Pagina 4 van 7

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 26 aug 2024, 20:31
door Steve
Ook dat is enorm geëvolueerd hoor, zeker als je ook al die gedeelde mobiliteit meerekent. Op sommige momenten en plaatsen zijn er bij wijze van spreken meer weggebruikers van die aard dan auto's. Ook qua klassieke fietsen is het op veel routes tegenwoordig aanschuiven aan het (fiets)licht, bijvoorbeeld de fietsroute langs het kanaal, de Wet- en Belliardstraat, de volledige Kleine Ring (R20) die er de laatste jaren sterk op vooruitgegaan is enzovoort.

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 26 aug 2024, 20:54
door jan_olieslagers
Brussel had natuurlijk een grote achterstand inzake fietspaden, dat is nu wel aan het beteren, al is er nog een lange weg te gaan.

Overigens heb ik in de Wetstraat gewerkt ( https://www.openstreetmap.org/relation/3061904 ), keer op keer viel het daar op dat sommige fietsers wel bijzonder assertief waren, op het agressieve af, en diverse lichaamsdelen veegden aan alle wet en wegcode en fatsoen...

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 26 aug 2024, 21:41
door jan_olieslagers
Dit allemaal was als reactie op de uitspraak dat de auto "de enige mogelijkheid is", die me nogal verbaasde.
Hm, daar is wel iets van. Misschien te relativeren tot "dat voor sommigen de auto daar de enige zinnige mogelijkheid is".
Als ik even mag illustreren uit mijn eigen beroepsgeschiedenis: ik heb een tijd gewerkt in Mechelen, Blarenberglaan, industriepark Noord. Om daarnaartoe te geraken vanuit mijn woonplaats (eerst Ramsdonk, later Haacht) was geen enkele vorm van openbaar vervoer een realistische optie, ook al reden daar een paar bussen, af en toe. De "default"keuze was dan de auto, al heb ik het af en toe wel met de fiets gedaan, en dat was dan meer dan een kwartier :) !

De ontsluiting van industriezones per openbaar vervoer kan inderdaad veel beter, en niet alleen in Vlaanderen.
Bv. in de buurt van mijn tegenwoordige woonplaats is er een industriepark waar toch enkele honderden mensen moeten werken, en waar bij mijn weten absoluut geen openbaar vervoer is. https://www.openstreetmap.org/way/820844136 Autogebruik is dan ook diep ingeworteld in de plaatselijke cultuur...

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 26 aug 2024, 22:05
door TKR
Om dan nog maar te zwijgen over hoe weinig mensen een station aan L2 feitelijk zou dienen.
De hoeveelheid mensen die op dit bedrijventerrein werkt dat naar Luik of Brussel moet zal wel miniem zijn.


Als je het station op L36 legt dan heb je toch al de mensen die wonen aan de stations richting Landen (en Hasselt).
Maar dan ben je wel al een half uur aan het stappen naar dat station. Dan kan je toch niet over een betere bereikbaarheid spreken dan 15minuutjes fietsen naar Leuven dat nota bene iedereen dient.


De mensen die in Korbeek-Lo wonen zullen het station aan L36 graag zien komen, zeker.
Daartegenover staat dat je de trein van Landen en Hasselt naar Leuven/Brussel weer eens 5 minuten langzamer maakt.

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 26 aug 2024, 22:10
door groentje
Ik zie ook niet goed hoe je een station in Haasrode zou bouwen, met de omschakelingszone op L.2 is het in periodes van (ochtend)rijp nu al vaak een uitdaging om er voorbij te raken, een stilstand extra zou elk momentum dat nodig is afbreken.
Wat er de facto wordt voorgesteld is dus een extra spoorlijn, parallel aan de HSL, en eerlijk, dan zie ik toch wel een hele hoop grotere kanshebbers, zelfs in het Leuvense. Nabij Arenberg, bijvoorbeeld, of Wilsele. Wel eens dat een halte op L.36 thv Haasrode wellicht te ver ligt om het Researchpark te bedienen, dan ben je bijna even ver onderweg als met de bus of de fiets van Leuven station. Ook voor een P+R is dat te ver.

