Geplaatst: 16 aug 2007, 12:17
10 rijtuigen krijg je niet zomaar vol he
3 of 4 zou met goeie marketing nog moeten lukken maar dan graak je nooit uit de kosten 


Ehm... Voor wat ?Steven schreef:kheb onlangs de kost van een rijpad in belgie gehoord en die zou vastliggen op 5000€
10 rijtuigen is veel... een dagelijkse verbinding zullen we niet volkrijgen. Maar bvb. 2 verbindingen per week (vrij-zat heen, zat-zon terug) moet lukken. En in de zomer eventueel meer...K V B schreef: Brussel - Milaan via Duitsland en Zwitserland zou zo ongeveer een 2900 Euro moeten kosten. Dat voor een trein met tien rijtuigen. Hoeveel zou het kosten om rijtuigen + locomotieven te leasen? Kunnen we eens kijken of we een businesscase hebben :-)
Aangezien volgens de EU-richtlijnen de prijs van een pad gerelateerd moet zijn aan de werkelijke kosten die dat pad veroorzaakt, lijkt het me sterk dat een willekeurig pad voor een willekeurige trein altijd dezelfde prijs heeft.bw494674 schreef:Ehm... Voor wat ?Steven schreef:kheb onlangs de kost van een rijpad in belgie gehoord en die zou vastliggen op 5000€
5000 EUR vaste prijs ?
Ongeacht de afstand ? Aantal rijtuigen ? Snelheid van het rijpad ?
Op de website "www.railneteurope.com kan je een webtoepassing vinden (volg de EICIS link) waar je de prijs voor een pad kan opvragen. Zo ben ik aan mijn cijfers gekomen. 5000 Euro voor een pad in België klopt niet. Ik herinner mij (maar kan het nu niet controlleren want de site is even down) dat van Brussel tot aan Aachen Grens ongeveer een Euro of 150 was... Dat was weliswaar niet over de HSL.rvdborgt schreef:Aangezien volgens de EU-richtlijnen de prijs van een pad gerelateerd moet zijn aan de werkelijke kosten die dat pad veroorzaakt, lijkt het me sterk dat een willekeurig pad voor een willekeurige trein altijd dezelfde prijs heeft.bw494674 schreef:Ehm... Voor wat ?Steven schreef:kheb onlangs de kost van een rijpad in belgie gehoord en die zou vastliggen op 5000€
5000 EUR vaste prijs ?
Ongeacht de afstand ? Aantal rijtuigen ? Snelheid van het rijpad ?
Is de NMBS echt nog steeds de enige die personenvervoer mag doen in België? Ik dacht dat voor internationaal vervoer de markt al vrij was?Verder zijn de kosten voor dat pad niet de enige. Je hebt ook personeel nodig, een locomotief, enz. Aangezien in België de enige toegelaten personenvervoerder op het spoor de NMBS is is, zit je nog steeds daaraan vast. En de NMBS is, zacht uitgedrukt, aan de dure kant. Dat is dan ook de reden dat de Jan Kiepura weer snel uit België was verdwenen.
Dat kan wel zijn, maar heeft er al iemand anders een vergunning, of zelfs maar een aanvraag gestart? Volgens mij niet.K V B schreef:Is de NMBS echt nog steeds de enige die personenvervoer mag doen in België? Ik dacht dat voor internationaal vervoer de markt al vrij was?Verder zijn de kosten voor dat pad niet de enige. Je hebt ook personeel nodig, een locomotief, enz. Aangezien in België de enige toegelaten personenvervoerder op het spoor de NMBS is is, zit je nog steeds daaraan vast. En de NMBS is, zacht uitgedrukt, aan de dure kant. Dat is dan ook de reden dat de Jan Kiepura weer snel uit België was verdwenen.
omdat ze het antwoord kennen, de NMBS heeft een wettelijk monopolie op personenvervoer via de spoorwegen. Einde verhaal dus.rvdborgt schreef:Dat kan wel zijn, maar heeft er al iemand anders een vergunning, of zelfs maar een aanvraag gestart? Volgens mij niet.K V B schreef:Is de NMBS echt nog steeds de enige die personenvervoer mag doen in België? Ik dacht dat voor internationaal vervoer de markt al vrij was?Verder zijn de kosten voor dat pad niet de enige. Je hebt ook personeel nodig, een locomotief, enz. Aangezien in België de enige toegelaten personenvervoerder op het spoor de NMBS is is, zit je nog steeds daaraan vast. En de NMBS is, zacht uitgedrukt, aan de dure kant. Dat is dan ook de reden dat de Jan Kiepura weer snel uit België was verdwenen.
