Mijn ideaal spoorwegnet

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
pietje

Bericht door pietje »

KB schreef:
K V B schreef:
Steven schreef:kvb waarom moet jij in elke post die jij plaats over winst kunnen praten :(, altijd breng jij da woord aan bod, andere zinnen kan jij precies niet schrijven.
Ik weet het, voor sommigen is meer produceren dan je consumeert een vies concept.
Ik vind winst maken op zich niet vies, maar openbaar vervoer moet volgens mij niet op de 1ste plaats winst maken, maar wel op de 1ste plaats reizigers vervoeren tegen een redelijke prijs. Hierbij mag uiteraard winst gemaakt worden en verbindingen waar nooit een kat op zit mogen gerust "in vraag gesteld worden". Maar zomaar alle verbindingen opdoeken die geen winst maken of nieuwe verbindingen tegenhouden omdat ze toch geen winst zullen maken, dat gaat volgens mij te ver.
Ik heb uit de oorpronkelijke post van KVB iets anders begrepen, namelijk dat bij ons vele verbindingen er niet komen omdat het teveel (belastinggeld) kost terwijl dit op andere plaatsen wel kan en het daar minder of geen belastinggeld kost.

We moeten eens af van het streven om het openbaar vervoer alleen maar goedkoop te maken, als mensen voor 50€ een heel jaar mogen sporen, maar wel 90% van de keren rechtstaand, dan gaan ze toch geneigd zijn om met de auto te rijden. Indien het vele malen duurder is, maar men heeft ongeveer hetzelfde comfort en snelheid al met de wagen, dan weet ik dat het merendeel voor het openbaar vervoer zal kiezen.

Ik weet ook dat openbaar vervoer in zijn geheel altijd belastinggeld zal kosten, maar zowel De Lijn als de NMBS zijn niet altijd de meest kost-efficiënte maatschappijen. Hierdoor kunnen vele verbindingen die wel potentieel hebben, toch niet gerealiseerd worden.

Zo lees ik ook ergens dat kopmaken hier langer duurt dan in andere landen, o.m. door ingewikkelde reglementering. Moet ik hieruit afleiden dat de landen waar het eenvoudiger kan dan ook minder veilig zijn? Of zijn deze maatschappijen gewoon creatiever of minder bureaucratisch?
Steven

Bericht door Steven »

pietje doe gewoon is de rondvraag in uw eigen familie en vriendenkring, de meeste zullen er nooit trein of bus willen nemen, niet vanwege het rechtstaan, niet vanwege het comfort, wel de prijs en de plaats waar men kan in en uit stappen.
van al de mensen die ik ken zeggen ze bijna allemaal op slag dat je NERGENS kan geraken in belgie met openbaar vervoer.
dan bedoelen ze niet zozeer als je naar brussel wil want dat is geen probleem. ze bedoelen vooral als je ergens anders als brussel wil, de eerste trein is te laat, de laatste trein is te vroeg, de trein stopt te ver van mijn bestemming, die bus sluit niet aan of er is geen bus of tram. Als zelfs mensen (collega's die ik zo ken) om diezelfde reden liever hun auto nemen dan openbaar vervoer (en voor hen is het gratis).

eerst de mentaliteit van een belg veranderen, die zien openbaar vervoer als een noodzakelijk kwaad. de belg is gemiddeld gezien niet echt pro openbaar vervoer ongeacht de kost, comfort, prijs, af te leggen afstand. wij hebben een auto en willen echt altijd van deur tot deur rijden. of erger jij u niet aan al die mensen die op een zondag bijna met de auto bij de bakker willen binnenrijden om toch nauwelijks te voet te moeten gaan?
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef: eerst de mentaliteit van een belg veranderen, die zien openbaar vervoer als een noodzakelijk kwaad. de belg is gemiddeld gezien niet echt pro openbaar vervoer ongeacht de kost, comfort, prijs, af te leggen afstand. wij hebben een auto en willen echt altijd van deur tot deur rijden. of erger jij u niet aan al die mensen die op een zondag bijna met de auto bij de bakker willen binnenrijden om toch nauwelijks te voet te moeten gaan?
Ik heb maanden lang in het Denkforum Mobiliteit gezeten en het is ongelooflijk wat men allemaal verzint om aan te tonen dat het openbaar vervoer niet deugt en de auto zoveel beter is.
De meesten verwachten inderdaad dat een trein of bus hun op elk ogenblik van de dag en nacht van de deur van hun huis tot aan hun bestemming brengt en dan nog liefst zonder onderweg te stoppen.
SteC

