Werken Leuven
We zetten deze soap nog eens bovenaan.
Spoor 13 wordt nu blijkbaar regelmatig gebruikt, voornamelijk voor de L-treinen naar Aarschot en Hasselt. Een overkapping is er daar niet. Ook niet nodig met de hoogzomers in dit land.
Met de eigenlijke overkapping is het blijkbaar nog steeds niet ten einde: de groene netten hangen er nog steeds...
Spoor 13 wordt nu blijkbaar regelmatig gebruikt, voornamelijk voor de L-treinen naar Aarschot en Hasselt. Een overkapping is er daar niet. Ook niet nodig met de hoogzomers in dit land.
Met de eigenlijke overkapping is het blijkbaar nog steeds niet ten einde: de groene netten hangen er nog steeds...
Re: Werken Leuven
De overkapping lijkt definitief te zijn afgewerkt.
In een volgende fase (ten vroegste dit najaar) zal de glazen voetgangers- en fietsersbrug boven de sporen worden doorgetrokken richting Martelarenlaan (kant Kessel-Lo). Nu stopt deze nog abrupt boven spoor 9 ergens. Langs de kant Leuven wordt ze dan weer doorgetrokken tot op het Martelarenplein. De brug zal tegen de gevel van Blok 9 worden gebouwd waarbij de Blok grotendeeld zal worden ingepakt in een metalen constructie met brug en bijkomende trappen om het hoogteverschil met het plein te overwinnen.
Ter hoogte van het Provinciehuis wordt een bijkomende fietsersbrug boven de bundels kant Luik gebouwd die aan die kant Kessel-Lo met Leuven moet verbinden. Langs de gehele "ijzeren rivier" kant Kessel-Lo zal er op de oevers een park met graspleinen en ligweides worden aangelegd. Doordat het park hoger dan de spoorwegbedding zal liggen, zal men over de gehele lengte een perfect zicht hebben op het station en de bundels kant Luik. Verder zal SPC verhuizen naar een nieuwbouw aan de huidige voetgangerstunnel onder het station, kant Kessel-Lo. Die onderdoorgang wordt trouwens doorgetrokken naar het Benedenplein (dat nu wordt aangelegd) en zo verder aansluiten op het Locomotievenpad en de ex-CW-site van Kessel-Lo die op dit ogenblik wordt omgeturned in een grote woonwijk. Eén van de ex-CW-hallen zal volgend jaar worden gerenoveerd en een culturele functie krijgen.
Vanaf het voorjaar 2009 wordt de achterzijde van het stationsgebouw (kant sporen) gerestaureerd en het buitenschrijnwerk vervangen, alsook zullen de aartslelijke valse plafonds in het stationsgebouw worden verwijderd waardoor de stationshal meteen terug 15m hoog zal zijn. Nu is men in de bureauruimtes al bezig met de vroegere plafondschilderingen terug vrij te leggen. Tijdens de werken van 2009 zullen er containers voor en naast het stationsgebouw worden geplaatst om de reizigers op te vangen.
Tot slot zal er op het stuk grond naast de sporen, tussen busstation en Blauwputbrug, volgend jaar het nieuw Vlaams Administratief Centrum verrijzen, een gebouw van 18 verdiepingen hoog.
http://www.leuven.be/doc/mozaiek14.pdf
In een volgende fase (ten vroegste dit najaar) zal de glazen voetgangers- en fietsersbrug boven de sporen worden doorgetrokken richting Martelarenlaan (kant Kessel-Lo). Nu stopt deze nog abrupt boven spoor 9 ergens. Langs de kant Leuven wordt ze dan weer doorgetrokken tot op het Martelarenplein. De brug zal tegen de gevel van Blok 9 worden gebouwd waarbij de Blok grotendeeld zal worden ingepakt in een metalen constructie met brug en bijkomende trappen om het hoogteverschil met het plein te overwinnen.
Ter hoogte van het Provinciehuis wordt een bijkomende fietsersbrug boven de bundels kant Luik gebouwd die aan die kant Kessel-Lo met Leuven moet verbinden. Langs de gehele "ijzeren rivier" kant Kessel-Lo zal er op de oevers een park met graspleinen en ligweides worden aangelegd. Doordat het park hoger dan de spoorwegbedding zal liggen, zal men over de gehele lengte een perfect zicht hebben op het station en de bundels kant Luik. Verder zal SPC verhuizen naar een nieuwbouw aan de huidige voetgangerstunnel onder het station, kant Kessel-Lo. Die onderdoorgang wordt trouwens doorgetrokken naar het Benedenplein (dat nu wordt aangelegd) en zo verder aansluiten op het Locomotievenpad en de ex-CW-site van Kessel-Lo die op dit ogenblik wordt omgeturned in een grote woonwijk. Eén van de ex-CW-hallen zal volgend jaar worden gerenoveerd en een culturele functie krijgen.
Vanaf het voorjaar 2009 wordt de achterzijde van het stationsgebouw (kant sporen) gerestaureerd en het buitenschrijnwerk vervangen, alsook zullen de aartslelijke valse plafonds in het stationsgebouw worden verwijderd waardoor de stationshal meteen terug 15m hoog zal zijn. Nu is men in de bureauruimtes al bezig met de vroegere plafondschilderingen terug vrij te leggen. Tijdens de werken van 2009 zullen er containers voor en naast het stationsgebouw worden geplaatst om de reizigers op te vangen.
Tot slot zal er op het stuk grond naast de sporen, tussen busstation en Blauwputbrug, volgend jaar het nieuw Vlaams Administratief Centrum verrijzen, een gebouw van 18 verdiepingen hoog.
http://www.leuven.be/doc/mozaiek14.pdf
Re: Werken Leuven
Dacht het niet:Jeroen schreef:De overkapping lijkt definitief te zijn afgewerkt.
- Op (het perron van) spoor 9 sta je nog steeds in de regen.
- Een paar weken geleden lekte de overkapping nog op verschillende plaatsen.
Groetjes,
Rian
Re: Werken Leuven
... en heb vandaag opgemerkt dat de buizenconstructie die de overkapping draagt op verschillende plaatsen bruin uitslaat, dus blijkbaar problemen met afwatering... 

