Ik ben helemaal op jouw lijn over ergernis over bladblazers en zo.
Maar het is niet omdat iemand wil dat er geen treinen nodeloos stationair blijven draaien, dat die "honderden reizigers" wil treffen.
Je zou je ook de vraag kunnen stellen hoeveel een technische oplossing gekost zou hebben waardoor die dieseltreinen zo eenvoudig als een dieselauto uit en aan gezet kunnen worden. Je kunt je afvragen waarom de NMBS indertijd de treinen geaccepteerd heeft. Was er toen nog niet het opstartprobleem waardoor ze heel de nacht moeten blijven draaien? Dat kon ook al jaren geleden opgelost zijn. Moeten er geen strengere geluidseisen zijn bij aankoop nieuwe treinen?
Ik wil best aannemen dat de NMBS wegens budgettaire redenen soms de kantjes eraf moet lopen. Maar je moet dan niet verbaasd zijn als je eens moet improviseren als een rechter eens een grens oplegt. Al bij al vind ik het nog een redelijk evenwichtig vonnis: het verbod om de dieselmotor te laten draaien is er enkel tussen 19u en 7u.
Het gaat ook niet enkel om de bewoners in Lokeren. In 2018 waren er klachten in de pers uit Geraardsbergen omdat de MW41 heel de nacht bleef draaien. En ik vraag me af of dat ook de reden is dat de MW41 niet meer zoals vroeger overnacht in Eeklo en dergelijke?