Pagina 4 van 11

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 08 mei 2008, 11:16
door nighttrain
Steven schreef:effe aanvullen dat je nog voor een paar zaken moet opletten. de nmbs kent geen loonschaal leerlingbestuurders meer, DLC kent deze nog wel. je begint pas op 100% van uw loonschaal vanaf uw leeftijd van 21 jaar. factoren die zowel op bruto als netto een zeker invloed zullen hebben.
Baanbestuurder is sowieso 21j, alsook bij de andere operatoren hebben ze geen rangeerbestuurders vanaf 18 j dus kan je daar weinig doen.
En zoals ik nu al begrepen heb ,zijn er nog weinig mensen die voor hun 21j bij de NMBS beginnen als treinbestuurder of zelf leerling bestuurder.
En dat de NMBS geen loonschaal leerling bestuurder niet meer heeft is logisch er zouden nog minder mensen beginnen gedurendse 18Maanden aan een een kleine leerling bestuurders wedde.

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 08 mei 2008, 12:32
door Steven
baanbestuurder kan al geruime tijd vanaf 18 jaar hoor, ik mijn groep zaten er in 1999 al mensen die jonger dan 21 waren toen.
momenteel zijn er in brussel zuid een aantal jonge gasten (19 en 20 jaar) die net alleen zijn beginnen rijden met treinen.

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 08 mei 2008, 13:05
door nighttrain
Steven schreef:baanbestuurder kan al geruime tijd vanaf 18 jaar hoor, ik mijn groep zaten er in 1999 al mensen die jonger dan 21 waren toen.
momenteel zijn er in brussel zuid een aantal jonge gasten (19 en 20 jaar) die net alleen zijn beginnen rijden met treinen.
Weet ik , was zelf maar 20 toen ik gecertifieerd werd in 1979,dat is de zaak niet,en tot mijn 21 op de rangeerdienst gezeten in FNDM.
maar je mag met geen reizigers/baan in het algemeen rijden onder de 21.
Wat ik wilde zeggen is dat de privaate operatoren deze move niet kunnen doen in afwachting van de 21 dar ze enkel baandiensten hebben

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 08 mei 2008, 13:14
door Steven
nighttrain schreef:
Steven schreef:baanbestuurder kan al geruime tijd vanaf 18 jaar hoor, ik mijn groep zaten er in 1999 al mensen die jonger dan 21 waren toen.
momenteel zijn er in brussel zuid een aantal jonge gasten (19 en 20 jaar) die net alleen zijn beginnen rijden met treinen.
Weet ik , was zelf maar 20 toen ik gecertifieerd werd in 1979,dat is de zaak niet,en tot mijn 21 op de rangeerdienst gezeten in FNDM.
maar je mag met geen reizigers/baan in het algemeen rijden onder de 21.
Wat ik wilde zeggen is dat de privaate operatoren deze move niet kunnen doen in afwachting van de 21 dar ze enkel baandiensten hebben
is ook aangepast, die gasten doen baandienst met passagierstreinen te brussel zuid en zijn geen 21 jaar, dit is eind vorige eeuw aangepast.

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 08 mei 2008, 23:45
door DE_6308
Bij private operatoren zullen ze niet rap iemand aannemen van onder de 20, dit dan vooral voor de grensbaanvakken om bvb. naar Aken West te rijden moet je 21 zijn

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 09 mei 2008, 14:14
door Steven
DE_6308 schreef:Bij private operatoren zullen ze niet rap iemand aannemen van onder de 20, dit dan vooral voor de grensbaanvakken om bvb. naar Aken West te rijden moet je 21 zijn
waarom niet? eerst de basisopleiding, dan wat ervaring opdoen in binnenverkeer goederen om dan rond je 21ste ook die assen er bij te nemen, kan perfect.

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 09 mei 2008, 17:44
door dentheo
Steven schreef:
DE_6308 schreef:Bij private operatoren zullen ze niet rap iemand aannemen van onder de 20, dit dan vooral voor de grensbaanvakken om bvb. naar Aken West te rijden moet je 21 zijn
waarom niet? eerst de basisopleiding, dan wat ervaring opdoen in binnenverkeer goederen om dan rond je 21ste ook die assen er bij te nemen, kan perfect.
Gebeurd er al binnen verkeer door privé ???

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 09 mei 2008, 19:05
door Steven
goederenverkeer binneland he, diet gaat dus over trajecten waarbij de bestuurder de grens niet moet oversteken, zoals montzen zeebrugge om een voorbeeld te geven.

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 09 mei 2008, 21:22
door dentheo
Steven schreef:goederenverkeer binneland he, diet gaat dus over trajecten waarbij de bestuurder de grens niet moet oversteken, zoals montzen zeebrugge om een voorbeeld te geven.
Dat was juist mijn vraag..ik dacht dat de privé zijn trajecten zo weinig mogelijk kapot knipt.
Dit in tegenstelling met Bcargo tot enkele jaren geleden..nu is het ook al iets anders.