Groetjes,
Rian
Dat geldt volgens mij alleen voor het binnenlands vervoer. Maar als er verder niemand een vergunning aanvraagt, dan blijven andere operatoren wel afhankelijk van de NMBS voor het vervoer van hun treinen door België. Dat geldt b.v. voor DB NachtZug (nachttrein Parijs - Brussel - Hamburg/Berlijn), DB (ICE naar Brussel) en TTC (vakantietreinen).pietje schreef:omdat ze het antwoord kennen, de NMBS heeft een wettelijk monopolie op personenvervoer via de spoorwegen. Einde verhaal dus.rvdborgt schreef:Dat kan wel zijn, maar heeft er al iemand anders een vergunning, of zelfs maar een aanvraag gestart? Volgens mij niet.K V B schreef:Is de NMBS echt nog steeds de enige die personenvervoer mag doen in België? Ik dacht dat voor internationaal vervoer de markt al vrij was?
Als eender wie een passagierstrein door België wil laten rijden zullen ze het dus altijd aan de NMBS moeten vragen.
Voor zover ik weet komt er aan de ICE geen enkele NMBS bestuurder meer aan te pas, en ik vermoed dat er ook geen begeleidingspersoneel meer aan te pas komt.rvdborgt schreef:Dat geldt volgens mij alleen voor het binnenlands vervoer. Maar als er verder niemand een vergunning aanvraagt, dan blijven andere operatoren wel afhankelijk van de NMBS voor het vervoer van hun treinen door België. Dat geldt b.v. voor DB NachtZug (nachttrein Parijs - Brussel - Hamburg/Berlijn), DB (ICE naar Brussel) en TTC (vakantietreinen).
Groetjes,
Rian
Tenzij dat onlangs gewijzigd is, worden de ICE's vanaf Keulen gedaan door dezelfde machinisten als die van de Thalys, dus o.a. van standplaats FBMZ. De conducteurs zijn inderdaad van DB; op de Belgische stations sluiten die alleen de deuren; de AVG wordt dan door de "rode pet" gedraaid. Dat neemt verder niet weg dat DB geen toegelaten vervoerder in België is en afhankelijk is van de diensten van de NMBS.Nils schreef:Voor zover ik weet komt er aan de ICE geen enkele NMBS bestuurder meer aan te pas, en ik vermoed dat er ook geen begeleidingspersoneel meer aan te pas komt.rvdborgt schreef:Dat geldt volgens mij alleen voor het binnenlands vervoer. Maar als er verder niemand een vergunning aanvraagt, dan blijven andere operatoren wel afhankelijk van de NMBS voor het vervoer van hun treinen door België. Dat geldt b.v. voor DB NachtZug (nachttrein Parijs - Brussel - Hamburg/Berlijn), DB (ICE naar Brussel) en TTC (vakantietreinen).
Volgens mij zijn het sinds december alleen nog maar Duitsers...Steven schreef:van de bestuurders voor ICE zijn enkel de thalys bestuurders van luik opgeleid, thalys bestuurders van brussel zuid rijden nooit verder dan luik en kennen de ICE niet als materieel op zich, niemand in brussel, ook niet van de instructeurs is technisch op de hoogte om deze stellen in of buiten dienst te stellen of deze te verplaatsen.
de 3 ICE treinen die tot brussel komen zijn dus ofwel duitse bestuurders ofwel luikse.
na wat opzoekwerk het volgende gevondenNils schreef:Volgens mij zijn het sinds december alleen nog maar Duitsers...Steven schreef:van de bestuurders voor ICE zijn enkel de thalys bestuurders van luik opgeleid, thalys bestuurders van brussel zuid rijden nooit verder dan luik en kennen de ICE niet als materieel op zich, niemand in brussel, ook niet van de instructeurs is technisch op de hoogte om deze stellen in of buiten dienst te stellen of deze te verplaatsen.
de 3 ICE treinen die tot brussel komen zijn dus ofwel duitse bestuurders ofwel luikse.