Pagina 4 van 5

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 10 dec 2008, 14:42
door deadlock
HLE 2302 schreef:STOP, ge zit volledig fout, nederland is belgië niet, de tbg's mogen in principe geen contact hebben met de treinbestuurder de rit, en er wordt ook nooit naar elkaar gebeld,
het matrieel in kwestie was een lok reeks 21+M4, dus de treinbegeleider kon niet gaan kijken, en de bij een reeks 21 kan de treinbestuurder ook niet zien of de deuren nu gesloten zijn of niet !
dus de zowel treinbestuurder als hoofdwachter hebben niks misdaan, punt uit en gedaan

greetz 2302
Ah dat verklaart een heleboel.

De TBG hoort heel veel contact te hebben met de TB. En wel vooral om veiligheidsredenen. Wat is het voor achterlijke regel dat ze 'in principe' geen contact met elkaar *mogen* hebben.

Misschien is het een idee om in België de perrons eens dusdanig te verhogen dat ze boven de spoorstaven uitkomen. Dan weet een reiziger ook gelijk of hij goed zit.

Verder is het natuurlijk een aanfluiting dat er in de locomotief niet gewaarschuwd wordt dat er nog een deur open staat :|

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 10 dec 2008, 15:14
door treinbruno
Dat is bij bijna al het getrokken materieel in belgië, en in een 13staat het wel maar wordt het niet gebruikt :mrgreen:

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 10 dec 2008, 17:02
door Hobbes
Dat het in België niet perfect is wil ik gerust toegeven.
Als TB op de reizigersdienst kan ik ondertussen al boeken schrijven over de "scheve" reglementering bij ons.

Maar ik erger me wel aan het toontje dat sommige Nederlandse mensen hier hanteren.
Of zullen we eens beginnen over de efficiënte NS waar alles toch oh zo goed gaat?

Ieder land heeft zo zijn pro's en contra's, en met halve scheldpartijen los je niets op.

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 10 dec 2008, 20:38
door HLE 2302
deadlock schreef:
HLE 2302 schreef:STOP, ge zit volledig fout, nederland is belgië niet, de tbg's mogen in principe geen contact hebben met de treinbestuurder de rit, en er wordt ook nooit naar elkaar gebeld,
het matrieel in kwestie was een lok reeks 21+M4, dus de treinbegeleider kon niet gaan kijken, en de bij een reeks 21 kan de treinbestuurder ook niet zien of de deuren nu gesloten zijn of niet !
dus de zowel treinbestuurder als hoofdwachter hebben niks misdaan, punt uit en gedaan

greetz 2302
Ah dat verklaart een heleboel.

De TBG hoort heel veel contact te hebben met de TB. En wel vooral om veiligheidsredenen. Wat is het voor achterlijke regel dat ze 'in principe' geen contact met elkaar *mogen* hebben.

Misschien is het een idee om in België de perrons eens dusdanig te verhogen dat ze boven de spoorstaven uitkomen. Dan weet een reiziger ook gelijk of hij goed zit.

Verder is het natuurlijk een aanfluiting dat er in de locomotief niet gewaarschuwd wordt dat er nog een deur open staat :|
de hoofdwachter mag wel gaan of contact proberen te verkrijgen bij een probleem, maar in dit verhaal moet de tb niet kunnen zien of er een deur openstaat, want normaal zouden er geen deuren mogen openstaan, maar natuurlijk als er zo'n idiote mensen zijn die aan de noodopening van de deur trekken ...

greetz 2302

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 10 dec 2008, 20:40
door HLE 2302
Hobbes schreef:Dat het in België niet perfect is wil ik gerust toegeven.
Als TB op de reizigersdienst kan ik ondertussen al boeken schrijven over de "scheve" reglementering bij ons.

Maar ik erger me wel aan het toontje dat sommige Nederlandse mensen hier hanteren.
Of zullen we eens beginnen over de efficiënte NS waar alles toch oh zo goed gaat?

