Pagina 4 van 5
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 08 dec 2025, 23:23
door dovaere
Shrek schreef: ↑12 apr 2025, 23:25
FLV-FGSP schreef: ↑28 feb 2025, 15:11
"Voor 10 euro een trein laten rijden naar Parijs of Berlijn? Dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan"
Artikel in de Volkskrant van vandaag, zie
https://archive.ph/W7JaK
Dit artikel is wel heel verhelderend. Er heeft dus nooit iets echt substantieel achter dit project gezeten en de beide heren hadden eigenlijk enkel over de ticketverkoop een serieus idee van hoe het echt werkt, de rest waren "technische details"
En misschien is hun plek in het spoorweglandschap intussen ook wel ingenomen. Want voor 10€ naar Parijs, dat kan intussen, met een echte trein en geen vaag idee
De ticketverkoop Amsterdam-Berlijn (€10) is dus ondertussen echt gestart voor reizen vanaf 19 maart.
En heel verhelderend, het is ... Keolis, dochter van de SNCF en de Caisse de dépôt et placement du Québec, dus een echt zusje van Eurostar, dat de vervoerder is in Nederland.
Is er dan een kans dat de SNCF zelf in Frankrijk de vervoersdiensten levert voor de GoVolta tussen Amsterdam en Parijs?
Toekomstplannen: Parijs in 2027
GoVolta
heeft een optie op extra NMBS-rijtuigen en onderzoekt een uitbreiding naar Parijs in 2027. De beoogde Nederlandse stops zijn Amsterdam, Haarlem, Den Haag, Rotterdam, Lage Zwaluwe en Roosendaal. Lage Zwaluwe is bewust gekozen vanwege de gratis parkeermogelijkheden. In België hoopt GoVolta via Gent te kunnen rijden.
De strategische samenwerking met het Franse Keolis – een dochteronderneming van de SNCF – moet de toegang tot de Franse markt vergemakkelijken. https://www.treinreiziger.nl/govolta-la ... van-start/
Zelf klinkt GoVolta wat zekerder:
Vanaf december 2026 komt daar een dagelijkse verbinding Amsterdam - Parijs bij als volgende stap in de uitrol van het netwerk.
GoVolta is verantwoordelijk voor het product, de commerciële strategie, dienstregelingen, het netwerk en het boordpersoneel.
Keolis verzorgt de treinoperatie, waaronder machinisten, planning en de dagelijkse uitvoering op het spoor.
Brouwer Technology is verantwoordelijk voor techniek en onderhoud van het materieel.
https://govolta.nl/nl/pers
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 08 dec 2025, 23:59
door dovaere
Uit het Financiëel Dagblad leid ik af dat er ook met de NMBS als vervoerder gesproken wordt:
Over een mogelijke Parijse verbinding voert GoVolta nog
gesprekken met de Franse en Belgische spoorwegbedrijven. Die zien GoVolta volgens Hesselman het liefst via Brussel rijden, maar GoVolta wil via Gent naar Parijs omdat Eurostar en de NS al intensief op Brussel rijden. Eerder aangekondigde lijnen naar Kopenhagen en Basel zijn voorlopig in de ijskast gezet.
...
Het bedrijf heeft afgedankte rijtuigen gekocht van het Belgische NMBS en gaat die opknappen.
