Pagina 4 van 4
Geplaatst: 21 nov 2007, 08:13
door pietmol
pietje schreef:trouwens, de meesten vergeten hier voor het gemak even het grote voordeel van de M5, namelijk dat je anders waarschijnlijk moest rechtstaan
deze capaciteitswinst geldt wel niet voor reizigers 1ste klasse.
1x M5-A = 118 zitplaatsen;
1x M4-A + 1x M4-ADx = 120 zitplaatsen
4x am-80= 132 zitplaatsen 1ste klasse
Geplaatst: 21 nov 2007, 08:32
door carlos
pietmol schreef:pietje schreef:trouwens, de meesten vergeten hier voor het gemak even het grote voordeel van de M5, namelijk dat je anders waarschijnlijk moest rechtstaan
deze capaciteitswinst geldt wel niet voor reizigers 1ste klasse.
1x M5-A = 118 zitplaatsen;
1x M4-A + 1x M4-ADx = 120 zitplaatsen
4x am-80= 132 zitplaatsen 1ste klasse
dit is inderdaad het punt, met rijtuigen M5 is er geen capaciteitswinst voor reizigers 1ste klasse, maar zij boeten wel in aan comfort (dit verlies aan comfort is enorm eens de bezettingsgraad boven de 50% ligt).
vandaar deklasseer de rijtuigen M5-A tot M5-B en voeg 1 of 2 comfortabele rijtuigen 1ste klasse met eigen omvormer extra toe aan deze trein, zodat de trein 10 of 11 rijtuigen lang wordt.
zowel reizigers 1ste klasse (comfort) als reizigers 2de klasse (extra zitplaatsen in oude M5-A) winnen hierbij...
Geplaatst: 21 nov 2007, 13:36
door pietje
pietmol schreef:
deze capaciteitswinst geldt wel niet voor reizigers 1ste klasse.
1x M5-A = 118 zitplaatsen;
1x M4-A + 1x M4-ADx = 120 zitplaatsen
4x am-80= 132 zitplaatsen 1ste klasse
wat een scheefgetrokken vergelijking:
je vergelijkt 1 rijtuig met 2

Geplaatst: 21 nov 2007, 14:53
door Steven
idd aangezien een dubbeldek rijtuig maar 1,5 keer de capaciteit van een gewoon rijtuig is en dus niet 2 x de capaciteit
Geplaatst: 21 nov 2007, 15:28
door pietmol
pietje schreef:pietmol schreef:
deze capaciteitswinst geldt wel niet voor reizigers 1ste klasse.
1x M5-A = 118 zitplaatsen;
1x M4-A + 1x M4-ADx = 120 zitplaatsen
4x am-80= 132 zitplaatsen 1ste klasse
wat een scheefgetrokken vergelijking:
je vergelijkt 1 rijtuig met 2

in een M5 trein vind je steeds maar 1 rijtuig M5-A, ongeacht de lengte van de trein; in een M4 trein op volle lengte altijd minstens 2 rijtuigen 1ste klasse...
t gaat dus over zitplaatsen 1ste klasse bij een trein op maximale lengte.
Geplaatst: 21 nov 2007, 15:39
door Steven
dan nog kan je niet vergelijken in mijn ogen. je moet rijtuig per rijtuig vergelijken, of een trein vergelijken die in totaal evenveel zitplaatsen heeft en vergelijken wat de verhouding 1ste klasse tweede klasse is. trouwens in sommige treinen met M4 steekt er maar 1 eerste klasserijtuig, is gewoon te zien wat de verbinding is en welke de verwachte opkomst eerste klasse is.
Geplaatst: 22 nov 2007, 12:02
door pietje
pietmol schreef:pietje schreef:pietmol schreef:
deze capaciteitswinst geldt wel niet voor reizigers 1ste klasse.
1x M5-A = 118 zitplaatsen;
1x M4-A + 1x M4-ADx = 120 zitplaatsen
4x am-80= 132 zitplaatsen 1ste klasse
wat een scheefgetrokken vergelijking:
je vergelijkt 1 rijtuig met 2

in een M5 trein vind je steeds maar 1 rijtuig M5-A, ongeacht de lengte van de trein; in een M4 trein op volle lengte altijd minstens 2 rijtuigen 1ste klasse...
t gaat dus over zitplaatsen 1ste klasse bij een trein op maximale lengte.
Je vergeet even voor het gemak dat niet elk station treinen van 12 rijtuigen kan ontvangen, dan is de keuze tussen 8 rijtugen M4 en 8 rijtuigen M5, maar deze discussie leidt volgens mij nergens naartoe dus...