Pagina 4 van 4
Geplaatst: 02 dec 2007, 20:35
door Steven
tja maar de belg geeft aan zoveel dingen geld via belastingen. de spoorwegen krijgen daarvan 230€ per belg en wat met de rest van ons belastingsgeld? dat stel ik evengoed in vraag hoor. slechte wegen zijn hier evengoed, files overal. we betalen ons blauw aan verkeersbelastingen, brandstoftaxen en nog zijn onze wegen een ramp. dan mag ik daarvoor ook meer gaan eisen, zelfs meer als van de spoorwegen aangezien ze voor die openbare wegen nog mogelijk meer geld krijgen per belg als voor de spoorwegen.
Geplaatst: 02 dec 2007, 21:11
door Miljaarde
K V B schreef:groentje schreef:De besteding binnen de NMBS zou zeker beter kunnen worden georganiseerd, als ze eens een hoop van die bureau's in de Frankrijkstraat en elders niet meer zouden moeten vullen...
Ik herinner mij nog hoe in de jaren 80 en 90 de vakbonden enkel een vermindering van het effectief van de NMBS wilden bespreken als dat lineair over alle functies ging. Op die manier kan je inderdaad niks doen aan het feit dat de NMBS teveel raamambtenaren en te weinig treinbestuurders heeft.
Niettemin is De Croo voor mij ook allerminst de man die de spoorwegen nu de les moet lezen. Gewoon een kwestie van geloofwaardigheid...
Ik vindt De Croo helemaal niet ongeloofwaardig. Als je de staatsbijdragen en de geleverde dienst naast elkaar legt, en dat vergelijkt met andere landen komt de NMBS er behoorlijk slecht van af. Men verwijt De Croo dat hij in de jaren 80 teveel geld heeft willen besparen. Maar ik wil toch maar even aanstippen dat:
- In de jaren 80 sukkelde België van het ene gigantische begrotingstekort naar het andere. Mede door dat men ingegreep, de overheidsfinanciën onder controle bracht en die cyclus nu doorbroken is er nu überhaupt geld om in de spoorwegen te investeren.
- Het IC/IR plan van 84 is helemaal niet de "kaalslag" die velen er van maken. Ik heb hier het spoorboekje van 83 liggen, en de lijnen die in 84 gesloten zijn waren slechts goed voor een handjevol treinen.
Decroo is de oorzaak van het huidige personeelstekort, dat weten velen. Ook Vinck heeft de aanwervingen enkele jaren stilgelegd, dus die heeft ook boter op het hoofd wat mij betreft
Net als jij, KVB, ijveren wij voor een hoger loon, dat recht hebben wij nu eenmaal. Dat de nmbs nu toevallig een overheidsbedrijf is, heeft daar niks mee te maken. Het is dankzij de dagelijkse inzet van het personeel dat er vanaf dit jaar winst zal gemaakt worden en door ons jarenlang geduld en ongeduld. Het is NIET dankzij Decroo en al helemaal niet dankzij het onder controle brengen van de overheidsfinancien. Je herinnert je toch ook wel dat enkele jaren terug er bijna een tekort ging zijn op de begroting door de overname van de historische schuld van de nmbs? Maw tot op dat moment was de nmbs een last voor de overheid. Nu men eindelijk eens winst gaat maken, verdient voor mij de overheid zelf en het personeel er de vruchten van te plukken: De overheid heeft er jarenlang geld in gepompt en het personeel heeft het concrete werk geleverd (met vallen en opstaan, ok, want zelfs wij

zijn niet perfect, al scheelt het zeker bij mezelf niet zo heel erg veel eigenlijk.

Geplaatst: 02 dec 2007, 21:18
door groentje
De Croo is voor mij ongeloofwaardig omwille van de manier waarop hij de besparingen heeft doorgedreven. Sorry, maar zijn 'besparingen' hebben de Maatschappij handen vol geld gekost. De Croo is geen expert wat openbaar vervoer betreft, ondanks zijn ministerportefeuille een goede 20 jaar geleden. De besparingen waren er met de botte bijl, en verre van altijd even geslaagd of afgewogen.
