Pagina 4 van 18

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 12 mei 2008, 21:33
door K V B
Miljaarde schreef:
Shrek schreef:worden dat soort zaken dan niet in een CAO onderhandeld? :roll:

Men is die CAO juist aan het onderhandelen nu, slimmeke...

Tja. Mischien moet er in de CAO, als die er eindelijk is, ook maar een clausule komen die het staken aan banden legt. (Zoals bij de SBB bijvoorbeeld).

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 12 mei 2008, 21:39
door christophe
Betalingstaking, ik heb daar ook mijn twijfels bij hoor. Zo zijn er héél wat mensen met een abonnement, waarvan hun abonnement toch geldig is op datum van staking.
Nu ja en dan toch nog liever een aangekondigde staking dan een wilde staking die zomaar opeens de reizigers dik in de problemen brengt.
Bij betaalde stakingen kan je altijd toch je voorzorgen nemen al zijn er dan uiteraard leukere dingen dan met de wagen naar Brussel te rijden en al te moeten aanschuiven van voor Erpe-Mere.
Wel hoop ik echt dat er geen wekelijkse stakingen gaan komen in de verschillende provincies wat dat voelt bij mij dan toch wel wat aan als gepest naar de reizigers toe.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 12 mei 2008, 21:44
door Miljaarde
K V B schreef:
Miljaarde schreef:
Shrek schreef:worden dat soort zaken dan niet in een CAO onderhandeld? :roll:

Men is die CAO juist aan het onderhandelen nu, slimmeke...

Tja. Mischien moet er in de CAO, als die er eindelijk is, ook maar een clausule komen die het staken aan banden legt. (Zoals bij de SBB bijvoorbeeld).
Waarom niet, ben daar niet eens principieel op tegen, als daar wat tegenover staat. komt er dan ook een clausule die de toplonen aan banden legt? En de bureaus rationaliseert? En de politiek echt buitenhoudt? enz...

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 12 mei 2008, 21:58
door overweg13
Het gaat niet om die toplonen: als je de loonpiramide van gelijk wel bedrijf bekijkt, dan kun je nauwelijks wat uitsparen door de toplonen af te toppen, gewoon door de wet van het getal. Maar als je de lonen onderaan de piramide onder controle kunt houden, (wat niet noodzakelijk betekent dat er geen opslag komt), dan scheelt dat wel een slok op een borrel.
Maar kom, ik ben hier vandaag al eens afgeblaft, ik hou het bij een uitspraak van Galilei: "Eppur si muove...", maar zelfs vandaag zijn er nog die hem niet geloven.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 12 mei 2008, 22:07
door Fles
K V B schreef:Mischien moet er in de CAO, als die er eindelijk is, ook maar een clausule komen die het staken aan banden legt. (Zoals bij de SBB bijvoorbeeld).
Vertel daar eens wat meer over? :idea:

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 13 mei 2008, 00:27
door msts.be
Fles schreef:
K V B schreef:Mischien moet er in de CAO, als die er eindelijk is, ook maar een clausule komen die het staken aan banden legt. (Zoals bij de SBB bijvoorbeeld).
Vertel daar eens wat meer over? :idea:
K V B of Adler had daar al eens iets over geschreven: staking = verbreking van de CAO = direct ontslag. Daarom dat er ook zo weinig gestaakt wordt in Zwitserland. Maar ook de betere werkomstandigheden zullen daar wel voor iets tussenzitten.. Nuja, de laatste staking van Zwitserland vorig jaar was van de Cargo-afdeling hé, het personeel van het personenverkeer staakte niet hé..

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 13 mei 2008, 01:55
door Asterix
msts.be schreef:K V B of Adler had daar al eens iets over geschreven: staking = verbreking van de CAO = direct ontslag.
Volgens mij gaat het dan eerder om een herenakkoord waarbij stakingen worden afgekocht. Stakingsrecht kan niet zomaar worden ingeknot door een CAO binnen een bedrijf naar Belgisch recht...

