OVS wil staken

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Bericht door K V B »

bw494674 schreef: Is het geen tijd om te beginnen denken aan automatische treinbesturingssystemen zoals bvb. in de metro van Lille ?
Eenmansbediening op stoptreinen en treinbegeleiders tot bestuurders omscholen?
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:
pietmol schreef: vb T-treinen waarom geen gepensioneerde machinisten die een dagje naar zee willen.
Waarom niet gewoon machinisten die op het punt staan om met pensioen te gaan aan aanbod doen om langer te blijven werken.
dat heeft de directie al gedaan :-) maar dat beseffen er weinig en daar maakt de pers niet echt een verhaal rond
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:
bw494674 schreef: Is het geen tijd om te beginnen denken aan automatische treinbesturingssystemen zoals bvb. in de metro van Lille ?
je kan niet zomaar elke tbg omvormen tot tb, trouwens in de jaren 80 had de directie het idee dit in te voeren (vandaar de aankoop van de sprinters die hierop voorzien zijn), toch het idee is om onduidelijke (voor mij dan toch) reden niet doorgevoerd geweest.
Adler

Bericht door Adler »

K V B schreef: Als de NMBS nu eens zou aanbieden om terug te gaan naar een 42 uren werkweek (zoals bij de SBB onlangs is overeengekomen) in ruil voor meer loon.
Ik denk dat je dan nog meer stakingen krijgt, men gaat nu reeds staken voor te veel stress.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
K V B schreef:
je kan niet zomaar elke tbg omvormen tot tb, trouwens in de jaren 80 had de directie het idee dit in te voeren (vandaar de aankoop van de sprinters die hierop voorzien zijn), toch het idee is om onduidelijke (voor mij dan toch) reden niet doorgevoerd geweest.
Mischien voor alle duidelijkheid,niemand moet op pensioen gaan op 55 jaar! Niet in België en niet in Frankrijk.Dus zij die om gelijk welke redenen willen verder werken kunnen dat zonder enig probleem.Aan hun om het verschil te maken tussen hun terecht pensioen en hun wedde op dit ogenblik.Elke gezins of loopbaansituatie is anders. Wetende dat je geen dure verplaatsingen niet meer moet doen met de wagen,nachtwerk enz.Maar terecht er moet iets gedaan worden aan de verloning.
Speedy

Bericht door Speedy »

Adler schreef:
K V B schreef: Als de NMBS nu eens zou aanbieden om terug te gaan naar een 42 uren werkweek (zoals bij de SBB onlangs is overeengekomen) in ruil voor meer loon.
Ik denk dat je dan nog meer stakingen krijgt, men gaat nu reeds staken voor te veel stress.
Wij werken nu reeks een 40u week hé...
(zou er eerlijk gezegd niks mee inzitten om 42u te gaan werken maar dan wel voor een serieus aangepaste verloning)
Steven

Bericht door Steven »

speedy zover mijn geheugen mij niet in de steek laat werken treinbestuurder op basis van een 38u-week en worden we betaald volgens een 36u-week
K V B

Bericht door K V B »

Speedy schreef: Wij werken nu reeks een 40u week hé...
(zou er eerlijk gezegd niks mee inzitten om 42u te gaan werken maar dan wel voor een serieus aangepaste verloning)
Aangepaste beloning ben ik voor. (Een SBB machinist verdient zo rond de 60000 Euro per jaar...)
Steven

Bericht door Steven »

is dat iemand die start of einde loopbaan met die 60.0000€
Mechanik

Bericht door Mechanik »

K V B schreef:OVS is jaloers op Groot Brittanië waar treinen op kerstdag gewoon niet rijden...
Dit lijkt me gewoon op even een vrije dag pakken.
(Als ik dit zou doen stond ik direct op straat)
Ah, dat wist ik niet :-) wel dat in NL alle OV, waar er veel meer mensen diet medium gebruiken, stopt om het personeel toch de kans te geven dan thuis te zijn.
Dit heeft dus niets met verlof what so ever te maken !
tsja, geen vakbond op je werk? .....
dentheo