https://fd.nl/bedrijfsleven/1579552/nie ... ar-berlijn
En de route via Gent loopt dan wellicht via Tourcoing (niet via kopstation Lille). Als ze er al stoppen, want daar was geen sprake van in hun laatste aanvraag bij de ACM, oktober 2024:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... urg/brugge
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 09 dec 2025, 10:10
door desirootje
Een trein NL-Gent, Antwerpen Centraal gaat dat serieus appreciëren, zeker in de spitsuren. De S32 maakt het al moeilijk genoeg daar.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 09 dec 2025, 12:01
door jknockaert
't Is natuurlijk altijd mooi een nieuw aanbod tussen Amsterdam en Berlijn, maar ik vraag me toch af welke doelgroep ze hier voor ogen hebben. GoVolta is niet comfortabeler (I10 vs ICEneo), is niet eenvoudiger (na online aankoop nog afzonderlijke online checkin voordat je ticket ontvangt), is niet sneller, heeft geen betere dienstregeling (minder stations en veel te late aankomst in Amsterdam), heeft geen betere ticketvoorwaarden (annulering onmogelijk) en lijkt ook niet goedkoper. Over dat laatste: bagagetoeslag en plaatsreservering is samen al 27,5€. En dan is er nog een bizarre toeslag van 19€ om de naam op je ticket te kunnen wijzigen. Wat is het idee? Dat je je ticket dan op marktplaats kan doorverkopen? En dat van elke reiziger op de trein het identiteitsdocument gecontroleerd gaat worden? Ze gaan al flink hun best mogen doen om Nederlands personeel te vinden dat uberhaupt tickets wil controleren.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 09 dec 2025, 12:23
door pmuy
Men heeft duidelijk goed gekeken naar lagekostenluchtvaartmaatschappijen. Eerst proberen ze je pakketten te verkopen, bijvoorbeeld €19 om een zitplaats te kunnen selecteren + gratis naamwijziging. Ik denk dat veel klanten hierbij zullen denken dat ze een pakket moeten kiezen om een zitplaats te selecteren. Wanneer je dit echter niet doet, kun je ook afzonderlijk een zitplaats selecteren voor €12,50. Ook dat kun je overslaan, waarna je vervolgens deze melding te zien krijgt:
Ik vind het een spijtige evolutie, maar blijkbaar is dit wat de Europese klant wil... Ter info, een zitplaats bij Ouigo kost €3, bij Flixbus €3-€4 (en ik denk dat je daar ook niet bewust uit elkaar gezet wordt).
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 09 dec 2025, 12:35
door jknockaert
pmuy schreef: ↑09 dec 2025, 12:23
Dat van plaats wisselen hopen ze kennelijk ook nog te gaan controleren. Erg klantvriendelijk is dit niet. Ik begrijp niet helemaal wat Rover hier op hun site nu aan het toejuichen is (onder een foto van Berlin Hauptbahnhof – waar die GoVolta trein niet naartoe gaat).
(edit: verwijzing naar Rover website toegevoegd)
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 09 dec 2025, 16:06
door maarten
desirootje schreef: ↑09 dec 2025, 10:10
Een trein NL-Gent, Antwerpen Centraal gaat dat serieus appreciëren, zeker in de spitsuren. De S32 maakt het al moeilijk genoeg daar.
Berlijn en Hamburg is nu gecombineerd één trein per dag. Naar Parijs zal vast ook zoiets worden in de beginfase, daar gaan pendelaars niets aan hebben.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 09 dec 2025, 16:09
door Shrek
maarten schreef: ↑09 dec 2025, 16:06
desirootje schreef: ↑09 dec 2025, 10:10
Een trein NL-Gent, Antwerpen Centraal gaat dat serieus appreciëren, zeker in de spitsuren. De S32 maakt het al moeilijk genoeg daar.
Berlijn en Hamburg is nu gecombineerd één trein per dag. Naar Parijs zal vast ook zoiets worden in de beginfase, daar gaan pendelaars niets aan hebben.
In tegendeel, een rijpad op zo'n overbelaste lijn als Gent-Antwerpen gaat misschien leiden tot een afgeschafte IC.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 09 dec 2025, 16:39
door TKR
Wat volgens de regels van de rijpad verdeling niet kan trouwens. Ofwel komt deze trein er niet, ofwel neemt die een pad van een goederentrein over, ofwel gaat die er heel lang over doen.
Zat de beneden verdieping van Antwerpen-Centraal niet al goed vol?
Gent Sint-Pieters is momenteel het enige overbelast verklaarde station van België, dus dat gaat ook nog leuk worden.