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 13 mei 2008, 10:04
door Miljaarde
overweg13 schreef:Het gaat niet om die toplonen: als je de loonpiramide van gelijk wel bedrijf bekijkt, dan kun je nauwelijks wat uitsparen door de toplonen af te toppen, gewoon door de wet van het getal. Maar als je de lonen onderaan de piramide onder controle kunt houden, (wat niet noodzakelijk betekent dat er geen opslag komt), dan scheelt dat wel een slok op een borrel.
Maar kom, ik ben hier vandaag al eens afgeblaft, ik hou het bij een uitspraak van Galilei: "Eppur si muove...", maar zelfs vandaag zijn er nog die hem niet geloven.
Pfff, flauw hoor Vic, je kunt het gewoon niet toegeven als je geen gelijk hebt. Ik vind dat niet echt respectabel.
En ja, je hebt dan weer wel gelijk als je zegt dat je in een groot bedrijf als de nmbs weinig zult uitsparen door de toplonen af te toppen.... en dus moet je het maar laten bestaan zeker? Flauwekul vind ik dat.
Hang maar de salonintellectueel af... Of mag ik dat niet zeggen?

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 13 mei 2008, 10:37
door pietje
laat ons het hier een beetje beschaafd houden he.
Hou de straffe taal beter voor op een betoging.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 13 mei 2008, 11:07
door Adler
overweg13 schreef:Het gaat niet om die toplonen...
Puur rekenkundig maakt het inderdaad niet zoveel uit, gezien op het totaal van de uitgaven, maar psychologisch is het wel van groot belang.
Een meer redelijk loon zou misschien al wat kunnen bijdragen tot een meer vertrouwelijke relatie.
Er bestaat ook nog zoiets als bedrijfspsychologie.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 13 mei 2008, 11:35
door Miljaarde
Geen probleem pietje, maar als het wil zeggen dat wie zijn boodschap goed kan verpakken, gelijker heeft dan de ander, dan kom ik in opstand... en dan zwijg ik niet. We mogen toch niet afglijden naar een politiek correct forum. Als het over zijn kennis van de dienstregeling gaat, is overweg 13 de top. Hij weet veel meer dan ik. Maar hij moet niet doen alsof ik een barbaar ben. soit, ik weet zeker dat hij een sympathieke vent is met een open geest... ELLALE HUMANE EST , zeggen de chinezen.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 13 mei 2008, 12:31
door pietje
OK, dan wil ik nog even mijn mening verder geven.
Het grote probleem bij de NMBS is dat er teveel bureaucratie is, daar heb je gelijk in.
Als men daar eens het mes in zet, kan er voor de echt operationele mensen (rijdend personeel, seinhuizen, rangeerders, ... ik vergeet er veel te veel :oops: ) eens iets echt gedaan worden, en laat dat niet zijn een vervroegd pensioen, want dat is toch niet houdbaar.
Het is alleen te hopen dat de vakbonden dit ook snappen, want anders zijn er enkel nog doemscenario's mogelijk.

Nu moet er niemand afkomen dat die bureaucratie een gevolg is van de opdeling, want in bijna heel europa is er zo'n opdeling in één of andere vorm, maar die bureaucratie is toch een zeldzaamheid.
Dat van die winst moet je ook met een korrel (zak) zout nemen, want de NMBS wordt nog altijd (terecht) platgesubsidieerd, dus is het fictieve winst.
Die winst mag er zijn, en daar mogen de werknemenrs voor mij ook beter van worden, maar er moet ook gekeken worden of die winst er niet gekomen is door te kort te schieten in de beheersovereenkomst, want zo wordt winst maken wel erg gemakkelijk.
hierbij denk ik onder andere aan de vertragingen/afgeschaft treinen en de gebrekkige dienstverlening ten gevolge vna de vele wilde stakingen.
Deze laatste dingen moeten voor een groot deel natuurlijk worden toegeschreven aan de top, waar er niet altijd de juiste beslissingen/prioriteiten waren

