opleiding onderstationschef

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Steven

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Steven »

de holding is het moederbedrijf dat het merendeel van het personeel voorziet voor zowel infrabel als nmbs. deze structuur diende er voor te zorgen dat alle medewerkers van de oude nmbs in hetzelfde statuut konden blijven werken
Juventino

Bericht door Juventino »

Ongelofelijk als ik hier sommige postings lees. Sommige mensen slagen in een examen voor onderstationschef en dat mag al op de Traffic Control werken!!!

Toen ik ben geslaagd als onderstationschef moest ik door m'n plaatselijke opleiding geraken wat gelukt is. Toen ik was geslaagd mocht ik een jaar als seingever werken in Brussel-Zuid!!! Na een jaar hebben ze mij effectief als onderstationschef ingeschakeld op een blokpost! Toen ik eerste-onderstationschef ben geworden heb ik gevraagd om op de Traffic Control te mogen beginnen, maar dat mocht niet!!! Ik ben oa. in het bezit van een Selor Niveau 1 Duits attest, en een selor Niveau 1 Frans attest. Dus ik beheers de drie officiële landstalen perfect. Maar blijkbaar mocht ik niet naar de Traffic Control komen.

Dus in feite heeft heel wat nieuw volk dat op de Traffic Control werkt nog nooit echt op een blokpost gezeten. Het treinverkeer wordt eigenlijk in de gaten gehouden door kiekens die nog geen enkele ervaring hebben opgedaan op een blokpost. Dus nog nooit werken, nooit een treintje hebben getrokken .. Schrijnend echt schrijnend!!

Wat ben ik blij dat ik administratief-secretaris ben geworden en de beweging definitief heb verplaten. Door zulke kiekens op de Traffic Control gaan er nog ongelukken gebeuren geloof me.
markske

Bericht door markske »

Dank u dank u :D :D :D .

Van een kieken :twisted: :twisted: :mrgreen:
Steven

Bericht door Steven »

markske schreef:Dank u dank u :D :D :D .

Van een kieken :twisted: :twisted: :mrgreen:
je kan hem geen ongelijk geven, het is uw fout niet da ze u eerst niet de nodige ervaring laten opdoen zoals het moet natuurlijk.
markske

Bericht door markske »

Eerlijk gezegd denk ik dat we daar nu met meer dan 50 man zitten zonder een voorafgaande ervaring er zijn er dan nog die misschien 1 of 2 jaar ervaring hebben.
Toch niet te vergeten dat we steeds met een dienstleider zitten die wel al minimum 10 jaar ervaring heeft op de verkeersleiding (10 tot 30 jaar) en die steeds een oogje in het zeil houden.
Steven

Bericht door Steven »

markske schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat we daar nu met meer dan 50 man zitten zonder een voorafgaande ervaring er zijn er dan nog die misschien 1 of 2 jaar ervaring hebben.
Toch niet te vergeten dat we steeds met een dienstleider zitten die wel al minimum 10 jaar ervaring heeft op de verkeersleiding (10 tot 30 jaar) en die steeds een oogje in het zeil houden.
dat hoor je me niet tegenspreken, maar je kan toch moeilijk verwachten dat deze mensen elke handeling van alle personen onder hem gaat controleren, dan maak je die mens zot vrees ik ;-)
Juventino

Bericht door Juventino »

Iemand die nog nooit op een blokpost heeft gezeten hoort niet thuis op Traffic Control.
markske

Bericht door markske »

