> Nieuws
Bijna 300 kilometer file door actiedag vakbonden
DM update De actiedag van de vakbonden voor meer koopkracht laat zich al goed voelen op onze wegen: er staat bijna 300 kilometer aan files op de invalswegen naar de grote steden. Doordat het openbaar vervoer grotendeeld lam ligt, komen er meer mensen met de auto werken. Het rotweer maakt de problemen alleen maar erger.
Spoor
De actiedag van de vakbonden zorgt vanochtend voor zeer zware hinder voor het spoorverkeer. Dat meldt een woordvoerder van Infrabel, de beheerder van het spoorwegnet. Lokaal spoorverkeer is hier en daar mogelijk, maar is dan zwaar verstoord. Een groot deel van de treinen is ook afgeschaft.
Grote assen
Er is
geen treinverkeer in Brussel Zuid. Het
station is daar dan ook
gesloten. In
Vlaanderen is er treinverkeer -
met afschaffingen en vertragingen - tussen de
kust, Brugge en Gent. Tussen Gent en Brussel dienen de reizigers over te stappen om in Brussel te raken.
Op
lijn 25 (Antwerpen-Mechelen) rijdt een
deel van de treinen.In
Hasselt is er
geen treinverkeer, dus ook niet richting Brussel. Het station van
Leuven is
open, maar op de lijn
Luik-Leuven-Brussel rijden zo goed als
geen treinen. Tussen
Mechelen en Leuven rijden
beperkt treinen. Tussen Aarschot en Lier niet.
In
Walloniƫ rijden op de
grote assen (Charleroi-Brussel, Namen-Brussel en Eigenbrakel-Brussel) nagenoeg
geen treinen. Het is wachten tot de ploegwissel om 06.00 uur om meer zicht te krijgen op het treinverkeer de rest van de dag.
Brussels openbaar vervoer
Intussen is het Brusselse metroverkeer langzaam op gang geraakt, maar met een beperkt aanbod. De
trams rijden vandaag
niet uit. Er rijden
wel bussen in Brussel.
Op de Brusselse
metrolijn 2 rijden om de
15 minuten metro's, op
lijn 1 ook om de
15 minuten maar het verkeer is er
beperkt tussen Weststation en Montgomery.
Wat de bussen betreft is er
normaal verkeer op
lijn 42 (Oudergem-Evere-Delta) en
lijn 41. Op
lijn 12 (tussen het centrum en de luchthaven) rijden
twee bussen op drie. Vanuit het depot
Jacques Brel rijden
geen bussen uit.
De Lijn
Ook in de andere provincies laten de gevolgen van de actiedag zich voelen. In
Antwerpen en Limburg is er een
algemene staking van De Lijn. In
Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen rijden
wel nog
bussen. Bovendien is ook het tramverkeer in deze provincies verstoord.
Zo rijden in de provincie
Antwerpen geen trams. In
Gent rijden geen bussen en trams. De lijnen van Gent naar Eeklo, Zelzate, Brugge, Deinze en Zottegem rijden zo goed als normaal. Ook in de
Vlaamse Ardennen rijden de
meeste bussen normaal.
In het grootste deel van
Vlaams-Brabant rijden
geen bussen. Alleen in het
Hageland zijn
bussen uitgereden. In
West-Vlaanderen rijdt de
helft van de buslijnen. De
kusttram rijdt
niet.
Post en scholen?
Gisterenavond waren er voor 22.00 uur ook al problemen. Zo stopte de trein van 19.00 van Oostende naar Antwerpen in Sint-Niklaas, die van 20.00 uur van De Panne naar Brussel in Denderleeuw. De trein van 21.00 uur van Kortrijk naar Oostende werd afgeschaft. Mogelijk wordt vandaag ook niet gewerkt bij de busmaatschappijen, De Post en scholen van het Gemeenschapsonderwijs. Ondernemingen hebben geen begrip voor de staking, en ook het heikele principe van minimale dienstverlening bij overheidsbedrijven steekt weer de kop op. Groen! steunt de staking.
