Pagina 4 van 20
Geplaatst: 05 mei 2006, 18:52
door Jonathan
Concurrent schreef:Ik ga het nog één keer zeggen alvorens me kwaad te maken :
DLC IS NIET BETER DAN DE NMBS EN DOET HET EVENEENS NIET SLECHTER!WE HOUDEN ONS AAN DE REGELS ,EVENZEER ZOALS HET NMBS PERSONEEL EN IN 4 JAAR HEEFT DLC NOG GEEN ENKEL MAAR DAN OOK GEEN ENKELE KEER EEN ONGEVAL GEHAD WAARIN ZIJ ZELF IN FOUT WAREN!EN ALS JIJ GRAAG DE UITDAGING AANGAAT OM DE NMBS TE VERGELIJKEN MET ENGELAND ,DAT MOET JIJ WETEN , IK KIJK ENKEL NAAR DUITLAND MET MEER DAN 200 PRIVEFIRMA'S EN DAAR LOOPT ALLES PICOBELLO.EN WAAROM ZOU DLC EN NMBS DAN NIET KUNNEN SAMENWERKEN OP HET SPOOR???????????DAAR ZOU IK EENS EEN HEEL ZINNIG ANTWOORD OP WILLEN KRIJGEN!EN NEE DLC DRAAIT NIET ENKEL OM WINST,EN NEE MET VOETEN OMHOOG KUNNEN WE OOK NIET ZITTEN IN DE CLASS66 MET ONZE WAAKINRICHTING ,EN NU ZOU IK GRAAG VOOR HET PLEZANT TE HOUDEN DEZE MISERIE WILLEN STOPZETTEN ALVROENS IK RAKE DINGEN GA ZEGGEN!!!!!DLC IS ER EN ZAL NIET WIJKEN VOOR EEN STUKSKE STAAT.EN ZOALS DE TOEKOMST ER NU UITZIET ZAL DLC EEN GROTE ROL GAAN SPELEN IN HET CARGO VERVOER!!!
In de privé draait alles om winst, dat is gewoon zo. En ik ben nu niet speciaal tegen DLC maar tegen de privatisering en liberisering van overheidsdiensten. Openbaar vervoer is een taak van de overheid net als onderwijs en welzijn.
Nu, als ze zouden kunnen samenwerken zou dan positief zijn

, maar als ze echt aan verschikkelijke concurrentie gaan doen, dan leid dat alleen maar tot miserie

.
Geplaatst: 05 mei 2006, 18:59
door Joeri
Los van mijn mening, wil ik toch even enkele zaken rechtzetten:
1) In Groot-Brittanië is men veel verder gegaan in de privatisering, dan in andere west-Europese landen. Oorzaak was dat de infrastructuur, en het rollend materieel zodanig verouderd waren, dat snelle interventie nodig was. Omdat het over zo veel geld ging, heeft men de BR gewoon opgedoekt. Het Britse spoorwegnet was dus al onveilig, voor de privatisering. Ht mede privatiseren van de infrastructuur, zonder deftig verheidstoezicht heeft de zaken niet verbeterd, maar ook niet verslechterd. Voor de crash had Jodokus cijfers gepubliceerd over het aantal ongevallen op Brits spoor voor en na de privatiseringen, en daaruit bleek duidelijk mijn verhaal hier. Uit dit geval, en ook uit een aantal misgelopen dingen bij de privatisering van de Estse spoorwegen, blijkt het belang van een goede overheidscontrole op de infrastructuur.
2) In landen als het VK, duitsland en zweden, waar het regionaal verkeer al geprivatiseerd is, blijkt steeds een duidelijke stijging van het aantal reizigers, verhoogde investeringen in rollend materieel, nieuwe en heropende topplaatsen, heropening van heel wat spoorlijnen, etc. Ik kan alleen van Zweden een cijfer geven, daar is het vervoer met een 40% gestegen op net geen 10 jaar tijd. 'Voordeel' van Zweden is dat alleen het regionale spoorwegverkeer geprivatiseerd is, dus heb je een mooie indicatie.
3) In Nederland heb je enorm veel treinen, en dus een hogere statistische kans op vertragingen. Bovendien had je lange tijd een materieeltekort, dat intussen is weggewerkt.
4) dat de bedrijfswinst belangrijk wordt, zorgt ervoor dat men efficiënter gaat werken: vaak meer trein voor minder (overheids)geld.
5) aparte loketten hoeven niet noodzakelijk, dat is alleen zo als er directe concurrentie is tussen 2 maatschappijen die elk hun eigen kaartverkopers hebben. In de meeste landen is het zo dat de ticketverkopers in een aparte holding, meestal diegene die de stations uitbaat, ondergebracht zijn (al zijn er enkele uitzonderingen)
Ik heb zelf gemengde gevoelens over privatiseringen, maar om heel andere redenen. Om te beginnen heb je een sterk geïnteresseerde politiek nodig, en die mis ik momenteel min of meer in België. Bovendien krijgt de politiek zo meer rechtstreeks grip op spoorlijnen, en het is net op dit soort dingen dat men gemakkelijk bezuinigt in tijden van crisis. In het buitenland zijn er zo enkele voorbeelden, o.m. in sachsen-Anhalt en de lijn berga - Oskarshamn in Zweden.
Ik hoop dat het hoe dan ook duidelijk is, dat je best wel goede dingen kan doen door privatiseringen, mits je deftige sturing hebt.
Geplaatst: 05 mei 2006, 19:06
door Concurrent
Eindelijk iemand die na een schone uitleg een einde kan maken aan dze discussie