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 26 aug 2024, 22:41
door dovaere
jan_olieslagers schreef: 26 aug 2024, 20:54 Overigens heb ik in de Wetstraat gewerkt ... keer op keer viel het daar op dat sommige fietsers wel bijzonder assertief waren, op het agressieve af, en diverse lichaamsdelen veegden aan alle wet en wegcode en fatsoen...
Dat wil ik best aannemen, maar voor mij is dat vooral een echo van iets dat ik ken uit het verleden, een andere wereld.
Het is een commentaar die ik vooral hoor van plaatsen waar fietsers een opkomende maar nog kleine minderheid zijn, bij meerderheid mannen, jong, de enigen die zich een plaats op de weg durven veroveren in een stad die niet voor hen ingericht is.
Het wijst voor mij vooral op een stad die nog geen fietsstad is. Een fietsstad is waar heel veel mensen (een deel van de tijd) fietsen, evenveel vrouwen, ouderen, kinderen. Waar fietsers gewoon mensen zijn (die misschien ook wel eens iets fout doen zoals alle weggebruikers), maar zich vooral voorspelbaar normaal gedragen op infrastructuur die voor hun ingericht is.

[AANVULLING] Zal je wel interesseren: de Wetstraat heeft sinds oktober 2023 een volwaardig tweerichtingsfietspad in het deel waar tot 2020 vier autorijstroken waren. Hopelijk zorgt dat voor minder conflicten zoals jij ervaren hebt:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/08 ... wetstraat/

Terug naar de bereikbaarheid van stations:
Omdat de Antwerpse stationsstallingen genoemd waren, zocht ik naar cijfers, die ik niet direct vond.
Maar wel dat de Antwerpenaars daar blijkbaar niet tevreden over zijn:
Zelfs de Vlaamse AUTOMOBILISTENbond vind het opmerkelijk in een artikel:
Van de hemel naar de hel is misschien een tikkeltje overdreven, maar het scheelt niet veel. Het verschil tussen Den Haag Centraal en Antwerpen-Centraal is enorm. Van een vlotte toegang om de fietsenstalling onder het Antwerpse Astridplein binnen te gaan, is geen sprake. Met een zware bakfiets ben je sowieso gezien, en om je elektrische fiets langs het gootje weer omhoog te duwen, moet je heel wat spinazie achter de kiezen hebben.

Dat is echter het minste. De fietsenstalling onder het Astridplein is meteen ook de verbinding tussen het treinstation en de verderop gelegen premetro. De stalling is in een hoekje weggestoken en dus woedt het onveiligheidsgevoel fel. Je krijgt er mensen die je er liever niet wil. Er gebeuren dingen die je liever niet wil. Er worden drugs gedeald, rijwielen worden er aan de lopende band gestolen. “Ik zou er mijn eigen fiets niet zetten”, vertrouwt een politieagent ons toe. Triest hoogtepunt: vorig jaar overleden er nog twee daklozen.

