K V B schreef:
De "Wereld Morgen" is een club die volop in een achterhaald wereldbeeld leeft. Voor mij absoluut geen stof tot nadenken.
Het valt op dat men in het artikel ook een paar truukjes uithaalt. Wat de prijzen betreft maakt men de vergelijking met de rest van Europa (overigens een foute vergelijking, want Zwitserland si nog duurder). Wat de subsidies betreft echter met het VK in het verleden. De juiste vergelijking die men in die context moet doen is echter om de subsidies ook te vergelijken met de rest van Europa.
Niet akkoord. Hoewel overduidelijk links van signatuur, zijn er soms zeer goede artikelen in te vinden. Het is niet omdat ge subjectief zijt, dat ge geen punt kunt hebben. Het is niet omdat ge lid zijt van een actiecomité, dat wat ge schrijft zever is en dat ge geen punt kunt hebben.
Privatiseren moet je ook in context van uw land zien. In het VK is vanalles geprivatiseerd onder Tatcher, met als gevolg het ontstaan van een heel marginale onderbuik van de Britse maatschappij. In Japan heerst er altijd al een veel gedisciplineerdere aanpak van de economie. Andere culturen, contexten en type economie: kunnen we moeilijk mee gaan vergelijken, we kijken beter naar ons eigen land. Wat is hier al geprivatiseerd & hoe is dat verlopen?
Vb'en zat: Energiemarkt --> Dikke flop. Prijzen zitten gigantisch hoog. (winst > algemeen belang)
Telecom & internetmarkt --> Twee vadsige reuzen monopoliseren de markt --> hoge prijzen. (winst > algemeen belang)
Afschaffen van de staatsbank --> Ipv te besparen op het afschaffen van een bank, tientallen miljarden aan belastingsgeld opsolferen om de kak van de privébankiers op te kuisen. (ik ben voor het bestaan van een staatsbank, naast andere, private banken, zoals vroeger) Winst > algemeen belang
En dat is alleen nog maar voor België. Het boekje van de Hollanders kunnen we ook eens opendoen.
Vaak ligt aan de basis van dit soort (een beetje achterhaald en oud) gedachtegoed dat de overheid niet efficiënt iets kan runnen. Dat er heel wat beter kan betwist ik niet, maar liberaliseren van openbare diensten, brengt nooit (of zeer zelden en vaak heeft het ook een andere reden) een meerwaarde met zich mee voor de maatschappij. Het bedrijfsdenken primeert. Managers vliegen op verkoopstargets als vliegen op een verse drol. Hoe de gewone Belg hiervan ooit kan profiteren lijkt me zeer onduidelijk. (Goedkopere tickets & meer lijnen? Wie bouwt de lijnen? Wie betaalt die? Wie zegt dat die lang zullen geexploiteerd worden als meneer de manager er geen winst mee maakt?)
Daarom ben ik tegen een privatisering van het spoor. Waardevolle langetermijnstudies zijn er nog niet, het enige waar we het potentieel succes op kunnen afmeten is de 15 jaar geprivatiseerd spoor in het buitenland.
Ik zeg ook niet dat privatiseren niet zou kunnen, maar aangezien ons slecht 'track record' zou ik het toch maar niet doen. De treinreizigers zijn stijgende en de staat maakt grote investeringen. Als die investeringen hun vruchten afwerpen, kan dat de staat nog wat opleveren ook. Verder is het ook zo dat de neiging naar liberalisering van markten al een tijdje onder vuur ligt. Veel macro-economen komen immers terug op hun devoot geloof in de liberalisering (iets waar die domme vakbonden nooit in hadden geloofd).
Ik ben voorstander van een zeer efficiënt (en goed ontvet) gerund Belgisch spoorbedrijf, die bij haar dienstverlening vooral kijkt naar haar publiek nut & stiptheid ipv de dividenden die moeten worden uitgekeerd aan de aandeelhouders. Als we daar werk van kunnen maken, dan ontlasten we niet alleen de ring rond Brussel, we geven ook de economie een enorme boost.
Het moet uiteraard beter met het spoor. Maar zo'n mooi staatsprieeltje te grabbel gooien aan de haaien van de de vrije markt, is het kind met het badwater weggooien.