KB schreef:Adler schreef:Bartjedj schreef:De infrastructuur zal wel in dienst komen.
Binnen 10 jaar ?
Zo iets zou in elk ander land totaal onaanvaardbaar zijn.
Er zijn wel meer landen met zulke problemen, zelfs het Nederland met zijn
goede bestuur ...
Ik ken geen enkel ander Europees project dat 8 miljard euro heeft gekost en dat jaren na de voltooiing er nog steeds ongebruikt bijligt.
En alle schuld nu aan Nederland geven vind ik ook nogal goedkoop.
Ik las gisteren nog dat er vanaf volgende week op de Betuweroute 180 treinen per week gaan rijden ipv 80 nu, en eind 2008 driehonderd treinen per week en in 2010 zeshonderd. Nederland kan dus wel degelijk grote projecten bouwen en deze lijn is ook uitgerust met ETCS !
Met de HSL-lijn Antwerpen-Amsterdam gaat reeds van bij de planning van alles verkeerd.
Eerst heeft men jaren geruzied over het te volgen traject. Als men het daar eindelijk over eens was, was er geruzie over waar men die trein overal ging laten stoppen. Daarna was er ruzie omdat de NMBS bij de berekening van de rijtijd blijkbaar 10 minuten 'vergeten' was tussen Brussel en Antwerpen.
En dan is er die historie over die ETCS. Nederland, die blijkbaar de besluiteloosheid van de NMBS beu was, koos een andere versie dan Belgie, die nadien niet compatibel bleek te zijn met alle gevolgen vandien.
En dan de treinen, oh ja die moeten we ook nog hebben. Iemand kwam dan op het lumineuze ( of was het lucratieve ? ) idee om die te gaan bestellen bij AnsaldoBreda. Als je weet dat zowel Siemens als Alstom minstens 10 jaar nodig hebben gehad om met prototypes te experimenteren, vooraleer de ICE resp. TGV klaar was voor productie, dan is het toch waanzinnig te denken dat een firma zoals AnsaldoBreda, die al een slechte reputatie heeft met gewone treinen, op een paar jaar een volledig nieuwe HST kan ontwerpen zonder zelfs maar een prototype te bouwen.
Het eerste stel wordt na jaren vertraging nu in Tsjechie getest. Deze testen zijn geen testen van ETCS maar van de electromechanische uitrusting van de trein. Als al die problemen zijn opgelost, wat nog maanden kan duren, begint het pas goed, want dan moet men de ETCS gaan testen.
Het zou me dus helemaal niet verwonderen als er binnen 5 jaar nog geen V250 op die lijn rijdt.
Men kan Nederland in elk geval niet verwijten dat men geen aandacht aan de problemen geeft. De Tweede Kamer vraagt geregeld aan de minister zogenaamde Voortgangsrapportages, we zitten inmiddels aan nummer 22. Als je die leest word je niet goed van alle problemen die er nog zijn.
In Belgie daarentegen zwijgen zowel de NMBS-groep, de ministers als het parlement in alle talen over dit schandaal van 8 miljard en weten van niets.
I know nothing....
Ik las trouwens nog iets merkwaardig op de website van HSL-Zuid:
Op weer een later moment worden de nieuwe treinen ingezet die door de vervoerder (NS Hispeed) bij de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda zijn besteld. Deze treinen worden voornamelijk ingezet voor het binnenlands vervoer.
Betekent dat dat de NMBS die rommel niet meer moet hebben? Dat is in elk geval weer iets nieuw dan.