Akkoord, een aantal lijnen en stopplaatsen waren jarenlang doodgeknepen, en het verschil tussen open en dicht maakte amper een verschil. Maar de cijfers waarmee de sluitingen werden goedgekeurd, waren gemanipuleerd (alsof elke stoptrein bestond uit een zware dieselloc en 3 M3-tjes), en de gevolgen niet goed doorgerekend. In plaats van te besparen op de wijze van uitbating, op de overhead, werd er gewoon lineair bespaard. En zelfs dat niet helemaal, er waren diensten waar men niets zit te doen, en andere waar de werklast niet meer te dragen is...
Maar wat je zegt klopt wel gedeeltelijk. De NMBS heeft teveel personeelsleden nodig (waarvan vooral bureaucraten) om eenzelfde dienstverlening te leveren. Op een dag zal zich dat wreken.
Dat de vakbonden vaak meer inzaten over de mannen in de Frankrijkstraat dan over de technici die zich bezighielden met het laten rijden van treinen, dat heb ik al vaker gedacht. Iets wat ik hen ook kwalijk neem, en waardoor ik nog steeds geen vakbondslid ben.
Geplaatst: 02 dec 2007, 21:18
door Miljaarde
Steven schreef:tja maar de belg geeft aan zoveel dingen geld via belastingen. de spoorwegen krijgen daarvan 230€ per belg en wat met de rest van ons belastingsgeld? dat stel ik evengoed in vraag hoor. slechte wegen zijn hier evengoed, files overal. we betalen ons blauw aan verkeersbelastingen, brandstoftaxen en nog zijn onze wegen een ramp. dan mag ik daarvoor ook meer gaan eisen, zelfs meer als van de spoorwegen aangezien ze voor die openbare wegen nog mogelijk meer geld krijgen per belg als voor de spoorwegen.
100 procent correct gezegd! Het argument dat de NMBS de staat geld kost zal nu hopelijk verminderen in kracht als er winst kan voorgelegd worden. Helaas zal dan de privatiserings mania weer opleven want ja, we gaan de staat er toch niet laten aan verdienen zeker? (ironisch)
Geplaatst: 02 dec 2007, 21:21
door groentje
Steven schreef:tja maar de belg geeft aan zoveel dingen geld via belastingen. de spoorwegen krijgen daarvan 230€ per belg en wat met de rest van ons belastingsgeld? dat stel ik evengoed in vraag hoor. slechte wegen zijn hier evengoed, files overal. we betalen ons blauw aan verkeersbelastingen, brandstoftaxen en nog zijn onze wegen een ramp. dan mag ik daarvoor ook meer gaan eisen, zelfs meer als van de spoorwegen aangezien ze voor die openbare wegen nog mogelijk meer geld krijgen per belg als voor de spoorwegen.
Yep. Ondanks de verbeteringen is hier nog veel werk. En mag de 'return' op verkeersbelastingen ook wel wat hoger. Het is geen of/of-verhaal, hé?
Geplaatst: 03 dec 2007, 00:36
door K V B
Miljaarde schreef:
Net als jij, KVB, ijveren wij voor een hoger loon, dat recht hebben wij nu eenmaal.
Ik vind helemaal niet dat ik recht heb op een loon dat vanzelf hoger wordt. Ik hou mij daar eingelijk zelfs helemaal niet mee bezig. Wel erger ik mij vaak aan personen die vinden dat ze recht hebben op een hoger deel van wat
ik verdient heb.
Het is NIET dankzij Decroo en al helemaal niet dankzij het onder controle brengen van de overheidsfinancien. Je herinnert je toch ook wel dat enkele jaren terug er bijna een tekort ging zijn op de begroting door de overname van de historische schuld van de nmbs? Maw tot op dat moment was de nmbs een last voor de overheid.
De NMBS is not steeds een "last" voor de begroting. De dotatie voor het reizigersverkeer alleen is al meer dan 800 miljoen. Op een omzet van 1,2 miljard in het binnelandse treinverkeer kan dat tellen... En dat de overheid dat kan betalen is wel degelijk voor een deel aan de begrotingsdiscipline van de verschillende regeringen Martens te danken.
