlandbrug. Nog voor die brug, waar de lijn dubbelsporig is, stonden zoals hier eerder gezegd portalen voor de bovenleiding. Tot zover als ik kon zien, meer bepaald voorbij de eerste bundel achter de brug (volgens Wikipedia is dat bundel Combinant), maar nog voor het begin van de BASF bundel, waren er al gaten in de grond gemaakt voor bovenleidingsportalen. Men kan er dus vanuit gaan dat er minstens tot de BASF bundel geëlektrificeerd zal worden.

Re: elektrificatie L11

Geplaatst: 21 apr 2025, 19:39
door jan_olieslagers
Bedankt hoor, maar als ik vergelijk met Openstreetmap (en onderliggend dus ook met OpenRailwayMap) dan is L11A de aftakking naar de Antwerp Bulk Terminal, met nog wat zijsporen o.a. naar de Mexiconatie aan het Bevrijdingsdok.

Ik zie L11 getekend als noordelijk doorlopend in de A12, tot voorbij Berendrecht, dan westelijk draaiend over de Noordlandbrug, om uit te komen bij BASF. Inderdaad is er onderweg ook nog een bundel bij de firma Combinant, maar deze bundel wordt niet met name genoemd, net zomin als die bij BASF zelve.

Is OSM nu achterop?

L11: https://www.openstreetmap.org/relation/6945347
L11A: https://www.openstreetmap.org/relation/7032918