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef: Mischien voor alle duidelijkheid,niemand moet op pensioen gaan op 55 jaar! Niet in België en niet in Frankrijk.Dus zij die om gelijk welke redenen willen verder werken kunnen dat zonder enig probleem.Aan hun om het verschil te maken tussen hun terecht pensioen en hun wedde op dit ogenblik.Elke gezins of loopbaansituatie is anders. Wetende dat je geen dure verplaatsingen niet meer moet doen met de wagen,nachtwerk enz.Maar terecht er moet iets gedaan worden aan de verloning.
Alhoewel ??? Enkele jaren geleden hebben we in Belgie het generatiepact gehad... Iedereen "mag" terug langer werken, brugpensioen schuift op..

Ik geloof niet dat de NMBS meedoet ? Of alleen de machinisten niet ??
nighttrain

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
nighttrain schreef: Mischien voor alle duidelijkheid,niemand moet op pensioen gaan op 55 jaar! Niet in België en niet in Frankrijk.Dus zij die om gelijk welke redenen willen verder werken kunnen dat zonder enig probleem.Aan hun om het verschil te maken tussen hun terecht pensioen en hun wedde op dit ogenblik.Elke gezins of loopbaansituatie is anders. Wetende dat je geen dure verplaatsingen niet meer moet doen met de wagen,nachtwerk enz.Maar terecht er moet iets gedaan worden aan de verloning.
Alhoewel ??? Enkele jaren geleden hebben we in Belgie het generatiepact gehad... Iedereen "mag" terug langer werken, brugpensioen schuift op..

Ik geloof niet dat de NMBS meedoet ? Of alleen de machinisten niet ??
Ik bedoelde, een treinbestuurder MOET niet op pensioen gaan op 55 jaar.Ik ken meerderen die nog doorwerken en die reeds 58j zijn.
Historiek: De eenheidswet van 1961 verplichte dat ook de treinbestuurders op 60 met pensioen moesten. Doch in het personneelsstatuut van de NMBS staat dat 55j kan na 30 jaar dienst. Opgelet die 30 jaar heeft te maken met het recht op een volledig pensioen,indien je geen 30 jaar hebt heb je natuurlijk minder,of indien je medisch ben afgekeurd op een bepaald moment(want dan heb je niet meer de wedde van treinbestuurder)...In 1991 werd bij wet bepaald dat dit "gunstregime" om de drie jaar kon verlengd worden via een koninklijk besluit. Hiermee neutraliseerde de regering elke keer de bepaling van de Eenheidswet.

Dat was de situatie tot eind 2002. Maar de regering Verhofstadt I was niet happig dit kb nog eens voor drie jaar te verlengen, want hij wil iedereen langer laten werken met het generatiepact). Het werdt nogmaals verlengd tot eind 2005 denk ik.
Dus het kan maar het moet niet zoals voor iedereen.Ik denk niet dat er pensioenplicht bestaat..
Steven

Bericht door Steven »

is volledig juist nighttrain
dentheo

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:
dentheo schreef: Historiek: De eenheidswet van 1961 verplichte dat ook de treinbestuurders op 60 met pensioen moesten. KNIP

Dat was de situatie tot eind 2002. Maar de regering Verhofstadt I was niet happig dit kb nog eens voor drie jaar te verlengen, want hij wil iedereen langer laten werken met het generatiepact). Het werdt nogmaals verlengd tot eind 2005 denk ik.
Dus het kan maar het moet niet zoals voor iedereen.Ik denk niet dat er pensioenplicht bestaat..
Voor zover ik weet is het nu voor "eeuwig" verlengd, zeer diskreet in de weken dat er in 2005 een grote staking dreigde rond het generatiepact.
Ik denk dat de machinisten nu de mensen zijn die het jongste op pensioen mogen in Belgie, nadat de mijnwerkers verdwenen zijn.
Speedy

Bericht door Speedy »

Steven schreef:speedy zover mijn geheugen mij niet in de steek laat werken treinbestuurder op basis van een 38u-week en worden we betaald volgens een 36u-week
Jah...was blijkbaar nie goe wakker...is inderdaad 38u/week en betaald volgens 36u. (maar met 13 KD's)
Plaats reactie