Geen begrip bij kmo's
Negentig procent van de kmo's kan trouwens geen begrip opbrengen voor de nationale actiedag, zo blijkt uit een rondvraag van het Nationaal Syndicaat voor Zelfstandigen. "De stakers eisen meer koopkracht en dus meer loon maar tegelijkertijd leggen ze de economie gedurende een dag lam waardoor bedrijven nog minder marge hebben om meer loon te geven. De dalende koopkracht treft bovendien niet alleen de werknemers, maar ook de werkgevers", klinkt het bij de ondervraagde bedrijfsleiders. De gestegen energie- en grondstoffenprijzen zijn een zware kost voor werkgevers en vooral de loonlasten wegen zwaar door.
Omzetverlies
De ondernemers schatten dat hun bedrijven morgen door de staking een omzetverlies van 10 tot 25 procent zullen lijden. Negen op tien bedrijfsleiders vinden dat dit verlies op een of andere manier vergoed moet worden. Maar liefst acht op tien bedrijfsleiders die een vergoeding vragen, vinden dat de vakbonden daarvoor aangesproken moeten worden. De bedrijfsleiders schuiven tot slot zelf enkele eisen naar voren om de dalende koopkracht op te vangen. Zo wil 68 procent van hen een loonlastenverlaging en pleit 58 procent voor een vermindering van de sociale bijdragen voor de werknemer zodat deze netto meer loon overhoudt.
Minimale dienstverlening
Als reactie op de staking dient N-VA-Kamerlid Peter Luykx morgen een wetsvoorstel in dat garanties moet bieden voor een minimale dienstverlening bij overheidsbedrijven. Volgens Luykx bewijst de actiedag dat de zachte aanpak van de vakbonden door minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) niet werkt. Begin juni maakte Inge Vervotte bekend dat ze een akkoord op zak had met de vakbonden bij de NMBS, waarin afspraken gemaakt werden over striktere procedures voor stakingsaanzeggingen en strengere voorwaarden voor werkonderbrekingen.
Er werd onder meer afgesproken dat stakingen enkel als ultiem wapen mogen worden gebruikt, nadat alle andere pogingen van conflictbeheersing mislukt zijn. Peter Luykx stelt echter "helaas vast dat de vakbonden toch meteen tot stakingsacties overgaan, zonder het sociaal overleg af te wachten. Bovendien hebben deze acties niets te maken met het functioneren van het bedrijf NMBS in kwestie". Door zo flagrant het akkoord met minister Vervotte met de voeten te treden, verklaren de vakbonden voor de N-VA het akkoord zelf dood en begraven.
Groen! is voor staking
Groen! steunt de actiedag en hekelt de arrogante houding van Open Vld en de werkgevers. "Eerst dalen de grijze heren van de haute finance uit hun ivoren toren om te melden dat ze het geld van de kleine man en spaarder helaas hebben verspeeld aan dubieuze internationale bankproducten. De dag erna staan degenen die de voorbije jaren enorme winsten gemaakt hebben dankzij het casinokapitalisme, smekend op de stoep van de overheid", aldus partijvoorzitster Mieke Vogels. Ze vindt dat het niet kan dat de liberalen en de werkgevers van VOKA oproepen "om staatsmansschap aan de dag te leggen en vooral niet te gaan staken 'in het belang van 's lands economie'".
Koopkracht
Groen! steunt en begrijpt de vakbonden die een duidelijk signaal willen geven. "Deze regering heeft een jaar verloren door het communautaire gehakketak dat er alleen toe geleid heeft dat de mensen zich nog meer zijn gaan afkeren van de politiek. Deze regering vindt wel energie om een plan te maken om de bankwereld van het faillissement te redden maar waar blijft het coherente plan om de koopkracht van de gewone man en vrouw te garanderen? ", vraagt Kamerlid Wouter De Vriendt zich af. Groen! en Ecolo pakken volgende week nog met een reeks maatregelen uit die wel degelijk het koopkrachtprobleem aanpakken, kondigt hij nog aan. (sam/ka/mvl/belga)
06/10/08 06u53
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... nden.dhtml