Eenmansbediening op stoptreinen en treinbegeleiders tot bestuurders omscholen?bw494674 schreef: Is het geen tijd om te beginnen denken aan automatische treinbesturingssystemen zoals bvb. in de metro van Lille ?
OVS wil staken
dat heeft de directie al gedaanK V B schreef:Waarom niet gewoon machinisten die op het punt staan om met pensioen te gaan aan aanbod doen om langer te blijven werken.pietmol schreef: vb T-treinen waarom geen gepensioneerde machinisten die een dagje naar zee willen.

je kan niet zomaar elke tbg omvormen tot tb, trouwens in de jaren 80 had de directie het idee dit in te voeren (vandaar de aankoop van de sprinters die hierop voorzien zijn), toch het idee is om onduidelijke (voor mij dan toch) reden niet doorgevoerd geweest.K V B schreef:Eenmansbediening op stoptreinen en treinbegeleiders tot bestuurders omscholen?bw494674 schreef: Is het geen tijd om te beginnen denken aan automatische treinbesturingssystemen zoals bvb. in de metro van Lille ?
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Mischien voor alle duidelijkheid,niemand moet op pensioen gaan op 55 jaar! Niet in België en niet in Frankrijk.Dus zij die om gelijk welke redenen willen verder werken kunnen dat zonder enig probleem.Aan hun om het verschil te maken tussen hun terecht pensioen en hun wedde op dit ogenblik.Elke gezins of loopbaansituatie is anders. Wetende dat je geen dure verplaatsingen niet meer moet doen met de wagen,nachtwerk enz.Maar terecht er moet iets gedaan worden aan de verloning.Steven schreef:je kan niet zomaar elke tbg omvormen tot tb, trouwens in de jaren 80 had de directie het idee dit in te voeren (vandaar de aankoop van de sprinters die hierop voorzien zijn), toch het idee is om onduidelijke (voor mij dan toch) reden niet doorgevoerd geweest.K V B schreef:Eenmansbediening op stoptreinen en treinbegeleiders tot bestuurders omscholen?bw494674 schreef: Is het geen tijd om te beginnen denken aan automatische treinbesturingssystemen zoals bvb. in de metro van Lille ?
Wij werken nu reeks een 40u week hé...Adler schreef:Ik denk dat je dan nog meer stakingen krijgt, men gaat nu reeds staken voor te veel stress.K V B schreef: Als de NMBS nu eens zou aanbieden om terug te gaan naar een 42 uren werkweek (zoals bij de SBB onlangs is overeengekomen) in ruil voor meer loon.
(zou er eerlijk gezegd niks mee inzitten om 42u te gaan werken maar dan wel voor een serieus aangepaste verloning)
Ah, dat wist ik nietK V B schreef:OVS is jaloers op Groot Brittanië waar treinen op kerstdag gewoon niet rijden...
Dit lijkt me gewoon op even een vrije dag pakken.
(Als ik dit zou doen stond ik direct op straat)

Dit heeft dus niets met verlof what so ever te maken !
tsja, geen vakbond op je werk? .....
Alhoewel ??? Enkele jaren geleden hebben we in Belgie het generatiepact gehad... Iedereen "mag" terug langer werken, brugpensioen schuift op..nighttrain schreef: Mischien voor alle duidelijkheid,niemand moet op pensioen gaan op 55 jaar! Niet in België en niet in Frankrijk.Dus zij die om gelijk welke redenen willen verder werken kunnen dat zonder enig probleem.Aan hun om het verschil te maken tussen hun terecht pensioen en hun wedde op dit ogenblik.Elke gezins of loopbaansituatie is anders. Wetende dat je geen dure verplaatsingen niet meer moet doen met de wagen,nachtwerk enz.Maar terecht er moet iets gedaan worden aan de verloning.
Ik geloof niet dat de NMBS meedoet ? Of alleen de machinisten niet ??
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Ik bedoelde, een treinbestuurder MOET niet op pensioen gaan op 55 jaar.Ik ken meerderen die nog doorwerken en die reeds 58j zijn.dentheo schreef:Alhoewel ??? Enkele jaren geleden hebben we in Belgie het generatiepact gehad... Iedereen "mag" terug langer werken, brugpensioen schuift op..nighttrain schreef: Mischien voor alle duidelijkheid,niemand moet op pensioen gaan op 55 jaar! Niet in België en niet in Frankrijk.Dus zij die om gelijk welke redenen willen verder werken kunnen dat zonder enig probleem.Aan hun om het verschil te maken tussen hun terecht pensioen en hun wedde op dit ogenblik.Elke gezins of loopbaansituatie is anders. Wetende dat je geen dure verplaatsingen niet meer moet doen met de wagen,nachtwerk enz.Maar terecht er moet iets gedaan worden aan de verloning.
Ik geloof niet dat de NMBS meedoet ? Of alleen de machinisten niet ??
Historiek: De eenheidswet van 1961 verplichte dat ook de treinbestuurders op 60 met pensioen moesten. Doch in het personneelsstatuut van de NMBS staat dat 55j kan na 30 jaar dienst. Opgelet die 30 jaar heeft te maken met het recht op een volledig pensioen,indien je geen 30 jaar hebt heb je natuurlijk minder,of indien je medisch ben afgekeurd op een bepaald moment(want dan heb je niet meer de wedde van treinbestuurder)...In 1991 werd bij wet bepaald dat dit "gunstregime" om de drie jaar kon verlengd worden via een koninklijk besluit. Hiermee neutraliseerde de regering elke keer de bepaling van de Eenheidswet.
Dat was de situatie tot eind 2002. Maar de regering Verhofstadt I was niet happig dit kb nog eens voor drie jaar te verlengen, want hij wil iedereen langer laten werken met het generatiepact). Het werdt nogmaals verlengd tot eind 2005 denk ik.
Dus het kan maar het moet niet zoals voor iedereen.Ik denk niet dat er pensioenplicht bestaat..
Voor zover ik weet is het nu voor "eeuwig" verlengd, zeer diskreet in de weken dat er in 2005 een grote staking dreigde rond het generatiepact.nighttrain schreef:dentheo schreef: Historiek: De eenheidswet van 1961 verplichte dat ook de treinbestuurders op 60 met pensioen moesten. KNIP
Dat was de situatie tot eind 2002. Maar de regering Verhofstadt I was niet happig dit kb nog eens voor drie jaar te verlengen, want hij wil iedereen langer laten werken met het generatiepact). Het werdt nogmaals verlengd tot eind 2005 denk ik.
Dus het kan maar het moet niet zoals voor iedereen.Ik denk niet dat er pensioenplicht bestaat..
Ik denk dat de machinisten nu de mensen zijn die het jongste op pensioen mogen in Belgie, nadat de mijnwerkers verdwenen zijn.