Twijfelen jullie allemaal zo aan de opleiding die ze geven in TC.
Een treinbestuurder die uit zijn opleiding komt rijdt toch ook met veel mensenlevens zonder enige ervaring buiten deze van de opleiding.
Indien wij een verkeerde beslissing nemen zal een trein vertraging maken en kan het klachten regenen maar daar zal niemand van dood gaan, indien een bestuurder door het rood rijdt kan er van alles gebeuren . Er zijn natuurlijk nog de gevallen van de bovenleiding de overwegen in groot alarm en verdachte personen langs het spoor maar daar wordt steeds zeer voorzichtig mee om gegaan. Men kan natuurlijk nooit geen vergissingen uitsluiten maar deze kan zowel door een ervaren persoon (gewenning) als door een beginner begaan worden. Vergissingen gebeuren zowel door bestuurders, seingevers als onderstationcheffen ... maar we doen allen ons best om ze te voorkomen. Wat betreft TC heb ik het gevoel dat elke reden goed is om op onze kap te zitten wij doen ook maar ons werk naar goed vermogen. Collegialiteit binnen de spoorwegen is groot maar niet als het over TC gaat dat tennis clubje met zijn onbekwame personeelsleden :shock: . Ook niet te vergeten dat ik wel niet de vragende partij was om naar TC te gaan dit is in mijn plaats door anderen beslist misschien wel omdat ze zagen dat ik zeer gemotiveerd ben. Mijn reglementering ligt nooit niet veraf (in mijn vrije tijd bedoel ik wel).
Steven

Bericht door Steven »

het gaat hem vooral om het nemen van logische beslissingen. verkeerde beslissingen wil ik ze niet noemen. door dat je eerst op een gewoon seinhuis hebt gezeten zal je beter inzien waarom een bepaalde beslissing een bepaalde effect heeft. zoniet kan je ettelijke malen die beslissing maken zonder in te zien wat de neveneffecten zijn van die zelfde beslissing. want het is vooral het ZIEN dat jullie ontbreekt, een pc scherm is niet hetzelfde als een reële ervaring voor je eigen ogen. Beseffen hoe lang een trein effectief tussen punt a en b onderweg is ervaar je totaal anders. Wij als treinbestuurders ervaren zelf rijden ook anders dan meerijden. zeker als je tussen het volk zit. bij ons gaat het dan om tijdsbesef. als ik zelf met een trein aan het rijden ben gaat de tijd veel sneller vooruit dan als passagier. is dus voornamelijk een beeld krijgen dat je moet doen. Door dat je op TC grotere beslissingen moeten nemen dan op een seinhuis is het gewoonweg superhandig om de ervaring die je daar kan opdoen mee te pakken naar TC. Een treinbestuurder begint daarom in mijn ogen ook best op de rangeerdienst, al was het maar om de ervaring te kennen van met een bijna niet geremde trein te rijden. (bij rangeringen remt men meestal maar een klein deel van de trein). dit soort ervaringen om dan verder op te bouwen is vrij belangrijk vind ik persoonlijk. ik vind het dan ook jammer dat belgie op dat vlak het duitse systeem niet kent, elke bestuurder eerst verplicht rangeerdienst laten te doen.

voor verkeersleiding of TC kan ik dus ook enkel dat zeggen en dus best ook eesrt ervaring opdoen op een seinhuis en dan de rest.
Insane

Bericht door Insane »

DD schreef:Juventino moet hier niet de onnozele gaan uihangen, wat zou hij gedaan hebben indien hij als nieuw "kieken" direct naar Traffic Control moest; Sorry, jongens, ik wil hier niet als nieuweling op TC gaan werken, geef me mijn ontslag maar!

Alsof de stations trouwens alles beter kunnen, meestal weten ze zelf van toeten of blazen als er iets mis is met één van hun treinen. Ze interesseren zich alleen in hun eigen station en de rest kan de pot op! En als je iets vraagt hebben ze totaal geen informatie en denken ze dat wij maar alles moeten weten. Ze beseffen niet dat wij wel wat meer lijnen in de gaten moeten houden dan hun eigen o zo belangrijke station!
En om dan maar te zwijgen van het wettigen van vertragingen, daar kunnen jullie al helemaal nul de botten van, op TC moeten we de hele tijd zitten corrigeren en dan leren jullie het nog niet.