Het grootste contrast tussen Den Haag en Antwerpen (en meteen de oorzaak van veel problemen) is de bereikbaarheid. “In Nederland stap je van de trein en zie je meteen de fietsenstalling.
...
wat betreft de uitwerking moeten we toch eerst goed nadenken voor we weer een stalling gaan bouwen op vijfhonderd meter van de sporen.”
https://magazine.vab.be/op-weg/veilige- ... -haag-0-1/
Fietsenstalling onder station met 12.500 plaatsen: kan Antwerpen wat leren van Utrecht?
...
Utrecht heeft jaren geleden al een duidelijke keuze gemaakt. De fiets is het vervoersmiddel van de toekomst en de auto is te gast waar het kan of moet.
...
Het koninginnenstuk aan het station is de nieuwe fietsenstalling van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Er is ruimte voor 7.500 tweewielers en als binnenkort de tweede fase is afgewerkt, wordt dat aantal opgetrokken tot 12.500 plekken. Daarmee heeft Utrecht meteen de grootste stalling ter wereld. En dat is nodig.
...
Er wordt veel met glas gewerkt, wat ervoor zorgt dat de stallingen niet alleen daglicht hebben. Het verhoogt ook de sociale veiligheid op plekken die vaak gelegen ondergronds zijn.”
...
Alleen al in de directe omgeving van het station biedt Utrecht 33.000 parkeerplekken voor fietsers aan. Ook dat moet een wereldrecord zijn. Behalve de enorme fietsenstalling onder het station, zijn er in de onmiddellijke omgeving nog eens meer dan tien fietsstallingen die een capaciteit hebben tussen de 450 en de 1.200 plaatsen.
...
Anders dan bijvoorbeeld onder het Centraal Station in Antwerpen, zijn de grootste fietsenstallingen in Utrecht dag en nacht open en de klok rond bewaakt. Een nieuw systeem, waarbij gebruik wordt gemaakt van een chipcard, moet ervoor zorgen dat diefstal van een fiets vrijwel onmogelijk wordt.
Technologie, camera’s en fysieke bewaking hebben het aantal diefstallen in fietsenstallingen de jongste jaren aanzienlijk doen afnemen. Het bewakingspersoneel wordt deels betaald met inkomsten uit abonnementen en tickets van fietsers.
https://www.gva.be/cnt/dmf20190717_04514177

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 26 aug 2024, 23:00
door jan_olieslagers
Het is een commentaar die ik vooral hoor van plaatsen waar fietsers een opkomende maar nog kleine minderheid zijn, bij meerderheid mannen, jong, de enigen die zich een plaats op de weg durven veroveren in een stad die niet voor hen ingericht is.
Het wijst voor mij vooral op een stad die nog geen fietsstad is.
Dat wil ik goeddeels onderschrijven, maar is het een geldig excuus om voetgangers ei zo na overhoop te rijden? Ja, het is me overkomen. En niet vanwege een man, al vind ik dat laatste weinig relevant. Van het ene uiterste in het andere vervallen lijkt me een betere omschrijving, want men moet toegeven dat de automobilisten van enkele decennia geleden niet altijd evenveel respect opbrachten voor (de toen nog zeldzame) fietsers.

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 26 aug 2024, 23:24
door Davy
jan_olieslagers schreef: 26 aug 2024, 21:41 De ontsluiting van industriezones per openbaar vervoer kan inderdaad veel beter, en niet alleen in Vlaanderen.
Bv. in de buurt van mijn tegenwoordige woonplaats is er een industriepark waar toch enkele honderden mensen moeten werken, en waar bij mijn weten absoluut geen openbaar vervoer is. https://www.openstreetmap.org/way/820844136 Autogebruik is dan ook diep ingeworteld in de plaatselijke cultuur...
Dit gaat nooit succesvol worden.
Probleem is en blijft dat je moet wachten op een bus/tram/trein die je zelden of nooit brengt naar een plaats waar je moet zijn en er voor/natransport nodig is.
Het blijft tenenkrommend dat men wil streven naar "hoe krijgen we zoveel mogelijk mensen die vervloekte auto uit (lees: wegpesten)", terwijl het in meer dan genoeg gevallen de meest effectieve oplossing is.