Ieder land heeft zo zijn pro's en contra's, en met halve scheldpartijen los je niets op.
eindelijk iemand die begrijpt wat ik bedoel, er werd voortdurend gezegt dat de tbg en tb in fout waren, en dat is iets waar ik totaal niet tegenkan, het is altijd het personeel ...

en dat de NMBS niet perfect is ? ja, maar de NS zal ook wel zijn kuren hebben, en ons vertrek systeem is redelijk veilig, de enigste onveiligheden die er zijn zijn de domme mensen die onnodig aan de noodopening trekken, meer niet

greetz 2302

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 10 dec 2008, 20:42
door Steven
iedereen zit hier maar op te bieden, niemand die de echte feiten ter harte neemt

stilstand ten velde aan een kruising om een andere trein door te laten
passagier die onrechtmatig gebruik maakt van een noodopening

al de rest maakt niets uit in dit verhaal aangezien het niets doet aan de feiten.

Bestuurder en begeleider hebben perfect contact met elkaar via de intercom, maar enkel als dit noodzakelijk is. Een bestuurder moet zo weinig mogelijk gestoord worden bij het uitvoeren van zijn taak, de seinen en de spoorlijn in het oog houden zijn de voornaamste taken bij het rijden van a naar b. Als je tegen elke onvoorziene daad van een passagier een tegenmaatregel moet hebben ga je overbeveiligen met alle gevolgen van dien. Dan zullen er meer treinen stilstaan dan dat er rijden.

Trouwens het systeem in NL loopt verre van perfect, daar kunnen zeker op gebied van treinverkeer nog veel zaken verbeteren. In eigen boezem kijken kan soms wonderen doen.

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 10 dec 2008, 20:48
door HLE 2302
Steven schreef:iedereen zit hier maar op te bieden, niemand die de echte feiten ter harte neemt

stilstand ten velde aan een kruising om een andere trein door te laten
passagier die onrechtmatig gebruik maakt van een noodopening

al de rest maakt niets uit in dit verhaal aangezien het niets doet aan de feiten.

Bestuurder en begeleider hebben perfect contact met elkaar via de intercom, maar enkel als dit noodzakelijk is. Een bestuurder moet zo weinig mogelijk gestoord worden bij het uitvoeren van zijn taak, de seinen en de spoorlijn in het oog houden zijn de voornaamste taken bij het rijden van a naar b. Als je tegen elke onvoorziene daad van een passagier een tegenmaatregel moet hebben ga je overbeveiligen met alle gevolgen van dien. Dan zullen er meer treinen stilstaan dan dat er rijden.

Trouwens het systeem in NL loopt verre van perfect, daar kunnen zeker op gebied van treinverkeer nog veel zaken verbeteren. In eigen boezem kijken kan soms wonderen doen.
voila, maar ik heb de indruk dat fles dacht dat het in een station was, ik neem aan als in NL een trein stilvalt in een weide, en er is omgeropen dat ze aankomen in bv. roosendaal, je ook kan uitstappen met een noodopening, of is dat daar niet nodig ?

greetz 2302

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 10 dec 2008, 21:57
door dentheo
HLE 2302 schreef: voila, maar ik heb de indruk dat fles dacht dat het in een station was, ik neem aan als in NL een trein stilvalt in een weide, en er is omgeropen dat ze aankomen in bv. roosendaal, je ook kan uitstappen met een noodopening, of is dat daar niet nodig ?

greetz 2302
Volgens mij niet nodig...deuren ontgrendelen bij snelheden onder de 5 km/h.

Heb toevallig één keer meegemaakt dat iemand wou uitstappen, trein stond juist op overweg en man dacht dat het een perron was..

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 11 dec 2008, 13:15
door HLE 2302
dentheo schreef:
HLE 2302 schreef: voila, maar ik heb de indruk dat fles dacht dat het in een station was, ik neem aan als in NL een trein stilvalt in een weide, en er is omgeropen dat ze aankomen in bv. roosendaal, je ook kan uitstappen met een noodopening, of is dat daar niet nodig ?

greetz 2302
Volgens mij niet nodig...deuren ontgrendelen bij snelheden onder de 5 km/h.

