stationsnaambordjes

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Fles

Re: stationsnaambordjes

Bericht door Fles »

Wover schreef:Fles, laatst zag ik tussen Luik en Charleroi een wit stationsbordje met blauwe letters. Het was een nieuw perron en de bordjes stonden ook in een hoek geplaatst.
Dat gehoekt plaatsen komt in België vaker voor:
Afbeelding Afbeelding Het lijkt erop dat dit een erfenis uit het verleden is, bedoeld om optimale leesbaarheid vanop het ganse perron te bewerkstelligen. Later is men van dit idee afgestapt uit waarschijnlijk economische motieven. Ene Philippe Janssens heeft daarover ooit nog een verhandeling geschreven die ik even schaamteloos mirror :oops: Philippe, als je meeleest, stuur me even de originele URL alsjeblieft!

Maar een wit bordje met blauwe letters, dat lijkt redelijk zeldzaam :!: Bedoel je iets als dit?
Afbeelding Dat is tot nu toe de enige in dat genre die ik in België tegengekomen ben (van de ruim 350 bordjes van 250 stations).
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik denk niet dat ze zijn afgestapt van het schuin plaatsen van die borden, integendeel. Op veel heringerichte haltes vind je die nu terug. Je hebt er waar de hoek ertussen redelijk groot is, zoals in Anseremme, en dan waar de hoek kleiner is (en de palen tevens zwart) zoals in Rivage.
Fles

Bericht door Fles »

De palen van Rivage zijn groen ;) Maar idd, ook dat is alweer iets. Er zijn massa's van deze bordjes met groene armaturen en palen, en ook veel (wat oudere) met rode palen en armaturen. Daar zal toch ook ooit iemand een besluit over genomen hebben lijkt me :)
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ah OK :) (Heb een probleem met die groene kleurtjes, gezien mijn kleurenzicht in groen en verwanten beperkt is.)
Fles

Bericht door Fles »

Goed punt trouwens wel Dietrich: de pluriformiteit blijkt in België nog groter te zijn dan ik al dacht :shock:

RODE palen, BLAUWE armatuur: Afbeelding RODE palen, RODE armatuur: Afbeelding RODE palen, GROENE armatuur: Afbeelding Heerlijk land ook, België :lol:
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Ook in Evergem en Hergenrath (om 2 recente haltes te noemen) staan de borden gehoekt.
Ook langsheen het GEN zou het al gebruikt zijn.

BDJ
Wover

Bericht door Wover »

Ja, ik weet wel dat bij nieuwe bordjes ze gehoekt worden geplaatst (wellicht doen ze dat speciaal voor Fles), maar het ging dus inderdaad om een bordje met volledig witte achtergrond en blauwe letters ;).

Misschien dat ik er binnekort zelf nog eens passeer, maar dat zal dan voor binnen 2/3 weken zijn.
enrico8509

Bericht door enrico8509 »

bij merelbeke is dit ook het geval dat ze in een hoek staan
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Inderdaad, die met witte achtergrond had ik ook nog nooit gezien... zal wel een fout geweest zijn ooit.
Fles

Bericht door Fles »

Bartjedj schreef:Ook in [..] Hergenrath [..] staan de borden gehoekt.
Nee. Haaks of parallel, okee. Maar gehoekt is anders (zie Rivage hierboven) Afbeelding
enrico8509 schreef:bij merelbeke is dit ook het geval dat ze in een hoek staan
Dat moet dan zijn van na de laatste verbouwing, die begin december 2007 in volle gang was.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

in Gent-dampoort hangt er ook een bordje op het einde van de perronoverkapping maar dat is wel op meerdere stations
Afbeelding
Fles

Bericht door Fles »

treinbruno schreef:maar dat is wel op meerdere stations
Vilvoorde, Schaarbeek, Mechelen..
Wover

Bericht door Wover »

Dietrich schreef:Inderdaad, die met witte achtergrond had ik ook nog nooit gezien... zal wel een fout geweest zijn ooit.
Mja, maar het perron waar ik het over had is nieuw aangelegd en de bordjes (het verlichte type) waren ook nieuw ;).
Sander14

Bericht door Sander14 »

Zo. hier weer een paar bordjes:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Groetjes en © Sander van Gool
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Dit weekend op gelet, tijdens omleiding voor werken L50A: in Merelbeke staan de borden wel degelijk gehoekt.

BDJ
Plaats reactie