Bericht door SteC »

Er is tegenwoordig onder de dertigers inderdaad een mentaliteit van met de auto naar de wc te gaan. Die mentaliteitsverandering kan enkel verkregen worden door de mensen al van jongsaf aan met de trein te laten rijden, iets wat ondertussen toch al een tijdje gebeurt na het invoeren van de GO-pass (wanneer is dat eigenlijk gebeurd) en andere initiatieven om de jeugd met het openbaar vervoer naar het kot, het school of de universiteit te doen reizen. Van mijn vrienden kiezen er zo veel mogelijk om met het openbaar vervoer te gaan werken en kiezen zelfs hun woning in functie hiervan.
Wover

Bericht door Wover »

Ik denk dat mijn generatie (20'ers dus) wel degelijk later ook meer het openbaar vervoer gaan gebruiken. Wij hebben de NMVB ook nooit gekend (toen die werd opgesplitst in (?) 1991/92 was ik amper 5 jaar), maar ik weet niet of die beter of slechtere diensten verleenden als nu de lijn?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

In mijn vrienden- en kenissengroep (circa 20 jaar) is het dan toch anders, ik ken er een vijftal die nog effectief de trein of bus nemen om naar hogeschool of unief te gaan, de rest neemt steevast de wagen.

Je hebt er zelfs die op 150 m van een treinhalte wonen maar sinds ze een wagen hebben niks anders meer gebruiken. Sommigen verklaren mij dan gek als ik zeg dat ik dat traject eens met de fiets ga doen (en ik heb die belofte gehouden). :lol:
Wover

Bericht door Wover »

Ik moet bekennen dat ik zo soms ook wel ben hoor.

Neem nu op donderdag en vrijdag, dan heb ik les van 12.30u tot 14u. De heenweg is geen probleem, dan ben ik een kwartiertje op voorhand op school, maar de terugweg is minder aangenaam. Als ik om 14u gedaan heb is de rechtstreekse bus naar Herentals al weg (13.58u) en de trein in Geel vertrekt om 14.04u. Dus dan moet ik eerst wachten tot 14.19u om de pendelbus naar het station te nemen om dan daar nog een half uur te wachten. Uiteindelijk moet ik als ik met de trein ga dus om 11.30u thuis met de fiets vertrekken en ben ik om 15.30u thuis, terwijl ik met de auto om 12u kan vertrekken en om 14.20u thuis kan zijn...
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ja dat is het een beetje, te laat, te vroeg, met de trein is het nogal moeilijk om dat altijd goed te hebben. Daar heb ikzelf niet veel last van, mijn begin en stopplaats zijn nogal strategisch gelegen, d.w.z het zijn allebei IC- en CR-stations, plus tussen Denderleeuw en Zottegem rijden er ook nog stoptreintjes die perfect fungeren als "backup". :D
Wover

Bericht door Wover »

Tja, da's t nadeel van in de kempen te wonen natuurlijk, er is exact één busverbinding per uur en één treinverbinding per uur ;).

Maar ik denk dat ik in't vervolg maar met de fiets ga gaan als ik niet met de trein kan. Het is blijkbaar amper 12km binnendoor, dus dat moet ook wel op een half uurtje lukken.
JC

Bericht door JC »

Inderdaad neem de fiets, het traject is bovendien nog redelijk rustig. Ik heb ook een aantal jaartjes van het secundair de fiets gebruikt om naar school te rijden. 12 km deed ik op net iets minder dan 30 min.
willem

Bericht door willem »

Tja het is tegenwoordig de mentaliteit om voor alles de auto te nemen. Ik rij bijzonder weinig met de auto, ik heb dat ding bijna nooit nodig.