Heb toevallig één keer meegemaakt dat iemand wou uitstappen, trein stond juist op overweg en man dacht dat het een perron was..
voila, volgens mij is nederland heel wat gevaarlijker dan belgië

greetz 2302

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 13 dec 2008, 04:39
door deadlock
HLE 2302 schreef:de hoofdwachter mag wel gaan of contact proberen te verkrijgen bij een probleem, maar in dit verhaal moet de tb niet kunnen zien of er een deur openstaat, want normaal zouden er geen deuren mogen openstaan, maar natuurlijk als er zo'n idiote mensen zijn die aan de noodopening van de deur trekken ...

greetz 2302
Ik weet *heel weinig* van de situatie in België en ga er vanuit dat wat er gepost wordt door de mensen die op andere onderwerpen betrouwbaar overkomen hier ook betrouwbaar zijn. Mijn antwoord was puur en alleen dáár op gericht. Nergens anders op. Dat neemt niet weg dat mijn opmerking over de perronhoogte héél erg waar is.

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 13 dec 2008, 07:20
door rvdborgt
dentheo schreef:
HLE 2302 schreef:voila, maar ik heb de indruk dat fles dacht dat het in een station was, ik neem aan als in NL een trein stilvalt in een weide, en er is omgeropen dat ze aankomen in bv. roosendaal, je ook kan uitstappen met een noodopening, of is dat daar niet nodig ?greetz 2302
Volgens mij niet nodig...deuren ontgrendelen bij snelheden onder de 5 km/h.
Dat is alleen bij getrokken treinen die niet in treinstelmodus rijden maar in de UIC-modus. Net als in België dus.

Groetjes,
Rian

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 13 dec 2008, 11:21
door HLE 2302
rvdborgt schreef:
dentheo schreef:
HLE 2302 schreef:voila, maar ik heb de indruk dat fles dacht dat het in een station was, ik neem aan als in NL een trein stilvalt in een weide, en er is omgeropen dat ze aankomen in bv. roosendaal, je ook kan uitstappen met een noodopening, of is dat daar niet nodig ?greetz 2302
Volgens mij niet nodig...deuren ontgrendelen bij snelheden onder de 5 km/h.
Dat is alleen bij getrokken treinen die niet in treinstelmodus rijden maar in de UIC-modus. Net als in België dus.

Groetjes,
Rian
niet als in belgie, bij de treinstellen opent de treinbestuurder de deuren, bij een gesleepte trein doet de hoofdwachter dag door bv. in de m4 & M5 met de sleutel in tegenwijzersin te draaien, dan openen de deuren, deze bewerking is echter enkel mogelijk als de trein trager rijd dan 5 km/h

met andere woorden, in belgie openen deuren NOOIT automatisch, er moet altijd een bewerking gebeuren.

greetz 2302

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 13 dec 2008, 11:26
door Steven
In België open de deuren wel automatisch van volgende treinen
Alle treinen die in UIC modus rijden, dat zijn dus alle treinen die een internationale verbinding uitvoeren. (nachttrein berlijn, dagtreinen naar zwitserland, de benelux). Er is 1 trein waar ik twijfels over heb en dat is de IR Liege Luxembourg, het zijn INT rijtuigen maar heb geen idee in welke modus de rijtuigen geplaatst zijn tijdens de rit (als er nog een oranje rijtuig tussen te vinden is, is het altijd UIC modus)

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 13 dec 2008, 11:31
door treinbruno
woensdag stonden ze allemaal op B modus
en als ik in december naar coo ging stonden ze ook op B modus
in juli als ik naar luxemburg ging ook B-modus (maar TBG vergat ze te openen in luxemburg :) )

C1 heb ik sinds zomervakantie al niet meer gezien :(

Re: verstrooide TBG / reiziger

Geplaatst: 13 dec 2008, 17:45
door dentheo
HLE 2302 schreef:

met andere woorden, in belgie openen deuren NOOIT automatisch, er moet altijd een bewerking gebeuren.

greetz 2302
verschil tussen "openen" en van het slot gaan ?