Goed, als het station af is, is er weer meer capaciteit. Maar NMBS heeft daar dan ook uitbreidingsplannen klaar liggen.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 09 dec 2025, 16:57
door ovspotter_be
TKR schreef: ↑09 dec 2025, 16:39
Wat volgens de regels van de rijpad verdeling niet kan trouwens. Ofwel komt deze trein er niet, ofwel neemt die een pad van een goederentrein over, ofwel gaat die er heel lang over doen.
Zijn de regels dan recent verandert of waarom kon de EuroCity Direct dan wel een rijpad van een bestaande IC-trein innemen.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 09 dec 2025, 17:06
door TKR
Omdat de ECD elk uur rijdt kan die dus wel concurreren om het rijpad. Het gaat hem om welke trein het meeste kan opbrengen voor Infrabel. Een trein dat elk uur rijdt brengt dus meer op en krijgt voorrang.
Bijvoorbeeld een European sleeper dat maar één keer rijdt moet het doen met de paden die nog vrij zijn, en zal dus hier en daar moeten wachten.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 09 dec 2025, 17:07
door jknockaert
TKR schreef: ↑09 dec 2025, 17:06
Omdat de ECD elk uur rijdt kan die dus wel concurreren om het rijpad. Het gaat hem om welke trein het meeste kan opbrengen voor Infrabel. Een trein dat elk uur rijdt brengt dus meer op en krijgt voorrang.
Waarom krijgt de Eurostar dan voorrang op die IC waar kennelijk geen plaats meer voor was?
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 09 dec 2025, 17:08
door TKR
jknockaert schreef: ↑09 dec 2025, 17:07
TKR schreef: ↑09 dec 2025, 17:06
Omdat de ECD elk uur rijdt kan die dus wel concurreren om het rijpad. Het gaat hem om welke trein het meeste kan opbrengen voor Infrabel. Een trein dat elk uur rijdt brengt dus meer op en krijgt voorrang.
Waarom krijgt the Eurostar dan voorrang op die IC waar kennelijk geen plaats meer voor was?
De Eurostar kreeg voorrang op een piekuurtrein, deze rijdt dus ook maar één keer per dag. Een internationale trein betaald wel meer voor z'n rijpad, en kan dus meer opbrengen.
Misschien er nog even bij vermelden dat als er een clash is tussen een bestaand en nieuw aangevraagd pad, of 2 nieuw aangevraagde paden dat er een overleg gebeurt om te zien wie er kan schuiven. Willen beiden niet dan kiest Infrabel. Als dat echt niet gaat dan wint diegene die het meeste opbrengt.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 09 dec 2025, 19:17
door Shrek
TKR schreef: ↑09 dec 2025, 17:08
jknockaert schreef: ↑09 dec 2025, 17:07
TKR schreef: ↑09 dec 2025, 17:06
Omdat de ECD elk uur rijdt kan die dus wel concurreren om het rijpad. Het gaat hem om welke trein het meeste kan opbrengen voor Infrabel. Een trein dat elk uur rijdt brengt dus meer op en krijgt voorrang.
Waarom krijgt the Eurostar dan voorrang op die IC waar kennelijk geen plaats meer voor was?
De Eurostar kreeg voorrang op een piekuurtrein, deze rijdt dus ook maar één keer per dag. Een internationale trein betaald wel meer voor z'n rijpad, en kan dus meer opbrengen.
Misschien er nog even bij vermelden dat als er een clash is tussen een bestaand en nieuw aangevraagd pad, of 2 nieuw aangevraagde paden dat er een overleg gebeurt om te zien wie er kan schuiven. Willen beiden niet dan kiest Infrabel. Als dat echt niet gaat dan wint diegene die het meeste opbrengt.
Dat is de theorie, in realiteit stappen beide partijen naar de minister en beslist het ministerie.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 09 dec 2025, 19:28
door HLE18
ovspotter_be schreef: ↑08 dec 2025, 20:07
Brouwer Technology zou instaan voor het onderhoud van de rijtuigen.
Ik ben benieuwd hoe ze die oude elektronica en andere onderdelen gaan werkende houden...