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 10 mei 2008, 02:09
door Asterix
gysev schreef:Vind je nu zelf niet dat je overdrijft?
Neen, ik vind niet dat ik overdrijf, nee. Ik heb zowel in de privé als bij het openbaar vervoer gewerkt (overheidsdienst) en kan dus vergelijken.

Ik heb gemerkt dat je grosso modo 2 types personen hebt rondlopen bij openbare diensten in de spoorsector: ofwel mensen die houden van het spoor en er daarom zijn ingestapt ofwel mannen die in de privé nooit iets fatsoenlijks hebben/zullen kunnen uitrichten en die ze dan maar hebben binnengeduwd bij de NMBS. Dat zijn de mannen die schrik hebben voor de privé, waar je moet bewijzen dat je iets waard bent en waar je ze kunnen buitengooien als je je niet schikt. Ongeloofloos dat zoiets kan, niet waar....

Trouwens, de kenmerken die je aanhaalt, vind je evengoed terug in de privé. Ik kreeg mijn planning voor de volgende maand pas de 28e, bijvoorbeeld....

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 10 mei 2008, 02:29
door Steven
bij treinbestuurder bij de nmbs mogen ze tot het einde van uw dienst gewoon de volgende dag aanpassen als ze willen, of jij die dag nadien nu al plannen hebt of niet maakt niet uit? uw toestemming moeten ze daarvoor niet hebben. als je gedaan hebt met werken ben je verplicht uw planning van de dag nadien te controleren. ik weet momenteel niet 100% zeker of ik volgende maand mijn vakantie zal kunnen nemen, zoniet zie ik een uitstapje in het water vallen.

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 10 mei 2008, 16:53
door Nekvin
steven,

als het bij de nmbs zo slecht is, waarom werk je er dan nog???

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 10 mei 2008, 16:59
door Steven
Nekvin schreef:steven,

als het bij de nmbs zo slecht is, waarom werk je er dan nog???
ten eerste ik probeer al hele den tijd te nuanceren wat hier door de merendeel afgegeven word op de prive, ten tweede als ik verander van job is dat wel overwogen en zeker niet impulsief. ik zal geruime tijd alle zaken voor mezelf op een rij zetten en dan de knoop doorhakken.

ik ben nog steeds fier op de job als treinbestuurder, maa ben niet alle dagen even fier op de nmbs (er bij vertellende dat de job van uw dromen nooit zal bestaan, enkel de job waar de leuke kanten de minder leuke overtreffen)

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 10 mei 2008, 18:16
door nighttrain
Steven schreef:
Nekvin schreef:steven,

als het bij de nmbs zo slecht is, waarom werk je er dan nog???
ten eerste ik probeer al hele den tijd te nuanceren wat hier door de merendeel afgegeven word op de prive, ten tweede als ik verander van job is dat wel overwogen en zeker niet impulsief. ik zal geruime tijd alle zaken voor mezelf op een rij zetten en dan de knoop doorhakken.

ik ben nog steeds fier op de job als treinbestuurder, maa ben niet alle dagen even fier op de nmbs (er bij vertellende dat de job van uw dromen nooit zal bestaan, enkel de job waar de leuke kanten de minder leuke overtreffen)
Enfin, dit is een goede repliek en getuigt van een zekere maturiteit en beroepseer , kan niet gezegd worden van iedereen.
Of je nu bestuurder bent bij de NMBS,ECR ,DLC en andere,ze hebben allen dezelfde ingestelheid,power en gedrevenheid. Ze zullen altijd een beroepscategorie "apart" blijven.Want in geval van shit staan ze er altijd alleen voor. Zonder de andere beroepscategorieen te willen denigreren

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Geplaatst: 10 mei 2008, 20:35
door dentheo
Steven schreef: ik ben nog steeds fier op de job als treinbestuurder, maa ben niet alle dagen even fier op de nmbs (er bij vertellende dat de job van uw dromen nooit zal bestaan, enkel de job waar de leuke kanten de minder leuke overtreffen)

Zeer redelijk standpunt.
Ik weet ook dat men bij de NMBS de eigen werknemers het leven soms nodeloos moeilijk maakt en kan er nog altijd niet uitkomen waarom.
Er blijkt ook serieus verschil tussen bepaalde depots... het hangt blijkbaar erg van de sergeant af (ik heb nog legerdienst gedaan)
Sommigen weten hun werktijden weken op voorhand , andere zitten altijd maar te vlooien en naar het schijnt bestaat dat verschil soms al een tiental jaren.... Duurt blijkbaar tot één of ander chef op pensioen gaat.
En dit terwijl de personentreinen toch een "bekende" dienstregeling hebben...

B-cargo dat zijn iets meer de truckers, daar kan ik me nog iets meer variabele tijden indenken...
Alhoewel daar zul je ook wel mensen hebben die liever in Belgie rondkarren en andere die wel willen "uitslapen"...