Re: Werken Leuven
dat komt door het plaatsen van de overkapping zelf, niet alle naden zijn al mooi van verf voorzien, toen het is regende voor al het glas was geplaatst is dat kleurtje beginnen rondlopen op de profielen.Jeroen schreef:... en heb vandaag opgemerkt dat de buizenconstructie die de overkapping draagt op verschillende plaatsen bruin uitslaat, dus blijkbaar problemen met afwatering...
Re: Werken Leuven
Ik ben daar zondagavond toen het goot aangekomen op spoor 3 maar ik ben bijlange niet droog aangekomen bij de lift op het perron... De problemen zijn dus nog lang niet van de baan.
Iets anders:
Ik heb gezien dat ze op spoor 1 de displays vervangen hebben. Er hangen er nu zoals in Antwerpen, waarop ook de stations verschijnen waar de trein onderweg stopt. Is het de bedoeling om alle perrons daarmee uit te rusten? Wel zonde dan dan men eerst die andere gehangen heeft (en er Brugge ook nog eens mee volgehangen heeft...).
Iets anders:
Ik heb gezien dat ze op spoor 1 de displays vervangen hebben. Er hangen er nu zoals in Antwerpen, waarop ook de stations verschijnen waar de trein onderweg stopt. Is het de bedoeling om alle perrons daarmee uit te rusten? Wel zonde dan dan men eerst die andere gehangen heeft (en er Brugge ook nog eens mee volgehangen heeft...).
Re: Werken Leuven
Deze grotere borden komen inderdaad op alle perrons.
Dat men eerst andere hangt, is uit veiligheid. Je hangt best geen nieuwe borden van €500 in een werf
BDJ
Dat men eerst andere hangt, is uit veiligheid. Je hangt best geen nieuwe borden van €500 in een werf

BDJ
Re: Werken Leuven
En zouden die grotere dan ook in Brugge gehangen worden na de werken?Bartjedj schreef:Deze grotere borden komen inderdaad op alle perrons.
Dat men eerst andere hangt, is uit veiligheid. Je hangt best geen nieuwe borden van €500 in een werf![]()
BDJ
Re: Werken Leuven
De huidige borden zijn daar gehangen nadat de oude perrons waren afgebroken, en waren splinternieuw. Als men er 'uit veiligheid' geen nieuwe borden wou hangen, waarom heeft men precies dat dan wél gedaan, ipv de oude borden (identiek aan de huidige, alleen met zwarte ipv grijze kast) gewoon te laten hangen?Dat men eerst andere hangt, is uit veiligheid. Je hangt best geen nieuwe borden van €500 in een werf
Re: Werken Leuven
Momenteel is dit al de derde generatie borden in vijf jaar tijd, in Brugge!Ruben schreef:En zouden die grotere dan ook in Brugge gehangen worden na de werken?Bartjedj schreef:Deze grotere borden komen inderdaad op alle perrons.
Dat men eerst andere hangt, is uit veiligheid. Je hangt best geen nieuwe borden van €500 in een werf![]()
BDJ

Re: Werken Leuven
Waarom verschillende types borden gebruiken? Hangt dit samen met de vraag welk station door welk orgaan wordt beheerd?Trainspotterke schreef:en nu de waarschijnlijk definitieve, zoals in Antwerpen maar dan zonder de extra display "Deze trein stopt in...".