Bovendien vind ik het ook niet leuk om constant het gezaag te horen van blokposten, treinbegeleiders en bestuurders die over hun uren gaan enzovoort.

Denk eens na voordat je iets zegt! mister perfect

Jullie zouden beter ééns goed leren werken en goed met elkaar leren communiceren. Woensdagavond was de communicatie weer bijzonder slecht hé. Ik heb akte genomen in bepaalde stations en ik ben tot de conclusie gekomen dat dit ondermaats was. Als commercieel adviseur van Infrabel vond ik de werkwijze weer bijzonder schrijnend.

Seingever, treinbegeleider en treinbestuurder worden vaak over het hoofd gezien en woensdag was dit weeral het geval. Miserabele toestanden. Ik zou beschaamd zijn in jullie plaats.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Insane schreef:
DD schreef:Juventino moet hier niet de onnozele gaan uihangen, wat zou hij gedaan hebben indien hij als nieuw "kieken" direct naar Traffic Control moest; Sorry, jongens, ik wil hier niet als nieuweling op TC gaan werken, geef me mijn ontslag maar!

Alsof de stations trouwens alles beter kunnen, meestal weten ze zelf van toeten of blazen als er iets mis is met één van hun treinen. Ze interesseren zich alleen in hun eigen station en de rest kan de pot op! En als je iets vraagt hebben ze totaal geen informatie en denken ze dat wij maar alles moeten weten. Ze beseffen niet dat wij wel wat meer lijnen in de gaten moeten houden dan hun eigen o zo belangrijke station!
En om dan maar te zwijgen van het wettigen van vertragingen, daar kunnen jullie al helemaal nul de botten van, op TC moeten we de hele tijd zitten corrigeren en dan leren jullie het nog niet.

Bovendien vind ik het ook niet leuk om constant het gezaag te horen van blokposten, treinbegeleiders en bestuurders die over hun uren gaan enzovoort.

Denk eens na voordat je iets zegt! mister perfect

Jullie zouden beter ééns goed leren werken en goed met elkaar leren communiceren. Woensdagavond was de communicatie weer bijzonder slecht hé. Ik heb akte genomen in bepaalde stations en ik ben tot de conclusie gekomen dat dit ondermaats was. Als commercieel adviseur van Infrabel vond ik de werkwijze weer bijzonder schrijnend.

Seingever, treinbegeleider en treinbestuurder worden vaak over het hoofd gezien en woensdag was dit weeral het geval. Miserabele toestanden. Ik zou beschaamd zijn in jullie plaats.
U adviseert wat?
ostch-ke

Bericht door ostch-ke »

Misschien kunnen al die betweters hier eens een dag op een blokpost komen zitten als er brol is en daarna commentaar geven. Misschien zullen ze dan inzien dat het daar vol gemotiveerde mensen zit, die hun best doen om alles in goede banen te leiden.
markske

Bericht door markske »

Is op TC niet anders :)
Toetie

Bericht door Toetie »

Mannekes, mannekes, blijf ne keer vriendelijk voor elkaar. Ik versta nu waarom het soms mis gaat. Mijn kind, schoon kind. Ge kunt toch ook eens gewoon een mening vragen of geven aan een ander (zouden we het niet op deze manier.....) en daaruit de beste beslissing nemen (blokposten-TC-treinbestuurders-treinbegeleiders). COMMUNICATIE, niets leuker toch dan samen te werken (dat vind ik toch), maar dit is soms ver te zoeken. Spijtig.

Een kieken van TC
Toetie

Bericht door Toetie »

En nog eentje speciaal voor Juventino,

Weet jij wie er voor gezorgd heeft dat je niet naar Traffic Control mocht komen?
Wellicht datzelfde kieken dat er voor gezorgd heeft dat Traffic Control vol zit met kiekens zoals wij. (grapje he, Juventino):D
Plaats reactie