Pagina 4 van 23
Geplaatst: 13 sep 2007, 22:46
door Shrek
dat ms96 er niet mocht komen was waarschijnlijk door hun draaistroommotoren die vervuiling van signalen geven. in heel belgië zijn ondertussen de lijnen daaraan aangepast, misschien hebben de nederlanders dat op hun grensbaanvakken ook gedaan he

Geplaatst: 13 sep 2007, 23:39
door FLV-FGSP
Shrek schreef:dat ms96 er niet mocht komen was waarschijnlijk door hun draaistroommotoren die vervuiling van signalen geven. in heel belgië zijn ondertussen de lijnen daaraan aangepast, misschien hebben de nederlanders dat op hun grensbaanvakken ook gedaan he

Nee, de MS96'en staan zo afgeregeld dat ze platvallen bij minder dan 2000V op de bovenleiding.
Geplaatst: 13 sep 2007, 23:58
door msts.be
FLV-FGSP schreef:Nee, de MS96'en staan zo afgeregeld dat ze platvallen bij minder dan 2000V op de bovenleiding.
Wat hebben ze dan bij de 13'en die naar Maastricht rijden gedaan ? Of hadden die die beperking niet ?
Geplaatst: 14 sep 2007, 12:41
door super1500
rvdborgt schreef: Hoe zijn die dan tot 1998 naar Maastricht gereden?
That is the question...
zowel voor AM80 als AM96.
Geplaatst: 14 sep 2007, 12:59
door super1500
Trainspotterke schreef:Wover schreef:Het beste zou zijn dat ze een nieuwe IR verbinding Antwerpen - Lier - Heist od Berg - Aarschot - Leuven - Tienen - Landen - Luik zouden inleggen. Dat dan als alternatief aan de nieuwe verbinding die men via Nekkerspoel wil laten rijden. Eventueel kunnen ze hem aan kant Antwerpen verlengen tot Essen/Roosendaal en aan kant Luik tot Eupen of Aachen of Maastricht.
Ik denk dat het zinloos is om twee snelle verbindingen te creëren tussen Antwerpen en Leuven, wetende dat het traject over Mechelen-Nekkerspoel toch de snelste zal zijn.
vraag is wat wil men bereiken: een snelle verbinding, waarbij het aantal passagiers ondergeschikt is aan de reistijd; of een snelle verbinding waarbij de reistijd ondergeschikt is aan de rendabiliteit(aantal vervoerde reizigers)?
in het eerste geval: is het traject via Mechelen Nekkerspoel het beste, evenwel ZONDER halt te houden in Mechelen Nekkerspoel.
In het andere geval is het traject via Aarschot Heist-op-den-Berg Lier veruit de beste keuze.
het verschil in reistijd voor een reis Leuven Antwerpen bedraagd hoe dan ook hooguit 5 minuten.
Geplaatst: 14 sep 2007, 20:15
door Myesxe
Ik durf zelfs een optimistischere prognose te maken voor de reistijd Antwerpen - Leuven via Mechelen Nekkerspoel:
Antwerpen-Berchem tot Mechelen Nekkerspoel: 12 min (=huidige reistijd)
Omdat de trein via L27 moet, neem ik ruim gezien 14 min.
Mechelen-Nekkerspoel tot Leuven: 18 min
Totaal kom je dan op 32 min van Antwerpen naar Leuven. Een recordtijd die absoluut niet te evenaren is met de auto!
Bovendien ligt het station Mechelen-Nekkerspoel niet verder verwijderd van het centrum dan het hoofdstation Mechelen. Als De Lijn meewerkt en een aansluitende busdienst voorziet, kan het zeer interessant worden...
Geplaatst: 15 sep 2007, 00:09
door Shrek
Myesxe schreef:
Totaal kom je dan op 32 min van Antwerpen naar Leuven. Een recordtijd die absoluut niet te evenaren is met de auto!
Bovendien ligt het station Mechelen-Nekkerspoel niet verder verwijderd van het centrum dan het hoofdstation Mechelen. Als De Lijn meewerkt en een aansluitende busdienst voorziet, kan het zeer interessant worden...
mechelen-nekkerspoel ligt zelfs dichter tegen het centrum dan mechelen zelf
veel stadsbussen stoppen al in nekkerspoel en er zijn indien nodig exellente verbindingen naar mechelen-station (elk kwartier een trein, elke 10 minuten een bus)
alleen het station van nekkerspoel zelf mag best wat beter aangekleed worden (elektronische displays, opkuisen van perron 6, loketjes langer open,...)
voor de rest zeker een verbinding met potentieel