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 26 aug 2024, 23:49
door dovaere
Davy schreef: 26 aug 2024, 23:24
jan_olieslagers schreef: 26 aug 2024, 21:41 De ontsluiting van industriezones per openbaar vervoer kan inderdaad veel beter, en niet alleen in Vlaanderen.
Bv. in de buurt van mijn tegenwoordige woonplaats is er een industriepark waar toch enkele honderden mensen moeten werken, en waar bij mijn weten absoluut geen openbaar vervoer is. https://www.openstreetmap.org/way/820844136 Autogebruik is dan ook diep ingeworteld in de plaatselijke cultuur...
Dit gaat nooit succesvol worden.
Probleem is en blijft dat je moet wachten op een bus/tram/trein die je zelden of nooit brengt naar een plaats waar je moet zijn en er voor/natransport nodig is.
Het blijft tenenkrommend dat men wil streven naar "hoe krijgen we zoveel mogelijk mensen die vervloekte auto uit (lees: wegpesten)", terwijl het in meer dan genoeg gevallen de meest effectieve oplossing is.
Meest effectieve oplossing? Akkoord dat de auto voor heel wat verplaatsingen nuttig is, maar ik vrees dat massale verplaatsingen tijdens de spits naar een groot bedrijventerrein of stad geen goed idee is...
Je spreekt over "wegpesten", maar ik zie niet in wat je bedoelt.
Wie pest er dan mensen de auto uit en hoe dan wel?
In werkelijkheid legt men een extra, miljarden kostende Scheldetunnel aan in Antwerpen, extra rijstroken rond Brussel en haalt men de verkeerslichten-kruispunten weg van de R4-West (en R4-Oost).

Zoals ik het ervaar, zijn het vooral autobestuurders die elkaar op weg naar diezelfde bestemming in de weg zitten en dus elkaar pesten, door elk met één man/vrouw per auto 300 vierkante meter in te nemen als ze op volle snelheid rijden. Gevolg de onoplosbare files rond Brussel en Antwerpen, aan bedrijvenparken als Technologiepark Zwijnaarde, enzovoort...
Mensen hebben het soms al over "pesten" als het gewoon gaat over maatregelen rond veiligheid, bijvoorbeeld conflictvrije verkeerslichten invoeren wat in Nederland al decennia standaard is.

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 27 aug 2024, 01:10
door Steven
rvdborgt schreef: 26 aug 2024, 17:37
Shrek schreef: 26 aug 2024, 17:01 We zijn allemaal voorstander van meer treingebruik, maar de slechte oplossing die jij hier voorstelde zou door een hoop impact op bestaande treinen net een daling in globaal treingebruik veroorzaken.
Aangezien je dit zonder voorbehoud stelt: zijn daar cijfers over?
Je hebt er geen cijfers voor nodig gewoon mijn tekst eens nalezen. Hij wil een station op de verkeerde plaats. Een plaats waarbij nu een spanningsomschakelzone ligt. Die moet je dan verbouwen/verplaatsen om treinen voldoende snelheid te blijven geven om er door te rijden. Vanuit station Leuven naar die zone rijden op L2 is inderdaad niet ver maar daarvoor werd die lijn totaal niet gebouwd. Vergelijken met Noorderkempen is ook totaal uit den boze aangezien die halte ergens halfweg die lijn ligt er ruim plaats was voorzien om die perrons te leggen en andere praktische modaliteiten. Die voorwaarden zijn er niet aan het begin van L2 waar he trouwens ook nog eens met een helling zit. De treinen komen daar over L139 en duikt er onder de E40 door. daarmee krijg je dus perron die een gevaar zijn voor elke rolstoel en kinderwagen. De juiste helling van dat stuk ken ik niet het hoofd maar zeker niet te onderschatten.