we maken er gewoon het beste van , iedereen vecht tegenwoordig voor zijn korstje brood , en misschien is wel beter dat we op zekere hoogte samenwerken , dan is het eens zo fijn!
Geplaatst: 05 mei 2006, 19:06
door Jonathan
Toch zie ik ze niet graag komen, maar ja.
Geplaatst: 05 mei 2006, 19:07
door Concurrent
Inderdaad , ga je zelf niet veel aan kunnen veranderen

laten we e rnu over zwijgen , we zijnt enslotte collega's .(denk ik toch)
Geplaatst: 05 mei 2006, 19:09
door Jonathan
Concurrent schreef:we zijnt enslotte collega's .(denk ik toch)
Ge denkt verkeerd.
Geplaatst: 05 mei 2006, 19:11
door Concurrent
-*-
Geplaatst: 05 mei 2006, 19:12
door Jonathan
Concurrent schreef:Vertel?Ik denk als je trucker bent bij firma x , dat je truckers van firma y ook collega's kunt noemen , waarom zouden we dat op de spoorwegen niet kunnen?En by the way , hoe aan zie jij ons dan?Rijdende teletubbies?
Jamaar, ik werk daar niet, hé

Noch bij DLC, noch bij de NMBS.
Geplaatst: 05 mei 2006, 19:15
door Concurrent
Rede te meer om er over te zwijgen nu

houd het gezellig, want anders verpesten we het hele forum door dit incidentje!
Geplaatst: 05 mei 2006, 19:56
door 55erke
Van mij mogen ze er best zijn die DLC-locs , Ik spreek nu wel voor men hobby als treinliefhebber en niet als tb of zo want dat ben ek niet
Ik vind het best wel mooie locs , voor de echte dieselliefhebbers zijn ze niet zo spectaculair omdat ze niet zoveel Dieselgeluid bij hebben als bijvoorbeeld een NMBS 55. Maarja die zijn natuurlijk veel ouder. Voor de mensen die naast het spoor wonen is het wel leuker alhoewel de goederentrein natuurlijk altijd veel lawaai maakt
Van mij mogen ze er best zijn die prive-spoorbedrijven , dat brent een beetje verandering in het treinlandschap
En tja dat van Groot-Brittanie , zo ziet NMBS en private spoorders en overheid hoe het niet moet en leren ze er hopelijk uit.
Groeten
Johan
Geplaatst: 05 mei 2006, 20:07
door Concurrent
Inderdaad,ik kan wel al bevestigen dat binnenin, de class66 niet echt zo stil is.Betere isolatie mag daarin wel , maar het zijn echte werkpaarden , en vallen dus goed mee!En zoals je zegt , het is eens wat anders

Geplaatst: 05 mei 2006, 20:27
door Bert
Vroeger had ik het ook niet voor dlc, maar nu is dat al enigsinds veranderd en ben ik ook blij dat er eens iets niet alledaags voorbij de lens passeert. Ik kijk zelfs al uit tot ik eens een loc van R4C tegenkom als ik langs de lijn sta.

Geplaatst: 05 mei 2006, 20:28
door Bert
Jonathan schreef:In de privé draait alles om winst, dat is gewoon zo. En ik ben nu niet speciaal tegen DLC maar tegen de privatisering en liberisering van overheidsdiensten.
Denk je nu echt dat de NMBS geen winst wil??
Soit genoeg er over.

Geplaatst: 05 mei 2006, 21:22
door Concurrent
Inderdied

Geplaatst: 05 mei 2006, 21:41
door RhB
Nou wat een discussie. Nu had ik eerder het gevoel dat Jonathan, de in mijn ogen de zwaar verdraaide waarheden, die de vakbonden rondstrooien om hun eigen machtsbastion te behouden rondstrooien, als een kip zonder kop naverteld.
Daarbij gooit hij tegelijkertijd het kind met het badwater weg
En voor de goede voorbeelden sluit Jonathan compleet de ogen. In landen, bv Duitsland, Zwitserland, Zweden, of regio's in Frankrijk...
Voor Jonathan reageerd is er wel nood aan een klare blik op de feiten, en geen na-zeggen van slogans.
En het moet me van mijn hart, ik ergerde me sterk aan zijn schrijfstijl, vandaar deze a-typische reactie van mij.