Geplaatst: 24 sep 2007, 23:02
door Elgar
Ondertussen is de site van de bttb een beetje aangepast.
Zo blijft er dan toch maar één stoptrein per uur rijden tussen Leuven en Mechelen.
Van de IR-a blijft alleen nog het traject Sint-Niklaas - Mechelen - Leuven over, die tussen Mechelen en leuven als stoptrein zal rijden.
Antwerpen - Mechelen - Leuven wordt dan IC-Q.
De IR-f zal niet meer verder rijden als stoptrein tussen Mechelen en Leuven.
Op
http://www.bttb.be staan ook de uren van de nieuwe IC-Q: Antwerpen (v. 05) - Mechelen - Leuven (a .55), blijkbaar zal deze er
7 minuten langer over doen dan de huidige situatie met koppellen van de IR-a!
Hopelijk wordt dit niet de werkelijke dienstregeling... een IC die er langer zal over doen dan een IR... triestig.
http://www.bttb.be/drgl2008.htm
Geplaatst: 25 sep 2007, 12:36
door HLE 2302
dan hebben ze weer es matrieel te kort
efin,
zo veel te beter, ik woon toch niet in die streek
2302
Geplaatst: 25 sep 2007, 14:03
door Shrek
altijd dat materiaaltekort, dat ze nu is snel die gen-stellen bestellen

Geplaatst: 25 sep 2007, 20:45
door mirax
Elgar schreef:
Op
http://www.bttb.be staan ook de uren van de nieuwe IC-Q: Antwerpen (v. 05) - Mechelen - Leuven (a .55), blijkbaar zal deze er
7 minuten langer over doen dan de huidige situatie met koppellen van de IR-a!
Hopelijk wordt dit niet de werkelijke dienstregeling... een IC die er langer zal over doen dan een IR... triestig.
gaat die stoppen in mechelen? Niet via de bocht aan nekkerspoel? Dan moet die ook omkeren te mechelen zoals de IR a nu.. Wat is dan precies de vooruitgang voor de reiziger? Al 4 jaar reis ik op die lijn antwerpen - leuven, en zeker in de week vind ik het nog net aanvaardbaar qua snelheid, maar als ze dit gaan doorvoeren...
Geplaatst: 25 sep 2007, 20:48
door Trainspotterke
Wel, kwestie van wat spoortjes te ontroesten daar!
Dat spaart ontroestingsritten uit.

Geplaatst: 25 sep 2007, 21:30
door Shrek
Trainspotterke schreef:Wel, kwestie van wat spoortjes te ontroesten daar!
Dat spaart ontroestingsritten uit.

in mechelen worden alle sporen genoeg gebruikt hoor

alleen perron 6 van nekkerspoel (waar de treinen naar leuven dan zouden stoppen) ligt er nogal belabberd bij

Geplaatst: 26 sep 2007, 00:26
door Bartjedj
Dat omdat daar vooral cargo passeert. Veel reizigerstreinen passeren er daar niet. Dat perron is trouwens niet toegankelijk door een poort beneden aan de trappen.
Greetz
BDJ
Geplaatst: 27 sep 2007, 16:01
door Gregske
Vraagje over L 15:
Komt er een uurdienstregeling Hasselt-Mol in het weekend? Het is eigenlijk geen goede verbinding daar m.i.
Zou men L 15 kunnen elektrificeren, want de dieseltjes zijn ook niet geheel veilig te noemen in Geel?
Zouden Mol, Geel, Olen, Herentals en Lier geen halfuurdienstregeling kunnen krijgen? Dat kan door de ontkoppeling cq. koppeling in Mol te laten voor wat ze is. Zo zou men een trein Neerpelt-Lier-Mechelen-... kunnen inleggen op het uur. Een andere trein Hasselt-Mol-Lier-Antwerpen(-...) zou dan in halfuurcadans tussen Mol en Lier kunnen rijden.
Als men het dan nog gedaan kan krijgen dat de IC Brussel-Turnhout en IR Antwerpen-Turnhout correct worden ingepast, zou men dus twee treinen per uur Turnhout-Brussel, Mol-Brussel, Turnhout-Antwerpen en Mol-Antwerpen maken waarvan telkens één met en één zonder overstap.
Realistisch?