Pagina 4 van 39
Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 17:41
door dentheo
stefanic schreef:
Rijden via klassiek seinsysteem gaat niet omdat dergelijke installatie nu eenmaal niet hop naast het spoor te zetten is. Daar hadden ze dan maar vroeger aan moeten denken zul je zeggen. Dit was in principe niet nodig omdat verwacht werd dat de homologatie wel sneller zou gaan.
Rijden zonder seinsysteem op L4 is helemaal uit den boze, zelfs als enkel die ene pendel Noorderkempen-Antwerpen over die lijn rijdt. Uiteindelijk gaat veiligheid voor alles!
De toelating om te rijden naar Brecht wordt gegeven met een klassiek sein, staat er al jaren.
De toelating om uit Brecht op de normale lijn terug te komen is ook een klassiek sein, staat er ook al jaren.
Zolang er maar één trein in die HSL-sectie is kan hij moeilijk op zichtzelf botsen....
Waar (goede) wil is, is een weg.
Volgens mij wordt er gewoon, als goede belgen, gewacht op de HSL naar Duitsland...
Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 18:40
door Trainspotterke
In Brecht zijn er geen klassieke lichtseinen!
Maar ik zie eigenlijk ook weinig problemen met het gebruik van grote secties.
Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 18:58
door Steven
als de trein komt stil te staan in die grote sectie heb je nergens nog controle op, ook om te evacueren in geval van in nood maak je de nodige procedure zo nodig omslachtiger aangezien een hulpelement dan volledig blind die lijn op moet wat 'snel evacueren' bijna onmogelijk maakt.
Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 19:00
door Trainspotterke
Steven schreef:als de trein komt stil te staan in die grote sectie heb je nergens nog controle op, ook om te evacueren in geval van in nood maak je de nodige procedure zo nodig omslachtiger aangezien een hulpelement dan volledig blind die lijn op moet wat 'snel evacueren' bijna onmogelijk maakt.
Er zijn in België toch nog grote stukken spoorlijn waar ze met grote secties werken, waarom zou het dan niet tijdelijk op L4 gaan als die ook als normale spoorlijn gebruikt wordt!

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 19:04
door Steven
Trainspotterke schreef:Steven schreef:als de trein komt stil te staan in die grote sectie heb je nergens nog controle op, ook om te evacueren in geval van in nood maak je de nodige procedure zo nodig omslachtiger aangezien een hulpelement dan volledig blind die lijn op moet wat 'snel evacueren' bijna onmogelijk maakt.
Er zijn in België toch nog grote stukken spoorlijn waar ze met grote secties werken, waarom zou het dan niet tijdelijk op L4 gaan als die ook als normale spoorlijn gebruikt wordt!

secties van 2à 3 km is nog steeds iets anders dan eentje van meer als 30 km, kan je u voorstellen bij nacht (winter) evacueren op zo een HSL aan max 20 km/U tot aan het konvooi in nood, want heel die sectie doorloop je aan rit op zicht, bij nacht is dit 20 km/u. of in de zomer als het heel warm is op zo een trein met airco die uit ligt en de vensters niet open kunnen. de tijd nodig om te evacueren is heel belangrijk voor de veiligheid, deze tijd zou onaanvaardbaar groot worden.
Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 19:13
door Trainspotterke
Ja, daar heb je een punt. Of misschien werken met een systeem dat via de radio toestemming moet gevraagd worden om een bepaalde sectie te mogen binnenrijden? Indien negatief of geen antwoord van de treindienstleider, stopt de machinist aan het eerstvolgende bordje dat toegang tot die sectie verschaft...
Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 19:21
door Steven
Trainspotterke schreef:Ja, daar heb je een punt. Of misschien werken met een systeem dat via de radio toestemming moet gevraagd worden om een bepaalde sectie te mogen binnenrijden? Indien negatief of geen antwoord van de treindienstleider, stopt de machinist aan het eerstvolgende bordje dat toegang tot die sectie verschaft...
bespaar ons daar van aub, de spoorweg barst nu al met zoveel afzonderlijke hoofstukken straks heeft elke lijn zijn eigen HLT boek

nu heb je in belgie de algemene regels met uitzonderingen voor
L1 (TVM)
L2 (TBL2)
L96N (TBL2 met vaste seinen)
L0 (NZV brussel)
L25 (NZV antwerpen)
L36 (hellend vlak van Luik naar Ans)
Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 21:24
door dentheo
Steven schreef:als de trein komt stil te staan in die grote sectie heb je nergens nog controle op, ook om te evacueren in geval van in nood maak je de nodige procedure zo nodig omslachtiger aangezien een hulpelement dan volledig blind die lijn op moet wat 'snel evacueren' bijna onmogelijk maakt.
En ik die dacht (onnozel ?) dat er nog nooit zoveel lokomotieven met radio geweest zijn en nog nooit zoveel kaartjeknippers met GSM-R ?
Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 21:28
door Fles
Het idee is dat als je blokken van 30 km hebt, het een beetje giswerk wordt WAAR in dat blok een trein ook maar ongeveer staat. Dat kost tijd.
Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 21:37
door dentheo
Fles schreef:Het idee is dat als je blokken van 30 km hebt, het een beetje giswerk wordt WAAR in dat blok een trein ook maar ongeveer staat. Dat kost tijd.
Zoals ik al zei als je niet WILT kan er niets....
Lijn moest eens tussen Frankrijk en Brussel liggen.....
Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 22:00
door Fles
dentheo schreef:Zoals ik al zei als je niet WILT kan er niets....
True that, helaas...
Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 22:03
door Steven
dentheo schreef:Steven schreef:als de trein komt stil te staan in die grote sectie heb je nergens nog controle op, ook om te evacueren in geval van in nood maak je de nodige procedure zo nodig omslachtiger aangezien een hulpelement dan volledig blind die lijn op moet wat 'snel evacueren' bijna onmogelijk maakt.
En ik die dacht (onnozel ?) dat er nog nooit zoveel lokomotieven met radio geweest zijn en nog nooit zoveel kaartjeknippers met GSM-R ?
dan spreken we enkel over de klassieke grond treinverbinding, gsm-r is nog maar op een klein aantal locs ingebouwd, de treinbegeleiders hebben nog geen gsm-r maar wel een gewone gsm zoals de treinbestuurders trouwens., maar zoals ik zei ondanks die communicatie kan je het ni verantwoorden om in geval van gevaar een trein in zo grote sectie rit op zicht te laten doen, te veel kostbare tijd gaat dan verloren.
Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 22:27
door ronny
Fles schreef:Het idee is dat als je blokken van 30 km hebt, het een beetje giswerk wordt WAAR in dat blok een trein ook maar ongeveer staat. Dat kost tijd.
In geval van nood is de brandweer er sneller dan als er iets gebeurt langs lijn 50A want de autosnelweg is ernaast. Tijd voor een rampoefening om dit uit te testen

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 22:37
door Steven
en die brandweer gaat de loc komen herstellen als die gewoon een technische storing heeft waardoor die niet meer kan rijden?
Re: Noorderkempen Brecht !!!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 22:41
door treinbruno
er kan wel miss. nmbs personeel ter plaatse komen,
die dan 500m voor de gestrande trein met een rode vlag (of fakkel) gaat staan,
waardoor de trein toch sneller ter plaatse kan zijn