In de drie jaar dat ik naar de unif ga heb ik nog nooit met de auto geweest. Altijd met de trein, soms met de fiets (het is zo'n 25km).
Soms moet je inderdaad wat wachten, maar je kan die tijd ook nuttig gebruiken...
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:pietje doe gewoon is de rondvraag in uw eigen familie en vriendenkring, de meeste zullen er nooit trein of bus willen nemen, niet vanwege het rechtstaan, niet vanwege het comfort, wel de prijs en de plaats waar men kan in en uit stappen.
van al de mensen die ik ken zeggen ze bijna allemaal op slag dat je NERGENS kan geraken in belgie met openbaar vervoer.
dan bedoelen ze niet zozeer als je naar brussel wil want dat is geen probleem. ze bedoelen vooral als je ergens anders als brussel wil, de eerste trein is te laat, de laatste trein is te vroeg, de trein stopt te ver van mijn bestemming, die bus sluit niet aan of er is geen bus of tram. Als zelfs mensen (collega's die ik zo ken) om diezelfde reden liever hun auto nemen dan openbaar vervoer (en voor hen is het gratis).

eerst de mentaliteit van een belg veranderen, die zien openbaar vervoer als een noodzakelijk kwaad. de belg is gemiddeld gezien niet echt pro openbaar vervoer ongeacht de kost, comfort, prijs, af te leggen afstand. wij hebben een auto en willen echt altijd van deur tot deur rijden. of erger jij u niet aan al die mensen die op een zondag bijna met de auto bij de bakker willen binnenrijden om toch nauwelijks te voet te moeten gaan?
Dat laatste is idd klassiek bij de 'die hard' automobilisten, maar als we het hebben over mensen die voor hun werk de dagelijkse files moeten trotseren dan zal je wel een ander verhaal horen. De dagelijkse file vanaf Aarschot naar Brussel zorgt bv. voor minstens een uur tijdverlies, dwz dat de meeste mensen die in die file staan 2 uur enkel onderweg zijn, of 4 uur per dag. (ik ken er zo enkele)

Wel als je gaat vragen waarom daarvan niemand de trein neemt, dan hoor je het volgende:
reistijd (de treinen zijn wel snel, maar er is nog voor- en na transport, niet elk bedrijf is gelegen vlakbij Brussel N/C/Z)
comfort (het rechtstaan/opeengepakt zitten)
vertragingen (vooral als er op enkele weken meerdere keren gestaakt wordt)

over de prijs hoor je niemand klagen, want de meeste werkgevers komen hierin tegemoet.
trouwens als het aanbod aantrekkelijk genoeg is, is een abonnement zowiezo niet zo duur, dan kan je er meer gebruik van maken, maar dan moet er in het weekend ook een volwaardige dienstregeling zijn, 1 trein/bus om de 2 uur noem ik geen verbinding, op die tijd rij je met de auto bijna van de zee naar de ardennen :shock:
Wover

Bericht door Wover »

De reportage op Koppen enkele maanden geleden was daar een goed voorbeeld van (van het voor- en natransport).

Men liet twee automobilisten en een treingebruiker het opnemen in een "race".

De reis ging van Gent naar Brussel.

De eerste automobilist nam autostrade, de tweede sluipwegen.

De treinreiziger woonde vlakbij Gent-Dampoort, waar hij met de fiets heen ging. Daar nam hij de trein naar Gent Sint-Pieters (ofwel die "nieuwe" rechtstreekse) en daar die naar Brussel. Hij was als eerste in Brussel, maar moest nog naar de luchthaven van Zaventem. Doordat de trein naar Brussel vertraging had opgelopen had hij zijn normale trein naar Zaventem gemist en moest hij een kwartier wachten. In Zaventem zelf moest hij dan nog op een minibusje dat door zijn werkgever werd ingelegd en uiteindelijk was hij dus tien minuten later dan de automobilisten op het werk.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Tja, een trein had vertraging opgelopen. Wat als je nu op de autosnelweg stond en er is file door een ongeval?

Misschien zouden ze de proef dan wel hebben overgedaan. :p
Steven

Bericht door Steven »

wow de volle 10 minuten later op het werk, maar die is wel rustig en uitgerust naar zijn werk gegaan, de andere hebben zich laten opjagen in het verkeer want het zal maar weer eens vast zitten en er is nergens een ongeval te zien!!
Plaats reactie