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 13 mei 2008, 13:51
door Nekvin
voor mij valt alles positief uit, ik staak niet mee, ik moest die dag toch sowieso al niet gaan :D

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 13 mei 2008, 15:38
door K V B
msts.be schreef:
Fles schreef:
K V B schreef:Mischien moet er in de CAO, als die er eindelijk is, ook maar een clausule komen die het staken aan banden legt. (Zoals bij de SBB bijvoorbeeld).
Vertel daar eens wat meer over? :idea:
K V B of Adler had daar al eens iets over geschreven: staking = verbreking van de CAO = direct ontslag. Daarom dat er ook zo weinig gestaakt wordt in Zwitserland. Maar ook de betere werkomstandigheden zullen daar wel voor iets tussenzitten.. Nuja, de laatste staking van Zwitserland vorig jaar was van de Cargo-afdeling hé, het personeel van het personenverkeer staakte niet hé..
Er is inderdaad onlangs een staking geweest bij het onderhoudsbedrijf van SBB-Cargo in Bellinzona. Dat was overigens de eerste staking bij een Zwitsers overheidsbedrijf sind 1918. De eerste reactie van de SBB-Cargo directie was overigens: "Jullie staan allemaal op straat", waarna de zaak een beetje escaleerde en er een onderhandelaar van de overheid aan te pas moest komen.

Het is inderdaad gebruikelijk in Zwitserland dat een CAO een clausule bevat dat alle partijen die getekend hebben "de vrede dienen te bewaren". Dat houdt overigens ook verplichtingen van wege de werkgever in. in Zwitserland bestaat er vrijwel geen arbeidswetgeving. Er zijn geen minimumlonen, geen wettelijke opzegtermijnen en zo voort. Alles wordt dus in de CAO geregeld, en een "CAO vrije" toestand is dus behoorlijk problematisch voor de werknemers.
Waar ik werk (de telecom) staat ook in de CAO dat staken een inbreuk tegen de verpliching de vrede te bewaren betekent, en dat zou dus het einde van de CAO betekenen. Maar in de CAO staat ook dat niemand zomaar onstlagen kan worden, en worden er minimum lonen afgesproken. Het mes snijd dus aan beide kanten.

Bij de SBB waren vorig jaar op een gegeven moment de onderhandelingen voor de nieuwe CAO afgesprongen. De vakbonden hebben toen aangegeven dat ze bereid waren te overwegen of er mischien, eens de CAO afgelopen, wel eens een keertje gestaakt zou kunnen worden. Uiteindelijk is voor de deadline een nieuwe CAO tot stand gekomen, waarbij de vakbonden oa overeengekomen zijn dat de werkweek verlengd wordt tot 41 uur.
Ik geloof wel dat een en ander wat werkomstandigheden betreft bij de SBB wel beter georganiseerd is. Een kennis van mij vriendin is treinbegeleider, en die stuurt ons elk jaar een kopie van zijn werkrooster, zodat we al op voorhand weten wanneer hij vrij is. Bij de SBB slaagt men er blijkbaar zonder problemen in om werknemers een half jaar op voorhand tot op de minuut te vertellen waar en wanneer ze het volgende jaar dienst gaan hebben.

Re: Treinstaking 20 mei

Geplaatst: 14 mei 2008, 10:04
door Arator
Nekvin schreef:ik staak niet mee, ik moest die dag toch sowieso al niet gaan :D
ik heb dan ook verlof :roll:
KVB schreef:en die stuurt ons elk jaar een kopie van zijn werkrooster, zodat we al op voorhand weten wanneer hij vrij is. Bij de SBB slaagt men er blijkbaar zonder problemen in om werknemers een half jaar op voorhand tot op de minuut te vertellen waar en wanneer ze het volgende jaar dienst gaan hebben.
en bij ons moeten we elke dag "den tableau" nakijken, want ze durven daar soms serieus mee rommelen. Of na ne nacht bellen ze u 's morgens uit uw bed om te zeggen dat ge nog wa meer nachten moogt komen kloppen.