Als de overheid zoveel geld geeft, mag daar dan wat tegenoverstaan AUB?
Geplaatst: 03 dec 2007, 00:46
door Miljaarde
K V B schreef:Miljaarde schreef:
Net als jij, KVB, ijveren wij voor een hoger loon, dat recht hebben wij nu eenmaal.
Ik vind helemaal niet dat ik recht heb op een loon dat vanzelf hoger wordt. Ik hou mij daar eingelijk zelfs helemaal niet mee bezig. Wel erger ik mij vaak aan personen die vinden dat ze recht hebben op een hoger deel van wat
ik verdient heb.
Je hebt recht op uw mening KVB, maar je zult ons nooit kunnen beletten dat wij ons organiseren om onszelf te verbeteren. De situatie is wat ze is, en Erger je nie teveel, dat is het allemaal niet waard, wat moet gebeuren, zal gebeuren. Met of zonder KVB...
Het is NIET dankzij Decroo en al helemaal niet dankzij het onder controle brengen van de overheidsfinancien. Je herinnert je toch ook wel dat enkele jaren terug er bijna een tekort ging zijn op de begroting door de overname van de historische schuld van de nmbs? Maw tot op dat moment was de nmbs een last voor de overheid.
De NMBS is not steeds een "last" voor de begroting. De dotatie voor het reizigersverkeer alleen is al meer dan 800 miljoen. Op een omzet van 1,2 miljard in het binnelandse treinverkeer kan dat tellen... En dat de overheid dat kan betalen is wel degelijk voor een deel aan de begrotingsdiscipline van de verschillende regeringen Martens te danken.
Als de overheid zoveel geld geeft, mag daar dan wat tegenoverstaan AUB?
Tegenover die 'last' staat natuurlijk wel een meer dan degelijke dienstverlening, zeker als je het bekijkt in functie van de ons omringende landen. Het kan altijd beter , das waar, maar dan dien je het personeel aan uw kant te krijgen. Voor de rest heb ik geen zin in boekhoudkundige discussies. Men bericht dat er winst komt (verschillende bronnen bevstigen dit toch) en ik ben daar erg blij om... en had het zelfs verwacht , lees mijn postenhistoriek er maar eens op na, als je daar uw dure tijd aan wilt verspillen tenminste...
Voor de rest hou ik van rauwe punkmuziek...
groetjes
Geplaatst: 03 dec 2007, 08:09
door Steven
tja er is een oplossing, verminder het belastingsaandeel en verhoog de ticketprijs. dan krijg je de situatie zoals in zwitserland het geval is. maar of de gemiddelde belg daar al klaar voor is, is een andere zaak.
Geplaatst: 03 dec 2007, 18:14
door K V B
Steven schreef:tja er is een oplossing, verminder het belastingsaandeel en verhoog de ticketprijs. dan krijg je de situatie zoals in zwitserland het geval is. maar of de gemiddelde belg daar al klaar voor is, is een andere zaak.
De ticketprijs verhogen mag geen taboe zijn. Alle vormen van vervoer zijn eigenlijk te goedkoop in België.
Eigenlijk zou de NMBS juist daar waar ze een bovengemiddelde dienst levert de ticketprijs gerust mogen verhogen. Als de NMBS een paar euro meer zou mogen vragen voor treinen Hasselt - Brussel via de boog van Nossegem dan denk ik dat je daar rap meer treinen over zou zien.
Geplaatst: 03 dec 2007, 19:34
door dentheo
Miljaarde schreef:n.
100 procent correct gezegd! Het argument dat de NMBS de staat geld kost zal nu hopelijk verminderen in kracht als er winst kan voorgelegd worden. Helaas zal dan de privatiserings mania weer opleven want ja, we gaan de staat er toch niet laten aan verdienen zeker? (ironisch)[/quote]
Nee want die winst is onze belasting......
Die winst dat is toch wegens boekhoud kundige truukjes.. ze hebben NERGENS gezegd wegens efficient werken.
Even SP bellen is toch genoeg om winst te maken.....