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 27 aug 2024, 07:47
door rvdborgt
Steven schreef: 27 aug 2024, 01:10
rvdborgt schreef: 26 aug 2024, 17:37
Shrek schreef: 26 aug 2024, 17:01 We zijn allemaal voorstander van meer treingebruik, maar de slechte oplossing die jij hier voorstelde zou door een hoop impact op bestaande treinen net een daling in globaal treingebruik veroorzaken.
Aangezien je dit zonder voorbehoud stelt: zijn daar cijfers over?
Je hebt er geen cijfers voor nodig gewoon mijn tekst eens nalezen. Hij wil een station op de verkeerde plaats. Een plaats waarbij nu een spanningsomschakelzone ligt. Die moet je dan verbouwen/verplaatsen om treinen voldoende snelheid te blijven geven om er door te rijden. Vanuit station Leuven naar die zone rijden op L2 is inderdaad niet ver maar daarvoor werd die lijn totaal niet gebouwd. Vergelijken met Noorderkempen is ook totaal uit den boze aangezien die halte ergens halfweg die lijn ligt er ruim plaats was voorzien om die perrons te leggen en andere praktische modaliteiten. Die voorwaarden zijn er niet aan het begin van L2 waar he trouwens ook nog eens met een helling zit.
Ik dacht eerder aan een kort uithaalspoor onder 3 kV met minder of geen helling voor de perrons. Verder zou een station bij Haasrode net zo ver van station Leuven liggen als Heverlee. Maar voordat we over praktische oplossingen gaan denken, moeten we eerst het potentieel weten. Mijn vraag naar cijfers had dan ook betrekking op "een daling in globaal treingebruik".

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 27 aug 2024, 08:15
door Shrek
rvdborgt schreef: 27 aug 2024, 07:47 Ik dacht eerder aan een kort uithaalspoor onder 3 kV met minder of geen helling voor de perrons. Verder zou een station bij Haasrode net zo ver van station Leuven liggen als Heverlee. Maar voordat we over praktische oplossingen gaan denken, moeten we eerst het potentieel weten. Mijn vraag naar cijfers had dan ook betrekking op "een daling in globaal treingebruik".
De daling is door de hinder die je veroorzaakt op een goed draaiende HSL. S-Treinen die in de weg rijden geven vertragingen, vertragingen jagen mensen weg. Laten we dus vooral die IC's en HST niet gaan storen. Maar dat is gelukkig ook helemaal geen realistische optie, het is op L36 of nergens, van een halte op HSL2 is nooit sprake geweest en dat zal ook nooit komen.

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 27 aug 2024, 08:17
door Shrek
TKR schreef: 26 aug 2024, 22:05 De mensen die in Korbeek-Lo wonen zullen het station aan L36 graag zien komen, zeker.
Daartegenover staat dat je de trein van Landen en Hasselt naar Leuven/Brussel weer eens 5 minuten langzamer maakt.
De bedoeling is een extra S-trein te laden rijden tussen Landen en Leuven, een IC hoeft daar (en in Kumtich) uiteraard niet te stoppen.

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 27 aug 2024, 09:09
door rvdborgt
Shrek schreef: 27 aug 2024, 08:15
rvdborgt schreef: 27 aug 2024, 07:47 Ik dacht eerder aan een kort uithaalspoor onder 3 kV met minder of geen helling voor de perrons. Verder zou een station bij Haasrode net zo ver van station Leuven liggen als Heverlee. Maar voordat we over praktische oplossingen gaan denken, moeten we eerst het potentieel weten. Mijn vraag naar cijfers had dan ook betrekking op "een daling in globaal treingebruik".
De daling is door de hinder die je veroorzaakt op een goed draaiende HSL. S-Treinen die in de weg rijden geven vertragingen, vertragingen jagen mensen weg. Laten we dus vooral die IC's en HST niet gaan storen.
Ik begrijp hieruit dat dan toch geen cijfers zijn, maar dat dit je persoonlijke inschatting is.

Re: nieuwe stations

Geplaatst: 27 aug 2024, 10:35
door Portbou
Steven schreef: 27 aug 2024, 01:10 Hij wil een station op de verkeerde plaats.
Euh, ik heb niet beslist om die bedrijvenzone daar te leggen waar hij ligt hé.
Steven schreef: 27 aug 2024, 01:10 Een plaats waarbij nu een spanningsomschakelzone ligt. Die moet je dan verbouwen/verplaatsen om treinen voldoende snelheid te blijven geven om er door te rijden. Vanuit station Leuven naar die zone rijden op L2 is inderdaad niet ver maar daarvoor werd die lijn totaal niet gebouwd.
En dat is dan ook precies wat ik bedoel met "gemiste kans".
Het researchpark in Haasrode lag er al lang voor de constructie van L2.